Werk & Studie alle pijlers

Boeteclausule

25-02-2020 11:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een boeteclausule voor studiekosten bij mijn huidige baan die trapsgewijs aflost in 3 jaar na afronden vd opleiding. Nu heb ik mogelijk een andere baan en zal dus die boete triggeren; omdat ik het bij mijn huidige werkgever nog niet aangegeven heb hoop ik dat hier iemand er ervaring mee heeft. Is het mogelijk de boete (deels) uit je bruto salaris af te lossen? Ik heb namelijk nog veel verlofdagen, ruim 7 weken na aftrek van die van de tweede helft van dit jaar, dus het zou vrij ideaal zijn als we die tegen elkaar weg zouden kunnen strepen.
Alle reacties Link kopieren
In sommige gevallen is de nieuwe werkgever bereid de boete te betalen. Dat heb ik destijds zo uitonderhandeld.
Overleg het.
Alle reacties Link kopieren
Wil je nieuwe wekgever dit niet op zich nemen?
Alle reacties Link kopieren
Meestal wil de nieuwe werkgever die kosten wel op zich nemen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerst met de nieuwe werkgever in gesprek gaan of die je boete over wil nemen. Zo niet, kun je altijd nog met je huidige werkgever proberen te onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe werkgever neemt het niet over, dat weet ik al.vandaar dus mijn vraag, ik probeer voor mezelf de kosten nog een beetje te drukken😉
Je huidige werkgever heeft de opleiding voor je betaalt met als doel een x aantal jaar van die opgedane kennis te kunnen profiteren. Ga je voortijdig weg, dan wil de werkgever (een deel van) die investering terug. Daar ben je mee akkoord gegaan voordat je hieraan begon.

Nu wil je inderdaad voortijdig weg, en kun je proberen te onderhandelen of er iets aan die boeteclausule gedaan kan worden, of dat je nieuwe werkgever (een deel van) de boete op zich neemt.
Dat laatste is geen optie, schrijf je. Dan kun je dus met je huidige werkgever in gesprek of je je verlofuren daarvoor mag gebruiken en het resterende deel gewoon betaalt.
Bij mij werden de studiekosten verrekend met mijn afrekening. Alleen kan je volgens mij deze kosten niet meer meenemen in je belastingaangifte als aftrekpost.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
25-02-2020 15:57
Bij mij werden de studiekosten verrekend met mijn afrekening. Alleen kan je volgens mij deze kosten niet meer meenemen in je belastingaangifte als aftrekpost.
Ok top, dat is wat ik wilde weten. Dan ga ik het voorstel ook doen of de kosten vereffend kunnen worden met de 7 weken aan verlof uren die ik nog heb staan.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
25-02-2020 15:41
Je huidige werkgever heeft de opleiding voor je betaalt met als doel een x aantal jaar van die opgedane kennis te kunnen profiteren. Ga je voortijdig weg, dan wil de werkgever (een deel van) die investering terug. Daar ben je mee akkoord gegaan voordat je hieraan begon.

Nu wil je inderdaad voortijdig weg, en kun je proberen te onderhandelen of er iets aan die boeteclausule gedaan kan worden, of dat je nieuwe werkgever (een deel van) de boete op zich neemt.
Dat laatste is geen optie, schrijf je. Dan kun je dus met je huidige werkgever in gesprek of je je verlofuren daarvoor mag gebruiken en het resterende deel gewoon betaalt.
Uiteraard begrijp ik waar een boeteclausule voor bedoeld is, maar dat was de vraag toch niet? Dat een deel van de boete betaald moet worden is logisch maar ik wil er liefst zo min mogelijk “last” van hebben.
Je komt misschien ook nog wel een heel eind met argumenteren waarom je deel niet hoeft te betalen.

Rechtspraak geeft best wat eisen om terug te moeten betalen.
https://croondavidovich.nl/nieuws/oplei ... ver-dacht/

https://www.kapernooijen.nl/artikelen/w ... n-voldoen/
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
26-02-2020 13:05
Je komt misschien ook nog wel een heel eind met argumenteren waarom je deel niet hoeft te betalen.

Rechtspraak geeft best wat eisen om terug te moeten betalen.
Dankje. Ik zit in de juridische sector en ga een move maken van vrije sector advocatenkantoor naar in huis binnen een bedrijf, vrees dat de clausule conform de jurisprudentie opgesteld is. Misschien met uitzondering van het maandelijks trapsgewijs afnemen, bij mij gaat er 1/3 per jaar af. Concreet zou dat het verschil zijn tussen 50% of 2/3 terug betalen dus die discussie wil ik nog wel voeren.
Heb je dat stuk ook gelezen over de planeconoom. Sommige functies daar moet je gewoon elk jaar cursussen voor volgen. Dat zijn normale bedrijfsinvesteringen. En waren de kosten je vooraf duidelijk gemaakt?

Maar als het hier bijvoorbeeld gaat om de beroepsopleiding voor de advocatuur dan was dat bedrag je van te voren vast wel duidelijk en geen normale bedrijfsinvestering.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
26-02-2020 18:49
Heb je dat stuk ook gelezen over de planeconoom. Sommige functies daar moet je gewoon elk jaar cursussen voor volgen. Dat zijn normale bedrijfsinvesteringen. En waren de kosten je vooraf duidelijk gemaakt?

Maar als het hier bijvoorbeeld gaat om de beroepsopleiding voor de advocatuur dan was dat bedrag je van te voren vast wel duidelijk en geen normale bedrijfsinvestering.
Het was geen beroepsopleiding voor advocatuur maar wel achtereenvolgens twee beroepsopleidingen in de IE (dit haal ik later nog weg Ivm herkenbaarheid) dus absoluut van tevoren duidelijk en geen standaard bijscholing oid. Ik verwacht niet er onderuit te komen, zou m.i. ook niet terecht zijn, hopelijk valt de “pijn” bij de afrekening alleen mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven