Bijn 1 jaar ziek gemeld en wat dan? Ook met het inkomen etc
vrijdag 1 januari 2010 om 18:10
Weten jullie heel toevallig of je inkomen wordt gekort als je 1 jaar ziek bent? Ik sta nog steeds volledig ziek gemeld, terwijl ik wel weer 100% werk. Werkgever wil mij nog niet beter melden, omdat ik nog niet heb laten zien dat ik met stresssituaties om kan gaan. Ik ben begin april voor ruim 2 maanden thuis komen te zitten met net geen burn out. Ik ben relatief snel weer opgeknapt en heb ook weer zin in alles en ook in werken. Dit doe ik nu ook en sinds november werk ik weer fulltime. Nu ben ik over 3 maand alweer 1 jaar ziek en vroeg me dit af. Want ik wil niet gekort worden op salaris, terwijl ik tegen die tijd alweer 5 maanden volledig aan t werk ben. En hoe kan ik dit het beste aan mijn werkgever aangeven? Die willen mij alleen het % gedeclareerde uren van het afgelopen jaar beter melden. Met dit zal ik zeker niet per april volledig beter gemeld staan.
Ik hoor graag van jullie adviezen hierover. Alvast heel erg bedankt!
Ik hoor graag van jullie adviezen hierover. Alvast heel erg bedankt!
donderdag 14 januari 2010 om 18:47
@Liondevil76: Ik wil ook voor een x% beter gemeld worden. Ik ben in april een jaar ziek. Ik ben afgelopen juni begonnen om op therapeutische basis te werken, eerst 2 uur per dag, dan 3 uur per dagen en elke week er weer een uur of half uur er bij. Zo is dat verder opgebouwd. Een terugval gehad, een paar weken op het zelfde aantal uren gewerkt en toen weer opbouwen. Eerst begonnen met werk waar geen druk op staat, daarna weer eigen werk opgepakt zonder werk druk, daarna weer werk met geen spoed erachter, maar wel datum mee krijgen wanneer t af moet, maar reëele datum. En dat is allemaal goed gegaan. Sinds november werk ik weer de volledige 40 uur en doe ook weer mijn eigen werk. Maar tot op de dag van vandaag ben ik nog geen enkel % beter gemeld.
Tijdens het gesprek is gebleken dat zij mij 30% beter willen melden, omdat ze puur kijken naar de facturabele uren van het afgelopen half jaar. Ze kijken niet naar de situatie nu. Ik heb ook gevraagd welke stappen er genomen zullen moeten worden om weer 100% beter te worden en daar krijg ik niet echt een concreet antwoord op.
Ik heb wel te horen gekregen dat ik niet voor april beter gemeld wordt en dat ik vanaf april gekort wordt op mijn salaris. Mijn motivatie op dit moment om wel mijn volledige aantal uren te werken, is enorm gedaald. Ik denk dat het niet verstandig is om er de brui aan te geven, omdat ik daar uiteindelijk mij zelf alleen maar mee heb
Ik weet ook eventjes niet wat nu te doen.
Tijdens het gesprek is gebleken dat zij mij 30% beter willen melden, omdat ze puur kijken naar de facturabele uren van het afgelopen half jaar. Ze kijken niet naar de situatie nu. Ik heb ook gevraagd welke stappen er genomen zullen moeten worden om weer 100% beter te worden en daar krijg ik niet echt een concreet antwoord op.
Ik heb wel te horen gekregen dat ik niet voor april beter gemeld wordt en dat ik vanaf april gekort wordt op mijn salaris. Mijn motivatie op dit moment om wel mijn volledige aantal uren te werken, is enorm gedaald. Ik denk dat het niet verstandig is om er de brui aan te geven, omdat ik daar uiteindelijk mij zelf alleen maar mee heb
Ik weet ook eventjes niet wat nu te doen.
maandag 18 januari 2010 om 22:56
Hej Baloo.. vervelende berichten zeg
Over arbeidstherapeutisch werken. Enkele jaren geleden werd dat nogal vaak misbruikt in situaties lijkend op de jouwe. Tegenwoordig zijn de regels hiervoor veel strikter geworden. Officieel mag je eigenlijk nog maar maximaal 4 weken therapeutisch werken en daarna moet een werkgever loonwaarde toekennen (dus je deels hersteldmelden naarmate je weer loonwaarde levert)
Even op internet opgezocht of ik het uit mijn hoofd goed zei:
Arbeidstherapie zou volgens de Werkwijzer alleen ingezet moeten worden als volstrekt onduidelijk is wat een zieke werknemer qua werk aankan. In die gevallen kan de bedrijfsarts het instrument inzetten voor een periode van maximaal vier weken, uitsluitend voor het vaststellen van de belastbaarheid. Alleen met een duidelijke motivering kan hij adviseren de periode nog iets te verlengen. Maandenlang ‘werken op therapeutische basis' is dus niet de bedoeling en gaat het dus niet om arbeid naar loonwaarde.
Bron: Persbericht Stecr Amsterdam, 6 december 2007
Je moet hier echt mee aan de slag want je wordt niet juist behandeld en de regels worden niet goed nageleefd. Een Deskundigen Oordeel (nieuwe term voor de al door nummerzoveel genoemde second opinion) zeker aanvragen.
Jammer dat je geen "klant" van mij bent op werk, dan zou ik je het telefonisch allemaal uitleggen en je zonodig helpen met het aanvragen van het DO.
Succes!
Over arbeidstherapeutisch werken. Enkele jaren geleden werd dat nogal vaak misbruikt in situaties lijkend op de jouwe. Tegenwoordig zijn de regels hiervoor veel strikter geworden. Officieel mag je eigenlijk nog maar maximaal 4 weken therapeutisch werken en daarna moet een werkgever loonwaarde toekennen (dus je deels hersteldmelden naarmate je weer loonwaarde levert)
Even op internet opgezocht of ik het uit mijn hoofd goed zei:
Arbeidstherapie zou volgens de Werkwijzer alleen ingezet moeten worden als volstrekt onduidelijk is wat een zieke werknemer qua werk aankan. In die gevallen kan de bedrijfsarts het instrument inzetten voor een periode van maximaal vier weken, uitsluitend voor het vaststellen van de belastbaarheid. Alleen met een duidelijke motivering kan hij adviseren de periode nog iets te verlengen. Maandenlang ‘werken op therapeutische basis' is dus niet de bedoeling en gaat het dus niet om arbeid naar loonwaarde.
Bron: Persbericht Stecr Amsterdam, 6 december 2007
Je moet hier echt mee aan de slag want je wordt niet juist behandeld en de regels worden niet goed nageleefd. Een Deskundigen Oordeel (nieuwe term voor de al door nummerzoveel genoemde second opinion) zeker aanvragen.
Jammer dat je geen "klant" van mij bent op werk, dan zou ik je het telefonisch allemaal uitleggen en je zonodig helpen met het aanvragen van het DO.
Succes!
dinsdag 19 januari 2010 om 23:20
Even tussendoor wat anders: Blijf goed op jezelf passen en laat je gezondheid voorgaan. Deze situatie kan heel wat stress opleveren, iets wat je nu niet kan gebruiken.
Focus je nu op het maken van goede en heldere afspraken met je werkgever, niet op dé datum dat de 70% ingaat.
Wat is belangrijker?
Idd: second opinion en STECR opzoeken op internet, mocht het echt niet goed gaan.
Focus je nu op het maken van goede en heldere afspraken met je werkgever, niet op dé datum dat de 70% ingaat.
Wat is belangrijker?
Idd: second opinion en STECR opzoeken op internet, mocht het echt niet goed gaan.