Werk & Studie alle pijlers

Boeken over loopbaanadvies

23-01-2011 20:05 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een afgestudeerde hbo-er en ben inmiddels 6 jaar werkzaam in de arbeidsbemiddeling en sales. De eerste jaren vond ik het leuk, heeft misschien ook te maken gehad met een goede economie en markt. Toch heeft er altijd wel wat geknaagd, kon er alleen de vinger niet helemaal op leggen, het voelde gewoon af en toe niet goed. Ben dan ook een paar keer van werkgever veranderd en uiteindelijk door de recessie mijn baan kwijt geraakt, waardoor ik dit jaar een korte tijd thuis heb gezeten. (heb wel gewerkt, in de horeca, dus ff buiten de branche) Helemaal blij was ik dus toen ik na de zomer eindelijk weer een baan in de arbeidsbemiddeling vond maar: ik ben nu een klein half jaartje aan de slag en ik vind het echt niet meer leuk...ik heb een afkeer ontwikkeld tegen de commerciele taken, de targets, het cultuurtje, keihard werken en toch weer tegenslagen moeten incasseren... Langzaam maar zeker kom ik er ook achter dat deze dingen mij misschien al die jaren al een beetje hebben dwars gezeten maar dat de break van het afgelopen jaar mij nu de ogen doet openen. Ik weet alleen niet wat me overkomt...ben onrustig, snel geirriteerd, heb geen geduld, ben vaak erg moe en ik haal dus totaal geen voldoening meer uit mijn werk. Ik weet wel dat ik al jaren met vage toekomstplannen loop om weer eens een studie op te pakken, maar nooit geconcretiseerd. Nu wordt dat ineens een stuk actueler maar vind het lastig om deze weg nu te bewandelen. Wie herkent zich in deze situatie en wat heb je er aan gedaan? Een loopbaantraject is vrij kostbaar dus ik overweeg om eerst zelf een aantal boeken van dat onderwerp aan te schaffen. Hopelijk kom ik dan wat meer te weten over waar mijn interesse exact ligt en wat ik er mee kan doen, welke studie daar bijv. bij hoort. Ik heb op internet al wat gezocht en kwam de volgende boeken tegen: "Welke kleur heeft jouw parachute?", "Dromen, Durven, Doen" en "Jij bent aan Z".

Kan iemand mij hierin adviseren, heb je er wat aan gehad, of zijn er betere/nuttigere boeken? Dank je wel alvast!
Ik ga dit topic volgen. Ik kan je helaas geen advies geven hierin. Zit niet in geheel dezelfde situatie, maar wel dat ook ik geen voldoening uit het werk meer haal en vaak wat anders wil, maar niet weet wat.

Ben benieuwd naar de verhalen, tips en adviezen die hier ongetwijfeld gegeven zullen worden.
Ik weet niet of je toevallig lid bent van een vakbond, maar bij CNV Vakmensen kun je als lid gratis gebruik maken van CNV Werkt, voor testen, advies etc.

Om uit te vinden wat je leuk vindt zou je een week of drie alle vacatures kunnen verzamelen die je aanspreken, waarbij je niet let op gevraagd(e) opleiding(sniveau) of standplaats. Je kunt dan na die periode kijken wat de gemene delers zijn van die vacatures. Zo krijg je een beter beeld van wat misschien iets voor je zou kunnen zijn.

Succes!
Aan boeken heb ik niet veel gehad. Het traject met een loopbaancoach daarentegen heeft me verder op weg geholpen

Het is inderdaad een prijzig traject, maar het is het wel waard. Anders blijf je met deze twijfels lopen. Als het financieel haalbaar is, trek er dan 1000 euro voor uit en ga gewoon in zee met een coach. Ik denk dat je daar veel meer uit kunt halen.

Succes!
Thank voor jullie reactie. Gelukkig heb ik wel een klein beetje een idee wat ik zou willen maarja de stap zetten is een tweede... En is dat dan wél een zaligmakende stap? Ik heb de boeken maar besteld, ben benieuwd of ik er wat aan heb. 1000 euro voor coaching vind ik wel veel, vooral omdat ik bang ben dat aan het einde van de rit ik misschien nóg meer twijfel.

@ coltje: helaas, ben niet lid van cnv. Wel op internet wat testen gemaakt.

Ben benieuwd naar de boeken. Thanks in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven