Werk & Studie alle pijlers

Beloning voor vertaling

09-04-2019 13:49 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan hier een lichtje op schijnen?

Ik ben gevraagd om een artikel te vertalen en in het verzoek stond dat dit "uiteraard tegen vergoeding" is.
Het gaat om een vaktechnisch artikel in mijn juridische werkveld. Ik ben dus geen vertaler van beroep, maar een ervaren jurist in deze specifieke materie. Bij de publicatie zal mijn naam ook ergens vermeld staan.

Ergens hoop ik dat de auteur van het oorspronkelijke stuk mij niet om een factuur vraagt. Echter, in het geval ik uiteindelijk zelf de vergoeding dien te bepalen, heb ik geen idee hoeveel ik zou mogen/moeten vragen.

Het gaat om een technisch artikel van ongeveer 8.000 woorden, vertaald vanuit het Frans naar het Engels (ik werk overigens exclusief in deze twee talen). Ik ben er al aan begonnen en het ziet er naar uit dat dit toch een aanzienlijke tijdsinspanning gaat worden.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke vergoeding?

Heel erg bedankt alvast!
RRR
ninanoname schreef:
09-04-2019 15:47
Oh, Cavia, dat zijn de lastigste dingen. Iemand die je eigenlijk wel kent, maar viavia, die je hoog hebt zitten en die zelf niet over geld begint. Moeilijk hoor! En dan voelde jij je ook nog gevleid dat hij je vroeg, lees ik tussen de regels door.
Het kan 2 kanten op he, je gaat uit van je normale uurtarief voor je werkzaamheden, die je dan ook zakelijk factureert, of je ziet het als een vriendendienstje. Hoe denk je dat hij het zal zien?
Nou precies dat!! Ik vrees dat de vergoeding meer symbolisch gaat zijn..
Mocht hij me nog eens vragen, dan zal ik uiteraard ook eerder over een vergoeding beginnen.
RRR
kopjekoffie70 schreef:
09-04-2019 16:16
Bij sommige beroepen, zoals vertalers of websitebouwers wordt er nogal eens geprobeerd door kennissen om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Helaas wel ja. Een familielid vroeg mij onlangs of ik een tekst wilde vertalen vanuit het Engels. Maar dan wel gratis natuurlijk, want we zijn toch familie? Dat heb ik dus mooi niet gedaan. Men dacht dat ik dat 'wel even' kon doen; het was een tekst van ruim 6000 woorden en aangezien ik een fulltimebaan heb, zou ik er dus mijn vrije tijd gratis voor op moeten geven.

Men heeft geen idee hoeveel tijd er in een goede vertaling kan gaan zitten en onderschat het vaak.
chocolol schreef:
09-04-2019 16:05
Laat je weten wat je uiteindelijk hebt afgesproken?
Absoluut! Het kan nog wel even duren overigens. Ik verstuur het artikel deze week, maar daarna komt hij ongetwijfeld nog terug met aanpassingen van zijn kan en wellicht vragen. Uiteindelijk moet hij het zelf eind mei insturen. Maar zodra alles is afgerond laat ik uiteraard weten wat de buit is geworden!
RRR
Nectarinepit schreef:
09-04-2019 16:23
Natuurlijk doet dat er wel toe. En dat je vakinhoudelijk goed onderlegd bent en de taal spreekt, betekent niet dat je dan ook meteen een goede vertaling levert.

TO; Ik werk als vertaler, momenteel full-time voor een bedrijf, maar ik heb in het verleden ook als freelancer gewerkt. Op een dag kan ik gemiddeld 2000 tot 2500 woorden vertalen, afhankelijk van het soort tekst. Ik rekende tussen de 10 en 15 cent per woord, afhankelijk van de soort tekst en de klant. Zoiets moet je wel echt vantevoren afspreken, anders benadeel je jezelf er alleen maar mee.
Dankjewel voor je informatie Nectarinepit, ik hoopte al dat je zou reageren! :)
Ik heb jarenlang als juridisch editor gewerkt voor Engelstalige boeken en artikelen, en dat weet hij, dus hij gaat er in dit geval wel vanuit dat het een goed stuk wordt.

Volgende keer beter, inderdaad. Misschien is dit ook wel een opstapje naar meer werk, dus een volgende keer neem ik al jullie kennis zeker mee!
RRR
Cavia007 schreef:
09-04-2019 15:44

Met de wetenschap wat gangbaar zou zijn geweest in een puur professionele transactie, ben ik nu wel beter gewapend mocht hij me overvallen met de vraag wat ik ervoor reken. Overigens lijkt mij de afwezigheid van de vraag van zijn kant voordat ik begon een indicatie dat hij zelf al een beloning in gedachte heeft. Het is de meest formele man die ik ken (daarom ben ik ook wat aarzelend in mijn contact met hem), dus het zal vast niet iets heel schraals zijn..

Ik heb overigens ruim de tijd om het te doen en ik vind het ontzettend leuk, dus ik doe het niet "voor het geld". Maar liever wel :lol:
Maar omdat de meeste mensen geen idee hebben hoe lang je bezig bent met 'maar acht kantjes' of iets dergelijks, kan ook een heel formele man denken dat 100 euro voldoende is ;-)

Hoeveel heb je al gedaan en hoe lang was je daarmee bezig?
Cavia007 schreef:
09-04-2019 16:35
Dankjewel voor je informatie Nectarinepit, ik hoopte al dat je zou reageren! :)
Ik heb jarenlang als juridisch editor gewerkt voor Engelstalige boeken en artikelen, en dat weet hij, dus hij gaat er in dit geval wel vanuit dat het een goed stuk wordt.

Volgende keer beter, inderdaad. Misschien is dit ook wel een opstapje naar meer werk, dus een volgende keer neem ik al jullie kennis zeker mee!

Daar twijfel ik niet aan. :)

Ik ben toen ik net als freelancer begon ook weleens vergeten om vooraf een tarief af te spreken. Dat pakte voor de klant dan natuurlijk veel voordeliger uit. Jammer, maar je leert ervan.

Succes met vertalen! Laat je ons weten hoe het gegaan is?
ninanoname schreef:
09-04-2019 16:21
He? Echt waar? Is er werk dat is vrijgesteld van btw? Weer wat geleerd. Wist ik echt niet.
Nou nee, vertalen is niet vrijgesteld van btw, maar omdat to geen freelance vertaler is, hoeft ze geen btw te rekenen en dus ook niet te betalen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Cavia007 schreef:
09-04-2019 16:28
Nou precies dat!! Ik vrees dat de vergoeding meer symbolisch gaat zijn..
Mocht hij me nog eens vragen, dan zal ik uiteraard ook eerder over een vergoeding beginnen.
Iemand vragen 8000 woorden te vertalen is naar mijn idee geen 'vriendendienstje' hoor. Het is lastig met een kennis - zeker iemand waar je ook nog tegen op kijkt. Ik geloof dat ik als ik hem het stuk zou sturen er wel een diplomatieke opmerking over zou maken. Dat mogelijk je naam ergens genoemd wordt (wss in de voetnoot) is leuk, maar niet zo relevant, omdat het werk echt voor vergoeding in aanmerking komt. Daarvoor zit er gewoon te veel tijd in en is de onderliggende relatie ook niet geschikt. Als hij nu je beste vriend was... Hij kan je overigens ook 'betalen' in cadeau bonnen oid.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Is het trouwens voor zijn werk? De meeste universiteiten hebben toch een eigen vertaalbureau/service?
In dat geval zou ik het omdraaien en hem vragen wat hij normaliter betaald of wat zijn gedachte is mbt beloning. Wat kan ik vragen is dan niet zo aan de orde want je hebt de klus als een soort betaalde vriendendienst geaccepteerd. Misschien kun je bij publicatie een percentage bedingen dus een vast tarief en een soort recht bij door extra verkopen/publicatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
09-04-2019 17:00
In dat geval zou ik het omdraaien en hem vragen wat hij normaliter betaald of wat zijn gedachte is mbt beloning. Wat kan ik vragen is dan niet zo aan de orde want je hebt de klus als een soort betaalde vriendendienst geaccepteerd. Misschien kun je bij publicatie een percentage bedingen dus een vast tarief en een soort recht bij door extra verkopen/publicatie.
Een percentage bedingen bij publicatie zou mogelijk kunnen, maar dan moet je geen hoge verwachtingen hebben. Van publiceren worden maar heel erg weinig mensen rijk. (En nee, natuurlijk zal TO niet de verwachting hebben hier enorm veel aan te verdienen, maar ik wil maar aangeven dat het geen echte compensatie voor de geleverde tijd zal zijn.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
viva-amber schreef:
09-04-2019 17:00

Maar dan kan hij zich er goedkoop vanaf maken door een laag bedrag te bieden of een beloning aan te bieden die totaal niet in verhouding staat tot het geleverde werk. Handig voor hem, lullig (en nogal beledigend) voor de vertaler want je spendeert er wel behoorlijk wat tijd aan.
Nectarinepit schreef:
09-04-2019 17:41
Maar dan kan hij zich er goedkoop vanaf maken door een laag bedrag te bieden of een beloning aan te bieden die totaal niet in verhouding staat tot het geleverde werk. Handig voor hem, lullig (en nogal beledigend) voor de vertaler want je spendeert er wel behoorlijk wat tijd aan.
En dat is dus het hele lastige wanneer je van te voren geen duidelijke afspraken maakt... Je wil niet overchargen, maar je wil ook niet achter het net vissen. Ik denk dat ik het toch bij hem zou neerleggen zoals Viva-amber schrijft en aangeven hoeveel tijd ik er mee bezig zou zijn geweest.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Jammer dat mijn ervaring als 'raar' wordt bestempeld. Weinig is zo precies meetbaar als een tekst - en dus kun je er heel exacte afspraken over maken. Vonden mijn opdrachtgevers altijd erg prettig. Hoe lang ik er dan over deed, was MIJN probleem, en niet het hunne.
Een bouwvakker betaal je toch ook niet per uur, maar per klus?
Lavenderblue schreef:
09-04-2019 18:41
Jammer dat mijn ervaring als 'raar' wordt bestempeld. Weinig is zo precies meetbaar als een tekst - en dus kun je er heel exacte afspraken over maken. Vonden mijn opdrachtgevers altijd erg prettig. Hoe lang ik er dan over deed, was MIJN probleem, en niet het hunne.
Ik denk ook absoluut dat de lengte van de tekst een betere indicatie geeft dan de tijd die eraan gespendeerd wordt.
Maar goed, in het huidige kader zonder enige afspraak wil ik hem dan wel weer graag laten weten dat ik er, bijvoorbeeld, 2,5 dag op heb gezeten, zodat hij er in elk geval een beter beeld bij heeft. Dat hij niet denkt dat ik het "even" heb vertaald.

DG2015, dat zou een idee zijn geweest, maar in dit geval schrijft hij een contributie voor een veel groter geheel. Dit wordt niet verkocht, maar draagt enkel bij aan een soort academische waarde.

En 3thee, je zou het denken (hoewel ik daaraan twijfel in dit geval, buiten Nederland), maar hij doet het niet voor zijn eigen universiteit, maar weer voor een overkoepelend Europees geheel. (Volg je het nog? Hahah)
RRR
Cavia007 schreef:
09-04-2019 15:44
Met de wetenschap wat gangbaar zou zijn geweest in een puur professionele transactie, ben ik nu wel beter gewapend mocht hij me overvallen met de vraag wat ik ervoor reken. Overigens lijkt mij de afwezigheid van de vraag van zijn kant voordat ik begon een indicatie dat hij zelf al een beloning in gedachte heeft. Het is de meest formele man die ik ken (daarom ben ik ook wat aarzelend in mijn contact met hem), dus het zal vast niet iets heel schraals zijn..
Is in mijn ervaring juist een indicatie van het omgekeerde: ik denk dat hij verwacht dat je het gratis of voor een kleine vergoeding doet.
Ook omdat er wordt gesproken over een 'beloning' en een 'vergoeding' klinkt mij niet superzakelijk in de oren.

Goed bedenken wat je wilt.
En dat aan hem voorleggen.
Als je het werk wilt doen voor een etentje, is dat natuurlijk ook prima - als je er maar van tevoren een duidelijke afspraak over hebt, zodat je niet achteraf met een katterig gevoel zit.
makreel wijzigde dit bericht op 09-04-2019 20:43
5.67% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Cavia007 schreef:
09-04-2019 19:53
Ik denk ook absoluut dat de lengte van de tekst een betere indicatie geeft dan de tijd die eraan gespendeerd wordt.
Maar goed, in het huidige kader zonder enige afspraak wil ik hem dan wel weer graag laten weten dat ik er, bijvoorbeeld, 2,5 dag op heb gezeten, zodat hij er in elk geval een beter beeld bij heeft. Dat hij niet denkt dat ik het "even" heb vertaald.
Dus je hebt het al af?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
09-04-2019 20:42
Dus je hebt het al af?
Bij lange na niet! Vandaar dat ik zei "bijvoorbeeld" :). Ik vermoed ik er zeker nog twee hele dagen aan zal moeten zitten.
RRR
DG2015 schreef:
09-04-2019 17:34
Een percentage bedingen bij publicatie zou mogelijk kunnen, maar dan moet je geen hoge verwachtingen hebben. Van publiceren worden maar heel erg weinig mensen rijk. (En nee, natuurlijk zal TO niet de verwachting hebben hier enorm veel aan te verdienen, maar ik wil maar aangeven dat het geen echte compensatie voor de geleverde tijd zal zijn.)
Nee, maar het is wel een waardering voor haar werk wanneer gepubliceerd dus gevoelsmatig pronkt een andere dan niet met jouw veren maar houd je iets concreets over aan publicatie ook wanneer het nog eens wordt ergens wordt opgenomen e.d. dan krijg je misschien nog eens een kleine vergoeding.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nectarinepit schreef:
09-04-2019 17:41
Wanneer een percentage vraagt van de verdienste bij publicatie en het wordt vaker gepubliceerd dan houd je er uiteindelijk meer aan over.
Dit is vooral een les om je eigen werk in toekomst serieuzer te nemen ook wanneer het een vriend betreft. Jezelf niet meer goedkoop verkopen. Deze les is onbetaalbaar zeker voor een jurist.
viva-amber schreef:
09-04-2019 20:51
Dit is vooral een les om je eigen werk in toekomst serieuzer te nemen ook wanneer het een vriend betreft. Jezelf niet meer goedkoop verkopen. Deze les is onbetaalbaar zeker voor een jurist.
Helemaal waar!
RRR
Lavenderblue schreef:
Dat ligt er maar net aan. Als je graag wilt dat de klus zo snel mogelijk wordt gedaan en de kwaliteit je niet boeit betaal ik een klusjesman voor de klus. Als ik graag wil dat hij het netjes doet en zich er niet makkelijk van af maakt EN hem vertrouw, dan kan ik ook besluiten om hem per uur te betalen. Of ik vraag hem een inschatting te maken van het aantal uren en daarbij goed op papier te zetten wat de uitzonderingen zijn en dan spreken we een vaste prijs af.

het kan dus allemaal en ligt er maar net aan wat je handig vindt.
Succes to! :)
Gelukkig beleef je er in ieder geval plezier aan én levert het je straks misschien nog meer klussen op.
Waarbij je dan uiteraard wel van te voren duidelijke afspraken maakt. ;-D

Ben benieuwd haha! :euro:
Lavenderblue schreef:

Ik bestempel je ervaring niet als raar.

Dat je exacte afspraken moet maken, ben ik met je eens. Als mij gevraagd wordt om een tekst te vertalen, bekijk ik de tekst en geef ik op basis van het soort tekst aan hoeveel woorden ik per dag kan doen en dus hoe lang (in uren of dagen) ik erover doe om het te vertalen. Dat doe ik zodat de opdrachtgever ongeveer weet wanneer de vertaling klaar is (als er geen duidelijke deadline is). Maar soms moet je een vertaling snel doen en wordt hoe lang je erover doet ook hun probleem, niet alleen mijn probleem.

En ik heb ik het verleden bouwvakkers per uur betaald hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven