Werk & Studie alle pijlers

Bijbaan als postbezorger - ervaringen?

13-06-2012 19:05 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al topics over geweest maar volgens mij is alles veranderd bij TNT. Daarom een nieuw topic.

Ik denk erover om een bijbaan als postbezorger te nemen. Er zijn genoeg vacatures bij mij in de buurt.

Ik heb een aantal vragen. Kun je zelf aangeven welke dag(en) je wilt werken en dat eventueel ook na een tijd veranderen? (afh van andere dingen zoals studie)

Hoe lang van tevoren moet je vrij vragen, indien nodig?

Kun je twee wijken nemen in verschillende plaatsen, indien nodig?

Verder ben ik gewoon benieuwd naar hoe het bevalt, bij degenen die post rondbrengen.
Een vriendin van mij heeft het een aantal weken gedaan en ze vond het niet leuk. Vooral omdat ze vaak midden op de dag moest werken (ze studeert af) en dat dus NIET kon wijzigen. Dan moest ze om 13 u beginnen, tot 17 uur. Daarvoor moest ze dan nog even snel scriptiewerk doen en daarna eten en weer schrijven, maar daar was ze dan eigenlijk te moe voor... Ze fietste dan namelijk 4 uur achter elkaar...
Gquote:pocahontas2 schreef op 13 juni 2012 @ 19:05:

Er zijn al topics over geweest maar volgens mij is alles veranderd bij TNT. Daarom een nieuw topic.

Ik denk erover om een bijbaan als postbezorger te nemen. Er zijn genoeg vacatures bij mij in de buurt.

Ik heb een aantal vragen. Kun je zelf aangeven welke dag(en) je wilt werken en dat eventueel ook na een tijd veranderen? (afh van andere dingen zoals studie)

Verder ben ik gewoon benieuwd naar hoe het bevalt, bij degenen die post rondbrengen.

Je kunt in principe zelf weten wanneer, maar ze hebben het liefst dat je op dinsdag, donderdag en zaterdag kunt. Dit zijn de drukste dagen. Op dinsdag en zaterdag altijd folders, op donderdag af en toe.

Ik vraag meestal een week of 3 vantevoren vrij.

Ik begin s middags, maar een aantal wijken kunnen ook in de ochtend gelopen worden. Flink wat uurtjes per dg kun je vergeten
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
@Lion:

Dank voor je reactie. Daar zit ik idd ook naar te kijken. Ik zou wel op één dag flink wat uren willen maken maar op de site gaat het over twee of drie uurtjes per keer.

Als je dan toch bezig bent liever wat meer
Dank je Droomz, duidelijk.
Ik heb het heel heel heel lang geleden gedaan als zaterdag baantje. Vrijdagavond uit en dan gelijk door voor de ochtend wijk . Eerst post sorteren, tas inpakken en gaan met die banaan. We hadden geen karretjes, alleen maar tassen, degenen met een verre wijk werden met een busje gebracht en de rest moest gewoon lopen. Ik vond het zwaar. Vooral de wijken met trappen. Een keer is leuk maar op den duur gaat het je opbreken. Maar een middag wijk in een laagbouw buurt, zal best wel te doen zijn. Je bent lekker in de buitenlucht en in beweging. En toentertijd betaalde het goed. Hoe het nu is, weet ik niet.
Nu verdien je maximaal 8.69 bruto

Maar zaterdagmedewerkers verdienen bijvoorbeeld meer.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Ik heb het ook jaren gedaan op zaterdag en in de vakanties. Ik vond het heerlijk! Maar nu is alles veranderd, hoef je niet meer te sorteren (lees: keten met de andere zaterdagwerkers in het sorteercentrum) en krijg je beroerd betaald.

Mijn vader is 40 jaar postbode geweest en die heeft alle veranderingen meeegemaakt. Postbezorger is voor een moeder een aardig bijbaantje, maar volgens mij naast colleges al niet meer te doen. En het verdient slecht.
Ik heb het een blauwe maandag gedaan. Ik kreeg een klein k@twijkje toegewezen waarvan de vergoeding zo lilliputterig was dat ik er geeneens van kon roken, dus ik ben er heel rap weer mee gestopt. Vooral omdat wel mijn hele middag elke keer naar de ratsmodee was als ik moest bezorgen, en dat allemaal voor twee euro negenenzestig of zo. Geef mij dan maar een krantenwijk.

Overigens was het niet bij TNT, maar DHL. Bij TNT heb ik ook gesolliciteerd maar daar moest ik meteen een bewijs van goed gedrag meenemen (ze waren zeker bang dat ik de foldertjes zou stelen) en ik mocht in tijden van oppascrisis mijn zoon niet meenemen tijdens het bezorgen, want dat was niet representatief of zoiets. Haha.
Ik kan het je niet aanraden.
Volgens mij ben je al ongeschikt! Ze nemen alleen maar mensen die niet kunnen lezen of schrijven aan voor een bedroevend laag loon.
Niet doen, je krijgt onder het minimum loon betaald per uur en dan krijg je ook nog eens maar 1 uur en 20 minuten betaald voor een wijk, omdat je dat volgens een computersysteem zou kunnen halen.

Maar in het echt doe je daar dan 1 uur en 50 minuten over, maar dat half uur langer betalen ze dus niet uit.

De tijd die je kwijt bent aan het ophalen van je post krijg je ook niet betaald en soms moet je wel 3 x terugfietsen.

De folders zijn hartstikke zwaar en de post moet je los meenemen,dus je hebt 2 bundels op je arm. Vooral voor vrouwen niet te doen. Binnenkort moet iedereen met 3 bundels gaan lopen.

Meer dan 4 uur post lopen op een dag is te zwaar, dus veel uren kan je niet maken en de eerste wijken komen pas rond half 11 op het depot, dus dat is ook al laat.

Verder een vreselijk bedrijf wat alleen maar bezuinigt,vooral op de uren en het salaris van hun personeel. Administratie is een zooitje en er word eeen hoop gesjoemeld door de teamcoaches omdat hun meer bonus krijgen als er zo min mogelijk wrrkuren zijn uitbetaaald.
Ok... dat is duidelijk...

Ze zijn zo aan het reorganiseren en reclame aan het maken dat het de ideale bijbaan is, want flexibel e.d. dus ik dacht: Misschien is het anders/ beter geworden.

Ik weet dat er zo'n ophaalpunt zit helemaal aan de andere kant van de stad. Is echt wel 25 min fietsen. Dan zou ik het dus zelf daar moeten ophalen??

Ben toch benieuwd of er nog iemand positieve ervaringen heeft maar dit klinkt niet echt leuk. Zag trouwens een vacature van zes uur en dacht dat dit wel op één dag kon maar dat zijn dan dus twee of drie dagen....
Heb het zelf ook eens gedaan toen ik net afgestudeerd was. Was inderdaad ook 6 uur, verdeeld over 3 dagen. En inderdaad midden op de dag, dus heel je dag weg. Op zich als het echt 2 uur zou duren zou het wel mee vallen maar ik deed er al snel 4 uur over! Moet wel toegeven dat dat toen tijdens de feestdagen was, dus veel post. Maar wel heel irritant dat je dat dan niet uitbetaald kreeg! Was toen ook niet echt lekker weer.

Kan mij voorstellen dat het wel leuk is als het lekker weer is, en je niet veel langer werkt dan je betaald krijgt. Op zich is het namelijk wel geinig. Beetje rondfietsen. Vooral oudere mensen en kinderen, die maken echt een praatje met "de postbode" ;).

Je kan het altijd proberen en er mee stoppen als het tegen valt toch? Maar denk wel dat die 6 uur verspreid is ja! En de post moest ik zelf ophalen ja bij het ophaalpunt!
quote:groentsoep2 schreef op 13 juni 2012 @ 19:51:

Ik heb het een blauwe maandag gedaan. Ik kreeg een klein k@twijkje toegewezen waarvan de vergoeding zo lilliputterig was dat ik er geeneens van kon roken, dus ik ben er heel rap weer mee gestopt. Vooral omdat wel mijn hele middag elke keer naar de ratsmodee was als ik moest bezorgen, en dat allemaal voor twee euro negenenzestig of zo. Geef mij dan maar een krantenwijk.

Overigens was het niet bij TNT, maar DHL. Bij TNT heb ik ook gesolliciteerd maar daar moest ik meteen een bewijs van goed gedrag meenemen (ze waren zeker bang dat ik de foldertjes zou stelen) en ik mocht in tijden van oppascrisis mijn zoon niet meenemen tijdens het bezorgen, want dat was niet representatief of zoiets. Haha.Hier in het durp liep een (officiële) oppasmoeder mét de oppaskindertjes voor postbezorger te spelen......
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:pocahontas2 schreef op 13 juni 2012 @ 19:05:

Ik heb zelf in een zomervakantie als postbezorger gewerkt. Het was echt verschrikkelijk. Die brandende zon, de straat was net een openbare sauna. Dat was dan ook een erg hete zomer.

Los daarvan, zou ik het je niet aanraden. Je mag niet zelf de werktijden bepalen, die worden bepaald. Post NL is een erg controlerende organisatie waarbij procedures tot in detail vastliggen. Je kunt pas vanaf ongeveer 13.00 post bezorgen. Voor elke wijk staat een bepaalde tijd. Die kun je alleen halen als je je fiets op precies de juiste plaats neerzet, als je geen extra folders hoeft te bezorgen en als alle omstandigheden optimaal zijn.

Over vrij vragen doen ze heel erg moeilijk. Je kunt wel 2 verschillende wijken nemen, misschien ook in 2 verschillende plaatsen, maar dat lijkt me erg lastig. Je moet toch overal heen fietsen.

Verder is het fysiek behoorlijk zwaar en betaalt het slecht. Ik heb er geen goed woord voor over. Het enige voordeel is dat je een abonnement op de sportschool wel kunt afzeggen.
Bedankt voor de nieuwe reacties, het klinkt niet erg positief moet ik concluderen.

Omdat ze het promoten als ideale bijbaan voor studenten dacht ik dat het misschien flexibel was, studenten hebben immers meestal een wisselende beschikbaarheid.

Met verschillende wijken bedoelde ik dinsdag in dorp A en woensdag in stad B, maar dat zal dan ook niet gaan. Sowieso denk ik dat een vacature van vier uur of zes uur dan niet op één dag is maar verspreid over meerdere dagen. Dat je pas s middags kunt beginnen lijkt me ook niet zo prettig.

Ik sta nog steeds open voor ervaringen maar kijk ondertussen wel even rond wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.
Hier wel een positieve ervaring, maar ligt eraan wat je verwacht. Het is overal anders. 6 uren zijn waarschijnlijk verdeeld over 2 dagen. Of je 's morgens of 's middags werkt ligt aan je wijk. Wij hadden verschillende diensten. En dan zijn er mensen die een vaste wijk hebben, en mensen die op verschillende wijken kunnen invallen. Is maar net hoe het op het kantoor geregeld is. Je vragen kunnen wat dat betreft alleen beantwoord worden als je op gesprek mag komen.

Qua weer moet je tegen een stootje kunnen. Het kan vriezen, het kan dooien. Ik had daar niet zo'n moeite mee. Voor die 2 of 3 uur per dag zijn er ergere dingen om te doen.

Het salaris is munimum, maar als er andere voordelen tegenop wegen dan hoeft dat geen punt te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven