Code oranje
zondag 11 januari 2026 om 21:04
Ik heb deze week nog ergens gelezen dat het niet perse hoeft te vriezen. Als de grond/wegdek nog heel koud is zal de eventuele regen toch nog bevriezen al vriest het dan niet. Ik zou zowiezo goed opletten. Hier hadden ze afgelopen vrijdag veel chaos enzo verwacht i.v.m. de storm maar niks van gemerkt en voor mij persoonlijk had die ochtend/middag geen code geel hoeven zijn maar geen idee hoe het 30km verderop is natuurlijk en die codes gelden voor de hele provincie. Had ook ergens gelezen dat ze dat hele systeem ook willen aanpassen zodat er beter regionaal kan worden gekeken i.p.v. een hele provincie maar dat duurt vast ook nog jaren.Jetje_78 schreef: ↑11-01-2026 20:28Ik woon in het westen, en moet morgen om 8 uur naar mijn werk.
Het is hier nu 1 graad boven 0, en volgens de weer-app is het morgenochtend vroeg zo’n 4 graden boven 0.
Nu zie ik op de site van het KNMI toch code oranje voor heel Zuid-Holland, wegens ijzel, en nu weet ik het even niet meer…
Wat denken jullie?
Ik ben nogal een piekeraar, en heb hier veel stress van.
zondag 11 januari 2026 om 21:37
Graze schreef: ↑11-01-2026 21:04Ik heb deze week nog ergens gelezen dat het niet perse hoeft te vriezen. Als de grond/wegdek nog heel koud is zal de eventuele regen toch nog bevriezen al vriest het dan niet. Ik zou zowiezo goed opletten. Hier hadden ze afgelopen vrijdag veel chaos enzo verwacht i.v.m. de storm maar niks van gemerkt en voor mij persoonlijk had die ochtend/middag geen code geel hoeven zijn maar geen idee hoe het 30km verderop is natuurlijk en die codes gelden voor de hele provincie. Had ook ergens gelezen dat ze dat hele systeem ook willen aanpassen zodat er beter regionaal kan worden gekeken i.p.v. een hele provincie maar dat duurt vast ook nog jaren.
Bedankt voor je reactie, het kan inderdaad enorm per regio verschillen.
Ik woon aan de kust, daar komen we vaak best goed weg als het gaat om gladheid en sneeuw.
Maar ijzel vind ik zo eng.
zondag 11 januari 2026 om 22:04
Ik heb het gewoon echt HELEMAAL gehad met dit weer! Ik haat kou en gladheid. Gelukkig hoef ik dinsdag pas weer te werken, dan is het ong 4 graden. Hier in ons dorp ligt nog best veel sneeuw. De straten zijn hier ook spekglad door het opvriezen van de al gevallen/platgereden sneeuw. Dochter hoeft morgen ook pas om 10.00 op school te zijn ivm code oranje. Best gek dat als je bedenkt dat code oranje tot ong 9.00 duurt, dan zijn de straten na 9.00 nog spekglad. Dat is niet ineens over.
Ik verlang zo naar weer een beetje warmte, schone wegen etc.
zondag 11 januari 2026 om 22:12
Lisa2022 schreef: ↑11-01-2026 22:04Ik heb het gewoon echt HELEMAAL gehad met dit weer! Ik haat kou en gladheid. Gelukkig hoef ik dinsdag pas weer te werken, dan is het ong 4 graden. Hier in ons dorp ligt nog best veel sneeuw. De straten zijn hier ook spekglad door het opvriezen van de al gevallen/platgereden sneeuw. Dochter hoeft morgen ook pas om 10.00 op school te zijn ivm code oranje. Best gek dat als je bedenkt dat code oranje tot ong 9.00 duurt, dan zijn de straten na 9.00 nog spekglad. Dat is niet ineens over.
Ik ben er ook helemaal klaar mee.
Zo ontzettend veel stress gehad, afgelopen week.
Maandag met de bus naar m’n werk. Dat was op zich geen probleem, maar toen ik er eenmaal was, kreeg ik in de app de melding dat de bussen niet meer reden, en ik dus niet terug kon. De hele dag stress gehad. Vlak voor half zes gingen ze weer rijden, wat een geluk.
Woensdag zou ik met m’n moeder naar het ziekenhuis. Ging niet door.
En nu dit weer.
En het ergste: het heeft totaal geen zin erover te klagen, maar ik doe het lekker toch
maandag 12 januari 2026 om 08:00
maandag 12 januari 2026 om 08:06
Toen ik vanochtend vertrok (regio Utrecht) was het nog code oranje, want die was vannacht ineens verlengd, maar niks gemerkt van de gladheid.
Wel was het nog steeds glad op stukken waar het dat gisteren ook al was, want her en der zijn de sneeuwresten opgevroren. Ik vreesde nog voor de brug waar ik overheen moest, maar die was ook prima.
Wel was het nog steeds glad op stukken waar het dat gisteren ook al was, want her en der zijn de sneeuwresten opgevroren. Ik vreesde nog voor de brug waar ik overheen moest, maar die was ook prima.
maandag 12 januari 2026 om 08:08
maandag 12 januari 2026 om 08:14
Hij hoeft maar 6 km te fietsen, maar wel dwars door de stad over de rondweg zonder vrijliggend fietspad met zwaar verkeer. Helaas geen route met vrijliggende fietspaden voorhanden. .fryskefaam schreef: ↑12-01-2026 08:07Hoe ver moet hij en hoe oud is hij?
Hier moeten zoon van 17 ook gewoon heen, wel pas om 10u, 9 km fietsen.
Basisschool begint ook om 10u.
Ik snap niet waarom ze de lessen niet gewoon om 10 of 11 uur laten beginnen.
maandag 12 januari 2026 om 08:31
Dat stressen is nergens voor nodig joh.
Ik heb makkelijk praten, ik kan alles met de fiets doen en ik kan thuiswerken.
Maar wat nou als dit vaker voor gaat komen, dan moet je er toch mee proberen te dealen.
We hebben van de tijd met Corona geleerd dat er ook veel digitaal kan, dus ik snap echt de zorgen niet.
Ik lees trouwens zojuist op een ander forum dat mensen gister al in paniek waren omdat er die avond code oranje was afgegeven en de volgende ochtend pas de weg op moeten, wat win je met die paniek? Kijk gewoon op de dag zelf naar buiten en beslis dan hoe en wat. Als je goed naar de weerberichten had geluisterd had je kunnen weten wanneer het ergste voorbij was.
Nogmaals; ik snap de paniek en gezeur van sommige echt niet!
Wat ik wel vreemd vind is dat er nog dingen dicht blijven vandaag
Ik heb makkelijk praten, ik kan alles met de fiets doen en ik kan thuiswerken.
Maar wat nou als dit vaker voor gaat komen, dan moet je er toch mee proberen te dealen.
We hebben van de tijd met Corona geleerd dat er ook veel digitaal kan, dus ik snap echt de zorgen niet.
Ik lees trouwens zojuist op een ander forum dat mensen gister al in paniek waren omdat er die avond code oranje was afgegeven en de volgende ochtend pas de weg op moeten, wat win je met die paniek? Kijk gewoon op de dag zelf naar buiten en beslis dan hoe en wat. Als je goed naar de weerberichten had geluisterd had je kunnen weten wanneer het ergste voorbij was.
Nogmaals; ik snap de paniek en gezeur van sommige echt niet!
Wat ik wel vreemd vind is dat er nog dingen dicht blijven vandaag
maandag 12 januari 2026 om 12:05
Want?
Die vierkante meter voor jouw eigen raam als jij naar buiten kijkt, zegt iets over de situatie een stuk verder op de brug/ weg/ snelweg? Of wat eraan komt over een (paar) uur of op de bestemming waar je heen moet?
En iedereen werkt digitaal thuis of kan direct iets regelen als ze op tijd op het werk verwacht worden, maar de opvang/ school van de kinderen gesloten is, het OV niet rijdt naar of op de plek waar je werkt? Of is als je nu naar buiten kijkt je eigen straat juist prima begaanbaar, maar vanavond als je terug moet niet?
Je snapt dat het plaatselijk kan verschillen, dus als er in jouw eigen straat al die tijd niet gestrooid is, en die bevroren sneeuw spekglad is, zou jij dus projecteren concluderen dat het 100 m verderop en overal zo erg is, terwijl er daar niks aan de hand is?
Of andersom: bij jou alles al weggedooid en de brug verderop nog levensgevaarlijk glad?
NIemand, behalve jij heeft het over paniek.
En als ook niet iedereen heeft de beslissingsvrijheid om pas te vertrekken als het ergste voorbij is. Dat is oa afhankelijk van wat voor werk je doet en/ of wat je werkgever ervan vindt.
Het weerbericht geeft een verwáchting aan, die bovendien steeds bijgesteld wordt (bijv dat die code oranje in het noorden met een uur verlengd wordt of juist eerder opgeheven).
Dan heb je 's avonds nog gekeken naar die verwachtingen en rekening mee gehouden, hoe laat je de wekker zet omdat je er langer over zal doen, en je dan alsnog niet kan gaan rijden óf juist nog een uur extra gaat kosten?
Je snapt dat het voor sommige mensen een opstapeling van factoren kan zijn, ouders hun kinderen niet of pas later naar school kunnen brengen, de bus niet rijdt tot 12 u vanmiddag of zoals vorige week juist ná je werk niet of uren later pas thuis kunt komen, omdat de weg is afgesloten maar vanmorgen toen je uit het raam keek nog niet een oppas moet zien te regelen oid?
Je vindt het gek dat iemand het eng vind als die werkplek van huis tot huis is, heel vroeg met ijzel, lopend, met de auto of op de fiets door spekgladde wijken, om mensen uit bed te halen, een infuus te vernieuwen oid?
Het is altijd zo makkelijk om te projecteren en andere mensen de maat te nemen, waar zij zich zorgen over maken of zich proberen voor te bereiden als "paniek" en gezeur" af te doen, als je niet verder kunt denken kijken dan wat voor jezelf geldt, he.
Ik vraag me altijd af waar die behoefte vandaan komt en wat het je oplevert om even je oordeel mening te ventileren op waar anderen (dan jij) tegenaan lopen of mee te maken hebben.
Die vierkante meter voor jouw eigen raam als jij naar buiten kijkt, zegt iets over de situatie een stuk verder op de brug/ weg/ snelweg? Of wat eraan komt over een (paar) uur of op de bestemming waar je heen moet?
En iedereen werkt digitaal thuis of kan direct iets regelen als ze op tijd op het werk verwacht worden, maar de opvang/ school van de kinderen gesloten is, het OV niet rijdt naar of op de plek waar je werkt? Of is als je nu naar buiten kijkt je eigen straat juist prima begaanbaar, maar vanavond als je terug moet niet?
Je snapt dat het plaatselijk kan verschillen, dus als er in jouw eigen straat al die tijd niet gestrooid is, en die bevroren sneeuw spekglad is, zou jij dus projecteren concluderen dat het 100 m verderop en overal zo erg is, terwijl er daar niks aan de hand is?
Of andersom: bij jou alles al weggedooid en de brug verderop nog levensgevaarlijk glad?
En als ook niet iedereen heeft de beslissingsvrijheid om pas te vertrekken als het ergste voorbij is. Dat is oa afhankelijk van wat voor werk je doet en/ of wat je werkgever ervan vindt.
Het weerbericht geeft een verwáchting aan, die bovendien steeds bijgesteld wordt (bijv dat die code oranje in het noorden met een uur verlengd wordt of juist eerder opgeheven).
Dan heb je 's avonds nog gekeken naar die verwachtingen en rekening mee gehouden, hoe laat je de wekker zet omdat je er langer over zal doen, en je dan alsnog niet kan gaan rijden óf juist nog een uur extra gaat kosten?
Je snapt dat het voor sommige mensen een opstapeling van factoren kan zijn, ouders hun kinderen niet of pas later naar school kunnen brengen, de bus niet rijdt tot 12 u vanmiddag of zoals vorige week juist ná je werk niet of uren later pas thuis kunt komen, omdat de weg is afgesloten maar vanmorgen toen je uit het raam keek nog niet een oppas moet zien te regelen oid?
Je vindt het gek dat iemand het eng vind als die werkplek van huis tot huis is, heel vroeg met ijzel, lopend, met de auto of op de fiets door spekgladde wijken, om mensen uit bed te halen, een infuus te vernieuwen oid?
Het is altijd zo makkelijk om te projecteren en andere mensen de maat te nemen, waar zij zich zorgen over maken of zich proberen voor te bereiden als "paniek" en gezeur" af te doen, als je niet verder kunt denken kijken dan wat voor jezelf geldt, he.
Ik vraag me altijd af waar die behoefte vandaan komt en wat het je oplevert om even je oordeel mening te ventileren op waar anderen (dan jij) tegenaan lopen of mee te maken hebben.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
maandag 12 januari 2026 om 12:16
maandag 12 januari 2026 om 14:58
Suzy65 schreef: ↑12-01-2026 12:05Want?
Dit dus.
maandag 12 januari 2026 om 16:01
Hier nu vieze motregen. Maar ja alles beter dan sneeuw en als ik weer online moet geloven blijven de temperaturen nu boven 0..,fijn! Ff geen gladheid meer.
maandag 12 januari 2026 om 18:49
Ik wist niet dat dat soort wegen/straten nog bestonden in Nederland, zeker niet als het rondwegen zijn. Waar is dat?
maandag 12 januari 2026 om 19:42
Ik werk in een winkel, dat gaat wat lastig digitaal.
En blijkbaar zit jij anders in elkaar dan andere mensen, waaronder ik. Ik maak me snel zorgen, ben een piekeraar. Zie beelden op internet en tv van auto’s die op hun kop in het water liggen, hoor weermensen op tv oproepen om vooral niet de weg op te gaan als het niet hoeft.
Maar ik moet dus wel, en ik vind dat dan eng.
Wat ik wel met je eens ben, is dat we ermee moeten leren dealen, want voor hetzelfde geld komen er nog twee, drie, zes van zulke weken (Lieve Heer, alstublieft niet?).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in