Werk & Studie alle pijlers

Collega spuugzat

02-10-2017 20:43 75 berichten
Ik wil even jullie advies. Sinds januari ben ik moeten verhuizen naar een ander lokaal op het werk. Daar zit collega X. We zijn geen directe collega's, werken voor andere dienst. Hij irriteert me mateloos met zijn gedrag. Ik vraag me af of ik me dingen inbeeld en of ik de situatie slecht aanpak.

X, 30+ vrijgezel, lijkt verliefd te zijn op mij. Hij heeft al een vijftal keer gevraagd dit jaar of ik nog single was. Onlangs vroeg hij "of ik soms iemand had leren kennen want dat hij vandaag al meerdere keren had gezien hoe ik glimlachend naar mijn gsm zat te staren". Hij heeft me een hele tijd meegevraagd voor de lunch, maar ik heb telkens systematisch nee gezegd. Uiteindelijk stopte hij daarmee. Als ik zeg "ik ga met iemand anders buiten eten", vraagt hij gegarandeerd "met wie?" + vraagt hij door op die persoon. Een collega vroeg hem al eens waar hij zich eigenlijk mee bemoeide. *geschrapt wegens herkenbaarheid* Direct daarna, nadat het duidelijk was dat ik zijn nummer NIET wil, vroeg hij mijn persoonlijk e-mailadres via Skype. Ik heb daarop niet gereageerd. Vorige week had ik een opdracht voor hem gedaan, waarop hij dan een bedankmail stuurde met een koosnaampje in. Het irriteerde me echt mateloos, zo onprofessioneel.

Vandaag stond hij dan zenuwachtig aan mijn bureau "of ik mee ging lunchen". Ik dacht dat hij bedoelde, met de andere mensen van zijn team (aangezien hij weet dat ik anders nee zeg), dus ik zei oké. Tot hij eraan toevoegde "weet jij een leuk plekje waar we samen iets kunnen gaan eten?" Ik heb dan geweigerd. 's Avonds vroeg hij dan of ik met hem een koffie ging drinken. De week hiervoor begroette hij me met een compliment dat zo awkward was dat zijn chef mij snel ook een erg overdreven compliment gaf, zodat de situatie grappig werd. En ga zo maar door. We geven elkaar standaard een kus op de wang bij het begroeten (is helaas mijn bedrijfscultuur) en hij zat eens vlak tegen mijn mond aan. Ik ga ervan uit dat dat toeval was (is maar 1x voorgevallen, maar uitgerekend met hem dus), maar ik ben sindsdien wel extra op mijn hoede.

Ik ben dit echt zat. Ik vind het simpelweg onprofessioneel en heb geen behoefte hieraan. Misschien overreageer ik omdat ik in een erg moeilijke periode zit. Wat vinden jullie van zijn gedrag naar mij toe en hoe zouden jullie reageren zodat dit stopt? Een van mijn collega's (die zijn gedrag ook maar raar vindt) vindt dat ik gewoon moet zeggen dat ik geen interesse heb, maar dat lijkt me grof. Hij heeft nooit letterlijk gezegd dat hij interesse heeft overigens, dus dat komt toch arrogant over.
anoniem_330937 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 19:36
Reden: aantal details weggelaten voor herkenbaarheid, meeste staat er nog in
8.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het indirecte werkt duidelijk niet. Waarom niet gewoon open en eerlijk zijn: 'joh ik wil onze verstandhouding puur zakelijk houden, ben niet geïnteresseerd in persoonlijk contact en vraag je dus bij deze om mij niet meer uit lunchen te vragen, ook wil ik geen privegegevens met je delen'.
S0LEIL schreef:
02-10-2017 22:12
Ik heb ooit op een afdeling gewerkt met een man of 75. Zoenen bij binnenkomst en bij vertrek. Dat kostte eeuwen en iedereen kwam dus goed op tijd @(
Goeie hemel! Ik zou dan serieus overwegen om te zeggen dat ik een oraal besmettelijke soa heb.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
S0LEIL schreef:

@TO, ik zou het toch een keer heel duidelijk uitspreken dat je er niet van gediend bent en jullie verhouding zakelijk wilt houden. Dus geen lunch, koffie of praatjes. Helpt dat niet, dan kun je altijd nog een vertrouwenspersoon of leidinggevende inschakelen.

Dit inderdaad. Gewoon zeggen dat je dit niet wilt. Niet als hij het vraagt, dat je dan niet wilt, maar op een ander moment aangeven, dat je überhaupt niet wil lunchen of wat dan ook
Kun je hem niet zeggen dat je hem wel aardig vind maar meer ook beslist niet?
en dat je het idee hebt dat hij wel meer wil, maar dat jij dat niet wil?

Fake anders een koortslip:P
Enn schreef:
02-10-2017 22:16
Goeie hemel! Ik zou dan serieus overwegen om te zeggen dat ik een oraal besmettelijke soa heb.
Ik sloeg bepaalde mensen ook wel over. Als botte Hollandse kwam ik daar wel mee weg. Maar het hoorde er ook gewoon een beetje bij. Ik zat er ook niet enorm mee. Ik heb in Frankrijk gewoond en was al gewend om Jan en Alleman te zoenen. Ik was al blij dat het bij dat bedrijf maar 1 zoen was en niet de Franse 2 of zelfs 4.

In het bedrijf waar ik nu werk gebeurt het ook met de Vlaamse en Waalse collega's, de Nederlanders onderling doen het niet. Went snel hoor.
S0LEIL schreef:
02-10-2017 22:43
Ik sloeg bepaalde mensen ook wel over. Als botte Hollandse kwam ik daar wel mee weg. Maar het hoorde er ook gewoon een beetje bij. Ik zat er ook niet enorm mee. Ik heb in Frankrijk gewoond en was al gewend om Jan en Alleman te zoenen. Ik was al blij dat het bij dat bedrijf maar 1 zoen was en niet de Franse 2 of zelfs 4.

In het bedrijf waar ik nu werk gebeurt het ook met de Vlaamse en Waalse collega's, de Nederlanders onderling doen het niet. Went snel hoor.
Ik zou serieus remigreren. Ik krijg er rillingen van als ik er alleen al aan denk. :nooo:
Ja dat kussen herinner ik me nog van toen ik in Brussel werkte. Ik heb na een week wel iedereen verteld dat ik er klaar mee was haha.

Wat je collega betreft. Gewoon echt duidelijk zijn als je geen interesse hebt. Er is helemaal niks mis met gewoon rustig zeggen als hij weer vraagt om te lunchen etc dat je zijn toenadering op prijs stelt maar de relatie graag zakelijk wil houden.

Dat is gewoon duidelijk en als hij dan nog toenadering zoekt kun je altijd nog met je manager praten.
_Marana_ schreef:
02-10-2017 22:14
Het indirecte werkt duidelijk niet. Waarom niet gewoon open en eerlijk zijn: 'joh ik wil onze verstandhouding puur zakelijk houden, ben niet geïnteresseerd in persoonlijk contact en vraag je dus bij deze om mij niet meer uit lunchen te vragen, ook wil ik geen privegegevens met je delen'.
Dit, inderdaad. Ik zou niet eens zeggen dat je het idee hebt dat hij je een stuk leuker vindt dan jij hem, want dat wordt alleen maar heel ongemakkelijk. Houd het gewoon bij jezelf.
Bloody_Mary schreef:
02-10-2017 20:47
Ik ben van België en werk in de Franstalige kant, dus ja helaas begroeten we elkaar met een kus op de wang. Als je dat afwijst, wordt dat gezien als grof. Er is geen enkele reden om niet te willen zoenen, tenzij ziekte.

Ik zou chronisch ziek zijn in dat geval 😀😀😀
Jullie maken een geintje toch?! :O

Moet er niet aan denken! :bonk:

TO: voor eens en altijd zeer duidelijk zijn! Laat er geen twijfel over bestaan dat je geen interesse hebt en dat je er op staat dat hij je met rust laat.

en hem dus ook niet meer zoenen.

wat een achterlijk gedoe zeg...pff...ik vind een verjaardag al erg.
TO: je weet niet of het klopt dat hij je leuk vindt en om die rede zeg je maar niks.
Dat snap ik eerlijk gezegd niet, dat is namelijk niet interessant: je vindt zn gedrag vervelend. (Niet de rede want die weet je idd niet zeker)
Kun je heel moeilijk gaan doen, maar je kunt a la Occams Razor ook voor het simpele gaan: je collega aanspreken dat je het zakelijk wil houden en je geen interesse hebt in prive contact, lunch, uitnodigingen e.d.
Ik zie niet in waarom dat via leidinggevende moet gaan, zo moeilijk is dat toch niet?
Zou het niet stoppen als je gewoon een foto van een jongen op je bureau zet?
Neoflux schreef:
03-10-2017 13:15
:rofl: is sowieso het proberen waard... :mrgreen:
Neoflux schreef:
03-10-2017 13:15
Waarom zo omslachtig? Er werken nog meer collega's die je dan dus ook voorliegt.. Moet toch raar voelen...
Waarom niet gewoon een gesprek aangaan en zeggen dat je het zakelijk wilt houden. Had je al veel eerder moeten doen denk ik ook, het is al veel groter geworden dan nodig is.
Wat gruwelijk irritant dat je elke dag iedereen moet zoenen!! Dat zou voor mij echt reden zijn te verhuizen. Bah wat heb ik daar een hekel aan en wat een tijdverlies. Kussen mannen elkaar ook, of zijn weer alleen vrouwen de dupe? (x2)?

Verder zou ik echt duidelijk zijn tegen die knakker. Dan maar bot.
Dat zoenen! O_O
Sla hem sowieso over met zoenen.
Ik zou op die mail reageren zodat het zwart op wit staat. Iets van:

Beste X,

Ik wil ons contact puur zakelijk houden. Voor mij houdt dat in dat wij elkaar als normale collega’s behandelen; niets meer en niets minder.
Dat houdt ook in dat ik niet prive met je ga lunchen en ook wil ik mijn persoonlijke gegevens niet met je delen.
Ik wil je bij deze daarom ook verzoeken te stoppen met mij op die manier te benaderen want ik voel mij hier onprettig bij.

Met hartelijke groet,
X.
In je verhaal te lezen draai je er een beetje omheen of negeer je het. Je moet duidelijk zijn. Gewoon zeggen waar het op staat. Niet direct naar een leidinggevende of vertrouwenspersoon gaan. Eerst zelf duidelijkheid scheppen. Volgende stappen kunnen altijd nog gezet worden.
S0LEIL schreef:
Ik heb ooit op een afdeling gewerkt met een man of 75. Zoenen bij binnenkomst en bij vertrek. Dat kostte eeuwen en iedereen kwam dus goed op tijd @(

@TO, ik zou het toch een keer heel duidelijk uitspreken dat je er niet van gediend bent en jullie verhouding zakelijk wilt houden. Dus geen lunch, koffie of praatjes. Helpt dat niet, dan kun je altijd nog een vertrouwenspersoon of leidinggevende inschakelen.
Als het bedrijfscultuur is dan kan het toch onder werktijd :idee:
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bloody_Mary schreef:
02-10-2017 21:18
Ugh hier had ik nog niet over nagedacht, maar wellicht heb je gelijk. Ik denk van mezelf dat ik onvriendelijk overkom, maar hij zal dat zien als verlegen. Bijdehante opmerkingen maken kan ik wel heel goed :D dat moet lukken
Maak ajb notulen :-)!
S0LEIL schreef:
Ik heb ooit op een afdeling gewerkt met een man of 75. Zoenen bij binnenkomst en bij vertrek. Dat kostte eeuwen en iedereen kwam dus goed op tijd.
Hoe onthield je wie je al gehad had en wie niet? Bij nieuwjaarswensen raak ik na de tiende al in de war en denk dan 'had ik jou nou al de wensen gegeven of nog niet'?
Ik heb hem vandaag niet gezien. Ik ga alleszins dit niet aangeven bij een leidinggevende aangezien ik nooit duidelijk geweest ben naar hem toe (al dacht ik van wel), dat is niet eerlijk tegenover hem. Ermee naar een leidinggevende stappen doe ik pas als ik duidelijk ben geweest en hij alsnog doorgaat. Ik ga er wel wat van zeggen tegen hem op een beleefde rustige manier (zonder te insinueren dat hij verliefd op me is).

Voor de mensen die zo verbaasd zijn over dat zoenen, ik heb daar een tijd geleden een topic over geopend: werk-studie/hoe-begroeten-nederlanders- ... p27380151

Bij Walen kussen mannen onderling zoals iemand hier vroeg, Brusselaars soms, Vlamingen absoluut niet. Soms moeten mannelijke collega's dus inschatten of de ander Vlaams of Waals is om te weten hoe hij die kan begroeten. Dat levert af en toe lachwekkende situaties op.
Dina80 schreef:
03-10-2017 18:26
Hoe onthield je wie je al gehad had en wie niet? Bij nieuwjaarswensen raak ik na de tiende al in de war en denk dan 'had ik jou nou al de wensen gegeven of nog niet'?
Geen idee, je weet gewoon wie wie is toch. En je gaat een beetje een voor een de afdeling af. Van voor naar achter zeg maar. En ik zal misschien ook best eens iemand overgeslagen hebben.
Tickel schreef:
03-10-2017 18:09
Als het bedrijfscultuur is dan kan het toch onder werktijd :idee:
Haha, misschien kan ik met terugwerkende kracht alsnog overuren indienen? :P
DEATH schreef:
02-10-2017 20:47
Ik zou fakking chagrijnig worden als ik eerst iedereen moest zoenen voordat we aan de slag kunnen gaan.
En zeg tegen die eikel dat ie een tijdje gaat wieberen.
Dit o_o

On topic, ik heb het zelf aan de hand gehad met een collega van een afdeling een verdieping lager dan waar ik zat.
Dat begon ook zo, echter ik heb gelijk gezegd dat getrouwd was en geen interesse had.
Dat was voor hem overigens geen reden om er mee te stoppen.
Het werd steeds een beetje erger, tot het ging van 'vragen' om een privemailadres naar bijna eisen.
Ik ben er uiteindelijk wel mee naar een vertrouwenspersoon gegaan en daarna naar mijn leidinggevende.
Ik had een aantal dingen zwart op wit en ook 2 getuigen.
Hij is uiteindelijk overgeplaatst naar een andere locatie.

Enige tip die ik je kan geven is licht een vertrouwenspersoon in mocht het niet stoppen nadat je heel duidelijk bent geweest liefst met iemand erbij.
Not my circus, not my monkeys
_Marana_ schreef:
02-10-2017 22:14
Dit inderdaad.Kun je evt. ook via de mail doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven