Betoog
vrijdag 25 oktober 2019 om 11:55
vrijdag 25 oktober 2019 om 12:35
Is het de bedoeling dat je een stelling of een vraagstelling in je inleiding zet? Bij een betoog is het gebruikelijk stelling te nemen. Dus niet "Moeten we allemaal vegetariër worden?", maar "We moeten allemaal vegetariër worden".
In je conclusie vat je dan nog eens samen waarom jouw argumenten leiden tot die stelling.
Als je moet beginnen met een vraag ipv een stelling is dat een wat afwijkende werkwijze en dan zou ik vooral de opdracht goed doorlezen.
vrijdag 25 oktober 2019 om 13:19
Je hebt wel de opdracht gekregen om te beginnen met een vraag, maar verder geen format voor het betoog? Geen boek of site of reader waar aanwijzingen in staan die je moet volgen?
In dat geval zou ik zelf een keuze maken. Doe dan wat jij logisch vindt voor een betoog. Je kan het antwoord op de vraag in de conclusie zetten, maar dat kan ook krampachtig overkomen (alsof je iets geheim moet houden wat allang uit de tekst blijkt). Als dat zo is dan zou ik het in de inleiding op deze manier opzetten: "In dit betoog staat de vraag centraal 'wat is de kleur van tomaten?'. Aan de hand van verschillende argumenten zal ik uitleggen dat tomaten in verreweg de meeste gevallen rood zijn. We beginnen met een waarneming uit de supermarkt....."
Maar je kan idd ook het antwoord in de conclusie zetten. Hoe dan ook, als je geen aanwijzingen hebt gekregen over het format is het natuurlijk verdedigbaar dat je zelf keuzes maakt.
In dat geval zou ik zelf een keuze maken. Doe dan wat jij logisch vindt voor een betoog. Je kan het antwoord op de vraag in de conclusie zetten, maar dat kan ook krampachtig overkomen (alsof je iets geheim moet houden wat allang uit de tekst blijkt). Als dat zo is dan zou ik het in de inleiding op deze manier opzetten: "In dit betoog staat de vraag centraal 'wat is de kleur van tomaten?'. Aan de hand van verschillende argumenten zal ik uitleggen dat tomaten in verreweg de meeste gevallen rood zijn. We beginnen met een waarneming uit de supermarkt....."
Maar je kan idd ook het antwoord in de conclusie zetten. Hoe dan ook, als je geen aanwijzingen hebt gekregen over het format is het natuurlijk verdedigbaar dat je zelf keuzes maakt.
zondag 27 oktober 2019 om 10:35
Hoi laatst poste ik een topic over een betoog. Voor degenen die deze hebben gelezen:
Ik beantwoord in principe pas in het slot mijn vraagstelling. En dan bedoel ik wat ik vind. Maar al eerder bij de argumenten met onderbouwingen geef ik ook al antwoord op mn vraagstelling, maar dan met een wetenschapper die dat vindt (hoop trouwens wel dat dat duidelijk genoeg is voor de docent). Als je er een wetenschapper bij noemt, mag het dus wel toch?
Ik beantwoord in principe pas in het slot mijn vraagstelling. En dan bedoel ik wat ik vind. Maar al eerder bij de argumenten met onderbouwingen geef ik ook al antwoord op mn vraagstelling, maar dan met een wetenschapper die dat vindt (hoop trouwens wel dat dat duidelijk genoeg is voor de docent). Als je er een wetenschapper bij noemt, mag het dus wel toch?
zondag 27 oktober 2019 om 10:47
zondag 27 oktober 2019 om 11:02
https://www.taaluilen.nl/bouwplan-van-een-betoog/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 27 oktober 2019 om 12:22
Gelukkig had ik een 8,5 voor mn oefenbetoog. Alleen nu is het een wat lastiger onderwerp, krijg ik met deze dingen te maken die ik noem in mijn topic en krijg ik echt een cijfer dat meetelt. Vandaar mijn vragen. Als je er niet inzit, is het ook wat lastiger on mn zinnen te begrijpen.Francien2019 schreef: ↑27-10-2019 10:41Ik heb je vorige topic niet gelezen, maar als je net zo onduidelijk bent in je betoog als in je OP vrees ik het ergste voor de uitkomst.