Werk & Studie alle pijlers

Collega wil jaarsalaris betalen

12-08-2009 19:47 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort werkeloos en ben daarom ook relatief nieuw op dit forum . Vlak voordat ik daadwerkelijk weg moest bij mijn werkgever heb ik iets mee gemaakt wat me nu nog bezig houdt. Ik heb rondgekeken op dit forum en ik moet zeggen dat jullie een (h)eerlijk kritisch publiek zijn, dus graag wil ik jullie mening over het volgende, want ik kom er zelf niet uit.

Ik werkte in een salesteam bij een financiele instelling. Eind vorig jaar was voor ons de kredietcrisis op z'n top en de directie gaf aan dat ik moest gaan uitkijken naar een andere baan, als de markt niet snel zou aantrekken. Dit leidde tot veel commotie binnen het bedrijf. Niet alleen mijn baan stond op de tocht, ook die van een aantal andere collega's. Ik ben toen heel hard gaan werken en stond binnen no time boven aan de verkooplijsten. De directie heeft toen ook met workarounds (privegeld, me op papier in een ander werkbedrijf stoppen waar geen ontslagen vielen) geprobeerd om me te behouden voor het bedrijf. Dit is helaas niet gelukt en hier had ik ook vrede mee. Soms loopt het gewoon zoals het loopt.

Wat me alleen tot de dag van vandaag bezig houdt is dat een directe collega van me ook heeft geprobeerd me binnenboord te houden. Hij is met de aandeelhouders gaan praten en heeft aangeboden om mijn jaarsalaris (!) te betalen, om dit moeilijke jaar te overbruggen. Vervolgens heeft hij mij op de hoogte gebracht van zijn plan. Ik was geshockeerd, maar ook vereerd. Ik heb hem gevraagd waarom hij zo graag wilde dat ik bleef en daar reageerde hij ontwijkend op. Hij verwachte ook geen tegenpresatie, en voor de commercielen onder ons: we weten dat dat heel erg tegen natuurlijk is... Heb het in vertrouwen met twee collega's besproken en die wisten niets van de situatie en konden ook geen helder licht schijnen over zijn mogelijke motieven. Ik begrijp hier helemaal niets van. We hebben het over een bedrag van ongeveer 100.000 euro. De collega in kwestie heeft een relatie en volgens mij is hij daar gelukkig in. Ik heb tenminste nog nooit een onvertogen woord over zijn vriendin gehoord.

Dus wat denken jullie? Wat zou de reden kunnen zijn dat hij dit aanbod heeft gedaan?

Zouden jullie het aanbod aannemen?

Totaal aantal stemmen: 39

ja (18%)
nee (82%)
Ik heb nee gestemd, omdat ik me er zelf niet gemakkelijk bij zou voelen. En omdat ik ook zou twijfelen over zijn motieven...hoe lief het misschien ook bedoeld is.
Addertjes.........

Voor niets gaat de zon op.......

Dat soort dingen denk ik aan......

Wat denk je zelf?
DTEEZ!
Al sla je me dood...

Sorry ik werk zelf niet in die sector dus...
Ik zou het doen...wat is precies het probleem? Dat hij het uit eigen zak betaald en dat je daarom aan zijn motieven twijfelt? Want in dat geval kan ik me goed voorstellen dat je hier dubbele gevoelens over zou hebben.....
Ik vind dit werkelijk waar een heel ongeloofwaardig verhaal.
Je bent optie drie vergeten. Ik geloof helemaal niets van het verhaal. Ik kan mij niet voorstellen dat een collega iemands jaarsalaris gaat betalen.
Ik heb ook Nee gestemd.

Vind het een heel vreemd aanbod.
wat zijn motieven zijn die duidelijkheid kun je alleen bij hemzelf halen...

maar ik vind het heel raar... een collega... die zo'n aanbod doet...

als het nou een werkgever was of iets dergelijks... die het 10 voudige van jou verdient... oke... maar collega lijkt me ongeveer hetzelfde salaris hebben... dus uhhh?.... en werkgever kan je willen behouden om je kwaliteiten... maar een collega?...

ik snap er geen zak van iig... en ik zou het hoe dan ook niet aannemen zelf, geen prettig gevoel... en ik heb zelf ook 2 handjes om mee te werken...
Ik heb geen idee want ik ken de bedrijfscultuur en de zeden en gewoonten niet in jullie branche.

Bij ons zou het kunnen betekenen dat collega

1. het geld kan missen

2. heeft ontdekt dat hij andere dingen veel belangrijker vindt dan geld, bijvoorbeeld prettige werksfeer, een team dat meer is dan de som der delen, of iemand erbij van wie hij veel kan leren

3. dat jij zorgt voor een of meer van de onder 2 genoemde punten.

Bij ons zou het niet betekenen dat collega verliefd op je is, want zie die 100.000 euro maar eens weg te moffelen voor vriendin.
Och, wellicht is het niet waar...kan. Maar het is wel een interessante vraag, zou je zoiets aannemen als het je aangeboden werd?
Ik geloof er ook helemaal niets van. Al was het niet vanwege het geld dan was het wel vanwege alle toestanden die er aan vast kleven, pensioen, verzekeringen, bonussen, winstdelingen, belasting, etc.

Mocht het wel waar zijn, dan zou ik het never nooit doen. Wat hierboven als is gezegd "Voor niets gaat de zon op".
Ik moet zeggen dat ik ook twijfel hoor.

100.000 euro? Wie heeft er nou 100.000 euro over?
Waarom heb je het aanbod niet geaccepteerd?

Ik stem ja; als die collega het aanbod doet richting de aandeelhouders, dan zal het allemaal wel via de juiste weg afgehandeld worden zonder dat je bang hoeft te zijn dat er alsnog een tegenprestatie wordt verwacht. De collega zal -denk ik- het aanbod niet doen wanneer hij het financieel niet kan waarmaken.
Ik zou het aanbod niet aangenomen hebben

het schept hoe dan ook verwachtingen....

Maare, waarom de beste collega het heeft gedaan?

Geen idee, maar dat maakt toch nu ook niet meer uit...

Succes met het zoeken naar een andere job trouwens!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Eerst 750 euro voor 2 uur sex van een bekende en nu een jaarsalaris voor niets van een collega,als derde komt een gift van een half miljoen van een wildvreemde man:-))
@Minny

Natuurlijk zou ik dat niet doen. In deze wereld gaat alleen de zon voor niets op.
Als ik een van de eigenaars zou zijn, dan zou ik nog eerder die collega ook de zak geven dan zoiets toestaan.
Misschien denkt die collega op deze manier hogerop te komen? Door aan de directie te laten zien dat hij in dit soort situaties risico durft te nemen, wil investeren etc etc?
Nadat ik getwijfeld heb geloof ik het niet.

Niemand geeft een collega 100.000 euro.

Tenzij hij multimiljardair is. Maar dat is hij waarschijnlijk niet.

Dus, nee, dit is te onwaarschijnlijk.
Hoe zouden jullie het als vriendin/vrouw zijnde van deze collega het vinden als hij 100000 euro wil geven aan een vrouwelijke collega onder de noemer jaarsalaris?
quote:shining schreef op 12 augustus 2009 @ 19:56:

Ik moet zeggen dat ik ook twijfel hoor.

100.000 euro? Wie heeft er nou 100.000 euro over?

precies mijn gedachte.

Raar. Ik zou het dus niet doen.
quote:ElleMichelle schreef op 12 augustus 2009 @ 20:00:

Hoe zouden jullie het als vriendin/vrouw zijnde van deze collega het vinden als hij 100000 euro wil geven aan een vrouwelijke collega onder de noemer jaarsalaris?Ik zou het helemaal prima vinden. Hij mag doen en laten wat ie wil. Mij ziet ie namelijk niet meer....
Nou, ik had niet verwacht dat ik gelijk zoveel reacties zou krijgen! Wel leuk om te lezen dat alle gedachten die door mijn hoofd gingen hier ook staan.

Het IS ook een ongelofelijk verhaal en ik loop hier al bijna aan half jaar mee. Ik moet zeggen dat ik zelf geneigd was om het wel aan te nemen omdat ik het heel erg naar mijn zin had bij het bedrijf en dat ik gewoon goed bleek in dit werk. Ik had het gevoel dat ik op mijn plek zat.

De desbetreffende collega kon het aanbod doen omdat hij over het jaar daarvoor een commerciele bonus zou krijgen van een bedrag waarvan hij bijna mijn salaris kon betalen. Daarnaast had hij een salarisverhoging gehad, die hij eventueel wilde inleveren, als dat zou betekenen dat ik in dienst zou blijven.

Ik denk dus niet dat hij thuis iets hoefde uit te leggen, want het is niet zo dat hij een dubbele hypotheek moest nemen o.i.d.

Maar het voelde inderdaad wel heel erg dubbel en heb me weken suf gepiekerd over het 'addertje onder het gras'. Niemand in mijn omgeving heeft zoiets ook eerder mee gemaakt.

Verder was het een heel normaal bedrijf....
Ach, je hebt van die haantjes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven