Werk & Studie alle pijlers

callcenterwerk - ervaringen?

06-01-2008 13:00 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben op zoek naar een andere job en kom veel vacatures tegen voor callcenterwerk (inbound). Maar ik ken helemaal geen mensen die dat werk doen. Ik kan dus niemand in mijn omgeving even uithoren over wat ik me bij dit soort werk voor moet stellen. Dus misschien zitten er hier mensen die dat werk doen?

Mijn vragen :

- Wat zijn je positieve/negatieve ervaringen met servicedesk werk? (Oftewel: callcenter inbound, dus dat mensen jou opbellen met vragen).

- In de richting verzekeringen: automatisch veel rekenwerk? (ik ben geen held met cijfertjes )

- Kan je je werktijden zelf indelen of heb je vaste werktijden?

- Ik heb een administratieve achtergrond: is dit passend?

Ben benieuwd of iemand me hier meer kan vertellen!

Liefs
Callcenterwerk staat vaak niet echt hoog aangeschreven en dat heeft er oa. mee te maken dat het niet echt goed wordt betaald.

Omdat er in deze brache veel personeel wordt gezocht zijn ze vaak wat minder kritisch wat betreft je achtergrond en werkervaring. Dus een administratieve achtergrond is een pre, maar niet noodzakelijk. De werktijden zijn vaak al ingedeeld, maar je kan wel kiezen uit bv, 'smorgens en 'smiddags, of 'smiddags en 'savonds.

Omdat je achter een computer zit, is het belangrijk om met een computer te kunnen werken, veel callcentra werken met een eigen systeem, dus als je een beetje met computers overweg kan, valt dit wel te leren.

Het is naar mijn mening niet het meest uitdagende werk, maar als je het leuk vindt om mensen te woord te staan, en in staat bent om door middel van het stellen van vragen tot een oplossing te komen, dan kan dit een leuke carriere voor je zijn.
Ik werk nu wel bij een callcenter, nog even, en ik moet zeggen dat het ruim 2 euro meer betaald dan andere bijbaantjes voor studenten. Ik werk dan outbound dus ik weet niet zo veel van inbound. Een goede vriend van mij deed dit en is gestopt omdat het zo ontzettend doodsaai werk is. Volgens mij worden er geen eisen gesteld aan de mensen die ze aannemen, je hoeft niet perse een diploma te hebben of ervaring enz. Je mag je tijden aangeven dat je beschikbaar bent en binnen die tijden wordt je ingeroosterd, bij ons is het nu min. 12 uur per week.
Let op dat er wel verschil is tussen inbound en outbound bellen he. Het eerste is vragen die binnenkomen beantwoorden, het tweede is mensen actief opbellen en iets aansmeren. Tenminste, zo voel ik het altijd. Heb naast mijn studie een tijdje gewerkt op een helpdesk van een telefoonbedrijf (dus alleen maar inbound) en dat was superleuk. Je kunt mensen vaak wel helpen en het is redelijk relaxed. Kan me herinneren dat het niet eens zo slecht betaalde. Wel had ik aan het einde van een shift wel pijn in mijn hoofd/oor van de headset en het praten, maar ja, comes with the job!
Ik werk bij een klantenservice sinds een paar weken, ik moet vragen beantwoorden over mobiele telefonie.

Ik vind het geweldig leuk !

Wat cijfertjes betreft kan ik je niet helpen.

Eigen werktijden indelen zit er echt niet in, ik kan wel aangeven bij mijn baas wanneer je wel en niet kan en daar wordt zo goed mogelijk rekening mee gehouden.

Tsja het negatieve...dat is hetgeen dat je toch naast de service ook nog wel iets moet proberen te verkopen (geen agressieve verkoop) in jou geval zal je dus mensen andere verzekeringen proberen aan te moeten smeren.

En het positieve...de verscheidenheid aan mensen die je te spreken krijgt, de ene is heel boos, de andere vind je een schat...op het moment dat je een gesprek begint weet je niks, dus zo`n gesprek kan alle kanten opgaan...maar als je een goed agent bent houdt je de leiding in het gesprek.

Ik vind het superleuk !
Ik heb t jarenlang als bijbaantje gedaan naast mn studie, en daarna ook een paar maanden lang. Bij een echt 'callcenter' dat door verschillende bedrijven wordt ingehuurd. Heb dus op verschillende projecten gezeten en gemerkt dat die enorm van elkaar verschillen.

Bij sommige projecten (bijv. UPC) kon ik haast niets voor een klant doen, alleen de klacht noteren en doormailen, of wat standaard vragen beantwoorden. Maar als de klant wilde weten wannéér dan die monteur zou komen, of of het deze keer wél goed zou komen, kon ik ze niet verder helpen. Dat vond ik best frustrerend. Je krijgt wel alle ellende over je heen en kunt er verder niets mee. Andere projecten waren weer heel leuk; de Postbank bijvoorbeeld - we kregen een uitgebreide, serieuze training en konden veel doen voor de klanten, en voor de overige dingen konden we direct doorverbinden naar de juiste afdeling. Dat voelde een heel stuk beter.

Ik denk dat het werk het leukst is, als je bij het bedrijf zélf zit, omdat je dan dus meer kan en mag en omdat je je de informatie dan ook echt eigen kunt maken. Dat noemen ze dan vaak niet een callcenter, maar een klantcontactcenter. Soms kun je daar ook via e-mail werken; dat is ook best leuk (heb ik in weer een andere baan gedaan).

Voor rekenwerk heb je trouwens applicaties, dat hoef je niet zelf te doen en is dan dus ook niet ingewikkeld

Het nadeel van het werk vond ik de onregelmatigheid - je kon wel aangeven wanneer je beschikbaar was, maar was verplicht om per maand een bepaald (vrij groot) aantal avonden en zaterdagen beschikbaar te zijn. Een werkdag kon dan bijv. ook van 14 - 22u uitvallen en dan kon het best zijn dat de volgende werkdag 8 - 16u was. Ik heb zelf liever 9-17u, zodat ik thuis ben als mijn man er ook is en de weekends lekker vrij heb...
Het is niet waar dat er niks wordt geeist qua achtergrond als het om inbound gaat. Er zitten zware projecten tussen, waar ze echt mbo+/ hbo niveau vragen. Het ligt maar net aan de zwaarte van je project. Van heel simpel (één soort vraag) tot wat ingewikkelder. (Allround klantenservice voor bijv. een energieleverancier of een bank)
hier nog iemand met veel callcenter ervaringen. ik heb zowel inbound- als outboundwerk gedaan.

mijn eerste werk was outbound bellen voor een bedrijfsspaarregeling, ik moest mensen vertellen over alle moooie voordelen van bedrijfssparen en afspraken plannen. dit was in de tijd dat telefonische verkoop een beetje opkwam (95-96). ze zeggen wel dat als je dit werk kan (outbound bellen, telefonische verkoop) dat je door elk sollicitatiegesprek komt, omdat je geleerd hebt snel antwoorden en weerwoorden te formuleren. voor mij was het een leuke bijverdienste naast mijn studie. in het begin kreeg je een uitgebreide training over het onderwerp. ik vond het 'in de lijn gaan' heel spannend die eerste weken. langzaam wordt het toch meer 'automatische piloot'.

bij dit zelfde bedrijf heb ik inboundwerk gedaan voor een verzekeringsmaatschappij, de 06-opvang. mensen belden mij en ik moest ze informeren over de eigen bijdrage die toen was ingevoerd (1997-98). ook dit was in het begin ingewikkelde materie, maar het wordt toch veel van hetzelfde op den duur. hier heb ik wel veel tentamens kunnen leren, want je mocht gewoon je studieboeken erbij hebben ;)

ik heb bij een marktonderzoeksbureau gewerkt waarbij je telefonisch vragenlijsten ging afnemen over bepaalde winkels of bepaalde producten. was in het begin wel grappig, werd wel heel erg saai op den duur.

na mijn afstuderen heb ik bij een ander callcenter gewerkt, ook voor de postbank (ken ik jou, poesiepoes???). dit was inderdaad veelzijdig, je moest de klanten vna de postbank te woord staan, zij belden echt met allerlei vragen: hoe moet ik een automatisch incasso stopzetten en help, mijn giropas is gejat en ik sta nu in spanje.... dit was op zich wel leuk, maar ik zou het echt niet langer dan die 5 maanden willen doen. als bijbaan is het echt prima denk ik, maar ik deed het fulltime en werd er niet heel gelukkig van. het is wel veel van hetzelfde... dit was dus inbound (mensen bellen jou) en hierbij kan je tussendoor wel kletsen met collega's als het rustig is.

kortom, allerlei ervaringen, maar wel met dezelfde moraal (voor mijzelf dan): leuk voor even, maar de uitdaging is snel weg.

ik wens je veel succes met je baan!!!
Wow, wat veel reacties al. :-)

De callcenterbanen die mij aanspreken zijn de banen waarbij ze MBO/HBO achtergrond vragen. Inderdaad voor een bank bijvoorbeeld. Modaal inkomen ook. En inbound.

Waar ik ook tegen aan loop dat zijn die flexibele werktijden. Wat ik hier ook lees nu. Ik wil echt om (of rond) 17.00 die deur achter me kunnen dichttrekken….

Enerzijds wil ik graag toch weer een baan in de administratie. Goed salaris en meestal 17.00 weer lekker naar huis. Anderzijds vind ik dat administratieve werk vaak zo eentonig en duf, en zoek ik iets met meer afwisseling.

Moeilijk dit….Maar reuze handig, al deze informatie!
ik ben 2 januari begonnen bij een outbound callcenter...

ik zag er best wel tegenop maar tot nu toe valt het me best mee.

de redenen waarom ik hier ben gaan werken is omdat ik op korte termijn echt werk nodig had en ten tweede wil ik wat commerciele / communicatieve vaardigheden opdoen... zoals mezelina ook al zegt... je leert snel in te spelen op vragen en ik wil wat brutaler worden.

ik vind het salaris echt minimaal (ben meer gewend) maar als de bonussen haalbaar zijn kan het toch nog wel interessant worden..

het werk zelf is wel ok, je krijgt zoveel verschillende mensen aan de telefoon, de een is serieus geinteresseerd, een ander is sjaggo en begint te schelden, weer een ander speelt het spelletje mee en zegt aan het eind van je verhaal lachend dat ie het toch niet wil... je moet overal de humor van in kunnen zien en je niet op laten fokken door aso-reacties, dan is het best leuk.

ik doe het nu fulltime, maar dat lijkt me op de langere termijn echt niet prettig.. ik ben dus wel op zoek naar iets anders om er naast te doen..

bij een callcenter wordt je vrij makkelijk aangenomen en ze zijn gewend aan veel verloop, dus eigenlijk zou je het best eens kunnen proberen en als het niet bevalt kan je altijd nog iets anders gaan doen

oja over werktijden, als er genoeg plek is kan je zelf je tijd indelen, bij ons werken ze in shifts tussen 9 en 22 uur, en het is heel goed mogelijk om alleen tussen 9 en 5 te werken
Ridicule, vaak is de klantenservice van een bedrijf ook 's avonds geopend. In zo'n geval wordt er echt een behoorlijke beschikbaarheid gevraagd. Waar ik gewerkt heb moest je bijv. als je full time werkte 2 avonden beschikbaar zijn én eens in de 4 week op zaterdag beschikbaar zijn. Er zijn echter ook bedrijven waarbij de klantenservice wel om 17.00u of 18.00u sluit, dus lees je van te voren goed in.

Vaak moet je ook een béétje administratie doen nav een gesprek, denk hierbij vooral aan mutaties en gespreksnotities. Je krijgt van alles aan de lijn. Moeilijke vragen, makkelijke vragen, lieve mensen, huilende mensen, boze mensen, onverstaanbare mensen..... Vaak is er na een tijdje de mogelijkheid om naast het bellen bijv ook de e-mail erbij te doen, of de back-office. En soms is een project opgedeeld in verschillende onderdelen, zodat je bijv instroomt op de verhuislijn en langzaamaan ook andere onderdelen erbij leert. Als deze mogelijkheid er is blijft het werk wat langer leuk; want je houdt langer uitdaging in je werk. Het is best leuk om (een tijdje) te doen en omdat je bijna altijd instroomt via een uitzendbureau kun je ook relatief makkelijk weer weg. Je leert communicatief gezien zeker heel veel - met allerlei verschillende mensen omgaan; efficiënte gesprekken voeren. Je wordt er over het algemeen niet rijk van. Onthou dat inhouse callcenters over het algemeen (duidelijk) beter betalen dan facilitaire callcenters.
Hoi Ridicule,

Ongeveer 9 jaar geleden ben ik begonnen met een baantje bij een callcenter. Het was outbound en ik moest afspraken maken voor financieel adviseurs. Klanten hadden een kaartje ingevuld in de blije doos ofzo en naar aanleiding daarvan werden ze gebeld. Ik werkte daar twee avonden per week en dat was voor mij ideaal met mijn toen nog erg kleine kinderen. Helaas had ik het gevoel dat ik uitgebuit werd en ben ik bij een ander bedrijf gaan werken; een makelaardij annex tussenpersoon met een eigen callcenter. Ook weer outbound, dit keer met behulp van het telefoonboek ijskoude afspraken maken. Mensen konden hun schadeverzekeringen laten vergelijken. Ik merkte dat ik het erg leuk vond om over verzekeringen te praten en omdat dat koud bellen niet iets is wat je lang moet blijven doen, ben ik zelf gaan solliciteren als adviseur. Nou ja, daarna komt een heel lang verhaal en daar zal ik je niet mee vermoeien, maar wat ik wel wil zeggen is dat het een mooie opstap naar iets moois kan zijn. Iedereen die hier iets roept over iemand iets aansmeren heeft geen commerciele kwaliteiten en omdat velen dat zo ervaren, dat je iemand iets moet 'aansmeren', zijn mensen die het wel leuk vinden én ook een beetje kunnen, erg schaars. Overigens hoef je voor het maken van afspraken over verzekeringen niet te kunnen rekenen. Sterker nog, ik ben financieel adviseur (erkend hypotheekadviseur en pensioenadviseur) en rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest Eigenlijk is het meer het wiskundig inzicht waar het me aan ontbreekt, waardoor ik soms meer tijd nodig heb om iets uit te rekenen. Geeft niks, want niemand heeft het in de gaten en ik heb in de afgelopen jaren al een paar keer een wiskundeleraar als klant gehad
Ik heb bij een callcenter gewerkt.. inbound.. klantenservice van een kabelmaatschappij.

Callcenterwerk is echt keihard doorwerken.. Ik zal beschrijven hoe het bij ons eraan toeging (is ook vergelijkbaar met elders):

Je moet een kwartier van te voren aanwezig zijn om je PC op te starten en de juiste programma's voor je te hebben en in te loggen op je telefoon etc. Dan begint je werkdag: beller na beller na beller na beller... totdat je een kwartiertje pauze krijgt na ongeveer 2 uur. Dit wordt strikt bijgehouden doordat je ingelogd zit in een systeem dat ziet hoelang jij uitgelogd staat op je telefoon. Dit kwartier is inclusief eventuele trappen lopen, broodje kopen, en terugrennen naar je werkplek.

Dan weer bellen bellen bellen.. hoop chagrijnige mensen (die het oneens zijn over hun faktuur bijvoorbeeld of dat ze afgesloten zijn). Een hoop lastige vragen waar jij ook niet 1,2,3 antwoord op weet. Na 2 uur weer een half uurtje pauze en na weer 2 uur weer een kwartiertje.. dan nog 2 uurtjes en je mag (eindelijk) naar huis.

Je wordt vaak 'afgeluisterd' om je een beoordeling te kunnen geven. Is dit niet voldoende dan word je op een eiland geplaatst met mensen die minder goed werken. Oja, je moet ook SNEL werken. Liefst een zo kort mogelijk gesprek. En MET kwaliteit. En daar krijg je dan 8,45 bruto per uur voor.

Werktijden waren van 9 tot 6 en van 12 tot 9 uur.

Nee, mijn ideale baan was het zeker niet..

(lekker ontmoedigend he haha..)
Steefje, je klinkt inderdaad niet erg bemoedigend

Ik heb inmiddels ook een paar leuke administratieve sollicitaties lopen. Ik mag zelfs al ergens op gesprek komen komende week. Dus ik heb mijn zoektocht naar callcenterwerk even stopgezet. Er is meer werk te krijgen momenteel dan ik dacht.
Werk zelf äl een tijdje op een inbound callcenter voor een overheidsinstelling. Hoop stress en inderdaad strenge regeltjes en strikte werkafspraken. Maar het is goed vol te houden en bij ons krijg je na verloop van tijd kans op uitbreiding va je taken waardoor je niet alleen maar de hele dag aan de telefoon zit.

Qua salaris heb ik bij andere werkgevers meer verdiend maar echt slecht is het ook niet. In elk geval meer dan de ¤8,45 van Steefje.. Ik krijg zo'n 11 en een halve euro per uur. Wil zelf op termijn wel wat anders maar voor een paar jaar is het goed te doen !
quote:steefje schreef op 09 januari 2008 @ 15:00:

Ik heb bij een callcenter gewerkt.. inbound.. klantenservice van een kabelmaatschappij.

Callcenterwerk is echt keihard doorwerken.. Ik zal beschrijven hoe het bij ons eraan toeging (is ook vergelijkbaar met elders):

Je moet een kwartier van te voren aanwezig zijn om je PC op te starten en de juiste programma's voor je te hebben en in te loggen op je telefoon etc. Dan begint je werkdag: beller na beller na beller na beller... totdat je een kwartiertje pauze krijgt na ongeveer 2 uur. Dit wordt strikt bijgehouden doordat je ingelogd zit in een systeem dat ziet hoelang jij uitgelogd staat op je telefoon. Dit kwartier is inclusief eventuele trappen lopen, broodje kopen, en terugrennen naar je werkplek.

Dan weer bellen bellen bellen.. hoop chagrijnige mensen (die het oneens zijn over hun faktuur bijvoorbeeld of dat ze afgesloten zijn). Een hoop lastige vragen waar jij ook niet 1,2,3 antwoord op weet. Na 2 uur weer een half uurtje pauze en na weer 2 uur weer een kwartiertje.. dan nog 2 uurtjes en je mag (eindelijk) naar huis.

Je wordt vaak 'afgeluisterd' om je een beoordeling te kunnen geven. Is dit niet voldoende dan word je op een eiland geplaatst met mensen die minder goed werken. Oja, je moet ook SNEL werken. Liefst een zo kort mogelijk gesprek. En MET kwaliteit. En daar krijg je dan 8,45 bruto per uur voor.

Werktijden waren van 9 tot 6 en van 12 tot 9 uu

Nee, mijn ideale baan was het zeker niet..

(lekker ontmoedigend he haha..)
Wat is je bedoeling precies kingsize61?

Waarom haal je allemaal oude topics over callcenterwerk naar boven?
Ik heb het ook een aantal jaren gedaan. Ik vond het werk zelf niet altijd even leuk, maar de sfeer op de werkvloer maakte het allemaal goed. Ik zou het zo weer doen, absoluut geen spijt van gehad. Ik verdiende ongeveer 10 euro bruto per uur.

Edit: Oeps, zie nu pas dat het een topic van 4 jaar geleden is!
quote:zenga schreef op 05 april 2012 @ 15:10:

Wat is je bedoeling precies kingsize61?

Waarom haal je allemaal oude topics over callcenterwerk naar boven?ik ben een agent van de KGB!ik ga jullie allemaal registreren en rapporteren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven