Werk & Studie alle pijlers

Broers met justitie in aanraking, wat is mijn toekomst?

12-09-2017 21:37 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik volg momenteel een studie Juridisch medewerker op niveau 4. Maar nu ik een beetje aan het oriënteren ben, welk beroep ik wil, kom ik vaak tegen dat het geen positieve invloed heeft als je familie in aanraking is geweest met justitie. Ik vind dit erg jammer, want ik wou bijvoorbeeld stage gaan lopen bij een rechtbank.. Hiervoor had ik me ook al aangemeld bij de Stewardessen opleiding, alleen daar kon ik ook al niet heen vanwege het verleden van mijn broers.. Wat zijn mijn rechten hier in? Kan ik gewoon met mijn studie door blijven gaan en een beroep uitkiezen wat ik wil? Mijn droom was om Stewardess te worden (hele andere kant, natuurlijk) maar dat kan ook niet door gaan. Dus ik dacht iets met justitie of bij de recherche. Alleen stond er op de politiesite ook al zoiets.

Wie kan mij helpen??? Heb namelijk geen zin om een opleiding voor niks te doen :(

Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al meer dan 10 jaar bij een rechtbank en meer dan een vog wordt niet gevraagd. Er worden inderdaad weleens mensen letterlijk het pand uitgezet maar die hebben dan zelf iets uitgevreten (informatie doorgespeeld bijv.). Maar dat zal in andere organisaties niet veel anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze opleiding ook gedaan en bij een klasgenoot die stage wilde lopen bij de politie hebben ze wel een check gedaan. Ook op bezoek geweest bij hem thuis enz. Ik weet nog dat hij dat heel spannend vond en het een heel gedoe was.
Alle reacties Link kopieren
Met een juridische opleiding kun je bv ook andere dingen doen dan bij een rechtbank werken. Met sociaal-juridische dienstverlening kun je bv ook terecht bij een organisatie als bureau leerplicht, daar wordt voor zover ik weet geen antecedentenonderzoek voor gedaan. Dus misschien kun je qua interessante banen in jouw vakgebied wel veel breder kijken dan je nu doet?
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
15-09-2017 14:00
Ik heb deze opleiding ook gedaan en bij een klasgenoot die stage wilde lopen bij de politie hebben ze wel een check gedaan. Ook op bezoek geweest bij hem thuis enz. Ik weet nog dat hij dat heel spannend vond en het een heel gedoe was.
Okee! Kon hij stage lopen bij de politie met deze opleiding dan? En mocht hij uiteindelijk stage lopen? Hoe vond je zelf de opleiding?
Alle reacties Link kopieren
krokusvm schreef:
15-09-2017 15:40
Met een juridische opleiding kun je bv ook andere dingen doen dan bij een rechtbank werken. Met sociaal-juridische dienstverlening kun je bv ook terecht bij een organisatie als bureau leerplicht, daar wordt voor zover ik weet geen antecedentenonderzoek voor gedaan. Dus misschien kun je qua interessante banen in jouw vakgebied wel veel breder kijken dan je nu doet?
Ja dat is waar!
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
15-09-2017 16:32
Okee! Kon hij stage lopen bij de politie met deze opleiding dan? En mocht hij uiteindelijk stage lopen? Hoe vond je zelf de opleiding?
Ja hij heeft er stage gelopen.

Ik ben zelf met de opleiding gestopt, ik vond hem saai maar dat kwam vooral door de school denk ik. Kreeg totaal geen uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
Voor de volledigheid heb ik nog even nagevraagd waarom ik wel bij Justitie kon werken met alleen een VOG maar bij Interpol niet.
Was een hele andere functie waarbij je zware criminelen tips zou kunnen geven daarom was de screening echt heel streng en keek men dan ook naar je vriendenkring en in welke restaurants cafe's e.d. je regelmatig kwam.

Dat hoeven helemaal geen ongure restaurants of café's te zijn. Criminelen komen vaak in keurige zaken en willen allesbehalve opvallen.
Denk je dat je met een keurige advocate zit te praten blijkt ze Holleeder te heten en een broer te hebben die haar klusjes op laat knappen :)

Familie met strafblad: ook al heb je op dat moment al 20 jaar geen contact meer met ze wil dat niet zeggen dat ze je nooit meer op komen zoeken of andersom.
Al heb ik wel het idee dat men vaak niet binnen de lijntjes werkt, bij Justitie ben ik binnengekomen via een uitzendbureau en was al minstens 2 weken aan het werk voor ik mijn VOG kon laten zien. Dat duurde een week of twee als ik me goed herinner en ze wilden graag dat ik meteen aan de slag ging.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
15-09-2017 16:38
Ja hij heeft er stage gelopen.

Ik ben zelf met de opleiding gestopt, ik vond hem saai maar dat kwam vooral door de school denk ik. Kreeg totaal geen uitdaging.
Ja, dat heb ik ook wel nu al binnen 2 weken. Dit speelt natuurlijk ook mee, maar het is wel een saaie opleiding idd. Hopelijk word het beter. Na hoeveel weken/jaar stopte jij? En hoe zat dat met je boeken?
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
16-09-2017 00:04
Ja, dat heb ik ook wel nu al binnen 2 weken. Dit speelt natuurlijk ook mee, maar het is wel een saaie opleiding idd. Hopelijk word het beter. Na hoeveel weken/jaar stopte jij? En hoe zat dat met je boeken?
Ik ben na een half jaar gestopt. Boeken heb ik gewoon verkocht via marktplaats en studystore.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
16-09-2017 00:18
Ik ben na een half jaar gestopt. Boeken heb ik gewoon verkocht via marktplaats en studystore.
Okee! Had je toen bijna weer je geld terug of niet zoveel? Mijn boeken waren namelijk 600euro en dat is natuurlijk zonde als je er maar 100 voor terug krijgt
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
16-09-2017 17:02
Okee! Had je toen bijna weer je geld terug of niet zoveel? Mijn boeken waren namelijk 600euro en dat is natuurlijk zonde als je er maar 100 voor terug krijgt
Nee ik had niet al het geld terug. Maar als je de opleiding echt niet leuk vindt kun je beter nu stoppen dan na 2 jaar ofzo pas!
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
14-09-2017 20:01
Na bijna 20 jaar werkervaring bij justitie kan ik zeggen dat ik al die tijd niemand ben tegen gekomen die er om die reden uitgezet wordt. Wel als je zelf iets uitvreet, maar echt niet omdat een kennis/vriend/familielid een scheve schaats rijdt. Dat wordt vooraf ook niet onderzocht en al helemaal niet op administratieve functies.

Toch gebeurt het wel soms. Moet er sprake zijn van een partner of nabij familielid die in de zware criminaliteit zit.
Er wordt soms 1e en 2 graads familie gecheckt. Vooral in chantabele functies. Laat je informeren bij je opleiding. Er zijn genoeg functies waar alleen om je eigen vog gevraagd wordt.
Bij een stage bij de politie wordt zeker wel een antecedentenonderzoek gedaan. Nog sterker bij recherche functies komt iemand bij je thuis... heb zelf namelijk daar stage gelopen. Ze wisten zelfs alles van mijn schoonfamilie en waarom mijn vriend niet meer bij defensie zit. Nou was voor mij geen probleem aangezien mijn hele familie bij justitie werkt.. maar ja ze zijn heel streng. Klas genoot kwam er bijv niet door heen omdat paar vrienden van hem in het drugs circuit hebben gezeten. En dan heb ik het niet eens over hard drugs...

Heeft te maken met integriteit. Als mensen in jouwn omgeving te maken hebben gehad met justitie. En ze horen dat jij daar gaan werken of stage lopen. Heb je kans dat ze je willen overhalen of zelfs omkopen om dingen te doen. En ter eigen bescherming van jou maar ook van de organisatie zijn ze daar Heel streng in. Ik zou dus even op je school gaan praten. Want vrees dat voor jou heel lastig gaat worden in de juridische sector op dit moment
Alle reacties Link kopieren
XSummer schreef:
17-09-2017 11:27
Bij een stage bij de politie wordt zeker wel een antecedentenonderzoek gedaan. Nog sterker bij recherche functies komt iemand bij je thuis... heb zelf namelijk daar stage gelopen. Ze wisten zelfs alles van mijn schoonfamilie en waarom mijn vriend niet meer bij defensie zit. Nou was voor mij geen probleem aangezien mijn hele familie bij justitie werkt.. maar ja ze zijn heel streng. Klas genoot kwam er bijv niet door heen omdat paar vrienden van hem in het drugs circuit hebben gezeten. En dan heb ik het niet eens over hard drugs...

Heeft te maken met integriteit. Als mensen in jouwn omgeving te maken hebben gehad met justitie. En ze horen dat jij daar gaan werken of stage lopen. Heb je kans dat ze je willen overhalen of zelfs omkopen om dingen te doen. En ter eigen bescherming van jou maar ook van de organisatie zijn ze daar Heel streng in. Ik zou dus even op je school gaan praten. Want vrees dat voor jou heel lastig gaat worden in de juridische sector op dit moment
Bedankt voor je reactie. Het wordt mij inmiddels wel duidelijk dat het bijna niet gaat lukken, helaas.. Zal even informeren bij mijn stagebegeleider. Is softdrugs ook erg dan?
xdaisyyy_ schreef:
17-09-2017 22:28
Bedankt voor je reactie. Het wordt mij inmiddels wel duidelijk dat het bijna niet gaat lukken, helaas.. Zal even informeren bij mijn stagebegeleider. Is softdrugs ook erg dan?
Het gaat er niet perse om of het erg is of niet. Stel even een voorbeeld. Stel je broers hebben een hennepkwekerij.. (softdrugs) en jij werkt bij politie. Dan kunnen hun jou chanteren door te vragen en eisen dat jij ze waarschuwt wanneeer de politie hun in de gaten krijgt.. dan ben je dus niet integer en chantabel plus je hebt een meld plicht richting de politie waar je geen gehoor aan hebt gegeven.

Dit is een voorbeeld van de honderd die ik kan geven. Maar vanwege zulke dingen doet de politie zo streng controleren. Ze willen dit voorkomen. Want het is zoals voor hun een risico als voor jou( in de zin van wat gebeurd er met jou als jij moeilijk doet tegen je broers of als je ze niet wilt helpen)
Volgens mij geldt dat risico alleen als je op hetzelfde adres woont. Ik heb wel eens gehoord dat een collega niet werd goedgekeurd omdat zijn bovenbuurman een wietplantage had gehad (dit ging om een Schipholpas dus ook de uitgebreide screening). Zelf heb ik altijd zonder problemen mijn goedkeuring gekregen ondanks zwarte schapen in de familie (geen eerste/tweede lijn).
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat ontzettend krom eigenlijk! Je wordt afgerekend door het verleden van je broers.

Zit hier ook een soort verjaring op ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de website van de rechtbank waar je stage zou willen lopen. Er zijn vaak speciale stage-aanspreekpunten. Die zou ik bellen en vragen hoe de selectieprocedure werkt. En met iemand van je studie gaan praten is ook een goed idee, zij zouden op de hoogte moeten zijn en je in ieder geval kunnen vertellen wat je nog meer met je opleiding zou kunnen doen. Misschien is er wel een ander werkgebied dat je heel leuk lijkt. Want rechtbank/politie lijkt inderdaad heel lastig te worden.

Ik heb helaas hetzelfde, dus ik weet hoe het voelt. Heel oneerlijk, maar ik heb maar bedacht dat ik in ieder geval blij ben dat deze criteria bestaan. Corruptie is nooit uit te bannen, maar dit helpt wel. Zonde dat het dan net mij en jou (en helaas natuurlijk nog veel meer mensen) betreft, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Pinkiepink schreef:
18-09-2017 11:57
Wow, wat ontzettend krom eigenlijk! Je wordt afgerekend door het verleden van je broers.

Zit hier ook een soort verjaring op ofzo?
Jaa heel krom! Ik heb gehoord dat het 5 jaar duurt, dus als je binnen die 5 jaar geen strafbare feiten heb gepleegd (en je familie dan) kan je weer proberen voor zulke studies/beroepen. Mijn droombaan was toch eigenlijk wel stewardess, zal dus moeten wachten tot het verjaard (en hopen dat mijn familie niet weer de criminele bende in gaat)
Alle reacties Link kopieren
Frankies schreef:
18-09-2017 13:22
Kijk eens op de website van de rechtbank waar je stage zou willen lopen. Er zijn vaak speciale stage-aanspreekpunten. Die zou ik bellen en vragen hoe de selectieprocedure werkt. En met iemand van je studie gaan praten is ook een goed idee, zij zouden op de hoogte moeten zijn en je in ieder geval kunnen vertellen wat je nog meer met je opleiding zou kunnen doen. Misschien is er wel een ander werkgebied dat je heel leuk lijkt. Want rechtbank/politie lijkt inderdaad heel lastig te worden.

Ik heb helaas hetzelfde, dus ik weet hoe het voelt. Heel oneerlijk, maar ik heb maar bedacht dat ik in ieder geval blij ben dat deze criteria bestaan. Corruptie is nooit uit te bannen, maar dit helpt wel. Zonde dat het dan net mij en jou (en helaas natuurlijk nog veel meer mensen) betreft, dat wel.
Okee, dat ga ik doen. Mwa andere richting lijkt me niet echt wat denk ik. Misschien bij de gemeente maar zie me daar niet me hele leven in werken. Rechtbank/recherche was toch wel de kant waar ik op wou. Hiermee kon je bijvoorbeel officier van justitie en recherche mee worden. Dat wordt alwéér kijken naar een ander beroep. Zo lullig ook voor alle andere mensen die net als ons dit meemaken. Je kunt er namelijk niks tegen doen, het is gewoon onmacht.. het gaat hier namelijk over je hele leven iets niet mogen uitvoeren dankzij je familie
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
18-09-2017 23:08
Jaa heel krom!
Maar dat is toch niet krom? Er wordt hier door meerdere forummers uitgelegd waarom deze maatregelen getroffen worden.
Dat het enorm vervelend voor jou is, daar is iedereen het wel over eens. maar als je je dan ergens wilt beklagen moet je bij je broers zijn, niet het systeem. Dat is er voor ieders veiligheid.
anoniem_296223 wijzigde dit bericht op 20-09-2017 09:43
47.42% gewijzigd
If accidentally read, induce vomiting.
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
18-09-2017 23:12
Okee, dat ga ik doen. Mwa andere richting lijkt me niet echt wat denk ik. Misschien bij de gemeente maar zie me daar niet me hele leven in werken. Rechtbank/recherche was toch wel de kant waar ik op wou. Hiermee kon je bijvoorbeel officier van justitie en recherche mee worden. Dat wordt alwéér kijken naar een ander beroep. Zo lullig ook voor alle andere mensen die net als ons dit meemaken. Je kunt er namelijk niks tegen doen, het is gewoon onmacht.. het gaat hier namelijk over je hele leven iets niet mogen uitvoeren dankzij je familie
Niet vervelend bedoeld maar met de opleiding die je nu doet kun je helemaal geen officier van justitie worden, en met de opleiding die eventueel hierop zou volgen ook niet dus je kunt niet je familie de schuld geven van het feit dat je geen officier van justitie kunt worden...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-09-2017 10:28
Niet vervelend bedoeld maar met de opleiding die je nu doet kun je helemaal geen officier van justitie worden, en met de opleiding die eventueel hierop zou volgen ook niet dus je kunt niet je familie de schuld geven van het feit dat je geen officier van justitie kunt worden...
Kan wel, als ik echt zou willen zou ik na deze 3 jaar (ben dan net 19) naar het hbo kunnen en dan naar de universiteit.. Nederlands recht, maar zelf weet ik nog niet welke kant ik op wil. Ben aan het oriënteren en deze kant leek me wel wat
Alle reacties Link kopieren
Vrijstellingen zal je voor de universiteit waarschijnlijk niet kunnen krijgen. Als je een toga-beroep wilt gaan doen, dan moet je bepaalde vakken gewoon halen. Dus dat zou betekenen: nog 3 jaar MBO, nog 4 jaar HBO en nog minstens 4 jaar universiteit. Totaal 11 jaar dus nog. En dan binnen willen komen bij een organisatie waar je sowieso geen OVJ kan worden zonder werkervaring en dan dus nog intern doorgroeien + een opleiding intern. Ik gun iedereen zijn dromen, maar met deze ben je zo 20 jaar verder, als alle condities meezitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven