Werk & Studie alle pijlers

Bedrijfsfeest man en ik zie er enorm tegenop.

19-04-2022 07:23 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: ik hou niet van feestjes en al helemaal niet met vreemden. Ik ben niet zo goed in grote groepen en erg onzeker. Dit levert veel stress op en ik ben na zo'n avond compleet leeggetrokken. Enfin volgende maand is er een mega groot bedrijfsfeest van man zijn werk. Partners zijn ook uitgenodigd. Man heeft nieuw werk dus ik ken nog niemand en hij ook niet (echt) want veel thuiswerk dus dit is de uitgelezen kans om even lekker low key iedereen goed te leren kennen. Zelf heb ik vanuit vroeger heel slechte ervaringen met bedrijfsfeesten: altijd gedoe, dronken mensen, handtastelijkheden en dan na het weekend weer bij elkaar op kantoor: geen succes.
Er is een heel thema en je moet in gala komen etc. Ik word er enorm benauwd van. Het is met hotelovernachting en ga maar door. Ik wil eigenlijk niet gaan maar voor man vind ik dat ik dat niet kan maken hij zou het ook voor mij doen. Het lijkt of iedereen dat soort feesten the top of the bil vindt en mensen zijn al weken van te voren bezig met outfits scoren etc. Hoe kom ik zo'n feest met allemaal bobo's waar ik werkelijk helemaal niks mee heb? Hoe hou ik het voor mezelf leuk als man gaat netwerken en over werk gaat praten. Of als bazen dronken worden? Ik wil een goede indruk achterlaten voor man. Maar voor mij hoeft het niet.
Ik ben precies om dit geneuzel al jaren geleden freelancer geworden. Wat vinden jullie van bedrijfsfeesten en hoe hou je het leuk? Leuke verhalen ook welkom ;-)
underthelemontree wijzigde dit bericht op 01-05-2022 16:31
5.89% gewijzigd
CleopatraVII schreef:
19-04-2022 08:08
Ik zou dit echt heel leuk vinden. Vanwege de galakleding. Ik heb nooit een galafeest, dus als ik er eentje zou hebben zou ik een prachtige jurk kopen, mijn haar mooi doen, mooie make-up en sieraden en dan ga ik wel lief naast mijn man staan glimlachen. Ik ben namelijk ook heel introvert en niet zo heel sociaal maar een gelegenheid met galajurk laat ik niet aan me voorbijgaan.

En je man vindt het waarschijnlijk ook leuk als je wel meegaat, dus je doet het voor hem.
Ik zou dit ook hartstikke leuk vinden haha. Maar goed. Veel goede tips zijn al gegeven:
- zie het als even door de zure appel heenbijten voor je man
- Corona is een prima smoes
- ga er niet vanuit dat je een leuke avond hebt en probeer dat ook niet te bereiken.

Mijn tips:
- richt je op het eten, lekker smullen
- zeg halverwege de avond dat je hoofdpijn hebt en trek je terug op de hotelkamer voor me-time (met een boek in bad ofzo, heerlijk)
dianaf schreef:
19-04-2022 08:34

Waarom het mij niet leuk lijkt:
- Galakleding (iets aanschaffen dat ik maar één keer in mijn leven kan dragen en je kunt er niet lekker in dansen).
Bij galakleding altijd voor een rok gaan waarin je je vrij kan bewegen. En verder voor 1x in je leven een geschikte jurk aanschaffen en die bij dit soort gelegenheden uit de kast trekken om te dragen. Ik heb thuis 1 galajurk en die heb ik de afgelopen 15 jaar een aantal keer aan gehad voor het incidentele feestje
Maar je maakt het jezelf ook niet makkelijker door je in te prenten dat je niet van feestjes houdt en dat je niet kunt socializen met vreemden. Zo wordt het zeker geen succes. Neem gewoon een open houding aan, wees geïnteresseerd. Mensen praten over werk, vakanties, koetjes en kalfjes, echt hoe moeilijk kan het zijn.
Throw it back with no chaser, with no trouble
Poppin' that Moët, baby, let's make some bubbles
Wintertime16 schreef:
19-04-2022 08:35
Huh? Het is gewoon een feest met partners. De vrouwelijke medewerkers komen ook met hun partner.
De tijd is toch wel voorbij dat het voor het werk van iemand belangrijk is dat de partner charmant gaat doen op feestjes met collega's van de ander. Ik zou het lekker gescheiden houden en je partner veel plezier wensen op zijn/haar werkfeestje.
Doorenvogel schreef:
19-04-2022 08:14
Ik zou gewoon niet meegaan. Het is zijn werk en zijn collega's. Lekker thuis blijven als het jou niet trekt.
Dat zou niet in mijn hoofd opkomen, om maar gewoon niet mee te gaan.

Ik sta ook niet te trappelen van ongeduld als mijn man een feestje heeft van de zaak.

Maar ik weet dat mijn man het fijn vindt als ik erbij ben.

Soms doe je gewoon dingen voor een ander omdat hij het belangrijk/fijn vindt

Het is 1 avond, dat overleef ik wel.

Een andere keer doet hij weer iets voor mij wat hij eigenlijk niet echt heel leuk vindt.

Dat doe je voor elkaar toch?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
klaproos schreef:
19-04-2022 08:42
Maar je maakt het jezelf ook niet makkelijker door je in te prenten dat je niet van feestjes houdt en dat je niet kunt socializen met vreemden. Zo wordt het zeker geen succes. Neem gewoon een open houding aan, wees geïnteresseerd. Mensen praten over werk, vakanties, koetjes en kalfjes, echt hoe moeilijk kan het zijn.

Dit dus, laat je vooroordelen thuis achter en ga ervan uit dat je samen een leuke avond hebt.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Limoen schreef:
19-04-2022 07:47
Je man kan toch ook gewoon alleen gaan.. hij kan dan beter netwerken, met collega's praten zonder dat hij het gevoel heeft dat hij ook aandacht aan jou moet geven.
Lijkt me win/win...

Ik vind dit soort feesten met partners zo achterhaald en niet meer van deze tijd. Maar dat vind ik. :D
Zó mee eens!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat wil je man? Hij kent jou beter dan iedereen hier op het forum (hoop ik) en hij weet dus dat jij geen feestbeest bent. Wil hij graag dat je toch meegaat? Of vindt hij het prima als je thuis blijft?

Dat zou voor mij nogal wat uitmaken.
Als man graag wil dat ik mee ga, zou ik mezelf in de krul gooien en inderdaad maar een avondje uitzitten. Het is minder erg dan een wortelkanaalbehandeling en dat heb ik ook overleefd. Rustig weekend erna plannen om een beetje bij te trekken en dat is ook weer achter de rug.
Wat eten we vanavond?
Je vind je man toch wel leuk? Spreek gewoon af dat hij jou weinig alleen laat en geniet van de dingen die jij wel leuk vindt. Bijvoorbeeld buiten op het terras een drankje drinken met je man, luisteren naar de band oid, de gratis hotelovernachting etc. Ik ben ook niet echt het type voor dit soort feestjes maar zou zeker gaan en er dan gewoon mijn eigen leuke avond van maken. En er zijn vast tussen die massa mensen wel wat gezellige exemplaren te vinden.
Elk feest is natuurlijk ook een beetje wat je er zelf van maakt. Als jij met een gezicht als een oorwurm in een hoekje gaat staan, dan is het inderdaad niet leuk.
Maar als je gaat met de instelling om lol te hebben en te gaan dansen met een lekker drankje erbij, dan stijgen je kansen op een leuke avond.
xynix schreef:
19-04-2022 08:08
En dat is nou een aanname van jou. Want hekel aan feestjes kan ook met andere dingen te maken hebben: prikkelgevoeligheid, moeite met smalltalk, fysieke problemen als je later dan anders gaat slapen, om er maar een paar te noemen.
Dat zeg ik toch ook. Zie de “neem ik aan” hè.
Juist de hotelovernachting is hier heel fijn, dan hoef je niet samen 'naar huis'.
Als jij het na een uurtje of 2 echt helemaal hebt gezien trek je je gewoon terug met een goed boek op de kamer. Eventueel lekker in bad etc.
Je man kan dan nog even door gaan met socializen tot hij ook geen zin meer heeft.

Ik zou er gewoon blanco in gaan. Het is misschien niet de avond die je zelf zou kiezen maar probeer je te focussen op wat er wèl fijn is: lekkere hapjes, hotelontbijt en dus een lekker boek op je hotelkamer. Als de rest dan ook mee valt is het mooi mee genomen. Valt de rest tegen dan geniet je gewoon van het hotel.
En de helft van de bezoekers zijn ook 'partner van' he, waarvan de meesten ook niemand zullen kennen en niet willen netwerken. Overigens wordt er bij ons op bedrijfsfeesten bijzonder weinig over werk gepraat.
Marelyse schreef:
19-04-2022 08:15
In elk bedrijf zijn er toch veel meer werkbijen dan bobo’s? Op zo’n groots feest is er heus wel iemand te vinden waar je een gesprekje mee kunt voeren. Als freelancer moet je toch ook af en toe wat netwerken of op zijn minst praten met mensen die je niet kent lijkt mij.

En anders, alles, dus dit ook, gaat voorbij. Bij een volwassen leven hoort soms ook dingen doen waar je tegenop zit. En heel vaak valt het dan achteraf wel mee. En zo niet, het is maar 1 avond en jouw aanwezigheid is belangrijk.
Zo denk ik er ook over.
Maar ik snap je wel, TO. Ik ben ook best onzeker en hou ook niet zo van grote groepen. Maar ik zou dit wel doen voor mijn man.
Je vult ook veel te veel in.

Overigens kun je je, als je het echt niet trekt, toch terugtrekken op je hotelkamer? Ik neem aan dat dat feest in het hotel is en als het echt zo mega groot wordt, dan zullen ze je vast niet missen na een paar uurtjes.
Ik zoek altijd het andere muurbloempje en ga dan daarmee praten.
AnAppleADay schreef:
19-04-2022 09:24
Juist de hotelovernachting is hier heel fijn, dan hoef je niet samen 'naar huis'.
Als jij het na een uurtje of 2 echt helemaal hebt gezien trek je je gewoon terug met een goed boek op de kamer. Eventueel lekker in bad etc.
Je man kan dan nog even door gaan met socializen tot hij ook geen zin meer heeft.

Ik zou er gewoon blanco in gaan. Het is misschien niet de avond die je zelf zou kiezen maar probeer je te focussen op wat er wèl fijn is: lekkere hapjes, hotelontbijt en dus een lekker boek op je hotelkamer. Als de rest dan ook mee valt is het mooi mee genomen. Valt de rest tegen dan geniet je gewoon van het hotel.
Dit inderdaad. Dan heb je wel je neus laten zien, maar je bent niet helemaal leeggezogen, en hij kan gewoon blijven zolang hij het leuk vindt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Er zal een gegoede reden zijn voor het bedrijfsfeest waarbij ook partners uitgenodigd worden.

Wat mij erg opvalt is dat de ervaring(en) van TO als referentie kader wordt gebruikt en zo zal bij het elk bedrijfsfeestje er wel aan toe gaan. Dat ze niemand kent, persoonlijk ben ik van mening dat er aardig wat mensen zullen zijn die met hetzelfde kampen, vooral de partners van werknemers.

Ik zou TO adviseren stap er open in zonder (voor)oordeel of zonder enige verwachting dan valt het best mee.
Nb, een galajurk kopen hoeft niet, huren kan ook.
Met hotelovernachting, schrijf je? Dan zou ik gewoon gaan, en vanaf het moment dat ik me er niet prettig begin te voelen me terugtrekken onder het mom "niet lekker voelen" (is in zekere zin ook waar dan). Het is niet dat je samen naar huis moet, dus man kan lekker blijven (en heeft direct een ijsbreker) en jij gaat lekker lezen/badderen/netflixen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ja precies die hotelovernachting is heel fijn in dit geval. Je eet wat mee, je laat je gezicht zien en je gaat weer, mocht het opeens toch heel erg leuk blijken, blijf je. Super geregeld.

En je bent vast niet de enige, die zich voelt zoals jij je nu voelt.

Wb gala kleding enzo, als dat een dingetje voor je is, maar misschien heb je gewoon al een jurk hangen hoor.. anders Een mooie zwarte broek met bv wijde pijpen & met zwart top en een zeer kleurrijke sjaal of van glitter / goud / zilver erbij en je bent ook heel erg mooi. Persoonlijk zou ik geen of niet veel geld uitgeven voor één avondje. Of misschien kun je iets lenen dat kan misschien ook.
Ik ken van dit soort feesten ook de dodelijk saaie variant. Allemaal in gala aan het diner, en dan een hoop speeches en awards binnen het bedrijf, aan elkaar gepraat door een semi-BN’er. En dan daarna de dansvloer op. Maar dat eerste stuk is dan wel saai, maar je zit gewoon op je gat en kunt lekker luisteren.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 19-04-2022 10:03
0.16% gewijzigd
Als 'partner van' ben ik zelf trouwens heel vaak op dit soort gala-feesten geweest en in mijn ervaring is het altijd best goed geregeld hoor. Het eten is prima (en ik ben een fijnproever), er is altijd entertainment zodat je passief achterover kunt leunen. De baas doet zijn speech, ook best interessant voor jouw beeld van 's mans werkgever. Ik ben ook introvert, maar op zo'n avond is iedereen relaxt en maak je gemakkelijk contact. Dergelijke avonden eindigen vaak met dansen en dan hoef je ook niet de oren van iemands hoofd te kletsen. Jammer dat je jezelf zo tekort doet door allerlei beren op de weg te zien.
Throw it back with no chaser, with no trouble
Poppin' that Moët, baby, let's make some bubbles
Ik kan me hier he-le-maal niets bij voorstellen, dat je zo tegen een feest op ziet. Heb je ook geen zin in gratis goed eten en drinken?
Mijn partner houdt ook niet van dergelijke feesten. Hij is sociaal ook geen held, houdt niet van small talk, vindt de muziek niks (bij een festival doet hij het beter), etc. Dit kost hem altijd zo veel (vooraf, tijdens en erna!) dat hij óf kort gaat óf niet. Hij kiest waarvan hij weet dat ik het fijn zou vinden.

Ik ben altijd een groot liefhebber van feestjes geweest. In theorie een lastige combi dus. Maar ik verlang nooit dat hij meegaat!

Ja, hij staat klaar als ik 's nachts maar de SEH zou moeten. Maar níet m.b.t. feestjes of langs de lijn staan in slechte weer, zoals iemand hier noemde. Dat vind ik absoluut geen vergelijk.

TO, mijn mening: als het je zó veel kost, dan heeft je man vast ook graag dat je thuisblijft. :)
Ik zou meegaan. Al is het maar alleen voor je man. Soms moet je nu eenmaal weleens dingen doen voor elkaar en ook dingen die je niet zo leuk vindt.

Buiten dat, ik zou het super leuk vinden. Mooie kans om de mensen waar je man mee werkt te leren kennen en jezelf eens lekker op te tutten voor een avond. Het bedrijf heeft nogal uitgepakt zou lullig zijn wanneer dan de helft van de partners niet meekomt terwijl ze erg hun best hebben gedaan het voor iedereen bijzonder te maken.
Meegaan, juist dat hotel maakt dat het voor jou ook nog een best prima avond kan worden. Je doet beleefd je gezicht laten zien en daarna geniet je van me-time op de hotelkamer. En als het onverwachts toch een leuk feestje blijkt, kun je ook gewoon blijven.

Valt m.i. inderdaad in de categorie 'even een avondje leuk doen omdat je man het zo leuk vindt'. Wel van te voren afspreken tot hoe laat je minimaal gaat, zodat je niet ter plekke nog de discussie hoeft te voeren van 'ga je nu al?' . Dat hebben jullie dan al besproken. Leuk voor hem als het nog een uurtje later wordt omdat jij het ook naar je zin hebt, maar het hoeft niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven