Werk & Studie alle pijlers

beloning voor het niet ziekmelden

22-01-2010 11:51 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever wil een beloningssyteem opzetten voor mensen die zich niet ziek melden of zich een langere periode niet ziek hebben gemeld. Hij denkt dan aan bijvoorbeeld extra vrije uren, of een cadeau, maar geen financiële beloning.

Hij heeft mij gevraagd om hier invulling aan te geven.

Mijn vraag is nu, mag dit eigenlijk wel? En ook: zou je dit eigenlijk wel moeten willen? Wie heeft hier ervaring mee of een mening over?
Hmmm.. ik snap wel dat hij (onnodig) ziekteverzuim wil terugdringen. Maar ik vind dit niet fair voor mensen die echt ziek zijn, daar kun je toch niks aan doen?
Dat vind ik eigenlijk ook.
Ik weet dat de zeeman zo ook werkt maar dan wel met een financiële vergoeding. Het lijkt me dus dat het wel mag want zo'n grote firma zal dat toch wel nagekeken hebben (of ben ik nou te positief ingesteld?)
Het zou mij niet weerhouden om me ziek te melden zo'n systeem. Je zult je maar het hele jaar door naar je werk slepen terwijl je je op bepaalde dagen flink beroerd voelt en dan net in de laatste week van 't jaar kom je door 'n fikse buikgriep echt niet de deur uit: weg bonus.

Overigens heb ik me vorig jaar maar 1 dag ziek gemeld (buikgriep)
klopt, maar het kan wel een motivatie zijn voor mensen om zich niet schoolziek te melden, en daar ben je op uit. Als je echt ziek bent, zal zo'n saunabon of plant je toch ook aan je reet roesten? Het moet iets zijn dat wel leuk is, maar absoluut niet verschrikkelijk als je het misloopt. Ik zou het dus totaal niet op werk betrekken, dus geen vrije uren, maar idd een verwenpakketje of saunabon oid.
Extra vrije uren zal denk ik juist niet werken als bonus, want mensen die zich (te) makkelijk ziek melden nemen die extra vrije uren zelf al als ze 'n dagje rust willen.
quote:allis schreef op 22 januari 2010 @ 11:55:

klopt, maar het kan wel een motivatie zijn voor mensen om zich niet schoolziek te melden, en daar ben je op uit. Als je echt ziek bent, zal zo'n saunabon of plant je toch ook aan je reet roesten? Het moet iets zijn dat wel leuk is, maar absoluut niet verschrikkelijk als je het misloopt. Ik zou het dus totaal niet op werk betrekken, dus geen vrije uren, maar idd een verwenpakketje of saunabon oid.Ik ga nog niet naar de sauna als ik geld toe kreeg, dus dat zou voor mij echt niet stimuleren als bonus.
quote:Baudolino schreef op 22 januari 2010 @ 11:51:

Mijn werkgever wil een beloningssyteem opzetten voor mensen die zich niet ziek melden of zich een langere periode niet ziek hebben gemeld. Hij denkt dan aan bijvoorbeeld extra vrije uren, of een cadeau, maar geen financiële beloning.

Hij heeft mij gevraagd om hier invulling aan te geven.

Mijn vraag is nu, mag dit eigenlijk wel? En ook: zou je dit eigenlijk wel moeten willen? Wie heeft hier ervaring mee of een mening over?

In principe is er niets wat zich hiertegen verzet. Dergelijke maatregelen worden in veel bedrijven toegepast en hebben tot doel met name kortdurend frequent ziekteverzuim terug te dringen.

Hou er rekening mee dat de maatregelen in overeenstemming moeten zijn met een eventuele CAO en dat de OR instemmingsrecht heeft ten aanzien van (wijzigingen in) sociaal beleid.
Denk dat je beter met targets kunt werken voor je beloningssysteem. Sommige mensen die zich nooit ziek melden verzetten wellicht minder werk dan de mensen die 2-5 dagen per jaar ziek thuis zijn. Kun je dus beter belonen naar totale prestatie ipv te kijken naar de dagen afwezigheid.
Belachelijk plan...

Gaan mensen zichzelf compleet voorbij lopen en uithollen. Met als resultaat dat mensen zich uiteindelijk heel lang moeten ziek melden, omdat een initiële ziekmelding van 1 of 2 weken hen anders een bonuscadeau had gekost.

En de werkgever uiteindelijk veel duurder uit is.
ja het mag, ik krijg 50 euro per maand bonus als ik me niet ziekmeld, ik werk via een reintegratiebedrijf, dat wel, ben zelf ook niet iemand die zich vaak ziekmeld, de anderen daar vast wel als ze dat ingevoerd hebben.

ik ben blij met het geld maar ik vind het oneerlijk tegenover chronisch zieken, ik weet dat een groot percentage van de mensen die via dat bedrijf werken in die categorie valt, geestelijk of lichamelijk, die mensen zou je, in dit geval, anders moeten belonen, dit is voor hun eigenlijk kwetsend.
quote:Vinyl schreef op 22 januari 2010 @ 11:53:

Hmmm.. ik snap wel dat hij (onnodig) ziekteverzuim wil terugdringen. Maar ik vind dit niet fair voor mensen die echt ziek zijn, daar kun je toch niks aan doen?Helaas wijst onderzoek uit dat alleen al de aankondiging van de invoering van ziekteverzuimbeleid leidt tot een daling van het ziekteverzuim. Tussen verschillende bedrijfstakken bestaan grote verschillen in het ziekteverzuim die niet verklaard kunnen worden uit andere zaken dan wat ik maar even 'mentaliteit' noem. Ziek is inderdaad ziek, maar ziek is nog niet gelijk aan arbeidsongeschikt. Om dat laatste gaat het hier.
Ik had het hier toevallig gisteren over met mijn baas. Wij hebben één iemand gehad die erg vaak 1 dag ziek was, die is laatst opgenomen op de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis. Arbo had al aangegeven dat er iets mis was, dat het niet normaal is dat iemand zo vaak 1 dag ziek is.

Nu ook een andere collega.

Wij zijn maar een klein bedrijf dus één zieke snijdt meteen enorm in de inkomsten (kunnen minder werk aannemen). Bovendien zien collega's het als een zwakte als je zo vaak 1 dag thuis blijft. Dat levert ook negatieve verwijten en een slechte sfeer op.

Probleem: hoe verhelp je dat? Degene ontkent dat er iets mis is, zegt soms gezonder te gaan moeten leven maar doet dat niet.

Dan is een beloningsysteem wel een oplossing. Het is een bonus geen recht. Dus mensen die zich goed gedragen, goed hun best doen, krijgen wat extra. Als je ziek bent kun je inderdaad niet goed je best doen, maar ja, een bonus is ook niet standaard, een recht van ieder, dat haalt het hele idee van een bonus onderuit.
Vind het allemaal een beetje dubbel. Maar een cadeau is een betere stimulans dan vrije uren denken jullie?
Bij de winkel waar ik werkte, werkten ze met wachtdagen.

De eerste keer ziek wordt helemaal doorbetaald

De 2e keer wordt je eerste ziekte dag niet doorbetaald

De 3e keer 2 dagen

enz.

En dat werkte wonderwel. Een hoop mensen bleken toch ineens te kunnen werken met "een griepje" en "een beetje hoofdpijn."

Dat waren vooral de "maandag ziek" mensen en mensen die met mooi weer zich "ineens" niet zo lekker voelde.

Toen het in hun eigen uren ging zitten waren er veel minder zieken.

Sneu als je wel bijv. 2x goed ziek bent in 1 jaar, maar goed, dat is dan niet anders.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Een cadeau lijkt mij idd ook een betere optie.
Boro, dat kan inderdaad, maar niet in alle branches. Dat mag niet volgens de CAO in onze branche.
quote:princessetamtam schreef op 22 januari 2010 @ 12:01:

ja het mag, ik krijg 50 euro per maand bonus als ik me niet ziekmeldPer maand is wel 'n goeie idd! Dan ben je maar 1 maand bonus kwijt als je 'n keer ziek word en komen de bonussen van de andere maanden niet in gevaar. En word je op de laatste dag van de maand ziek sleep je je nog 1 dag kotsend naar je werk en ziek je vanaf de eerste dag van de volgende maand lekker uit en loop je maar 1 bonus mis ipv 2.
Elninjoo, doe effe niet zo preuts, als jij die bon krijgt ga je gewoon met je blote billen tussen de bejaarden zitten. Een voordeel, meestal zijn er geen kindertjes in de sauna.

nee hoor, ik roep ook maar wat met mijn saunabon, misschien is de standaard vvv bon of een cdbon wel een betere optie. Hoewel ik daar dan weer geen enkele motivatie van krijg.
Bij een vriend van mij werkt het zo dat wanneer iemand 1 jaar niet ziek geweest is, hij een bonus krijgt in december van 500 euro. Nu is hij nooit ziek, met een beetje hoofdpijn daargelaten, maar voor hem is dat dus prima.

Ik blijf liever thuis dan dat ik op mijn werk mezelf zit te verbijten of dat ik daar maar half werk kan leveren. Ik zou dus, ook al zou ik kans maken op zo'n bonus, alsnog thuis blijven wanneer ik me niet goed voel.
Poelepoelepoelepoes!
oh okay Linda Dat wist ik idd niet.

Het werkte in de winkel echt heel goed. Zonde dat dat niet overal kan.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Je zou er ook een percentage aan kunnen hangen. Als nu je ziekteverzuimpercentage 3% is dan kun je bijvoorbeeld een target geven om naar 2,5% te gaan. Als dit target wordt gehaald dan krijgt iedereen een vrije dag of cadeau en anders niet.
voor het normale bedrijfsleven vind ik het een geoorloofd middel, een niet-ziekmeldbonus, voor een bedrijf dat mensen helpt dichterbij de arbeidsmarkt te komen niet, de bedrijven die chronisch zieken via hun inhuren weten dat ze vaker ziek worden en zij doen meer als anderen hun best om te werken en worden eigenlijk gekort, kan dat eigenlijk niet goed heten, zeker omdat het om geld gaat, als het nu nog vakantiedagen waren, dat vond ik nog minder erg maar eigenlijk ook niet.
Dat mag en wordt wel vaker gedaan. Bijvoorbeeld een persoonlijke bonus als het verzuim onder een bepaald percentage blijft en een collectieve bonus als het verzuim van de hele organisatie lager is dan X%

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven