Werk & Studie alle pijlers

B&B in Marokko

15-06-2012 18:24 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik loop al een tijdje met het idee om een B&B te beginnen in Marokko.. Een goede kennis daar heeft een (groot) huis die hij wel aan mij wilt verhuren. Maar hoe verder?

Heeft iemand tips hoe ik verder moet gaan, ik weet namelijk niet hoe ik moet beginnen.
Spreek je de taal al? Ken je mensen daar? Ben je er al geweest? De plek waar dat huis staat, is dat gunstig voor toeristen? Mag je het huis verbouwen? Zijn er veel B&b's daar? Zo nee, waarom niet? Zo ja, Wat vragen die voor prijzen? Hoe druk worden zij bezocht? Hoeveel gasten heb je nodig om rond te komen? Hoeveel kunnen er per keer in het huis? Komen ze in seizoenen of het hele jaar door? Ga je het alleen doen?

Ehhm dit is even het eerste wat in me opkomt.
Belangrijkste vraag lijkt me:

Ben je bereid je leven hier helemal op te geven of doe je het er naast?

En: De financiën? Hoe ga je dat regelen?
Krijg jij een werkvergunning daar?

Heb je een vergunning voor een B&B nodig?

Heb je horeca-papieren als hygiëne etc.nodig?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Primabella schreef op 15 juni 2012 @ 18:38:

Spreek je de taal al? Ken je mensen daar? Ben je er al geweest? De plek waar dat huis staat, is dat gunstig voor toeristen? Mag je het huis verbouwen? Zijn er veel B&b's daar? Zo nee, waarom niet? Zo ja, Wat vragen die voor prijzen? Hoe druk worden zij bezocht? Hoeveel gasten heb je nodig om rond te komen? Hoeveel kunnen er per keer in het huis? Komen ze in seizoenen of het hele jaar door? Ga je het alleen doen?

Ehhm dit is even het eerste wat in me opkomt. , ben ik benieuwd wat eruit komt als je nog even nadenkt, maar goede vragen.
Haha dank je zonnetje!
Naast de goede vragen van Primabella en Nouschi en evalise

Ga je alleen? Hoe doe je het met personeel? Wat zijn je werkuren/dagen? Ga je daar allemaal in redden? Hoe ga je jezelf promoten? Hoeveel moet je financieel per maand omzetten om ALLE lasten te betalen voor de B&B en jezelf een salaris uit te keren om van te leven? Is dit reëel? Wat doe je als je (tijdelijk) uitvalt? Heb je achterwacht?
Ik las dit topic vanmiddag en een aantal van bovenstaande vragen kwamen ook gelijk in me op.

Door de vraagstelling (heel weinig specifieke vragen) van TO deed dit topic me denken aan het romantisch idee van een B&B runnen in het buitenland, wat veel mensen wel ooit hebben, en wat in de praktijk vaak zo uitpakt als in dat programma op TV waarvan ik even niet meer op de naam kom.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de antwoorden van TO.
quote:citronella schreef op 15 juni 2012 @ 20:04:

Ik las dit topic vanmiddag en een aantal van bovenstaande vragen kwamen ook gelijk in me op.

Door de vraagstelling (heel weinig specifieke vragen) van TO deed dit topic me denken aan het romantisch idee van een B&B runnen in het buitenland, wat veel mensen wel ooit hebben, en wat in de praktijk vaak zo uitpakt als in dat programma op TV waarvan ik even niet meer op de naam kom.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de antwoorden van TO.Ik vertrek. Hilarisch af en toe hè!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dinah ben je Marokkaanse? Laat je voorlichten door je familie. Een vrouw alleen een bedrijf in Marokko... Misschien niet zo handig.
Dank julli wel voor he meedenkn! Superlief! Ik ben zelf marokkaans en spreek de taal dus, ik ga 1x per jaar op vakantie, dus ik ken de buurt goed. Verder wil ik dit alleen in de zomer periode doen, ik ga daardus niet wonen!!

De plek is rustig in een dorp en met 15 minuutjea rijden ben je in de stad Alhoceima die verschillende stranden en winkeltjes heeft. Ik had het idee om bijvoorbeeld elke dag de hele groep naar de stad te brengen en dan een tijd af te spreken om ze weer op te halen.. Of is dit onrealistisch..? In de stad zijn er genoeg (goedkope) eetgelegenheden.

Het huis zoet er als volgt uit: op de bg is er een grote garage(ik wilde hiervan de centrale plek van maken waar ook het ontbijt wordt geserveerd), op de eerste etage zijn er drie slaap kamers waarvan eentje een badkamer heeft. , een keuken, toilet en een patio. Op de tweede etage heb je twee slaapkamers waarvan eentje een badkamer heeft, een andere badkamer, een keuken En patio. En op derde etage is het dakteras met een slaapkamer met badkamer en een keuken. Ik weet nu niet welke kamers voor welke prijs kan verhuren

In marokko heb je geen vergunningen nodig om iets te bginnen, en ook geen belasting etc.

Ik wil me alleen richten op Nederlandse toeristen en ik wil dit alleen doen. Ik kan wel hulp krijgen van mijn vader en oom.

Ik studeer momenteel nog, maar ik ben op dit moment OOK nog bezig met een (andere) onderneming op te starten. Dus ik wil dit alleen in de zomer periode doen

Ik hoop dat ik alle vragen goed heb kunnen beantwoorden en ik hoor graag jullie verdere adviezen, ik kan jullie niet citeren omdat ik via mijn mobiel reageer!
@frizzy

Jaa ik ben Marokkaans en ik maak me daar eigelijk geen zorgen over, Marokko is op dat gebied goed bezig, vrouwen krijgen daar steeds meer rechten gelukkig!! werd tijd

Ik zal sowieso wel hulp krijgen van mijn familieleden daar
Als je enkel in de zomermaanden daar wilt gaan zitten, dan neem ik aan dat je in Nederland belastingplichtig bent? Dan kan Marokko wel geen regels hebben, als je als Nederlandse belastingplichtige geld op een buitenlandse bank hebt staan, een onderneming hebt, of ander kapitaal uit het buitenland, dan betaal je daar wel degelijk belasting over.
Kijk je weleens Ik Vertrek? Misschien krijg je dan een beter beeld van wat het inhoudt om een B&B te runnen.
Kan je daar wel een rekening openen? Ga je een Marokaans bedrijf voeren, of een Nederlands bedrijf? Hoe werkt dit met de belasting en regelgeving in Nederland? Hoe dat je dat met betalen? Rijdt jij de hele dag heen en weer naar de stad als een taxibusje, of kunnen gasten ook met andere excursies mee? Zijn jouw ritten de enige manier om in de stad te komen? Zijn er andere activiteiten te doen? Wanneer maak je de kamers schoon? Is er airco? Waar ga je koken? Is het echt een B&B of heb je de mogelijkheid tot avondmaaltijd. Wie bereidt deze maaltijden? Kunnen mensen met hun ontbijt kiezen, of geef je een standaard Marokaans ontbijt? Wat is er juist aantrekkelijk voor Nederlandse toeristen om naar jou toe te komen? Hebben de kamers eigen douche- en toilet gelegenheid? Niet goed gelezen, sorry. Gaan de gasten toilet- en douchegelegenheid delen? Moeten de gasten hierdoor door 1 slaapkamer, of is dit via de gang te bereiken? Heb je er rekening mee gehouden dat dit voor Nederlandse gasten vanaf een bepaald budget een dealbreaker zou kunnen zijn?
quote:dina1989 schreef op 15 juni 2012 @ 21:00:

@frizzy

Jaa ik ben Marokkaans en ik maak me daar eigelijk geen zorgen over, Marokko is op dat gebied goed bezig, vrouwen krijgen daar steeds meer rechten gelukkig!! werd tijd

Ik zal sowieso wel hulp krijgen van mijn familieleden daarNiet qua rechten, maar meer qua regelzaken. Denk aan afspraken die je met andere bedrijven moet maken waar je afhankelijk van bent. Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij heb je daar wel wat pit voor nodig en wordt een vrouw soms wat minder serieus genomen dan een man. Maar wellicht kan je familie je daarin bijstaan.
Hoe ga je het combineren met je andere onderneming als je de hele zomer periode niet in Nederland bent en weinig tot niks kan doen omdat je met een meer dan full time B&B-baan zit? Hoe maak je aan het einde van het jaar de jaarrekening? Heb je een accountant? Wordt het 1 bedrijf, of meerdere ondernemingen? Hoe ga je dit financieren? Hoe dek je je juridisch in, of ben je bij elke onderneming hoofdelijk aansprakelijk?
Ben je in de lente, herfst en winter bereikbaar voor boekingen voor de zomerperiode? Ga je actief werven als je in die periode nog een andere onderneming hebt? Hoe denk je aan gasten te kunnen komen?
Ik ben vorig jaar in Marokko geweest. Ik zou jouw optie alleen interessant vinden als ik een eigen auto daar gehuurd had, of als je in een grote stad zou zitten.

Deze optie lijkt me niks eigenlijk, met vervoer op vaste tijden naar de stad moeten en dan zo afhankelijk zijn...

Is die stad wel leuk voor toeristen? De meeste toeristen bezoeken in Marokko andere steden denk ik...
quote:Vinyl schreef op 15 juni 2012 @ 21:16:

Ik ben vorig jaar in Marokko geweest. Ik zou jouw optie alleen interessant vinden als ik een eigen auto daar gehuurd had, of als je in een grote stad zou zitten.

Deze optie lijkt me niks eigenlijk, met vervoer op vaste tijden naar de stad moeten en dan zo afhankelijk zijn...

Is die stad wel leuk voor toeristen? De meeste toeristen bezoeken in Marokko andere steden denk ik...Ik was er vorig jaar ook, maar ik ga nóóit meer in de zomer Als ik weer naar Marokko ga, dan zou ik zelf meer gaan naar de 4 koningssteden, het atlas gebergte, Sahara of Essaouiria.
quote:frizzy schreef op 15 juni 2012 @ 21:01:

Kijk je weleens Ik Vertrek? Misschien krijg je dan een beter beeld van wat het inhoudt om een B&B te runnen.Dank je, goede tip!
quote:thomaaas schreef op 15 juni 2012 @ 21:22:

[...]

Ik was er vorig jaar ook, maar ik ga nóóit meer in de zomer Als ik weer naar Marokko ga, dan zou ik zelf meer gaan naar de 4 koningssteden, het atlas gebergte, Sahara of Essaouiria.Ik was er ook buiten de zomer, koeler idd! Essaouiria is prachtig!
quote:dina1989 schreef op 15 juni 2012 @ 21:24:

[...]

Dank je, goede tip!Kan je volgens mij allemaal terugzien op www.uitzendinggemist.nl Volgens mij verkijkt men zich over het algemeen nogal op de hoeveelheid werk die erbij komt kijken en de tegenslagen die te verwachten zijn. Kijk er eens een paar.
quote:Vinyl schreef op 15 juni 2012 @ 21:26:

[...]

Ik was er ook buiten de zomer, koeler idd! Essaouiria is prachtig!Ik alleen in Marrakesh, ik wou wel meer doen, maar met 52 graden kon ik niks anders dan in de schaduw liggen en muntthee drinken
quote:thomaaas schreef op 15 juni 2012 @ 21:41:

[...]

Ik alleen in Marrakesh, ik wou wel meer doen, maar met 52 graden kon ik niks anders dan in de schaduw liggen en muntthee drinken Hahaha, daar was ik ook en toen was het al heet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven