Code oranje
woensdag 7 januari 2026 om 12:21
Ja dat is nu wel verstandig. Je kunt uren vast komen te staan.
woensdag 7 januari 2026 om 12:23
Als het geen echte noodzaak is en makkelijk te verzetten naar volgende week dan zou ik dat doen. Is het een medische afspraak waar je al maanden op een plekje hebt gewacht omdat er een lange wachtrij is dan zou ik proberen te gaan want wie weet hoe lang het anders weer duurt. En wellicht even van te voren bellen om te vragen of die persoon waar je een afspraak mee hebt wel aanwezig is al neem ik aan dat ze dan zelf wel afbellen.jorchugh_jor schreef: ↑07-01-2026 12:07Ik moet morgen op pad, code geel (nu nog). Vanuit de hoofdstad naar het oosten des lands en zaterdag weer terug. Geen werkafspraak.
Wat zouden jullie doen in zo’n geval? Afzeggen, of wel gaan met ov of auto? Ik ben nogal een zorgelijk typje dus ik vind het moeilijk in te schatten.
woensdag 7 januari 2026 om 12:47
Ik begrijp het wel hoor.Sok schreef: ↑07-01-2026 10:56Hier heeft een deel van de jonge meiden die op het KDV werken geen rijbewijs en zijn afhankelijk van de NS. Als er dan geen treinen gaan, is het onverantwoord om met maar 2 medewerkers 2 groepen met 20+ babies en peuters open te doen. Behoorlijk overmacht dus, ook voor hen.
Maar ik sta straks alleen met 12 zwaar verstandelijk gehandicapten. En de buurgroep ook.
Want ja, de kinderen zijn "veilig" thuis.
Meestal kunnen die kinderenbtevoet of met de slee naar school. Een enkeling die de basisschool op een galf uur rijden van thuis heeft liggen.
Of moet ik hier ook "overmacht" roepen en niet gaan?
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 7 januari 2026 om 12:52
Gezien de huidige voorspelling voor morgen zou ik gewoon gaan. Doorgaande wegen zijn morgen waarschijnlijk wel goed berijdbaar. Houd de weersvoorspelling goed in de gaten.jorchugh_jor schreef: ↑07-01-2026 12:07Ik moet morgen op pad, code geel (nu nog). Vanuit de hoofdstad naar het oosten des lands en zaterdag weer terug. Geen werkafspraak.
Wat zouden jullie doen in zo’n geval? Afzeggen, of wel gaan met ov of auto? Ik ben nogal een zorgelijk typje dus ik vind het moeilijk in te schatten.
woensdag 7 januari 2026 om 12:56
Ja die kinderen wel, de docenten niet. Zeker niet sinds de schaalvergroting. En je kunt moeilijk als een stormram door de file met je autootje of over het spoor gaan lopen. In mijn vorige baan als docent heb ik ten tijde van corona mijn kind maar mee naar mijn werk genomen (PO plat, VO ging door want noodopvang/examenklassen). Mijn kind bracht ik niet naar de uitpuilende noodopvang voor ouders met cruciaal beroep want daar puilde het uit en stonden ze met twee man voor meer dan 100 kinderen want ineens was de helft van de ouders ‘hulpbehoevend’.thanx schreef: ↑07-01-2026 12:47Ik begrijp het wel hoor.
Maar ik sta straks alleen met 12 zwaar verstandelijk gehandicapten. En de buurgroep ook.
Want ja, de kinderen zijn "veilig" thuis.
Meestal kunnen die kinderenbtevoet of met de slee naar school. Een enkeling die de basisschool op een galf uur rijden van thuis heeft liggen.
Of moet ik hier ook "overmacht" roepen en niet gaan?
En ja, als jij vast staat op de A2 of ondersteboven met je auto/fiets in een weiland ligt, is dat ook overmacht.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
woensdag 7 januari 2026 om 14:24
Ik ben weer thuis. Heenweg was redelijk te doen. 2x uitglijder bij een rotonde, schrik zat er wel ff goed in. Terug weg was een ramp. Vrachtwagens die met hoge snelheid inhalen waardoor ik de ruiten vol prut had. Vond het doodeng!!! Snelweg hooguit 65/70 kunnen rijden. Binnendoor weggetjes nog geen 40 km per uur. Was echt spekglad.
Waren wel collega’s die hadden afgebeld. Verstandig, doe ik de volgende x ook. Sneeuwt hier nog steeds.
Waren wel collega’s die hadden afgebeld. Verstandig, doe ik de volgende x ook. Sneeuwt hier nog steeds.
woensdag 7 januari 2026 om 14:41
Dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik niet meer durf te fietsen in de sneeuw en gladheid, naast dat ik een keer heel hard gevallen ben. Andere weggebruikers die overal schijt aan hebben, zich weigeren aan te passen aan het overige verkeer en het allemaal wel mee vinden vallen want zei hebben er geen last van. En dan krijg je dus dit soort gevaarlijke situaties.Lisa2022 schreef: ↑07-01-2026 14:24Ik ben weer thuis. Heenweg was redelijk te doen. 2x uitglijder bij een rotonde, schrik zat er wel ff goed in. Terug weg was een ramp. Vrachtwagens die met hoge snelheid inhalen waardoor ik de ruiten vol prut had. Vond het doodeng!!! Snelweg hooguit 65/70 kunnen rijden. Binnendoor weggetjes nog geen 40 km per uur. Was echt spekglad.
woensdag 7 januari 2026 om 15:09
Graze schreef: ↑07-01-2026 14:41Dat is ook een van de hoofdredenen waarom ik niet meer durf te fietsen in de sneeuw en gladheid, naast dat ik een keer heel hard gevallen ben. Andere weggebruikers die overal schijt aan hebben, zich weigeren aan te passen aan het overige verkeer en het allemaal wel mee vinden vallen want zei hebben er geen last van. En dan krijg je dus dit soort gevaarlijke situaties.
Snap ik helemaal. Vandaag ook een bus ( die een vrachtwagen inhaalde. Je zag de bus heen en weer slingeren. Echt niet verantwoord.
woensdag 7 januari 2026 om 15:38
Ziekenhuis: als patiënt bij ons afbelt ivm weersomstandigheden dan wordt deze met voorrang weer ingepland. Veiligheid voorop en we willen patiënten niet de druk laten voelen om toch te komen. We kijken hier ook of we bijvoorbeeld extra dagen moeten inplannen op bijvoorbeeld een zaterdag of een avond om deze patiënten toch op korte termijn te kunnen zien.Graze schreef: ↑07-01-2026 12:23Als het geen echte noodzaak is en makkelijk te verzetten naar volgende week dan zou ik dat doen. Is het een medische afspraak waar je al maanden op een plekje hebt gewacht omdat er een lange wachtrij is dan zou ik proberen te gaan want wie weet hoe lang het anders weer duurt. En wellicht even van te voren bellen om te vragen of die persoon waar je een afspraak mee hebt wel aanwezig is al neem ik aan dat ze dan zelf wel afbellen.
woensdag 7 januari 2026 om 15:57
Allemaal gewoon prima te doen vandaag. 05:45 de auto in en half uur later was ik gewoon, net zoals altijd @ werk.
Toen om 08:15 uur nog een rit van km of 5: ook prima te doen al sneeuwde het wel. Rustig rijden, echt glad was het niet.
14:30 uur richting huis. Niet glad, wel rustig aan en zodra ik op N weg en snelweg reed was er helemaal niks aan de hand. Weer met half uur thuis (30 km).
Als je gewoon normaal doet en een beetje degelijke auto hebt met fatsoenlijke banden is het prima te doen.
Toen om 08:15 uur nog een rit van km of 5: ook prima te doen al sneeuwde het wel. Rustig rijden, echt glad was het niet.
14:30 uur richting huis. Niet glad, wel rustig aan en zodra ik op N weg en snelweg reed was er helemaal niks aan de hand. Weer met half uur thuis (30 km).
Als je gewoon normaal doet en een beetje degelijke auto hebt met fatsoenlijke banden is het prima te doen.
woensdag 7 januari 2026 om 16:24
Vertel even waar je reed. Jouw ervaring is niet 1op1 geldig voor heel Nederland.Ben-ik-weer schreef: ↑07-01-2026 15:57Allemaal gewoon prima te doen vandaag. 05:45 de auto in en half uur later was ik gewoon, net zoals altijd @ werk.
woensdag 7 januari 2026 om 16:49
woensdag 7 januari 2026 om 16:55
Goed gedaan, Lisa, fijn dat het gelukt is!Lisa2022 schreef: ↑07-01-2026 14:24Ik ben weer thuis. Heenweg was redelijk te doen. 2x uitglijder bij een rotonde, schrik zat er wel ff goed in. Terug weg was een ramp. Vrachtwagens die met hoge snelheid inhalen waardoor ik de ruiten vol prut had. Vond het doodeng!!! Snelweg hooguit 65/70 kunnen rijden. Binnendoor weggetjes nog geen 40 km per uur. Was echt spekglad.
Ben ook weer veilig thuis, maar hier was het juist andersom: heen alsnog doodeng, 1x op een rotonde geslipt en dan moet je de snelweg nog op.
En daar was deels gestrooid 2 banen, maar dat was júist glad, niet gesmolten/ ingereden/ ijs- of sneeuwlaag onder, ik had regelmatig 0 grip en heb geloof ik niet harder dan 40 gereden. Er was niet veel verkeer, gelukkig, wel veel inhalende vrachtwagens.
Spekgladde op- en afritten en de brug bij mijn werk was niet gestrooid (al die bedrijven waren behoorlijk verlaten). En het terrein van mijn bedrijf ook niet, diepe sporen.
Uur later had ik nog trillende handjes maar ik was ook nogal boos op de manager. En op mezelf dat ik gegaan ben
Die heb ik wel een pittig appje gestuurd, dat het onverantwoord was en onnodig ook
(vond ik niet nodig, er was inmiddels gestrooid en lichte dooi, nu en dan lichte sneeuw, maar niet veel en een auto die ik niet ken, is geen goed plan).
Anyway, komende 2 dagen mogen we alsnog thuisblijven (wat op die dagen gedaan moest, hebben we vandaag gedaan)
Snelweg terug was schoon, meteen maar ff paar boodschappen gehaald en eigen straat was nog het gladst: nog spierwit, sneeuwhopen en platgereden sneeuw. Sneeuwt alweer hier.
Maar lekker thuis nu
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
woensdag 7 januari 2026 om 17:09
Het ging dan ook pas rond 06:10 sneeuwen. (zuid holland)Ben-ik-weer schreef: ↑07-01-2026 15:57Allemaal gewoon prima te doen vandaag. 05:45 de auto in en half uur later was ik gewoon, net zoals altijd @ werk.
Ik twijfelde nog om 05:30 maar ben toch blij dat ik thuis ben gebleven.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
woensdag 7 januari 2026 om 17:24
Je hebt gelijk: regio Utrecht.margreetder schreef: ↑07-01-2026 16:24Vertel even waar je reed. Jouw ervaring is niet 1op1 geldig voor heel Nederland.
woensdag 7 januari 2026 om 17:42
woensdag 7 januari 2026 om 17:57
Code rood?!Lisa2022 schreef: ↑07-01-2026 17:42Ik ben morgen gelukkig vrij. Moet vrijdag wel weer. Lees nu al iets over code rood. (Friesland) Mocht dat zo zijn dan ga ik niet de weg op. Zal morgen wel overleggen met mijn manager. Ik durf dan echt niet te rijden, raak al bijna in paniek bij de gedachte dat ik dan de weg weer op moet.
Wat als de KNMI code rood geeft?
Als het KNMI of de Rijksoverheid afraadt om de weg op te gaan of de trein te pakken (code rood), dan moet je werkgever maatregelen nemen. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld eerder dicht, of jij en je collega's worden opgeroepen thuis te blijven. In zo’n geval hoef je in de meeste gevallen geen vakantiedag op te nemen. Of je maakt afspraken met je werkgever over het inhalen van het werk op een ander moment.
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/werktij ... jzel-storm
woensdag 7 januari 2026 om 18:03
De harde wind voor vrijdag staat al langer op de radar. Het is vooral de vraag waar de grens tussen sneeuw en regen komt te liggen. Hoe noordelijker hoe groter de kans op sneeuwstorm en daar past wel code rood bij. De kans op code rood voor het hele land is niet groot.Lisa2022 schreef: ↑07-01-2026 17:42Ik ben morgen gelukkig vrij. Moet vrijdag wel weer. Lees nu al iets over code rood. (Friesland) Mocht dat zo zijn dan ga ik niet de weg op. Zal morgen wel overleggen met mijn manager. Ik durf dan echt niet te rijden, raak al bijna in paniek bij de gedachte dat ik dan de weg weer op moet.
Je daar nu al druk over maken heeft geen zin.
woensdag 7 januari 2026 om 18:40
Nou dat doe ik wel hoor.
Ik weet dat het geen zin heeft maar morgen gaan al mijn ramen eruit en komen er nood-ramen in.
De planning is/was om vrijdag de nieuwe ramen erin te zetten maar ik ben bang dat ik het hele weekend met nood-ramen zit.
woensdag 7 januari 2026 om 18:46
Wij hebben zulke standaard in de auto en die zijn heel klein:
https://www.hollandmedicals.nl/product/ ... ud-zilver/
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in