Werk & Studie alle pijlers

Collega...

20-06-2013 15:02 18 berichten
Ik heb zojuist een kleine situatie gehad op mijn werk en zit er eigenlijk een beetje mee in mijn maag.

Ik kreeg door het gebeuren een knagend vervelend gevoel en nijg ernaar die collega erop aan te spreken.

Maar ik zou graag de mening van de viva dames erop los willen laten voordat ik vol verontwaardiging in mijn toetsenbord klim om die persoon te mailen...

Gebeuren: Iets is bij ons (klantenservice) afgelopen dinsdag binnengekomen om te verwerken en is bij collega A neergelegd. In onze logsheet staat dat collega A het op woensdag heeft afgerond (dat vullen we zelf in) maar in de boeken staat het nog niet verwerkt.

Onze klant informeert naar de status en ik kan niets in de files vinden. Tot ik dus verder zoek en zie dat het bij collega A ligt.

Klant geeft tevens aan via email bijbehorende documenten te hebben gestuurd, maar die komen bij iemand anders (toevallig onze leidinggevende)

In 1 mailtje naar collega A en leiding stuur ik het gebeuren en vraag ik of het al verwerkt is en aan leiding vraag ik in dezelfde mail of ze de mail hebben ontvangen en bij wie dit ligt.

Collega A spreekt mij net afzonderlijk aan dat alles bij haar lag en ze dit nog moest verwerken. Maar of ik in het vervolg niet meer zulke dingen ook naar de leiding wil sturen, geeft de leiding namelijk zo'n raar idee. Dat dingen niet afgerond worden enzo.

Ze deed het naar mij overkomen alsof ik dit deed om te klikken (naar woord trouwens) En daardoor kreeg ik dus een naar gevoel.

Nu word ik door klant aangesproken wat de status is en moet ik het dus gaan uitzoeken/oplossen.

Wat ik dus ga doen... Maar dan ook goed uitzoeken. Ik wil de klant namelijk goed kunnen helpen.

Mijn vraag/twijfel is nu: Had ik dit anders moeten aanpakken, of moet collega A niet zo zeuren, had ze haar werk maar moeten doen?

Hoe kan ik hier het beste op reageren, of uberhaupt niet reageren?

Waarschijnlijk voor velen een nonprobleem, I know. Maar ik zit ermee.
Alle reacties Link kopieren
A moet niet zo zeuren.
Als ook je leidinggevende betrokken is geweest bij die klant dan is het niet zo raar dat je die mail ooknaar leiding stuurt. Dat is de enige reactie die ik aan collega zou geven. Verder moet collega gewoon zijn/haar werk doen en niet registreren dat iets gedaan is als dat niet zo is. En jij hier niet mee zitten,volgens mij heb je niets verkeerd gedaan!
A. moet niet zo zeuren, ze had haar werk gewoon goed moeten doen. Ik vind dat je het prima hebt aangepakt, zoek het uit voor de klant, probeer het probleem op te lossen ( eventueel met A.) en laat het daarbij.
quote:menelya schreef op 20 juni 2013 @ 15:10:

A. moet niet zo zeuren, ze had haar werk gewoon goed moeten doen. Ik vind dat je het prima hebt aangepakt, zoek het uit voor de klant, probeer het probleem op te lossen ( eventueel met A.) en laat het daarbij.

Dankjewel. Zo sta ik er ook in. Maar door zo'n reactie van haar word ik erg onzeker en ga ik twijfelen aan mijzelf.

Sowieso heb ik moeite met een aantal personen als collega's. Zij staan enorm sterk in hun schoenen en aangezien ik het absolute tegendeel ben voel ik mij nogal eens in een hoekje gedrukt. *iets met opkomen voor jezelf en het gebrek daaraan*

Ik weet alleen niet of ik er nu nog eens oo moet terugkomen bij haar. Wil aan de ene kant enorm graag op mijn strepen gaan staan, laten zien dat ik best voor mijzelf kan opkomen. Maar als ik dat doe komt dat de sfeer absoluut niet ten goede... Twijfel.

Leuk die onzekerheid...
Waarom leg je probleem niet bij A neer!

Laat haar het contact met de klant verpakken.
Als je het vervelend vindt en er last van heeft, dan zou ik je gevoel op haar overbrengen. Alleen houd er dan rekening mee dat zij met jouw gevoel niets hoeft te doen, op zich. Dat is aan haar.
quote:lilalinda schreef op 20 juni 2013 @ 15:50:

Waarom leg je probleem niet bij A neer!

Laat haar het contact met de klant verpakken.

Dit dus.

Zij heeft het nog niet afgehandeld, terwijl ze dat wel moest doen( als ik dat zo begrijp).

Laat haar maar aan de klant uitleggen waarom het zolang duurt...
Yarn is cheaper than therapy...
Waarom is dit jouw verantwoordelijkheid?
quote:Captain_Obvious schreef op 20 juni 2013 @ 15:57:

Waarom is dit jouw verantwoordelijkheid?

Omdat de klant contact opneemt en bij mij terecht komt. Vanaf dat moment mijn taak om uit te zoeken hoe en wat.

Ik dien de vraagstelling die op dat moment bij mij is neergelegd volledig af te ronden en niet weer bij een ander neer te leggen.
Als A deze klant eerst hielp, is het voor klant toch ook prettiger als A het afrondt?
Collega A zeurt. Die moet gewoon haar werk afmaken en niet een melding op gereed zetten als ze er nog mee bezig is.

Jij hebt niks verkeerd gedaan.
Klant weet niet wie zijn formulieren heeft behandeld/dient te behandelen) Dat kan bij ons namelijk random verdeeld worden.

Klant stuurt iets op ter verwerking en heeft verder geen enkel contact gehad met collega A.

Dus voor klant ben ik op dat moment pas het eerste contact en is het in jouw beredenatie juist fijner als ik het opvolg.

Daarnaast is het ook zo dat als ik het telefoontje met zijn vraag krijg ik het dien af te handelen.
Je kan toch gewoon even aan collega uitleggen dat het niet was bedoeld om te klikken maar om duidelijkheid te scheppen? Je kan nog even informeren of ze er van leidinggevende narigheid mee heeft gehad. En zo ja, aanbieden even met leidinggevende te praten. Want klikken is idd niet sjiek, dus als ze het zo heeft opgevat snap ik haar irritatie.

Volgens mij is dit gewoon een misverstand.
Oh en niet mailen, maar face to face, werkt veel beter.
waarom stuur je de mail niet gewoon door naar je collega, kan zij de vraag van klant toch beantwoorden?

En ik zou tegen collega zeggen dat je dat alleen deed om te vragen of leidinggevende inderdaad stukken had ontvangen.
Ik zou collega A face tot face aanspreken dat jij informeert naar status, omdat klant ernaar vraagt en leidinggevende gemaild is omdat hij ook betrokken is.

Vragen naar een status is toch niet gek (tezij A zich belazerd/betrapt voelt omdat hij/zij zijn werk niet goed heeft gedaan) maar dat is niet jouw probleem.
Waarom collega zo reageert weet ik natuurlijk niet maar toch moet ik zeggen, heel collegiaal vind ik het ook niet klinken. Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.

Je hebt helemaal gelijk dat de klant goed geholpen moet worden en aan niets zou moeten merken dat dingen niet helemaal goed lopen. Maar daar zijn klantenservices ook voor, ja je vangt dus ook `fouten` op die jij niet gemaakt hebt.

Jij kan uiteraard het beste beoordelen of het echt zo slecht was maar dan had ik het overgelaten aan je leidinggevende. Ook al is die collega niet aanwezig, die had of kan je inschakelen en het verhaal voorleggen en bekijken hoe jullie het kunnen oplossen zodat de klant zo min mogelijk last heeft.

Maar ik denk dat je beter samen het kan oplossen dan het op te laten lopen.

M.a.w. je hoeft niet meteen naar je leidinggevende te lopen als het niet nodig is, maar meer vreemd vind ik het dat het gezien wordt als `not done`.

Als je iemand niet kan bereiken en het moet via je leidinggevende dan is het zo. Andersom zou ik het eerst zelf proberen op te lossen. Misschien eens in de vergadering bespreken dat het niet een kwestie is van dat je denkt dat zij het niet kan oplossen maar als zij er niet is dat er gewoon aktie genomen moet worden als de klant belt.

Tevens kan je even bij de vergadering bespreken welke procedure er gevolgd moet worden in die situaties. En als er evt. iets via je leidinggevende zou lopen dat het dus niet betekent dat je iets persoonlijks tegen haar hebt.

nou succes zou ik zeggen
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven