Werk & Studie alle pijlers

Bijn 1 jaar ziek gemeld en wat dan? Ook met het inkomen etc

01-01-2010 18:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie heel toevallig of je inkomen wordt gekort als je 1 jaar ziek bent? Ik sta nog steeds volledig ziek gemeld, terwijl ik wel weer 100% werk. Werkgever wil mij nog niet beter melden, omdat ik nog niet heb laten zien dat ik met stresssituaties om kan gaan. Ik ben begin april voor ruim 2 maanden thuis komen te zitten met net geen burn out. Ik ben relatief snel weer opgeknapt en heb ook weer zin in alles en ook in werken. Dit doe ik nu ook en sinds november werk ik weer fulltime. Nu ben ik over 3 maand alweer 1 jaar ziek en vroeg me dit af. Want ik wil niet gekort worden op salaris, terwijl ik tegen die tijd alweer 5 maanden volledig aan t werk ben. En hoe kan ik dit het beste aan mijn werkgever aangeven? Die willen mij alleen het % gedeclareerde uren van het afgelopen jaar beter melden. Met dit zal ik zeker niet per april volledig beter gemeld staan.

Ik hoor graag van jullie adviezen hierover. Alvast heel erg bedankt!
Dit hangt af van je cao. Ik ben gemeenteambtenaar en ik ben na 6 maanden al gekort.
Weet niet waar je werkt, maar bij mij is het zo dat de bedrijfsarts beslist of en hoe veel ik weer betergemeld word, en niet de werkgever! Ik neem aan dat je contact hebt met de bedrijfsarts. Stel het daar aan de orde.

Sterkte!

Caro
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
@ Lentezon: Ik heb een vrij beroep en daarom is er geen cao.

@ Caro: de bedrijfsarst heeft mij de vorige keer gezegd dat ik hier over na moet denken en dat mijn werkgever hier ook over na moet denken. Over de criteria wanneer mij beter te melden.

De werkgever heeft mij gezegd dat ze mij beter melden voor het % uren dat ik declarabel ben, maar doe ook genoeg interne dingen. Hier moeten ze dan toch in feite ook rekening mee houden? Ik vind zelf dat als ik goed functioneer zonder terugval, dat ik dan beter gemeld kan worden voor 100% en dat een mindere dag er tussen kan zitten, maar dat heeft iedereen toch?

Ik bouw alleen geen atv dagen meer op sinds ik ziek ben, daar kwam ik ook pas in oktober achter. Was ik niet echt van op de hoogte.
Hoeveel je gekort wordt en wanneer is afhankelijk van het bedrijf waar je bij werkt (aangezien er geen CAO is). Die vraag kunnen wij dus niet voor je beantwoorden. Wellicht kun je er iets over vinden in je contract of in een personeelsreglement oid.

De werkgever bepaalt in hoeverre je hersteld bent, dat doet niet de bedrijfsarts (die kan wel adviseren uiteraard). De wijze waarop jouw werkgever bepaalt in welke mate je hersteld bent is echter dubieus. Als jij 100% je eigen werk doet, dan zou je ook weer 100% hersteld moeten zijn. Doe je dat nog niet, dan moet de mate van hersteld zijn bepaald worden aan de hand van wat je wel doet. Doe je bijv. 50% eigen werk en 50% ander werk, dan ben je meer dan 50% hersteld want dat andere werk kan niet zomaar volledig buiten beschouwing worden gelaten. Wel is het zo dat het minder zwaar meegeteld kan worden dan je eigen werk (in geval van dit voorbeeld bijvoorbeeld voor 25% oid).
Normaal gesproken is het zo dat werkgever bij arbeidsongeschiktheid het salaris 104 weken moet doorbetalen. Als werknemer hersteld wordt gemeld en na vier weken opnieuw uitvalt begint het tellen van die 104 weken opnieuw. Als je nu hersteld wordt gemeld en over vijf weken opnieuw uitvalt dan zou werkgever het salaris dus circa 156 weken doorbetaald hebben. Vermoedelijk is dat de achtergrond van dit besluit.

Dat laat echter onverlet dat je hersteld gemeld moet worden als je in staat geacht mag worden het eigen werk volledig te hervatten. Dat is primair een vraag die door de bedrijfsarts beantwoord kan worden. Ben je het niet eens met de conclusie van de bedrijfsarts dan kun je je wenden tot UWV voor een zogenaamde deskundigenoordeel.

Dan resteert je vraag over het hoogte van het salaris. Normaal gesproken betaalt werkgever gedurende die 104 weken maximaal 170%. Al je het eerste jaar dus 100% hebt ontvangen dan ligt het voor de hand dat het salaris nu op 70% wordt gesteld.

Ik zeg een aantal malen nadrukkelijk 'normaal gesproken'; het is mogelijk dat bijvoorbeeld bij CAO afwijkende afspraken zijn gemaakt.
En wat Wuiles stelt is ook correct (als altijd).
*Wenst in het bijzonder nummerzoveel een kalm, gelukkig en vooral gezond 2010!*
Wuiles, Nummerzoveel, ik wens jullie een super 2010. Jullie zijn voor mij forummers die eraan bijdragen dat ik hier zo graag ben. Altijd leveren jullie adviezen waar je ook iets mee kan. Het allerbeste voor jullie en diegene van wie jullie houden!
Mijn baas is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid van het personeel en wij krijgen 2 jaar lang 100% en na 2 jaar zouden we bij de UVW o.i.d. aan moeten kloppen.
@Wuiles

Dankjewel, wat lief! Ik wens jou en iedereen die je lief is ook een heel goed, gezond en gelukkig 2010!

@Suze

Jij ook dankjewel voor je lieve wensen. Natuurlijk wens ik jou en de mensen die je lief zijn ook een super 2010!

*is helemaal ontroerd*
@nummerzoveel & wuiles: Dank jullie wel voor de informatie! Ik heb de arbeidsvoorwaarden er maar eens bij gepakt. Daarin wordt verwezen naar art. 7:629 BW en dat er max 52 weken 100% uitbetaald wordt. Dus dit betekent dat vanaf op het moment dat ik 1 jaar ziek gemeld sta, dat ik dan 70% van het salaris krijg.

Ik doe volledig mijn eigen werk, zelfs doe ik daarbij extra taken, die niet in mijn functiebeschrijving staan. Afgelopen dec evaluatiegesprek gehad. En ondanks uitval een betere beoordeling dan het jaar ervoor gekregen en dat zelfs voor midden/eind van de functie, terwijl dit vorig jaar nog begin van de functie was.

Alleen omdat ze bij 2 grote deadline klussen in 1 week gestopt hebben, die niet realiseerbaar waren, ook voor geen enkele andere collega en ik niet tijdig aan de bel heb getrokken, willen ze mij niet beter melden. Terwijl de rest allemaal goed gaat! Zelfs klussen waarvoor 1 week staat, heb ik 4 dagen af en daarop hebben ze geen enkele opmerking, zelfs ook niet op de inhoud ervan. Dus ik vind van mezelf dat ik beter gemeld kan worden.

Wat moet ik doen als ik het met mijn werkgever er niet uit ga komen?
en natuurlijk voor jullie allen ook de beste wensen voor 2010!
quote:Suze2 schreef op 01 januari 2010 @ 18:58:

Wuiles, Nummerzoveel, ik wens jullie een super 2010. Jullie zijn voor mij forummers die eraan bijdragen dat ik hier zo graag ben. Altijd leveren jullie adviezen waar je ook iets mee kan. Het allerbeste voor jullie en diegene van wie jullie houden!Wat aardig, dankjewel!
Je hebt nog 3 maanden te gaan, dus ik zou er nog niet teveel drukte om maken. Overleg in elk geval met de bedrijfsarts dat je vindt dat je weer beter bent en waarom. Wellicht dat die dan al zal adviseren dat je hersteld bent. Mocht de bedrijfsarts dat niet doen en je werkgever voet bij stuk houden, dan kun je contact opnemen met het UWV voor een "second opinion".
@ nummerzoveel: Dank je wel! Eind deze maand mag ik weer naar de bedrijfsarts! Maar ik heb geen zin om 70% salaris te krijgen vanaf april. Maar zoals je al zegt, heb nog 3 maanden! Hoop dat ik er voor die tijd er uit ben.
quote:baloo3 schreef op 01 januari 2010 @ 19:08:

@nummerzoveel & wuiles: Dank jullie wel voor de informatie! Ik heb de arbeidsvoorwaarden er maar eens bij gepakt. Daarin wordt verwezen naar art. 7:629 BW en dat er max 52 weken 100% uitbetaald wordt. Dus dit betekent dat vanaf op het moment dat ik 1 jaar ziek gemeld sta, dat ik dan 70% van het salaris krijg.

Ik doe volledig mijn eigen werk, zelfs doe ik daarbij extra taken, die niet in mijn functiebeschrijving staan. Afgelopen dec evaluatiegesprek gehad. En ondanks uitval een betere beoordeling dan het jaar ervoor gekregen en dat zelfs voor midden/eind van de functie, terwijl dit vorig jaar nog begin van de functie was.

Alleen omdat ze bij 2 grote deadline klussen in 1 week gestopt hebben, die niet realiseerbaar waren, ook voor geen enkele andere collega en ik niet tijdig aan de bel heb getrokken, willen ze mij niet beter melden. Terwijl de rest allemaal goed gaat! Zelfs klussen waarvoor 1 week staat, heb ik 4 dagen af en daarop hebben ze geen enkele opmerking, zelfs ook niet op de inhoud ervan. Dus ik vind van mezelf dat ik beter gemeld kan worden.

Wat moet ik doen als ik het met mijn werkgever er niet uit ga komen?Maak eerst een afspraak met de bedrijfsarts en vraag hem/haar een oordeel over de vraag of je inmiddels 100% hersteld gemeld kunt worden. Ben je het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts of van werkgever vraag dan een deskundigenoordeel aan bij UWV. Uiteindelijk kun je de zaak aan de rechter voorleggen. Maar begin bij het begin en bespreek dit eerst met de bedrijfsarts.
quote:wuiles schreef op 01 januari 2010 @ 19:15:

Maak eerst een afspraak met de bedrijfsarts en vraag hem/haar een oordeel over de vraag of je inmiddels 100% hersteld gemeld kunt worden. Ben je het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts of van werkgever vraag dan een deskundigenoordeel aan bij UWV. Uiteindelijk kun je de zaak aan de rechter voorleggen. Maar begin bij het begin en bespreek dit eerst met de bedrijfsarts.ter aanvulling: Mocht de bedrijfsarts zeggen dat je per datum X weer 100% hersteld bent laat dit dan ook opnemen in je bijstelling plan van aanpak of in de evaluatie ervan. Ik snap dat je werkgever huiverig is dat je mischien weer uitvalt na meer dan 5 weken beter gemeld te zijn maar jij hebt duidelijkheid nodig. Een gesprek aangaan met je leidinggevende over het onderwerp is natuurlijk ook een mogelijkheid voor je naar het UWV stapt. Je moet natuurlijk ook aan de onderlingen verhoudingen denken.
Als jij weer fulltime op je werk bent en redelijk presteert, hoef je natuurlijk niet akkoord te gaan met 70% salaris.

Ik denk dat het voor je werkgever wel aantrekkelijk is om je een bepaald percentage ziek te houden, als de verzekering nu het overige deel van je salaris betaald.

Overigens kan er in verband met het ingaan van een nieuwe ziektetermijn reden zijn voor de werkgever om iemand niet te snel weer helemaal beter te melden. Ik heb zelf na een burn out/ depressie ook nog een tijdje op 90% hersteld gestaan, vond ik zelf ook prettig omdat dat een ook voor mij een indicatie was dat als ik het af en toe niet trok, ik daar aan toe kon geven.

Ook heb ik werkgevers wel eens geadviseerd om iemand nog een paar maanden gedeeltelijk als ziek geregistreerd te laten, om te kijken of het herstel wel echt bestendig was. Maar dan werd de werknemer wel 100% van het salaris betaald.
@hiltje: Ik kan me er wel in vinden als mijn werkgever me niet voor 100% beter wil melden, maar ik wil dan niet gekort worden op salaris als ik wel volledig werk en ook het werk doe wat bij mijn functie hoort.

Maandag zal ik contact opnemen met mijn contactpersoon op het werk en een afspraak met hem plannen om dit eens te gaan bespreken.

De 3 maanden zullen ook omvliegen denk ik.

Maar ik werk al weer 2 maanden volledig. Als ik dat tot april ook doe en geen terug val krijg, dan vind ik dat ze me gewoon beter moeten melden.
Hoi Baloo3,

ik werk in deze business.

Ik zou je adviseren er werk van te gaan maken. De werkgever kan je niet zomaar deels ziek houden. Er moet dat duidelijk (op papier) staan

-aan welke eisen binnen je functie je nog niet voldoet

-welke stappen/acties er genomen worden richting volledig herstel

-welke beperkingen de bedrijfsarts aangeeft op basis waarvan de wg constateert dat jij nog niet volledig hersteld bent

Aangezien ik uit jouw berichtgeving niet kan opmaken dat dit duidelijk met elkaar afgesproken is, adviseer ik je hiermee aan de slag te gaan.

Kijk in het laatste rapport van de bedrijfsarts wat jouw "mogelijkheden en beperkingen" zijn. Staan die niet genoteerd, bel dan de arbodienst op en vraag of ze dit zsm op papier zetten voor je.

Vraag bij het bedrijf na wat de regels zijn voor loondoorbetaling bij ziekte. Ik ken een branche waarin bv is afgesproken dat je 70% betaald krijgt in het 2e jaar, maar alleen voor niet-gewerkte uren. (in jouw geval zou je dan dus wel 100% betaald moeten krijgen) Dit is echter per bedrijf/branche anders dus zoek dit goed uit.

Als laatste: recent zag ik jurisprudentie op dit gebied: een werkgever had, zonder duidelijke reden, een werknemer langere tijd deels ziek gehouden. Werknemer viel toen weer uit en na 2 jaar (totaal) stopte de werkgever de loondoorbetaling.

Werkneemster ging naar de rechter om doorbetaling te eisen omdat zij het er niet mee eens was geweest dat ze deels ziek gehouden werd: wn werd in het gelijk gesteld en werkgever mocht nog heel lang doorbetalen.

Moraal van dit verhaal: ga er achteraan en geef zonodig aan dat je het er niet mee eens bent, dan sta je later sterker.

succes en laat je nog weten hoe het verder gaat?
Hoi Kleintjefijntje,

Ik ga er maandag ook zeker achteraan en laat ook weten hoe het verder gaat.

Bedrijfsarts heeft mij gezegd dat ik gewoon volledig blijf werken en met deadlines om moet leren gaan. in de brief die naar werkgever is gegaan, staat dat ik mijn werk volledig weer hervat heb, maar nog kwetsbaar ben voor deadlines.

Met werkgever nog niets afgesproken over het beter melden. Ik heb alleen aan werkgever gevraagd hoe het nu verder gaat en wanneer ik beter gemeld kan worden. En toen kreeg ik dus het verhaal van de gedeclareerde uren etc. Nu kantoor tussen kerst en oud&nieuw dicht is, heb ik alles eens op een rij gezet en ben het er eigenlijk gewoon niet mee eens. Vandaar dat ik dit ook maar op het forum gezet heb, om advies/tips te krijgen. En ben ook heel erg blij dat ik dit gedaan heb, omdat ik aan alle jullie tips heel erg veel heb!
Helaas nog steeds geen afspraak kunnen maken met mijn contactpersoon op t werk. Baal ik wel van. Maandag heb ik hem een paar seconden gesproken, maar geen tijd etc. De rest van de week niet meer gezien, dus maar gemaild, want als ik bel of in gesprek of geen antwoord. Hopelijk krijg ik wel reactie op mijn mail. Wordt er wel een beetje gek van.

Zodra er meer nieuws is houd ik jullie op de hoogte.
zo morgenochtend gesprek. Ben zo benieuwd. Alle punten van hier heb ik opgeschreven. Dus ik ben goed voorbereid :):)
Baloo3, hoe is je gesprek gegaan? Ik lees dit topic nu pas en mis hier eigenlijk de ruimte tussen volledig ziekgemeld en 100% beter gemeld. Ik ben zelf langdurig ziek geweest, lange tijd ook 100% ziek gemeld. Toen ik weer begon met werken, heb ik dat rustig opgebouwd. De eerste twee weken werkte ik 10%, stond ik 100% betergemeld. Week drie werkte ik 15 tot 20%, stond ik 90% betergemeld en zo heb ik dat steeds opgebouwd. Door steeds net iets meer te werken dan wat ik stond betergemeld, had ik een kleine marge als het een dag wat minder ging. Voor jouw werkgever is het wellicht een overweging om niet gelijk naar volledig 100% te gaan maar om eerst naar 75% te gaan. Vervolgens zou je na een maand naar 90% kunnen en dan per 1 april 100%.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar wou je de informatie ook niet onthouden... Succes ermee in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven