Werk & Studie alle pijlers

Betoog

25-10-2019 11:48 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey even voor de zekerheid... in een betoog mag je toch op de in de inleiding genoemde vraagstelling pas antwoord geven in het slot/conclusie? Niet eerder toch bij de onderbouwingen van je argumenten?
https://www.taalwinkel.nl/de-opbouw-van-een-betoog-2/

https://educatie-en-school.infonu.nl/me ... etoog.html
De conclusie is het antwoord op je stelling.

-titel

-inleiding (incl. stelling mogelijk)

-argument 1
-voorbeeld 1
-argument 2
-voorbeeld 2
(-argument 3)
(-voorbeeld 3)

-tegenargument
-tegenargument weerleggen

-conclusie
Elieke schreef:
25-10-2019 11:48
Hey even voor de zekerheid... in een betoog mag je toch op de in de inleiding genoemde vraagstelling pas antwoord geven in het slot/conclusie? Niet eerder toch bij de onderbouwingen van je argumenten?
Is het de bedoeling dat je een stelling of een vraagstelling in je inleiding zet? Bij een betoog is het gebruikelijk stelling te nemen. Dus niet "Moeten we allemaal vegetariër worden?", maar "We moeten allemaal vegetariër worden".
In je conclusie vat je dan nog eens samen waarom jouw argumenten leiden tot die stelling.

Als je moet beginnen met een vraag ipv een stelling is dat een wat afwijkende werkwijze en dan zou ik vooral de opdracht goed doorlezen.
Dank!

Ik moet beginnen met een vraag ipv een stelling. Een duidelijke opdracht heb ik helaas niet gekregen.
Je hebt wel de opdracht gekregen om te beginnen met een vraag, maar verder geen format voor het betoog? Geen boek of site of reader waar aanwijzingen in staan die je moet volgen?
In dat geval zou ik zelf een keuze maken. Doe dan wat jij logisch vindt voor een betoog. Je kan het antwoord op de vraag in de conclusie zetten, maar dat kan ook krampachtig overkomen (alsof je iets geheim moet houden wat allang uit de tekst blijkt). Als dat zo is dan zou ik het in de inleiding op deze manier opzetten: "In dit betoog staat de vraag centraal 'wat is de kleur van tomaten?'. Aan de hand van verschillende argumenten zal ik uitleggen dat tomaten in verreweg de meeste gevallen rood zijn. We beginnen met een waarneming uit de supermarkt....."

Maar je kan idd ook het antwoord in de conclusie zetten. Hoe dan ook, als je geen aanwijzingen hebt gekregen over het format is het natuurlijk verdedigbaar dat je zelf keuzes maakt.
Hoi laatst poste ik een topic over een betoog. Voor degenen die deze hebben gelezen:

Ik beantwoord in principe pas in het slot mijn vraagstelling. En dan bedoel ik wat ik vind. Maar al eerder bij de argumenten met onderbouwingen geef ik ook al antwoord op mn vraagstelling, maar dan met een wetenschapper die dat vindt (hoop trouwens wel dat dat duidelijk genoeg is voor de docent). Als je er een wetenschapper bij noemt, mag het dus wel toch?
Waarom kon dit niet in je vorige topic?
Ik heb je vorige topic niet gelezen, maar als je net zo onduidelijk bent in je betoog als in je OP vrees ik het ergste voor de uitkomst.
Ik geef in mijn betoog zoveel mogelijk aan het begin al mijn antwoord en ga dit verder in mijn betoog onderbouwen. Verder snap ik je vraag niet. (Als je een wetenschapper aanhaalt moet je diens naam en vindplaats inderdaad vermelden.)
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
https://www.taaluilen.nl/bouwplan-van-een-betoog/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
In een betoog werk je vanuit een standpunt, niet vanuit een vraag.
Wij moeten wel vanuit een vraag werken die het standpunt nog niet verklapt.

Wij moeten wetenschappers aanhalen in jet betoog. Een argument onderbouwen met een wetenschapper. Welke wetenschapper het gezegd heeft.
Francien2019 schreef:
27-10-2019 10:41
Ik heb je vorige topic niet gelezen, maar als je net zo onduidelijk bent in je betoog als in je OP vrees ik het ergste voor de uitkomst.
Gelukkig had ik een 8,5 voor mn oefenbetoog. Alleen nu is het een wat lastiger onderwerp, krijg ik met deze dingen te maken die ik noem in mijn topic en krijg ik echt een cijfer dat meetelt. Vandaar mijn vragen. Als je er niet inzit, is het ook wat lastiger on mn zinnen te begrijpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven