Werk & Studie alle pijlers

Carrière switch: werken in het voortgezet onderwijs?

18-02-2010 11:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Ik post hier voor het eerst, dus misschien zijn er al veel berichten over dit onderwerp geplaatst, maar ik kon het zo snel niet vinden. Als het zo is, mijn excuses!

Goed, wat ik wil weten.. Ik ben eind 20 en denk erover na om van carrière te switchen. Een paar jaar geleden ben ik afgestudeerd in de richting 'sociale wetenschappen'. Ik heb hier een tijdje in gewerkt, maar vond mijn plaats niet zo bij dat bedrijf. Een nieuwe baan vinden in mijn vakgebied is nagenoeg onmogelijk (en ik heb het geprobeerd; op de meest saaie baan reageren met mij nog zo'n 200 anderen).

Nu denk ik erover om mij te laten omscholen tot docent in het voortgezet onderwijs. Alleen hoor ik hier zoveel nare berichten over en wordt er vanuit de opleidingsinstituten zo gehamerd op geschiktheid voor het beroep (meer in mijn ervaring dan bij andere opleidingen), dat ik twijfel of mijn beeld over het onderwijs wel klopt.

Het beeld wat ik erbij heb is als volgt: veel werken (incl. overwerk), soms leuke, soms lastige klassen waarbij een groot beroep wordt gedaan op je eigen creativiteit en vermogen informatie boeiend over te kunnen brengen. En natuurlijk ook ellenlange vergaderingen, ouderavonden en activiteiten die niet direct met lesgeven te maken hebben.

Behalve het staan voor groepen heb ik met alle andere aspecten wel veel ervaring en dit heb ik nooit als vervelend beschouwd. En ik heb genoeg gewerkt met lastige, vervelende en soms zelfs gevaarlijke mensen gewerkt, om te weten dat ik me daar niet zo snel van slag te laat brengen.

Dus nu is mijn vraag, wat klopt er niet in het plaatje wat ik hierboven geschetst heb? Wat is dat ene element dat het werken in het onderwijs onderscheidt van andere beroepen? Ik ben hier oprecht in geïnteresseerd, zodat het me kan helpen een goed geïnformeerde keuze te maken over of ik wel of niet voor de opleiding moet kiezen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Liefs, Sara

PS Ik heb een keer voor de klas gestaan en ik moet zeggen dat het, ondanks mijn zenuwen, erg meeviel. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik veel geluk had met de klas (lieve, rustige tweede jaars).
Het hangt er sterk vanaf welke klas je voor je hebt. Daarbij ben je in het basisonderwijs drukker met naschoolse activiteiten dan op het voortgezet onderwijs. Maar dit verschilt ook per school.
Mijn vriend is afgehaakt als praktijkdocent in het VMBO vanwege frustraties over het slechte management en het gebrek aan organisatie en beleid op "zijn" school. Is maar 1 school natuurlijk, maar er zijn vooral in het VMBO wel meer scholen met problemen (en docenten met frustraties).
Ook ik werk op een scholengemeenschap, maar wij hebben zowel HAVO/VWo als VMBO, zeer afwisselend dus. Hier op deze school nemen ze zij-instromers aan, die dan hier al werken en tegelijk een studie doen.

ik vind het werken met pubers erg leuk, we hebben pas een nieuw managementteam en die doen het echt leuk!
Ik vind werken in het VO echt ontzettend leuk. Heb het enorm naar m'n zin op een vmbo school (goed gefaciliteerd qua ict, dat is echt heel erg prettig werken) en ga elke keer weer met veel plezier naar school. Alleen voor het geld hoef ik het als starter (sta nu 3 jaar voor de klas) niet te doen. Voor 3 dagen verdien ik net E 1000 netto en voor een HBO functie vind ik dat nou niet echt ontzettend veel. Gelukkig maakt het werkplezier een hoop goed. De verplichte dingen erbij (ouderavonden, ouderbezoeken aan ouders van mentorklas, open dagen, vieringen etc.) zijn bij ons over het algemeen altijd erg gezellig en leuk om te doen waardoor het minder erg is dat het natuurlijk altijd op de dagen valt dat je eigenlijk niet werkt
Er zijn inderdaad heel veel leuke kanten aan het werk. Het grootste nadeel vind ik om alsmaar te moeten zien hoe de politiek en je eigen directie beslissingen nemen die in het nadeel zijn van je leerlingen en hun onderwijs.

Daar moet je tegen kunnen. Dat je soms het gevoel bekruipt dat je de boel minder snel kunt opbouwen dan ie wordt afgebroken. Het 'tegen de bierkaai'-gevoel. "Roeien met de riemen die je hebt".

Natuurlijk kun je vaak wel degelijk iets betekenen voor een individuele leerling, dus zinvol is je werk zeker!

Verder moet je je goed realiseren wat werken in het onderwijs voor je arbeidsvoorwaarden betekent. Wat salaris, werkdruk en lange vakanties betreft kun je wel inschatten waar je aan begint. Maar reken ook op:

- nooit zomaar een vrije dag kunnen opnemen als je een lang weekend weg wilt of de laatste nacht van Lowlands ook nog wilt meemaken. Voor alle vrij buiten de vakanties om moet je gaan vragen om bijzonder verlof (en voor een lang weekendje weg of Lowlands krijg je dat niet ;)

- de hectiek van (vrijwel) elk lesuur met al je spullen moeten verkassen naar een ander lokaal of zelfs gebouw

- het wordt normaal gevonden dat je onbetaald overwerkt. Vaak moet je op je vrije dag verschijnen voor een vergadering, klassenactiviteit of scholing. Voor taken als bijv. een mentoraat staan altijd minder uren dan je eraan kwijt bent.

- geen rustige werkplek

- ook tijdens de pauzes bestookt worden met telefoontjes en/of vragen van leerlingen of collega's. Of tijdens de pauze de taak hebben om te surveilleren.

Kortom: ben je goed bestand tegen chaos en hectiek?

Zelf vind ik het ook maar lastig dat het eerste lesuur om 8:15 begint. Ik ben meer iemand voor een baan die om 9 uur start :D.

En tot slot: de moedeloosheid van veel collega's. Veel mensen die allang een andere baan hadden moeten zoeken zijn gefrustreerd.

Oh, en: als je nog niet aan de man bent, verwacht dan niet hem op het werk tegen te gaan komen: het is een sector vol 55plusmannen mannen en jonge vrouwen :D

Tot zover mijn verhaal uit de praktijk, misschien een beetje negatief, dat komt omdat ik zelf het onderwijs uit wil. Het werk heeft ook heel veel goede kanten.
quote:Lllilaaa schreef op 18 februari 2010 @ 14:12:

- nooit zomaar een vrije dag kunnen opnemen als je een lang weekend weg wilt of de laatste nacht van Lowlands ook nog wilt meemaken. Voor alle vrij buiten de vakanties om moet je gaan vragen om bijzonder verlof (en voor een lang weekendje weg of Lowlands krijg je dat niet )

- ook tijdens de pauzes bestookt worden met telefoontjes en/of vragen van leerlingen of collega's. Of tijdens de pauze de taak hebben om te surveilleren.

-Zelf vind ik het ook maar lastig dat het eerste lesuur om 8:15 begint. Ik ben meer iemand voor een baan die om 9 uur start :D.

-En tot slot: de moedeloosheid van veel collega's. Veel mensen die allang een andere baan hadden moeten zoeken zijn gefrustreerd.

-Oh, en: als je nog niet aan de man bent, verwacht dan niet hem op het werk tegen te gaan komen: het is een sector vol 55plusmannen mannen en jonge vrouwen.

De bovenste punten kan ik me wel bij aansluiten. Een dagje vrij nemen op een moment dat het jou uitkomt zou wel leuk zijn (ja, je hebt wel veel vakanties maar een weekendje weg in zo'n periode kost je toch gauw een paar honderd euro meer en als je met meerder mensen weg wil is het vaak makkelijker buiten de schoolvakanties te plannen).

Mijn school begint zelfs om 8.00 en dat betekent dus vroeg op om eerst m'n dochter nog naar het kdv te brengen en een half uur te rijden naar m'n werk. Vanaf 8.00 ga ik dan tot 16.30/17.00 bijna non-stop door. Inderdaad doordat je ook nog vaak surveillancedienst heb tijdens de pauzes, maar ook doordat je altijd aangesproken wordt door leerlingen, collega's, ouders aan de telefoon tijdens de pauzes. Voordat ik dan weer beneden in de personeelskamer ben, dan blijft er bij de koffiepauze nog zo'n 5 en bij de eetpauze nog 10 minuten over. Tijdens tussenuren of na lestijd ben ik erg druk met allerlei voorbereidingswerk, correctiewerk, stagiaire begeleiden, allerlei commissies en werkgroepen, dus je moet er wel tegen kunnen om de hele dag achter elkaar door te lopen. Even rustig zitten is er vaak niet bij.

Gek genoeg zijn de oude, klagende collega's wel de mensen die het minste werk te doen hebben (die teren vaak op het werk dat ze al jaren geleden voorbereid hebben, maar ja, de uitdaging gaat er dan wel vanaf) en uren in de personeelskamer blijven hangen. Vaak werken ze al 20, 30 jaar op school en vertellen ze elke dag dat ze nog 'zoveel jaar moeten'. Als je zo je pensioen moet halen... Ik hoop niet zo te worden, maar dat zorgt er dus wel voor dat ik momenteel continue bezig ben om m'n lesmateriaal te ontwikkelingen en bij te stellen (naast het gewone lesboek dat ik gebruik).

Het laatste puntje uit de quote gaat bij ons niet op. Alle collega's die eruit gaan worden over het algemeen vervangen door jonge, frisse collega's. Er zijn bij ons veel oudere docenten, maar toch ook zeker veel collega's tussen de 22 en 40 en dat houdt het wel heel erg leuk.

Ik laat regelmatig mensen meelopen die erover denken om het onderwijs in te gaan. Zo kunnen ze zelf ervaren hoe het is vanaf de kant van de docent. Ik ben zelf heel enthousiast (elke baan heeft negatieve punten denk ik) en het werken met pubers vind ik gewoon heel leuk. Dat daar dan wat mindere dingen bij horen, vooruit.
quote:Elisabeth24 schreef op 18 februari 2010 @ 15:04:

Het laatste puntje uit de quote gaat bij ons niet op. Alle collega's die eruit gaan worden over het algemeen vervangen door jonge, frisse collega's. Ook mannen? Bij ons genoeg jongeren, maar zelden een leuke vent!
@Lllilaaa: Jazeker, het is dat ik voorzien ben, maar anders... (meer jonge mannen dan jonge vrouwen zelfs als ik er zo even snel over nadenk!)
quote:SaraX schreef op 18 februari 2010 @ 11:26:

Nu denk ik erover om mij te laten omscholen tot docent in het voortgezet onderwijs. Alleen hoor ik hier zoveel nare berichten over en wordt er vanuit de opleidingsinstituten zo gehamerd op geschiktheid voor het beroep (meer in mijn ervaring dan bij andere opleidingen

Ik vraag me af wat voor nare berichten je precies hoort?

Opleidingsinstituten stellen helemaal niet zulke hoge eisen, hoor, tenminste, de mijne niet.

Wil je eerstegraads of tweedegraads docent worden?
Tegenover de uitgebluste klaagcultuur onder de collega's staan trouwens (naast natuurlijk een stel niet-uitgebluste collega's) de leerlingen, die over het algemeen hartstikke energiek zijn, graag grappen maken enz.
Hi allen,

Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties. Het geeft me een meer gedetailleerd beeld en helpt me bij het maken van mijn keuze.

Ik zie mezelf wel als iemand die goed met druk om kan gaan en die het niet erg vind om over te werken. Verder ben ik (zeer gelukkig) aan de man, dus daarvoor zou ik het ook niet hoeven laten. ;)

@Princessita: ik heb een aantal kennissen die in het onderwijs werken en die schetsen toch een vrij negatief beeld vind ik. Vooral over onhanteerbare, onbeleefde kinderen, problemen met het houden van de orde, laag salaris en een vrij negatieve sfeer op scholen. Vanuit de opleidingsinstituten ging het niet zozeer over toelatingseisen, maar meer dat vrijwel overal en in elke speech genoemd wordt dat je het wel heel zeker moet weten voordat je aan de opleiding begint, omdat het werken in het onderwijs nu eenmaal veel van je vraagt. Bij mijn vorige opleiding (waar hoge werkdruk, frustratietolerantie, verantwoordelijk, etc. , etc. toch ook een grote rol spelen) kan ik me niet herinneren dat dit bij aanvang van de studie gezegd werd.

En in die geschiktheid voor het onderwijs zit dan ook een klein beetje mijn probleem. Werken in het onderwijs lijkt me leuk, maar is niet iets wat me altijd heel sterk getrokken heeft. Daarom weet ik ook niet of ik er nu wel zo geschikt voor ben en probeer ik nu zoveel mogelijk informatie te vergaren.

Dus nogmaals heel erg bedankt voor jullie bijdragen!

Liefs, Sara

O en ik wil trouwens beginnen met het behalen van een tweedegraads bevoegdheid.
Nou ik heb nooit een passie voor kinderen gehad, maar eigenlijk begint dat nu te groeien tijdens mijn opleiding (ik doe de universitaire versie).

Als tweedegrader ga je natuurlijk wel alleen maar aan de slag in de onderbouw of op het VMBO, en dat is pedagogisch gezien (orde houden) wel harder werken dan bovenbouw, daar moet je meer inhoudelijk voorbereiden.

Ik denk dat de eerste jaren als docent wel hard werken zijn, maar welke baan als starter is niet spannend, nieuw etc. Het is alleen wel zo dat je voor een klas met pubers staat en je doet het niet helemaal goed, dat je dat wat harder terugkrijgt, dan wanneer je een presentatie van je onderzoek oid in een bedrijf niet zo goed doet (mijns inziens). Dan heb je namelijk een groep voor je die niet per sé met jou meedenkt.

Dat opleidingen en collega's zo overdreven doen vind ik erg jammer. Het is echt niet zo dat iedereen zit te huilen in de docentenkamer elke dag ofzo.

Volgende week vakantie, tijd om rustig aan te doen! Dat vind ik erg leuke extraatjes aan het onderwijs.

Ik wil het in elk geval een paar jaar doen, om een echt goede docent te worden. (ben alleen bang dat ik dan gelijk de rest van mijn leven blijf hangen...)
Oh, en de kids zijn echt het probleem niet, hoor! (tenminste bij mij op school)

Die zijn juist erg gezellig en positief (de meesten)

Ik vind het erg bijzonder hoe vertederend ze soms zijn, ook met puisterig hoofd en vettig haar
Ik heb best wat vrienden in het onderwijs waaronder een paar in het VMBO. Zij ervaren hun baan als heel pittig maar dat is ook logisch gezien ze in achterstandswijken werken. Vertederende taferelen zijn daar ver te zoeken
Hoi Sara,

Ik werk zelf al 11 jaar in het vo. Begonnen als 2e graads, inmiddels 1e graads docente. Ik ben er als het ware ingerold. Nooit van plan, stage gaan lopen en er achter komen dat het me wel 'lag' en betrekkelijk weinig moeite kost. Even over de geschiktheid van het beroep waar je het over hebt. Soms zien wij mensen na de vakantie met frisse zin beginnen bij ons op school en die het na een aantal weken (laatst iemand gehad die het wel 1 week uithield) voor gezien houden. Sommige mensen zijn niet gemaakt voor het onderwijs. Het is alsof leerlingen dat ruiken. Opleidingsinstituten weten volgens mij prima of iemand geschikt of ongeschikt is. Daar zouden ze eigenlijk eerlijk in moeten zijn. Is namelijk heel oneerlijk als iemand na een paar jaar een burnout heeft omdat hij/zij niet geschikt is. Ik zelf kwam er dus pas achter na mijn eerste stage (en die was destijds in het 3e jaar, betrekkelijk laat dus).

Dan over de hoeveelheid werk. Met verbazing lees ik: overwerk! Volgens mij is (bijna) alles wat hierboven genoemd wordt geen overwerk, maar hoort gewoon bij je jaartaak. Even concreet. Ik geef bijvoorbeeld 1 lesuur van 50 minuten en daar krijg ik 80 minuten voor betaald. Die 30 minuten is dus de tijd die ik krijg voor voorbereiden, nakijken e.d. Als je nu een aantal dezelfde klassen hebt, scheelt dat met voorbereiden. Voor een mentoraat krijg je bij ons 90 tot 120 klokuren op jaarbasis voor. Dat is inclusief het uur wat ik geef in het rooster. Geloof me, zoveel ouderavonden e.d., klassenuitjes e.d. zijn er niet. En dan ga je eens een keertje op kamp, dan is een paar dagen op kosten van school naar bv de Ardennen, Berlijn, Salamanca of Londen echt geen straf. Het onderwijs heeft te maken met piekbelasting. Nu is bijvoorbeeld de schoolexamenweek afgelopen, alles nagekeken en besproken, dan breekt nu weer een rustige periode aan. Pieken zitten rond de kerst, mei en voor de zomervakantie) Lastige klassen, dat kan. Grote klassen is volgens mij eerder het probleem. Begin van mijn 'carriere' was een klas van 25 groot, nu is dat een kleine klas.

Wat mij trekt: de leerlingen. Heerlijk. Soms ontzettend irritant, maar ook weer zo leuk. Je krijgt direct waardering voor wat je doet. Ook al zijn collega's soms irritant, het managment waardeloos, in je klaslokaal ben jij de baas en draai je lekker je eigen lessen en als het goed gaat, vinden ze je helemaal top. Heerlijk toch! En als je dan zo'n band met die leerlingen hebt, dan ga je zomaar (onbetaald) extra surveilleren op een schoolfeest en dan kan jij als docent niet meer stuk. En dat maakt het onderwijs leuk (naast het feit dat ik wars ben van mijn vak en ze graag wat bij breng, al is het iets kleins).

Groetjes
Dan hebben jullie een goed functionerende personeelsraad die goede voorwaarden heeft bevochten. Fijn! Op veel scholen krijg je veel minder voor een mentoraat en voor andere taken. En dan kan het aantal taken dat je naast je lessen moet doen flink oplopen.

30 minuten voor- en nabereidingstijd per les kan genoeg zijn, als je parallelklassen hebt of onderbouwklassen. Voor mijn bovenbouwgroepen is het bij lange na niet genoeg. Alleen al de tijd die gaat zitten in het produceren van een fatsoenlijke schoolexamentoets...De onderbouw kan inderdaad meer op de automatische piloot, een toetsje is daar gauw in elkaar geflanst en het kijkt ook lekker snel na!
Eens met Lllilaaa (ik heb de taken wel benoemd, maar heb het geen overwerk genoemd trouwens): bij ons zijn ze vorig jaar flink bezig geweest om het taakbelastingsbeleid aan te passen (zodat uren meer naar waarheid dan volgens een vast patroon worden toebedeeld) en toen ben ik aardig in deze materie gedoken en echt tot de conclusie gekomen dat ik veel meer uren maak dan ik volgens m'n jaartaak hoef te maken. Voor mentoraat krijg je bij mij op school (vmbo school met veel overleg met ouders, externe begeleiders etc. ivm veel familieproblematiek, leerproblemen etc.) echt niet zoveel uren! Komt ook doordat het geld simpelweg op is, teamleiders geven bij ons onbetaalde uren omdat er geen mensen zijn en geen geld is.

Volgens mij was het zo dat je, om je vakanties terug te verdienen, 42 uur per week moet maken. Ik heb minder dan een halve baan, maar ben 3 dagen van 7.45 tot 16.45 minstens op school (want m'n uren mogen volgens de CAO maar op 2,5 dag gepland worden, maar ja, dat past niet in het rooster, dus komt het gewoon op 3 volledige dagen). Gemiddeld een halfuurtje pauze denk ik (als je de mazzel hebt dat je geen surveillance hebt) en verder ben ik constant aan het werk. Natuurlijk bezig met m'n eigen lessen, invallessen en al het werk dat er verder bij komt (de gebruikelijke voorbereiding, correctie en natuurlijk alle vergaderingen, ontwikkelmiddagen, begeleiding van stagiaire wat bij ons niet meegenomen wordt in je taakbelasting enzo). Volgens mij zit ik dan al ruim over de (minder dan) 21 uur heen die ik met mijn wtf moet maken. Met schoolkamp (kamperen in Lutjebroek ofzo) wordt er verwacht dat ik 5 dagen meega (en dat is met een gezin thuis voor mij echt geen feest en m'n vrije dagen en extra kinderopvang (of man moet vakantie opnemen) krijg ik nergens terug). Bij ons zijn er aardig wat avonden waar je verwacht wordt: infoavonden (begin eerste klas, keuzeavond tweede klas), spreekavonden paar keer per jaar, open huis, diplomauitreikingen (3 afdelingen, dus verschillende avonden), huisbezoeken aan mentorleerlingen (vaak op avonden omdat beide ouders aanwezig willen zijn)... ik vind 't allemaal nogal wat. Veel dingen (ook studiedagen, cursussen) zijn op mijn vrije dagen, dus volgens mij maak ik toch echt wel teveel uren ,want op school krijg ik m'n werk meestal niet af, dus ben ik vaak op m'n vrije dagen thuis ook nog bezig. Tel daarbij nog de dagen ín de vakanties dat ik bezig ben, want dan houdt het werk niet op. Als we activiteiten vroeg genoeg weten kan m'n man soms iets regelen met z'n werk, anders moet ik elders extra kinderopvang regelen, gelukkig hebben we opa's en oma's in de buurt, maar te vaak daarheen gaan vind ik ook niet zo'n goed plan.

En toch blijf ik erbij dat ik het werk ontzettend leuk vind. Mijn leerlingen zijn ontzettend lief, spontaan en puur. Mijn vak kan ik op het vmbo niet zo heel erg kwijt, maar dat vind ik inmiddels niet zo erg meer. Maar als 'het onderwijs' dan weer eens een geliefd onderwerp is op een verjaardag en ik te horen krijg dat ik het zo makkelijk heb omdat ik zo vaak vakantie heb, dan krijg ik toch wel lichtelijk jeuk.
Sluit me hierbij aan.

Verder denk ik dat veel afhangt van de school waar je werkt en de regio.

Kinderen in Twente zijn anders dan in het Gooi of de Randstad. Ik werk nu eindelijk ( na 6 jaar....) op een school waar alles lekker samenvalt. Maar dat moet je treffen.
Het valt mij bij mij op school op dat juist de jongere collega's klagen. Vooral diegenen met jonge kinderen. Zij vinden alles gauw teveel. Juist de ouderen (45 plussers) hoor je niet. Misschien omdat ze aan het (toch wel zware) werk gewend zijn, misschien omdat ze weten dat klagen niet helpt en de sfeer alleen maar onaangenamer maakt......

Natuurlijk vind je ook bij mij op school de "oudere, uitgebluste, teleurgestelde" collega, maar volgens mij vind je die bij ieder bedrijf en zeker niet méér in het onderwijs.
quote:vikki schreef op 20 februari 2010 @ 12:40:

Het valt mij bij mij op school op dat juist de jongere collega's klagen. Vooral diegenen met jonge kinderen. Zij vinden alles gauw teveel. Juist de ouderen (45 plussers) hoor je niet. Misschien omdat ze aan het (toch wel zware) werk gewend zijn, misschien omdat ze weten dat klagen niet helpt en de sfeer alleen maar onaangenamer maakt......

Natuurlijk vind je ook bij mij op school de "oudere, uitgebluste, teleurgestelde" collega, maar volgens mij vind je die bij ieder bedrijf en zeker niet méér in het onderwijs.

Bij mij op school hoor ik juist nooit de jongeren klagen. Mijn relaas hierboven betreft ook geen klagen, maar een waarheidsgetrouwe weergave van mijn werkdagen om aan TO duidelijk te maken hoe het onderwijs in elkaar kan zitten (zal per school verschillen natuurlijk). Ik klaag weinig, maar vind het wel heel erg als mensen denken dat ik de hele dag op m'n luie r**t zit (terwijl dat bij ons juist gedaan wordt door de oudere docenten). Dat probeer ik hiermee dus ook duidelijk te maken, dat er meer bij komt kijken dan een paar uurtjes lesgeven en nakijken.

De oudere docenten (zo boven de 50) blijven thuis bij het minste of geringste verkoudheidje, klagen dat de leerlingen zo veranderd, onbeschoft zijn en dat ze zo 'dom' zijn (echt gehoord, heel triest), gaan naar huis in alle tussenuren, vertrekken al vóór de officiële jaarsluiting op vakantie en klagen op verjaardagen in de omgeving over hoe verschrikkelijk ze de school vinden (erg goede reclame voor de school, not en heel erg niet netjes, want ze ondernemen zelf niks om dit te verbeteren). Ook willen ze taaktijd voor elk klusje dat erbij komt en wat er volgens mij gewoon bij hoort (iemand wilde eens taaktijd hebben om van lokaal naar lokaal te lopen...)

Typisch dat het zo kan verschillen per school. Ik denk dat het in elke tak van werk wel voorkomt, maar in het onderwijs is het wel heel makkelijk om lang in je baan te blijven hangen. Iemand 'kwijtraken' als hij/zij niet functioneert gaat in het onderwijs ook gewoon minder makkelijk dan in het bedrijfsleven. Na een jaar werken krijg je een vaste aanstelling (dus niet eerst een aantal tijdelijke contracten) en als iemand vervolgens niet functioneert is het heel lastig om van hem/haar af te komen. Heel fijn die zekerheid, maar vaak ook niet zo handig.
Wij hebben een aantal oudere, verzuurde klagers. Maar de collega's waar de school echt op draait, dat zijn ook ouderen. Van doorgewinterde ouwe rotten die nog vol energie zijn, nooit ziek, bevlogen, door de leerlingen zeer gewaardeerd. De jongere garde zit veelal in de baby's en werkt parttime. En dan zijn er nog een heleboel stagiaires die er ook maar een paar dagen per week zijn. Voor de samenhang op school is het goed dat er ook een stel van die oudere fulltimers zijn die echt de kar trekken.
quote:Lllilaaa schreef op 19 februari 2010 @ 22:01:

Dan hebben jullie een goed functionerende personeelsraad die goede voorwaarden heeft bevochten. Fijn! Op veel scholen krijg je veel minder voor een mentoraat en voor andere taken. En dan kan het aantal taken dat je naast je lessen moet doen flink oplopen.

30 minuten voor- en nabereidingstijd per les kan genoeg zijn, als je parallelklassen hebt of onderbouwklassen. Voor mijn bovenbouwgroepen is het bij lange na niet genoeg. Alleen al de tijd die gaat zitten in het produceren van een fatsoenlijke schoolexamentoets...De onderbouw kan inderdaad meer op de automatische piloot, een toetsje is daar gauw in elkaar geflanst en het kijkt ook lekker snel na!Misschien heb ik idd mazzel met mijn 2 klassen die parallel zijn, maar ik zie zo 123 niet waar ik de suggestie heb gewekt OB klassen te hebben?? Daarnaast draai ik niets op automatische piloot en hebben we het toetsen maken in de vakgroep handig verdeeld. Ik zeg niet dat ik het niet druk heb, maar zoals ik al aangaf, is het een piekbelasting.
quote:Lllilaaa schreef op 19 februari 2010 @ 22:01:30 minuten voor- en nabereidingstijd per les kan genoeg zijn, als je parallelklassen hebt of onderbouwklassen. Voor mijn bovenbouwgroepen is het bij lange na niet genoeg. Alleen al de tijd die gaat zitten in het produceren van een fatsoenlijke schoolexamentoets...De onderbouw kan inderdaad meer op de automatische piloot, een toetsje is daar gauw in elkaar geflanst en het kijkt ook lekker snel na!Ik vind dat je hier nogal kort door de bocht gaat, hoe kun jij nu voor een ander vak beoordelen of 30 minuten voor- en nabereidingstijd genoeg is "want het zijn onderbouwklassen". Hoe kun je zeggen dat de onderbouw meer op de autmatische piloot kan, en dat een toetsje in elkaar geflanst kan worden?! Ik denk dat je niet weet waar je over praat als je dat zegt en vind het niet fair t.o.v. je onderbouwcollega's om dit zo stellig te zeggen.
Ho ho, wacht even, ik heb het over mezelf en als ik 'je' zeg, heb ik het over het algemeen (men, dus), niet over iemand specifiek hier. Over het algemeen kun je (kan men) zeggen dat je (men) minder tijd kwijt is met onderbouwlesvoorbereiding, onderbouwtoetsen maken en onderbouwtoetsen nakijken dan met diezelfde activiteiten voor bovenbouwklassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven