Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf overnemen

13-06-2019 08:22 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner kan het bedrijf overnemen van zijn baas. Het is een schoonmaakbedrijf wat al 10 jaar bestaat.

Wij hebben beiden altijd in loondienst gewerkt, dus mijn vraag is waar allemaal rekening mee te houden?

We hebben volgende week een gesprek met zijn baas, en gaan daarna kijken hoe of wat.

Alvast bedankt voor de tips!
Verdiep je er heel goed in voor je wat doet! En niet via een forum....

Zijn er ook nog werknemers in dienst ?

Maak een afspraak met de kamer voor koophandel en andere deskundigen voor je wat tekent.
Google stuk?

1e hit: https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-star ... 4-stappen/

En vergeet de Kamer van Koophandel niet:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... overnemen/
KvK
KvK
KvK
KvK

en had ik al KvK gezegd???
Een bedrijf overnemen is een serieuze stap. Zo serieus dat je met vragen natuurlijk niet naar een forum gaat van een vrouwenblad.
Op internet is oneindig veel te vinden over bedrijfsovername. Google is daarvoor inderdaad je beste vriend.
Bij een bedrijfsovername heb je advies nodig van een advocaat, een accountant en een notaris.

Dat kost heel veel geld, maar het kost echt nog veel meer geld als je het bedrijf overneemt, en er komen allerlei financiële of juridische lijken uit de kast. Je hebt echt experts nodig om te onderzoeken wat het bedrijf waard is, of er zulke lijken in de kast zitten, hoe je jouw aansprakelijk af kunt schermen, enz.
gizzmo-returns schreef:
13-06-2019 08:29
Verdiep je er heel goed in voor je wat doet! En niet via een forum....

Zijn er ook nog werknemers in dienst ?

Maak een afspraak met de kamer voor koophandel en andere deskundigen voor je wat tekent.
Nee, mijn partner is er alleen in dienst.
We hebben eerst een gesprek met zijn baas, hij zal ons ook veel vertellen.

Ik vraag het hier op het forum omdat er vast mensen zijn met een eigen bedrijf, Die tips hebben.

Kvk staat idd al op het lijstje.
Wieoowiej schreef:
13-06-2019 08:38
Nee, mijn partner is er alleen in dienst.
We hebben eerst een gesprek met zijn baas, hij zal ons ook veel vertellen.

Ik vraag het hier op het forum omdat er vast mensen zijn met een eigen bedrijf, Die tips hebben.

Kvk staat idd al op het lijstje.
Maar alleen de goede dingen.....
Het gaat vooral erom dat je de slechte dingen ook te weten komt.
gizzmo-returns schreef:
13-06-2019 08:41
Maar alleen de goede dingen.....
Het gaat vooral erom dat je de slechte dingen ook te weten komt.
Correct
Hatchi schreef:
13-06-2019 08:34
Een bedrijf overnemen is een serieuze stap. Zo serieus dat je met vragen natuurlijk niet naar een forum gaat van een vrouwenblad.
Probeer een mannenblad
Een schoonmaakbedrijf met maar 1 personeelslid? Apart.
KvK
cursus startende ondernemer
gesprek aangaan, niet alleen met de werkgever, maar ook met de accountant

maar wil je zelfstandige zijn? Is er personeel? Zijn jullie gewend om klanten actief te werven, problemen met personeel/klanten op te lossen, weet je iets van in-/verkoop? Ben je bereid om heel veel uren te draaien, mocht dit nodig zijn? Zijn jullie getrouwd/geregistreerd partnerschap? Gaan jullie dit samen doen, of hij alleen? Kunnen jullie de financiën rondkrijgen? etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Murrmurr schreef:
13-06-2019 08:44
Probeer een mannenblad
De playboy ofzo? :)
erizito schreef:
13-06-2019 08:53
Want?
Het kan nooit kwaad om te praten toch.
En je partner kan ook alvast wat zaken op papier zetten mbt wat hij weet van het bedrijf. Bijvoorbeeld hoeveel klanten en wat voor soort klanten. Het maakt nogal uit of je bijvoorbeeld maar één à twee klanten grote klanten hebt of een heel aantal kleinere klanten. Hoe is de doorloop van klanten, blijven ze lang, zijn het vaak eenmalige opdrachten (meer acquisitie)? In welk werkgebied zijn ze actief? Heb je bepaalde vergunningen/papieren nodig om het bedrijf voort te kunnen zetten?

Ik zou het zelf wel relevant vinden om te weten waarom zijn baas het bedrijf wil overdoen. Pensioengerechtigde leeftijd? Gezondheid? Wil wat anders gaan doen? Het gaat niet zo goed met het bedrijf? Er zijn grote investeringen/veranderingen nodig, waar hij geen zin in heeft of die veel gaan kosten? Dat laatste kan namelijk weer tot een lange verplichting leiden die hij bijvoorbeeld in het kader van zijn leeftijd niet meer wil aangaan. Hoe ziet hij het voor zich qua uittreding?

Met wat meer kennis, is het iets makkelijker om te beslissen of het überhaupt iets voor hem/jullie is. Daarna is het zaak om met een financieel professional te gaan praten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
erizito schreef:
13-06-2019 08:53

Goede toevoeging!
Het is dus een eenmanszaak, met 1 werknemer (= jouw vriend). Als je vriend dit al over zou willen nemen, lijkt het mij in dit geval logischer om zelf een bedrijf te starten en dan het klantenbestand over te nemen. Maar laat je goed juridisch voorlichten over welke verplichtingen je bijvoorbeeld wel en niet moet overnemen.

Werk dit schoonmaakbedrijf vooral met ZZP 'ers?
De meeste dank voor de info!

Het is een prima lopend bedrijf.
Hij verkoopt het omdat hij verder wil gaan met de horecazaak van zijn vriendin.
Er worden idd met regelmaat zzp'ers ingezet, aangezien hij niet teveel gedoe wil met vast personeel.

Over alleen het klantenbestand overnemen zal ik idd meenemen, kijken of dat mogelijk is.

Er komt zoveel bij kijken! Eerst maar het gesprek aan met de huidige eigenaar. Die wil ons sowieso wel verder helpen
Aan de KvK heb je vrij weinig is mijn mening. Ze zijn nodig omdat je een inschrijving nodig hebt om een btw-nummer aan te vragen, maar verwacht van de ambtenaren daar geen advies over zelfstandig ondernemer zijn. (leuk weetje: kvk is opgericht tijdens de bezetting door de nsb)

Waar je wel wat aan hebt: een betrouwbare accountant die veel weet van het mkb. Hij kan controleren of de btw- en loonbelastingaangiften volgens de regels zijn opgemaakt en daardoor ook of er niks openstaat. Als de huidige eigenaar begint over goodwill, terwijl je vriend ook veel bij de klanten kwam: heel hard gaan lachen en daar niet voor gaan betalen.

Realiseer je dit: wanneer de huidige werkgever van je vriend het bedrijf aan je vriend overdoet, hoeft hij aan jouw vriend geen enkele vergoeding mee te geven. Wanneer hij het bedrijf wil stoppen, dan moet hij je vriend ontslaan en hem een bijbehorende ontslagvergoeding meegeven. Heel vaak is een klein bedrijf overdoen aan een werknemer een goedkope manier om een bedrijf te beëindigen. Reken dus eens goed uit wat voor transitievergoeding je vriend mee zou krijgen en realiseer je dat ieder bedrag wat je vriend voor overname moet betalen pure winst is voor de huidige eigenaar.

Als je vriend moet gaan betalen voor de overname, doe het dan enkel voor tastbare goederen. Dus, onroerend goed, bedrijfswagens en gereedschappen. Niet voor goodwill, huurovername, leasecontracten of klantenbestand. Lopende contracten vind ik discutabel.

Wanneer je vriend als zelfstandige aan de slag gaat: realiseer je dat je op geen enkele werknemersverzekering aanspraak maakt. Het enige waar je nog op kunt terugvallen is de bijstand of de aow. Je bouwt geen pensioen op en bent niet meer verzekerd van een inkomen bij arbeidsongeschiktheid.
De eerste 3 jaar is de belastingdienst heel coulant en krijg je startersaftrek. Je inkomen lijkt dan dus erg hoog. Lijkt. Koop dus geen dure auto en laat inkomen in je bedrijf zitten.

Dat zijn wel zo'n beetje mijn tips uit de praktijk. Succes!
ninanoname schreef:
13-06-2019 09:55
Aan de KvK heb je vrij weinig is mijn mening. Ze zijn nodig omdat je een inschrijving nodig hebt om een btw-nummer aan te vragen, maar verwacht van de ambtenaren daar geen advies over zelfstandig ondernemer zijn. (leuk weetje: kvk is opgericht tijdens de bezetting door de nsb)

Waar je wel wat aan hebt: een betrouwbare accountant die veel weet van het mkb. Hij kan controleren of de btw- en loonbelastingaangiften volgens de regels zijn opgemaakt en daardoor ook of er niks openstaat. Als de huidige eigenaar begint over goodwill, terwijl je vriend ook veel bij de klanten kwam: heel hard gaan lachen en daar niet voor gaan betalen.

Realiseer je dit: wanneer de huidige werkgever van je vriend het bedrijf aan je vriend overdoet, hoeft hij aan jouw vriend geen enkele vergoeding mee te geven. Wanneer hij het bedrijf wil stoppen, dan moet hij je vriend ontslaan en hem een bijbehorende ontslagvergoeding meegeven. Heel vaak is een klein bedrijf overdoen aan een werknemer een goedkope manier om een bedrijf te beëindigen. Reken dus eens goed uit wat voor transitievergoeding je vriend mee zou krijgen en realiseer je dat ieder bedrag wat je vriend voor overname moet betalen pure winst is voor de huidige eigenaar.

Als je vriend moet gaan betalen voor de overname, doe het dan enkel voor tastbare goederen. Dus, onroerend goed, bedrijfswagens en gereedschappen. Niet voor goodwill, huurovername, leasecontracten of klantenbestand. Lopende contracten vind ik discutabel.

Wanneer je vriend als zelfstandige aan de slag gaat: realiseer je dat je op geen enkele werknemersverzekering aanspraak maakt. Het enige waar je nog op kunt terugvallen is de bijstand of de aow. Je bouwt geen pensioen op en bent niet meer verzekerd van een inkomen bij arbeidsongeschiktheid.
De eerste 3 jaar is de belastingdienst heel coulant en krijg je startersaftrek. Je inkomen lijkt dan dus erg hoog. Lijkt. Koop dus geen dure auto en laat inkomen in je bedrijf zitten.

Top!!! Dank!
Tips uit de praktijk erg welkom!
De eerste 3 jaar betreft de belasting had de eigenaar idd verteld!
Dingen zoals pensioen etc zijn we van op de hoogte.
ninanoname schreef:
13-06-2019 09:55

Dit is zeker geen vanzelfsprekendheid dat die gegeven kan worden.
Je moet een paar dingen weten.

In welke vorm neem je het over? Is het een BV, dan ben je niet zelf aansprakelijk voor verliezen (welk kun je het geld verliezen dat je er in hebt gestopt).
Is het een zelfstandige constructie, dan ga je er persoonlijk met je hebben en houden in.

Wat neem je eigenlijk over? Een schoonmaakborstel en het klantenbestand? Hoe lang moet je werken voor je de overnameprijs hebt terugverdiend?

Hoe loopt het bedrijf? Het kan vandaag best 'goed' lopen, maar hoe gaat het met de contracten? Er is veel concurrentie in die branche: Als iemand een euro minder
biedt kun je zomaar een contract kwijt zijn.
anoniem_376390 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 12:30
0.47% gewijzigd
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Zoek een goede accountant/ belastingadviseur. Die kan je in het hele traject begeleiden.
eerst de financiële verslagen lezen van de afgelopen vijf jaar als het dan nog steeds interessant is een adviseur erbij halen (jurist)
Is het wel zijn ambitie een eigen bedrijf? Er horen veel meer verantwoordelijkheden en taken bij baas zijn, dan gewoon in loondienst zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven