Werk & Studie alle pijlers

Carriereswitch ICT

04-12-2017 09:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik ben me al geruime tijd aan het denken over een carriereswitch naar de ICT. Ik vind het leuk en interessant om bezig te zijn met cybersecurity daarnaast lijkt het me ook tof om

Ik ben op dit moment 10 jaar werkzaam buiten op straat bij de overheid (lees: politie) Ook binnen mijn huidige werkgever zijn hier mogelijkheden, echter, Wil ik een keuze achter de hand hebben buiten mijn huidige werk mocht ik besluiten om het roer om te gooien qua werk.

Ik werk op dit moment 36 uur en heb een kind van 15 maanden. Een fulltime studie is dus niet mogelijk. Ik ben voornamelijk benieuwd wat voor opleidingen worden aanbevolen voor iemand die net begint binnen de ICT.

De opleidingen waar ik serieuze interesse in heb zijn:

Security management
Java developer
Big Data analist
Software development

Bijna al deze opleidingen maken onderdeel uit van een volledige hbo opleiding.

Wat zouden jullie adviseren en wat is een opleiding waarbij ik ook veel kans zou maken om een leuke, uitdagende baan te vinden. Wat wordt op dit moment bijv. veel gevraagd binnen de ICT?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Hoi Jainz,

Ik heb me anderhalf jaar geleden laten omscholen tot Java programmeur, dus ik kan je wat vertellen over mijn ervaring.

Omdat ik helemaal geen technische achtergrond had, dacht ik dat mijn keuzes beperkt waren. Uiteindelijk heb ik mij via Young Capital laten omscholen met een pittige cursus van 8 weken en daarna ga je aan de slag met een deta-vast constructie. Dit betekent dat zij jou bij een opdrachtgever plaatsen en dat die opdrachtgever na ongeveer een jaar de kans krijgt jou over te nemen, zodat je daar direct in dienst bent. Deze constructie heeft voor- en nadelen, maar was voor mij voor een jaar prima.
Nu ik inmiddels in de IT wereld zit, weet ik hoe in demand programmeurs zijn. Er zijn dus ook heel veel bedrijven die mensen (ook zonder technische achtergrond) intern opleiden. Als ik opnieuw voor de keuze stond, zou ik dat doen. Wanneer je bij een bedrijf direct in dienst bent, inverteren ze veel meer tijd, begeleiding en resources in je. Die bedrijven hebben dan ook ene soort van bootcamp, waarbij je de eerste weken een soort stoomcursus krijgt, maar ook gelijk alles on-the -job leert.

Ik hoop dat dit helpt in je keuze en als je nog andere vragen hebt, hoor ik het graag.
Als je interesse hebt zou je misschien het beste contact op kunnen nemen met een onderwijsinstelling bij jou in de regio die dit soort opleidingen ook in deeltijd aanbiedt. Zij weten veel van de arbeidsmarkt en waar vraag naar is. Dan kun je ook gelijk kijken of een deeltijdstudie iets voor je is.
Waarom vraag je je werkgever niet naar de mogelijkheden?

Intern omscholing lijkt me voor jou perfect. En je werkgever betaald het dan waarschijnlijk ook nog. En er zijn binnen jou tak veel ict mensen nodig.
Ik neem aan dat de politie ook interne scholing aanbiedt voor mensen die het ICT-vlak in willen?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ik zou het altijd doen.

In jouw interesse gebieden is er veel schaarste nu en zeker in de komende jaren.
En ook bij de landelijke politie is er behoefte aan deze disciplines. En wellicht willen ze je daarvoor opleiden.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Niet verwacht dat dit er zo snel al een aantal zouden zijn.

ik wil natuurlijk ook eerst intern kijken wat de mogelijkheden zijn. Echter vind maar eens de juiste persoon die jou dit kan vertellen.

Ik heb echter behalve een mbo4 opleiding geen andere vooropleiding gehad.

@MsBrightside. De optie die jij aandraagt had ik nog geen rekening meegehouden en lijkt me een super mooie uitdaging.

Ik ga me natuurlijk nog meer verdiepen in alle opties en ben ook van plan om enkele bedrijven/opleidingen en personen aan te schrijven.

Mocht ik nog vragen hebben dan hoor je van me.
Ah joh, als je een beetje feeling hebt dan zijn ze soms al bereid om je op te leiden.

Bij mijn man op zijn project werd een boswachter van 57 omgeschoold tot Java programmeur. Die had niet eens een middelbare school diploma. Wel veel verstand van programmeren omdat hij dat altijd als hobby erbij deed.

Ik zou zeggen, bel eens een paar bedrijven, je zal verbaasd zijn wat er allemaal aan mogelijkheden zijn.
vivasis wijzigde dit bericht op 04-12-2017 16:18
Reden: Typo
0.12% gewijzigd
Volgens mij staan er op werkenbijdeoverheid.nl verschillendevacatures voor het werk dat jij wilt gaan doen, kijk daar eerst eens wat de eisen zijn die er gesteld worden.

Zelf heb ik 30 jaar in de automatisering gewerkt, onder andere als ontwerper en programmeur, ik heb een hbo-opleiding in de automatisering, maar ik voldoeniet aan de eisen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik kan alleen maar zeggen dat je OP bijna een verkapte hengel naar Young Capital lijkt. Aangezien ik zelf goede ervaringen met hun heb vind ik dat dan weer niet zo erg. In ieder geval, kijk eens naar de traineeships op hun website als je het meent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven