Werk & Studie alle pijlers

ChatGPT

27-01-2023 12:17 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag nog geen topic over ChatGPT terwijl dat momenteel super hot is.

Zelf gebruik ik het door de chat opdracht te geven complexe teksten samen te vatten in begrijpelijke taal. Of bijv. een stuk tekst te vertalen naar het engels. Soms stoei ik me de opzet van een mail en lukt het niet niet om de juiste toon te raken. dan vraag ik de chat om het stuk te herschrijven in bijv. een formele/grappige toon. En wat er dan uit komt is super bruikbaar.

Ik ben er dus super blij mee. Het zorgt voor mij echt voor tijdwinst in mn werk.

Ben benieuwd hoe jij het inzet en wat je er van vind.

Voor wie wil weten wat ChatGPT precies is, hier makkelijk uitgelegd: https://www.kidsweek.nl/nieuws/chatgpt- ... -werkt-het

(en nee deze tekst heb ik niet door de chat laten genereren :hihi: )
Alle reacties Link kopieren Quote
JA ik heb het ook uitgeprobeerd. Verbluffend inderdaad. Ook merk ik na een paar opdrachten al dat er een profiel van mij wordt opgemaakt.

Aan de ene kant gemakkelijk, maar aan de andere kant gaat dit er denk ik ook voor zorgen dat complete beroepsgroepen overbodig worden en tot werkloosheid zal leiden. Vooral administratieve en ICT functies zullen het moeten ontgelden, maar ook tekstschrijvers en vormgevers en nog wel meer denk ik.

Of is dit te pessimistisch?
In de context van onderwijs ben ik er niet blij mee. Het is lastig om begrip en (schrijf)vaardigheid van studenten te beoordelen als dit soort tools gebruikt worden voor opdrachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het laatst gebruikt voor een sollicitatiebrief.
Niet 1op1 maar wel om een basis te schrijven die ik daarna persoonlijker maakte.
Dat had ik waarschijnlijk ook via de bot kunnen doen door extra informatie te voeden maar ik heb het zo gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja inderdaad, voor studenten is dit het walhalla, maar als docent sta je met de rug tegen de muur. Je kunt er niks tegen doen.

Maar voor mij in mn werk bespaart het echt super veel tijd. Je geeft halve zinnen en dat ding snapt helemaal wat je bedoelt. Soms laat ik hem een opzetje maken en doe ik mn eigen sausje er nog over heen. Maar 80/90% kan ik gewoon zo overnemen en is prima te gebruiken in rapporten en documenten.
Leuk topic! Ik heb het deze week ontdekt en vind de resultaten inderdaad erg goed. Ik kan me nog niet zo goed voorstellen hoe ik het in mijn werk kan gebruiken dus ik vind het leuk om hierover te praten hier.. Kunnen jullie voorbeelden geven hoe jullie ChatGTP gebruiken om bijvoorbeeld mails te schrijven? Voer je dan een stuk tekst in en laat je de bot het herschrijven tot iets beters?

En wat betreft school: Mijn zoon moest van de week een 'inleiding voor de reisbrochure voor een zelfverzonnen eiland' schrijven en kwam er echt totaal niet uit. Uiteindelijk heeft ChatGTP hem op gang geholpen omdat we het de opdracht hadden gegeven zo'n stukje te schrijven over een bestaand eiland. Hij heeft de opdracht uiteindelijk wel zelf geschreven maar dankzij ChatGTP raakte hij geinspireerd. Dit vinden docenten vast dubieus, maar het was de keuze tussen een 1 halen (want vastgelopen en niks ingeleverd) of even wat hulp gebruiken,
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voer bijv. losse zinnen in voor een email en dan kan de chat er een congruent verhaal van maken. Inclusief wat tussenzinnen die je niet hebt opgegeven (dus hij legt ook verbanden en relaties tussen wat je hem invoert). Probeer het gewoon eens. En vind je het resultaat niks, dan kun je zeggen, herschrijf dit, maar dan langer/korter/informeler etc. en dan komt er weer een nieuw resultaat.
Ik gebruik het, en mijn zoon, Atheneum 6, ook.

Niet door het programma hele verslagen te laten schrijven, maar soms komt hij niet uit een goed lopende zin of wil hij een andere beschrijving en dan kan Chat-OpenAI hem net verder op weg helpen.

Ik vind het ook gewoon een leuk programma om te gebruiken.

write in 5 sentences about how Jafar from "Aladdin" was actually the good guy


Jafar, the main antagonist in the Disney film "Aladdin," is often portrayed as the villain of the story. However, it can be argued that Jafar was actually the good guy. He was only trying to become the ruler of Agrabah in order to end the corrupt rule of the Sultan and bring peace and prosperity to the kingdom. Additionally, Jafar was shown to have a softer side, as he genuinely cared for his parrot sidekick Iago. Jafar's ultimate goal was not evil, but rather to save his people from poverty and oppression. While his methods may have been questionable, Jafar's intentions were noble.

Tja, ik vind dit grappig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
27-01-2023 12:27
maar als docent sta je met de rug tegen de muur. Je kunt er niks tegen doen.

Handgeschreven toetsen, op school. Ouderwets maar effectief.

Maar daarnaast is het ook belangrijk om ons (als docenten) beter af te vragen wat we eigenlijk toetsen. Willen we meten of iemand inhoudelijke kennis heeft, of hij er goed over kan schrijven, of hij kan reflecteren, of hij taalvaardig is.... Ik vind dat nogal eens door elkaar heenlopen. Kennistoetsen zijn ernstig uit de mode en in plaats daarvan moeten ze werkstukken en portfolios en reflecties schrijven, maar dat nodigt wel enorm uit tot het gebruik van dit soort software.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
27-01-2023 12:25
In de context van onderwijs ben ik er niet blij mee. Het is lastig om begrip en (schrijf)vaardigheid van studenten te beoordelen als dit soort tools gebruikt worden voor opdrachten.
Ik denk dat je op een gegeven moment gaat krijgen, dat ze bijvoorbeeld schrijfopdrachten op school moeten gaan maken. Dus opdrachten mee naar huis om mee te oefenen (en na te laten kijken) en dan voor het echt op school.

Verder heb ik er geen oordeel over. Bij elke nieuwe techniek, gaat het ergens ten koste van banen. Je kunt je afvragen of dat erg is? Het maakt mensen ook weer vrij voor richtingen waar een tekort aan mensen is. En ook komen er weer nieuwe beroepen bij.
Zonder de computer, geen IT-er, maar door de computer zijn er natuurlijk wel veel banen verdwenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
27-01-2023 12:21
JA ik heb het ook uitgeprobeerd. Verbluffend inderdaad. Ook merk ik na een paar opdrachten al dat er een profiel van mij wordt opgemaakt.

Aan de ene kant gemakkelijk, maar aan de andere kant gaat dit er denk ik ook voor zorgen dat complete beroepsgroepen overbodig worden en tot werkloosheid zal leiden. Vooral administratieve en ICT functies zullen het moeten ontgelden, maar ook tekstschrijvers en vormgevers en nog wel meer denk ik.

Of is dit te pessimistisch?
Hier nog een heel aantal beroepen die door de tijd heen verdwenen zijn http://www.geschiedenisbeleven.nl/twint ... pen-beeld/ De tijd haalt inderdaad sommige beroepen in en andere beroepen worden gecreëerd, ik zie het niet als een probleem.

ChatGPT heb ik ook eens voor de lol getest, leuk om mee te spelen. Ik zie nu dat je moet inloggen?
"I love not Man the less, but Nature more..."
dianaf schreef:
27-01-2023 13:41
Ik denk dat je op een gegeven moment gaat krijgen, dat ze bijvoorbeeld schrijfopdrachten op school moeten gaan maken. Dus opdrachten mee naar huis om mee te oefenen (en na te laten kijken) en dan voor het echt op school.

Verder heb ik er geen oordeel over. Bij elke nieuwe techniek, gaat het ergens ten koste van banen. Je kunt je afvragen of dat erg is? Het maakt mensen ook weer vrij voor richtingen waar een tekort aan mensen is. En ook komen er weer nieuwe beroepen bij.
Zonder de computer, geen IT-er, maar door de computer zijn er natuurlijk wel veel banen verdwenen.
Er zullen inderdaad minder take home assignments gegeven worden. Ik vraag me af of dat voor de studenten fijn is. Dan heb je toch bij meer toetsen tijdsdruk en daar zijn ze niet allemaal op hun best onder.

Ik geloof meteen dat er studenten zijn die het gebruiken voor inspiratie hoor, maar het wordt natuurlijk wel erg makkelijk om tekst die zo goed zegt wat ze bedoelen over te nemen. Dat hoor ik ook vaak bij 'ouderwets' plagiaat: ik kon het zelf niet beter zeggen. Maar dat is juist wat getoetst wordt, of je het in je eigen woorden helder uit kunt leggen. Dan heb je meer begrip van de stof dan dat je enkel iemand anders aan kunt wijzen die het zegt. En of je (logische) verbanden kunt leggen. Maar dat blijkt toch uit je tekst en als chatgtp een duidelijke, coherente tekst aanlevert dan heb jij dat 'onderliggende' werk niet hoeven doen en kan ik niet toetsen of je dat goed genoeg doet. Ik denk dat het allemaal niet in het voordeel van de studenten is, maar misschien heb ik het wel helemaal fout. Time will tell.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak ook gebruik van Jasper.ai en vind ChatGPT daar niet voor onder doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er tot een paar weken geleden nooit van gehoord, maar ik vind het ideaal.

Het enige waar ik de bot op betrap is dat hij (of is het zij) last heeft van de spatieziekte. Beetje jammer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
27-01-2023 14:55
Ik maak ook gebruik van Jasper.ai en vind ChatGPT daar niet voor onder doen.

Wat zijn de verschillen tussen beide?
Alle reacties Link kopieren Quote
Creatieveling schreef:
27-01-2023 15:47
Ik had er tot een paar weken geleden nooit van gehoord, maar ik vind het ideaal.

Het enige waar ik de bot op betrap is dat hij (of is het zij) last heeft van de spatieziekte. Beetje jammer.
Ik had hem/haar ook al op een taalfout betrapt (een enkelvoudsvorm na een opsomming)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
27-01-2023 14:29
Er zullen inderdaad minder take home assignments gegeven worden. Ik vraag me af of dat voor de studenten fijn is. Dan heb je toch bij meer toetsen tijdsdruk en daar zijn ze niet allemaal op hun best onder.

Ik geloof meteen dat er studenten zijn die het gebruiken voor inspiratie hoor, maar het wordt natuurlijk wel erg makkelijk om tekst die zo goed zegt wat ze bedoelen over te nemen. Dat hoor ik ook vaak bij 'ouderwets' plagiaat: ik kon het zelf niet beter zeggen. Maar dat is juist wat getoetst wordt, of je het in je eigen woorden helder uit kunt leggen. Dan heb je meer begrip van de stof dan dat je enkel iemand anders aan kunt wijzen die het zegt. En of je (logische) verbanden kunt leggen. Maar dat blijkt toch uit je tekst en als chatgtp een duidelijke, coherente tekst aanlevert dan heb jij dat 'onderliggende' werk niet hoeven doen en kan ik niet toetsen of je dat goed genoeg doet. Ik denk dat het allemaal niet in het voordeel van de studenten is, maar misschien heb ik het wel helemaal fout. Time will tell.
Lijkt mij niet anders dan gewone toetsen. En nee daar gaat niet iedereen lekker op. Maar dat is het gevolg van dit soort ontwikkelingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
27-01-2023 13:37
Handgeschreven toetsen, op school. Ouderwets maar effectief.

Maar daarnaast is het ook belangrijk om ons (als docenten) beter af te vragen wat we eigenlijk toetsen. Willen we meten of iemand inhoudelijke kennis heeft, of hij er goed over kan schrijven, of hij kan reflecteren, of hij taalvaardig is.... Ik vind dat nogal eens door elkaar heenlopen. Kennistoetsen zijn ernstig uit de mode en in plaats daarvan moeten ze werkstukken en portfolios en reflecties schrijven, maar dat nodigt wel enorm uit tot het gebruik van dit soort software.
In mijn vak moeten leerlingen gewoon leren schrijven. Met de hand, im het lokaal is een optie, maar uiteindelijk is het natuurlijk de vraag: als ze door dit soort tools nooit meer hoeven te schrijven, waarom moet ik ze dan aanleren om handgeschreven essays te produceren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
27-01-2023 16:31
In mijn vak moeten leerlingen gewoon leren schrijven. Met de hand, im het lokaal is een optie, maar uiteindelijk is het natuurlijk de vraag: als ze door dit soort tools nooit meer hoeven te schrijven, waarom moet ik ze dan aanleren om handgeschreven essays te produceren?
Dit inderdaad.
Hoofdrekenen is ook veel minder belangrijk geworden. Zolang je een schatting kunt maken kan je de rest met je rekenmachine doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
27-01-2023 12:27
Ja inderdaad, voor studenten is dit het walhalla, maar als docent sta je met de rug tegen de muur. Je kunt er niks tegen doen.

Maar voor mij in mn werk bespaart het echt super veel tijd. Je geeft halve zinnen en dat ding snapt helemaal wat je bedoelt. Soms laat ik hem een opzetje maken en doe ik mn eigen sausje er nog over heen. Maar 80/90% kan ik gewoon zo overnemen en is prima te gebruiken in rapporten en documenten.

Vallen ze niet gewoon door de mand als het eind examen er aan komt? Het lijkt mij niet dat je in het examenlokaal hier mee weg komt?
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel grappig om er een beetje mee te spelen en te experimenteren, maar het vervangt voor mij niet het echte schrijfwerk.

Wat betreft schrijven voor school: een deel van het Centraal Eindexamen was een opstel dat ter plekke moest worden geschreven, ik weet niet of dat nog zo is, maar dan heb je wel een probleem als je het al die jaren door ChatGPS hebt laten doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
27-01-2023 16:31
als ze door dit soort tools nooit meer hoeven te schrijven, waarom moet ik ze dan aanleren om handgeschreven essays te produceren?
Omdat bij een heleboel vakken en studieonderdelen het schrijven niet een doel an sich is, maar een middel. Bijvoorbeeld om te leren redeneren, om hoofd en bijzaken te onderscheiden en om feiten en meningen te onderscheiden.

En aangezien voor een groot deel van de bevolking feit en meningen en wetenschap en Facebook allemaal één grote hutspot is geworden, zijn die vaardigheden hard nodig. Om zelf te kunnen, niet om door een computer te laten doen.
*
anoniem_640905fa8d0aa wijzigde dit bericht op 28-01-2023 18:28
0.00% gewijzigd
*
anoniem_640905fa8d0aa wijzigde dit bericht op 28-01-2023 18:28
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Docent hier en ik deel de mening van mevrouw 75.

Studenten van mijn opleiding maken geen toetsen, maar om hun werk inzichtelijk te maken, moeten ze veel verslagen schrijven. Studenten die niet taalvaardig zijn hebben daarbij een enorm nadeel. Ik heb er geen moeite mee als chat gpt ze helpt. Veel belangrijker is het, dat ze zelf weten welke ingrediënten ze de bot moeten geven.

Een student van mij heeft laatste 7 uur met chat gpt gespard over een onderwerp uit mijn studie en het resultaat daarvan ingeleverd voor een opdracht. De slimmerd had aan het einde van het gesprek ook nog gevraagd of chat gtp een samenvatting van het gesprek kon schrijven, dus het heeft hem veel typewerk en mij veel leeswerk uit handen genomen.

Het viel mij op dat hij echt goede vragen had gesteld. Het eindresultaat was beter dan wanneer hij een rondje had gegoogled (wat meestal de aanpak is).

Ik zie het als een rekenmachine die hoofdrekenen voor een deel overbodig maakt: kunnen argumenteren is een belangrijke vaardigheid, maar als een chatbot je helpt met het vormen van een goede zin om je argument heen, heb ik er geen moeite mee.

En net als bij een rekenmachine zal deze ontwikkeling veranderen hoe we tegen bepaalde vaardigheden aankijken
hadea1 wijzigde dit bericht op 27-01-2023 23:42
0.32% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven