Werk & Studie alle pijlers

Collega wil jaarsalaris betalen

12-08-2009 19:47 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort werkeloos en ben daarom ook relatief nieuw op dit forum . Vlak voordat ik daadwerkelijk weg moest bij mijn werkgever heb ik iets mee gemaakt wat me nu nog bezig houdt. Ik heb rondgekeken op dit forum en ik moet zeggen dat jullie een (h)eerlijk kritisch publiek zijn, dus graag wil ik jullie mening over het volgende, want ik kom er zelf niet uit.

Ik werkte in een salesteam bij een financiele instelling. Eind vorig jaar was voor ons de kredietcrisis op z'n top en de directie gaf aan dat ik moest gaan uitkijken naar een andere baan, als de markt niet snel zou aantrekken. Dit leidde tot veel commotie binnen het bedrijf. Niet alleen mijn baan stond op de tocht, ook die van een aantal andere collega's. Ik ben toen heel hard gaan werken en stond binnen no time boven aan de verkooplijsten. De directie heeft toen ook met workarounds (privegeld, me op papier in een ander werkbedrijf stoppen waar geen ontslagen vielen) geprobeerd om me te behouden voor het bedrijf. Dit is helaas niet gelukt en hier had ik ook vrede mee. Soms loopt het gewoon zoals het loopt.

Wat me alleen tot de dag van vandaag bezig houdt is dat een directe collega van me ook heeft geprobeerd me binnenboord te houden. Hij is met de aandeelhouders gaan praten en heeft aangeboden om mijn jaarsalaris (!) te betalen, om dit moeilijke jaar te overbruggen. Vervolgens heeft hij mij op de hoogte gebracht van zijn plan. Ik was geshockeerd, maar ook vereerd. Ik heb hem gevraagd waarom hij zo graag wilde dat ik bleef en daar reageerde hij ontwijkend op. Hij verwachte ook geen tegenpresatie, en voor de commercielen onder ons: we weten dat dat heel erg tegen natuurlijk is... Heb het in vertrouwen met twee collega's besproken en die wisten niets van de situatie en konden ook geen helder licht schijnen over zijn mogelijke motieven. Ik begrijp hier helemaal niets van. We hebben het over een bedrag van ongeveer 100.000 euro. De collega in kwestie heeft een relatie en volgens mij is hij daar gelukkig in. Ik heb tenminste nog nooit een onvertogen woord over zijn vriendin gehoord.

Dus wat denken jullie? Wat zou de reden kunnen zijn dat hij dit aanbod heeft gedaan?

Zouden jullie het aanbod aannemen?

Totaal aantal stemmen: 39

ja (18%)
nee (82%)
TO beweert dat ze in een salesteam werkte. Toen het eind vorig jaar minder goed ging, ging zij opeens extra hard werken en werd ze de nummer 1. Ik vind het sowieso uitermate ongeloofwaardig dat TO in zo'n functie een jaarsalaris van een ton zou verdienen. Maar stel dat ze dat wel deed, dan vind ik het nog steeds buitengewoon ongeloofwaardig dat ze opeens zo gewild is dat het hele bedrijf in touw zou zijn om haar binnen boord te houden. Salesmensen moeten continue presteren, niet pas nadat het slechter gaat met het bedrijf.
Hij wil zijn eigen loonsverhoging opgeven zodat jij in het bedrijf kan blijven werken? Dream on. Dat lijkt me zeer sterk.
...
Profiel274 berichtenVoeg toe als contact12-08-2009, 20:05

--------------------------------------------------------------------------------

Ach, je hebt van die haantjes...

Ja, maar wie wil er nou voor een ton een mannelijke kip zijn?
Voor niets gaat de zon op.

Ohh, en als mijn man zijn (dus onze) bonus weg zou geven aan zoiets dan zou ik daar niet echt blij van worden (lees niet mee akkoord gaan). Niet lullig bedoeld tegenover jou, maar mocht het geld over zijn dan zou ik het eeder aan zielige diertjes geven.
quote:minny schreef op 12 augustus 2009 @ 20:02:

[...]

Ik zou het helemaal prima vinden. Hij mag doen en laten wat ie wil. Mij ziet ie namelijk niet meer....

Mij ook niet meer.

Het gaat niet om 500 euro ofzo, of desnoods 2000 euro. Nee, 100.000!!!
quote:nummerzoveel schreef op 12 augustus 2009 @ 20:06:

TO beweert dat ze in een salesteam werkte. Toen het eind vorig jaar minder goed ging, ging zij opeens extra hard werken en werd ze de nummer 1. Ik vind het sowieso uitermate ongeloofwaardig dat TO in zo'n functie een jaarsalaris van een ton zou verdienen. Maar stel dat ze dat wel deed, dan vind ik het nog steeds buitengewoon ongeloofwaardig dat ze opeens zo gewild is dat het hele bedrijf in touw zou zijn om haar binnen boord te houden. Salesmensen moeten continue presteren, niet pas nadat het slechter gaat met het bedrijf.

Ook mijn gedachten ja.

Weinig mensen verdienen 100.000 euro. En degene die het wel verdienen zijn volgens mij allemaal redelijk zelfstandig baas en werken niet onder iemand.
Maar oke, je wilde een reden:

-Hij heeft de jackpot gewonnen

-Hij wil seks met je

-Hij wil dat je draagmoeder wordt

-Hij voelt zich ergens schuldig over

-Hij heeft niet lang meer te leven

-Hij is stiekem je vader/broer/neef

-Hij....ehm...wie weet nog wat?
Okee, dit is echt jammer.

Ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt, maar had wel op echte reacties gerekend. Commerciele mensen moeten inderdaad altijd preseren, maar je krijgt gewoon een target dat je moet halen. Op het moment dat dat binnen is is iedereen tevreden. Maar als je eigen baan op de tocht staat wordt het een ander verhaal. Vertrouw mij, dan ga je drie keer zo hard, zeker als je je baan wilt houden, wat bij mij het geval was.

Verder vind ik dat wanneer je dit verhaal niet gelooft, of je er niets van voor kunt stellen, dat je niet hoef te reageren. Mag natuurlijk wel, maar wees je dan wel bewust van het feit dat dit verhaal over mij gaat en ik dit heb meegemaakt. Dat het bizar is, dat klopt. Dat het ongelofelijk is, snap ik ook, ik viel zelf ook van mijn stoel en dit heeft behoorlijk wat nachtelijke praatsessies gekost voordat ik weer een beetje recht op stond en weer met hem kon samen werken. Maar zeg niet dat er geen reet klopt van mijn verhaal, want dan heb je het over je eigen reactie.
quote:minny schreef op 12 augustus 2009 @ 20:15:

Maar oke, je wilde een reden:

-Hij heeft de jackpot gewonnen

-Hij wil seks met je

-Hij wil dat je draagmoeder wordt

-Hij voelt zich ergens schuldig over

-Hij heeft niet lang meer te leven

-Hij is stiekem je vader/broer/neef

-Hij....ehm...wie weet nog wat?Hij gaat TO vroeg of laat chanteren.
Hij wil er écht niks voor terug Jackinthebox?
quote:JackintheBox schreef op 12 augustus 2009 @ 20:10:

Profiel274 berichtenVoeg toe als contact12-08-2009, 20:05

--------------------------------------------------------------------------------

Ach, je hebt van die haantjes...

Ja, maar wie wil er nou voor een ton een mannelijke kip zijn?Wat ik eerder schreef: wellicht is het een manier voor hem om hogerop te komen?
@ Korenwolf:

Ik vond jouw tweede optie wel heel erg goed klinken:

heeft ontdekt dat hij andere dingen veel belangrijker vindt dan geld, bijvoorbeeld prettige werksfeer, een team dat meer is dan de som der delen, of iemand erbij van wie hij veel kan leren

Ik hoop eigenlijk dat hij het voor het collectieve goed heeft gedaan. Ik weet wel dat hij enorm in aanzien is gestegen bij de aandeelhouders en de directie omdat hij zich zo onbaatzuchtig heeft opgesteld en dit risico wilde lopen.
Ik geloof het ergens ook weer wel, want ik heb wel eerder zoiets gehoord. En ook toen heb ik met opgetrokken wenkbrauwen gezegd dat ik het persoonlijk voor geen cent zou vertrouwen.

Wat je zegt Shine, vroeg of laat komt de emotionele chantage om de hoek kijken.
Het feit dat hij ontwijkend reageert vind ik sowieso al een reden om het niet aan te nemen.

TO, komt het zwart-op-wit te staan?
Jackinthebox, ben je niet bang dat je herkend wordt hier?
quote:JackintheBox schreef op 12 augustus 2009 @ 20:19:

@ Korenwolf:

heeft ontdekt dat hij andere dingen veel belangrijker vindt dan geld, bijvoorbeeld prettige werksfeer, een team dat meer is dan de som der delen, of iemand erbij van wie hij veel kan leren

Ik hoop eigenlijk dat hij het voor het collectieve goed heeft gedaan. Ik weet wel dat hij enorm in aanzien is gestegen bij de aandeelhouders en de directie omdat hij zich zo onbaatzuchtig heeft opgesteld en dit risico wilde lopen.Ja, dat zei ik dus, dat is dan toch een motief?
Heb je hem zelf niet gevraagd waarom?
....en hij kende je waarschijnlijk ook zo goed dat hij het durfde voor te stellen omdat hij wist dat je het niet zou accepteren?
quote:JackintheBox schreef op 12 augustus 2009 @ 20:19:

@ Korenwolf:

Ik hoop eigenlijk dat hij het voor het collectieve goed heeft gedaan. Ik weet wel dat hij enorm in aanzien is gestegen bij de aandeelhouders en de directie omdat hij zich zo onbaatzuchtig heeft opgesteld en dit risico wilde lopen.BINGO!
En ik geeft Dorinke dus daarin ook gelijk, het is wel een ultieme manier om jezelf te profileren in de bovenste regionen van een bedrijf. Goeie optie!

Wat ik me alleen daarbij wel afvraag is: je neemt in mijn ogen een risico met behoorlijk wat geld. Hoe weet je dat, mocht ik het aannemen, je hier voldoende resultaat van terug ziet?

Je zit in een crisis, niemand weet wat er gaat gebeuren. Voor het zelfde geld bestaat over een jaar dat bedrijf niet meer.

Kun je toch beter die ton in je zak houden, lijkt me.
raar verhaal.... het is een moeilijk jaar, en dus moet jij er uit, want de verkopen gaan slecht etc etc.... maar je collega ( directe collega welteverstaan) heeft een bonus gehad van bijna een ton, en hij heeft salarisverhoging gekregen.... maar jij moet eruit, want jij kan niet aanblijven??

en daarbij, het workaround/eigen geld verhaal is ook een beetje apart... als ze je zo graag in dienst hadden willen houden, was je in dienst gebleven... Als ik heel blij ben met een personeelslid, en ik wil alles op alles zetten om die persoon te behouden, dan blijft die persoon ook...

Enne, mocht het hele verhaal waar zijn, heb je dit verhaal gechecked bij de directie? Collega kan zoveel zeggen, of het waar is, is echt een 2e.

Al met al vind ik dat er heel veel punten aan zitten die niet kloppen in combinatie met andere punten!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Maar je bent je baan nu kwijt? Hoe wil hij je binnen het bedrijf houden dan? Je bent toch al weg?
...
Sorry dat ik je boos maak, maar ik geloof je verhaal echt niet. Als je dat niet wilt horen, dan moet je het verhaal niet op een forum zetten. Daar kun je nu eenmaal reacties verwachten van allerlei aard.

Maar ik wil wel even meedenken, hoor. Stel dat het verhaal waar zou zijn en er moet een reden achter zitten, dan sluit ik me aan bij eerder genoemd rijtje en voeg daar aan toe:

- hij is SM meester en probeert op deze manier jou in zijn macht te krijgen;

- hij deed het niet vrijblijvend maar probeerde daarmee aandelen/percentage van de winst/etc in het bedrijf te krijgen, waardoor de deal uiteindelijk afketste want dat kreeg hij niet;

- hij deed mee aan het programma "secret millionaire" en vond jou wel een leuk doel om zijn zuurverdiende centen aan te besteden

- je deed hem denken aan het zusje wat hij nooit gehad heeft
Biol, zo gek is dat niet, er zijn flinke bonussen uitgedeeld in de financiële sector terwijl er ook veel ontslagen vielen (en nog steeds vallen).
Jackinthebox, weet zijn vrouw hier ook van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven