Werk & Studie alle pijlers

bestaat er een verkorte opleiding tot medisch secretaresse?

10-05-2010 21:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje; ik wil graag een opleiding volgen tot Medisch Secretaresse. Nu heb ik al even rondgekeken op internet maar de meeste opleidingen duren ongeveer 1 tot 2 jaar (schoevers, ROC, NAMS). Je gaat dan een avond of een dag in de week naar school. Weet iemand of er ook een goede opleiding is waar dit sneller kan (omgeving NH)? Dus dat je dan meerdere dagen in de week naar school gaat ipv. maar 1 dag?

Alvast bedankt!

Groetjes Troetelbeertje30
Bij Schoevers duurt de opleiding maar een half jaar en ga je één avond per week naar school (bijvoorbeeld starten in oktober, klaar in april). Scheidegger ook. Je moet dan wel secretariële ervaring hebben of een MBO2 diploma.

NCOI heeft de "dag"opleiding in haar zelfstudiepakket. 12 bijeenkomsten verdeeld over een jaar, de avondopleiding heeft 24 bijeenkomsten verdeeld over een jaar.

Ik denk dat je er sowieso een jaar over doet (of je moet naar Schoevers gaan, heb je wel relevante werkervaring/vooropleiding nodig) en dan doe je er een half jaar over. Betreft hier opleidingen voor niveau 3.

Met de juiste instroomkwalificaties (ervaring of opleiding) kan je bij Linnartz de opleiding in 4 maanden afronden (onder voorbehoud van aantal deelnemers, zie website).

Wel zou ik eens gaan informeren bij potentiele werkgevers in je regio hoe zij tegen de verschillende opleidingen aankijken. Wat vinden ze van de kwaliteit van een opleidingen van 4 maanden, hebben zij voorkeuren? Zo voorkom je dat je enthousiast begint aan een opleiding die niet gewaardeerd wordt in het werkveld.

Heb je nu een relevantie vooropleiding of werkervaring? Kan het misschien via je huidige werk?
Mips bedankt voor je uitgebreide reactie! Het kan niet via mijn huidige werk. Ik werk nu namelijk op een marketingafdeling (ondersteunende functie), maar ik wil graag wat anders gaan doen.

Ik ga zeker even bellen naar wat ziekenhuizen in de buurt, dat is een goed idee!
Zijn er nog meer forummers die deze opleiding hebben gedaan? Deden jullie dit naast een fulltime baan? En was dat een baan in dezelfde sector/richting of iets heel anders?
In een ver, ver verleden heb ik de NAMS gedaan, de dagopleiding. Inmiddels werk ik al lang niet meer als medisch secretaresse. Maar destijds kon ik aan mijn collega's echt wel merken welke opleiding ze wel/niet hadden gedaan. Mijn tip: ga voor kwaliteit en niet voor tijd.
Ik vond de NAMS echt niet goed. Prutsers, ze hadden met tipe-ex in m'n examens zitten rommelen. Gewoon absurd.
Loi, NHA, NTI, cursussen die je thuis in je vrije tijd kan doen. Maar bedenk eerst of er wel genoeg werkgelegenheid is in deze baan. Dat er genoeg medische instellingen in je regio zijn waar je kan solliciteren. (ziekenhuizen, zorginstellingen, arboinstellingen) Anders is het zonde van je tijd en geld. Dan kan je beter een secretaresse opleiding doen met medische termnologie los erbij. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:Mutsje78 schreef op 14 mei 2010 @ 23:52:

Loi, NHA, NTI, cursussen die je thuis in je vrije tijd kan doen. Maar bedenk eerst of er wel genoeg werkgelegenheid is in deze baan. Dat er genoeg medische instellingen in je regio zijn waar je kan solliciteren. (ziekenhuizen, zorginstellingen, arboinstellingen) Anders is het zonde van je tijd en geld. Dan kan je beter een secretaresse opleiding doen met medische termnologie los erbij. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.Ja, er zijn voldoende instellingen in de buurt en ik heb best veel vacatures gezien de laatste tijd. Ik ben niet van plan om een loi, nha of nti cursus te gaan doen. Vind ik niet echt professioneel. Vorige week heb ik een aantal ziekenhuizen gemaild om te vragen welke opleiding hun voorkeur heeft. Ben benieuwd.
Volgens mij geven ze vaak voorkeur aan Schoevers.

Je hebt ook nog een avondopleiding tot doktersassistente (Nipa), dat staat ook goed bekend en daarmee kun je ook MS worden.
Ik heb nu 3 reacties op mijn mailtje. Een ziekenhuis gaf aan dat ze de voorkeur hadden aan het ROC. De andere 2 hadden geen voorkeur... (daar heb ik wat aan ). Daarnaast zag ik net twee vacatures waarin ze vroegen naar een opleiding bij het NAMS.
Haj...

Ik ben over het algemeen meer een lezer hier op viva maar k wou je wel even vertellen hoe het bij mij was.

Ik heb een paar jaar geleden de opleiding tot medisch secretaresse gedaan bij Scheidegger. D.w.z.: een opleiding tot Secretaresse Nederlands en dan Medisch Secretaresse. Dat is eigenlijk de aanvulling wat je tot medisch secretaresse maakt. Ik heb over beide opleidingen geloof ik ook een tot anderhalf jaar gedaan. Ik ben, zover ik weet, nog nooit geweigerd voor een gesprek ofzo omdat ik 'maar' een Scheidegger diploma had. Is ook nooit ter sprake gekomen in een gesprek.

Als je dus al secretaresse bent, hoef je alleen het medisch gedeelte nog te doen, Dat is een opleiding van een half jaar geloof ik, maar het is al een paar jaar geleden, het kan ook een jaar zijn geweest daar heb je dus niet zoveel aan, sorry

Ik werkte tijdens de studies parttime, ik deed wel de twee opleidingen deels overlappend. Het is wel te doen hoor als je fulltime werkt, maar onderschat het medische gedeelte niet. Het is best pittig, veel terminologie en achtergrondinfo. Wel interessant vond ik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt haha

groetjes
Hoi Troetelbeertje,

Hier ook een echte medisch secretaresse. Ik heb destijds de NAMS gedaan.

Als je al een administratieve opleiding hebt gedaan, dan volstaat een cursus medische terminologie. Soms willen ziekenhuizen dit zelfs voor je betalen, er is echt een tekort aan medisch secretaresses mét een goede kennis van de medische terminologie. Zou dus eerst even informeren bij de ziekenhuizen/medische instellingen in de buurt.

Succes!
hi joyce en louisavuitton!

Bedankt voor jullie reactie, ik heb er zeker wat aan!

groetjes troetelbeertje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven