Werk & Studie alle pijlers

Collega ziet me als concurrent?

06-03-2017 18:55 38 berichten
Sfeer is ondertussen verbeterd, het is nog altijd niet zoals vroeger maar het gaat stilaan weer de goede kant uit.. oef
Dit topic is toch al eens geweest?
quote:SallySpectra schreef op 06 maart 2017 @ 18:57:

Dit topic is toch al eens geweest?Dat van een collega die gepikeerd is omdat ze niet in een bedrijfsfilmpje zit komt me erg bekend voor inderdaad.
Ja dat was toen enkel over dat filmpje, dacht dat het wel ging overwaaien maar niet dus. Jullie waren toen heel duidelijk dat ik er mij niks van moest aantrekken, maar ondertussen zijn we alweer een aantal weken verder en moet ik wel met haar samenwerken.

Het probleem ligt ook wat anders nu, in die zin dat ik me ben gaan ergeren aan haar gedrag. Ik weet niet goed wat ik er verder mee aan moet.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste dat bij me opkomt is de vraag waaeom zij dankbaar moet zijn dat jij haar werkzaamheden hebt waargenomen? Heb je dat voor haar gedaan of voor de werkgever? Ik ken de situatie niet, maar als zij bijvoorbeeld ziek is geweest dan zou ik het raar vinden dat ze dankbaar moet zijn dat iemand haar werkzaamheden heeft overgenomen.
Inderdaad, waarom moet zij dankbaar zijn?
Ja ok Grootmoeder als je het zo uitdrukt, ben ik het wel met je eens. Ik bedoel eerder dat zij mij het nu kwalijk lijkt te nemen dat ik haar taken goed heb uitgevoerd. Als ik het in het honderd had laten lopen, was er niks voor haar aan de hand geweest waarschijnlijk.
Ik lees een boze collega, maar niet op jou. Dat ze één bericht gedeeltelijk (?) met hoofdletters typt om duidelijk te maken wat haar vraag is, zou ik niet als gericht op mijzelf ervaren.
Misschien neem ik het inderdaad te persoonlijk en ben ik helemaal niet haar probleem. In september zei ze ook dat ze haar ontslag ging nemen als het zo doorging. Ze zit al een tijd heel slecht in haar vel in onze onderneming.

M'n collega is ook geen dommerik, ergens moet ze volgens mij wel beseffen dat ik haar functie helemaal niet wil inpikken, dat zit niet in mijn aard en doorgroeien interesseert me ook helemaal niet. Maar vind de situatie nu toch wel gespannen. Ik merk dat ik ook heel hard let op wat ik zeg, zodat niks verkeerd kan worden opgenomen door haar.
Dat soort dingen zijn nooit leuk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Doe gewoon normaal. Je hoeft niet op je tenen te lopen en stop met invullen van assumpties. Dan let je meteen wat minder op haar. Haar gevoelens zijn haar verantwoordelijkheid. Je bent aanspreekbaar als er iets is en je mag er vanuit gaan dat ze aan de bel trekt als je iets niet goed doet.
quote:Grootmoeder schreef op 06 maart 2017 @ 19:11:

Het eerste dat bij me opkomt is de vraag waarom zij dankbaar moet zijn dat jij haar werkzaamheden hebt waargenomen? Heb je dat voor haar gedaan of voor de werkgever? Ik ken de situatie niet, maar als zij bijvoorbeeld ziek is geweest dan zou ik het raar vinden dat ze dankbaar moet zijn dat iemand haar werkzaamheden heeft overgenomen.

Eens.

Daarnaast kan ze natuurlijk niet je enige collega zijn als je zegt dat je nog 1000+ collega's hebt... Bijzonder.
quote:en praktisch kwam het haar niet uit dat het gebouw 30 min verder ligt (15 min trein extra, 15 min stappen) omdat ze kinderen heeft die trainingen hebben ofzo.

Dit vind ik ook zo'n rare opmerking van je. Hoezo 'ofzo'. Het komt toch nooit praktisch lekker uit als je werk ineens 30min. verder reizen is?! Alsof er ook maar iemand is die daarom staat te springen ("Yes!!! Ik mag eindelijk langer reizen om op mijn werk te komen ").

Het komt op mij over alsof je haar al van het begin af aan niet erg mag/jullie elkaar niet liggen.
Ze is ongelukkig in het algemeen en je bent teveel in beeld bij haar lijkt. Dus zie je steeds haar ongeluk en denk je dat het persoonlijk is.
Ik zou doen alsof er niets aan de hand is en haar ongeruste gedrag negéren.

In elk geval weet je nu wat je te wachten staat op het moment dat iemand jou makkelijk blijkt te kunnen vervangen. Het werk gaat gewoon door ook zonder jou.
Dat heb je mis. In het begin kwamen we heel goed overeen. Tijdens haar afwezigheid hebben we ook steeds contact gehouden. Het is pas sinds die verhuis dat het achteruit is gegaan (en al helemaal met die video). Als ik haar van in het begin niet kon uitstaan, zou ik er mij nu ook geen bal van aantrekken. Ik zou liever hebben dat we het terug goed met elkaar kunnen vinden. Heb dit topic niet echt geopend in mijn meest vrolijke bui, vind dit al weken een frustrerende situatie.

En ze is mijn enige collega op mijn dienst. We zijn een redelijk grote onderneming, maar noemen iedereen gewoon onze collega. Ofwel doe ik gewoon zo normaal mogelijk zonder teveel op eieren te lopen en geef ik het nog wat tijd, ofwel bespreek ik het best eens met haar denk ik wat ze nu eigenlijk voelt/denkt sinds ze terug is.
quote:Daarop typt zij (was op skype): ja maar heb je het nagevraagd VOOR ONS ALLEBEI (in hoofdletters)?Ze wilde geen financiële verrassingen denk ik.
Ja ja, die collega gaat jou nu voor altijd het leven zuur maken. Want dat oude vel van 47 is natúúrlijk jaloers op een jonge fruitige blom zoals jij. Het is ook wel verbazingwekkend knap dat jij vorig jaar 2 banen tegelijk hebt gedaan. En dat jij dit nog beter kan, dan toen zij haar eigen baan deed. SuPerKnap! Dat ze haar nog hebben teruggenomen zeg. Als ze Jou toch niet hadden.. nee die gaat jou nu pesten en dwarszitten en treiteren, expres en gemeen. Jep.
quote:S-Groot schreef op 06 maart 2017 @ 19:31:quote:en praktisch kwam het haar niet uit dat het gebouw 30 min verder ligt (15 min trein extra, 15 min stappen) omdat ze kinderen heeft die trainingen hebben ofzo.

Dit vind ik ook zo'n rare opmerking van je. Hoezo 'ofzo'. Het komt toch nooit praktisch lekker uit als je werk ineens 30min. verder reizen is?! Alsof er ook maar iemand is die daarom staat te springen ("Yes!!! Ik mag eindelijk langer reizen om op mijn werk te komen ").

Het komt op mij over alsof je haar al van het begin af aan niet erg mag/jullie elkaar niet liggen.Ja het zou voor mij reden zijn om een andere baan te zoeken.
Ik heb ook zo'n collega. Beetje andere achterliggende oorzaak maar zelfde gedrag.

Ik heb er een jaar lang heel veel energie in gestopt, maar ik ben er klaar mee. Iemand die jou als concurrent ziet, gaat nooit je vriendje worden. Ik timmer van nu af aan dus alles dicht. Ik doe het mijne en zij mag het hare doen.

Dat over die deadline zou ik wel even op de mail zetten. Dat hoef je niet te accepteren. Je kunt best op een nette manier als het nodig is je tanden laten zien.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Weet je, momenteel is er veel spanning en vul je veel voor haar in.

Je kunt dan idd de boel op zijn beloop laten lopen zoals je tot nu toe hebt gedaan..maar blijkbaar levert dat ook niets op. Je kunt dan inderdaad naar jullie manager stappen maar dat zou voor mij de laatste optie zijn, je kan het ook gewoon heel kort aankaarten bij haar eens kijken hoe daar op gereageert word.

Gewoon lekker de boel bij jezelf houden en misschien gewoon es "goh hullepdepup, ik loop eigenlijk al een tijdje met iets en ik wou dat toch even bespreekbaar maken, maar sinds ik jouw taken heb overgenomen en je weer terug bent heb ik het gevoel dat er wat spanning is tussen ons? Wat vind jij?"

Etc.

Ervaring, als je over die dingen vrij luchtig doet kan het soms heel makkelijk opgelost worden. Als ze daar toch zuur boos of wat dan ook op reageert dan weet je iig wat voor vlees je in de kuip hebt.
@Labalade sjonge jonge jij kan het nogal eens verwoorden zeg <3

M'n collega is uiteindelijk niet meeverhuisd, maar dat mogen een paar directeurs bij ons niet weten, wat ze zich aantrekt. Ze voelt zich niet meer welkom bij ons.

Heb ns over die video begonnen maar toen reageerde ze nog erg boos, achteraf bekeken was dat veel te kort nadat het gebeurd was (1,5 weken). Ze wilde het er toen niet meer over hebben "omdat zij toch overduidelijk de persoon is die niet gewenst is bij X (ons bedrijf)". Ik nam dat toen op als "zij denkt dat ik haar liever buiten zou hebben" maar eigenlijk zeg ik het hierboven zelf al, denk eerder dat ze op mij een deel projecteert.

Zal haar morgen erop aanspreken zonder het al te serieus te laten klinken.
Schat ik het goed in dat ze wat ingewikkeld in elkaar zit?

Ze doet dit zelf. Ze plaatst zichzelf buiten de groep.

Ik vind het niet handig wat ze doet. Als ik haar was zou ik er voor zorgen dat ik toch minimaal de helft van de werktijd onder collega's zou zijn. Ze laat het zo zelf gebeuren dat steeds meer werk jouw richting uit gaat.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
quote:Bloody_Mary schreef op 06 maart 2017 @ 20:13:

@Labalade sjonge jonge jij kan het nogal eens verwoorden zeg <3

M'n collega is uiteindelijk niet meeverhuisd, maar dat mogen een paar directeurs bij ons niet weten, wat ze zich aantrekt. Ze voelt zich niet meer welkom bij ons.

Dank u voor het compliment *buigt nederig*

Ik denk dat jij het groter maakt voor jezelf dan nodig is. En ik denk ook dat jij jezelf belangrijker maakt (voor haar) dan je miss bent. Ze zit al niet lekker in haar vel. Moet ook nog eens extra reizen (zou ik erg unhappy van worden, trainingen van kinderen zijn nl belangrijk voor kinderen. Je weet wel, die kleine mensjes die onze toekomst zijn?). En ze voelt zich blijkbaar niet welkom door een soort geheim rond haar (waarom mag de directie dat niet weten eigenlijk? En van wie niet? Klinkt niet als een erg prettige open sfeer als ik eerlijk ben).

Dus tig redenen die buiten jou kunnen liggen. Maak jezelf niet zo belangrijk. Of vind jij het soms zélf stiekem een beetje vervelend dat je na al die tijd de aamdacht en je baan weer moet delen?
quote:Vorige week besloot mijn chef om een belangrijk evenement dat zij normaal 4x per jaar organiseert te verschuiven naar haar vrije dag (ze werkt 4/5de), waardoor het in mijn handen komt te liggen.

Dit illustreert m.i. dat die chef het werkelijk geen bal interesseerde wie dat klusje deed. Zolang het maar gedaan werd.

quote:Zij ziet natuurlijk "haar" taak naar mij gaan. Ik heb toen aan m'n chef gevraagd om wel haar in een aparte meeting duidelijk te maken dat IK daar niks mee te zien heb. Of hij dat al heeft gedaan, weet ik niet.Ik vraag me af tot in hoeverre die man rekening wil houden met twee om de pikorde ruziënde kippen in het kippenhok. Ik denk dat het hem niet echt interesseert. Daar is gewoon niet aan te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven