Werk & Studie alle pijlers

Contract loopt begin feb af.. nog niks gehoord

08-01-2021 09:24 169 berichten
Ik had al 1 Jan moeten horen of mijn contract word verlengt of niet. Nu ben ik ziek thuis wegens een miskraam. Ik zou nu een vaste aanstelling krijgen alleen heeft mij werkgever mij nog niks laten weten. Zal ik hier zelf over mailen of is dat gek omdat ik ziek ben?
Ik blijf het bijzonder vinden dat je er niet al naar geïnformeerd hebt in november of december. Zeker omdat je zegt een goede band te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Patatje15 schreef:
08-01-2021 13:08
Precies, wat een armoede dat je moet gaan zitten hopen dat je door een fout wellicht een vast contract zou krijgen. Er bestaan echt genoeg fatsoenlijke werkgevers op deze aardbol.
Niet in iedere branche, helaas .....
lilalinda schreef:
08-01-2021 12:16
klopt, dat tikte ik al eerder, dan krijgt ze een maandje meer
Maar het is niet zo, dat de werkgever voor altijd aan haar vastzit
Nee, precies. Hoop dat ze durft te bellen zo. Misschien valt wel mee het nieuws ook.
Macarinata schreef:
08-01-2021 11:33
Dom om slapende honden wakker te maken! Als je voor 1 februari niks doet en zij ook niet, heb jij op 1 februari een vast contract. Als je hen nu wakker schudt, kunnen ze nog van je af. Weliswaar met extra salaris mee omdat ze te laat hebben aangezegd, maar je contract blijft beëindigd. Echt niets doen, dan gooi je je eigen glazen in. Jii staat nu 1-0 voor, verspeel je strategische voorsprong niet.
Dit is niet waar. Haar contract wordt niet automatisch een vast contract per 1 februari. Haar contract eindigt gewoon. Alleen als je meer dan drie tijdelijke contracten hebt gehad of langer dan 3 jaar in dienst bent.
Alle reacties Link kopieren
Als de aanzegverplichting niet wordt nageleefd heb je inderdaad recht op een vergoeding, maar als TO op of na 1 februari gewoon aan het werk gaat zonder tegenspraak van werkgever is het contract wel stilzwijgend verlengd. En omdat dit haar derde tijdelijke contract is, wordt het dan inderdaad een contract voor onbepaalde tijd. Werkgevers kunnen die alleen opzeggen met toestemming van het UWV of de kantonrechter met een van de opzeggingsgronden uit de wet. Dat werkgever een foutje heeft gemaakt maar niet heeft tegengesproken als zij weer aan het werk gaat, zal het zeker niet heel makkelijk maken om weer van haar af te komen.

Maar goed, als werkgever altijd tevreden is geweest over het functioneren en de vaste aanstelling heeft toegezegd, is er inderdaad geen reden lijkt me om nu bang te zijn. Ik zou dus ook gewoon bellen en even vragen hoe en wat, dan weet je het gewoon en waarschijnlijk valt het alles mee!
Dit is haar 3e contract, dat is niet meer dan 3.
Wat niet mag, is per 1 februari een nieuw tijdelijk contract. Maar dat wil niet zeggen dat ze automatisch een vast contract heeft, deze overeenkomst eindigt gewoon per 31 januari.
Madelief65 schreef:
08-01-2021 13:16
Als de aanzegverplichting niet wordt nageleefd heb je inderdaad recht op een vergoeding, maar als TO op of na 1 februari gewoon aan het werk gaat zonder tegenspraak van werkgever is het contract wel stilzwijgend verlengd. En omdat dit haar derde tijdelijke contract is, wordt het dan inderdaad een contract voor onbepaalde tijd. Werkgevers kunnen die alleen opzeggen met toestemming van het UWV of de kantonrechter met een van de opzeggingsgronden uit de wet. Dat werkgever een foutje heeft gemaakt maar niet heeft tegengesproken als zij weer aan het werk gaat, zal het zeker niet heel makkelijk maken om weer van haar af te komen.

Maar goed, als werkgever altijd tevreden is geweest over het functioneren en de vaste aanstelling heeft toegezegd, is er inderdaad geen reden lijkt me om nu bang te zijn. Ik zou dus ook gewoon bellen en even vragen hoe en wat, dan weet je het gewoon en waarschijnlijk valt het alles mee!
Ik reageerde overigens niet op jouw post. Je hebt gelijk dat als TO na 31 januari “gewoon” gaat werken, haar contract stilzwijgend wordt verlengd. Maar ik zou dit op deze manier zelf nooit willen.
Alle reacties Link kopieren
Madelief65 schreef:
08-01-2021 13:16


Maar goed, als werkgever altijd tevreden is geweest over het functioneren en de vaste aanstelling heeft toegezegd, is er inderdaad geen reden lijkt me om nu bang te zijn. Ik zou dus ook gewoon bellen en even vragen hoe en wat, dan weet je het gewoon en waarschijnlijk valt het alles mee!
nou ja, TO heeft een miskraam gehad en dat verteld aan de WG
En dat is in deze scheve samenleving niet slim en dat kan haar een contract kosten. Werkgevers hebben zwangere-vrouwenangst
Dus ik snap haar zorg wel, maar dat wordt niet anders, door niet gewoon de vraag te stellen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf navragen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
08-01-2021 12:39
En elders zeggen ze dit specifiek over niet tijdig aanzeggen.


Niet nakomen aanzegplicht

Het niet nakomen van de aanzegplicht heeft geen invloed op het van rechtswege einde van de betreffende arbeidsovereenkomst.

De arbeidsovereenkomst eindigt gewoon van rechtswege. Wel zijn er andere gevolgen verbonden aan het niet nakomen van de aanzegplicht.
Aanzegvergoeding

Dat is het hele punt niet. Bovenstaande staat namelijk geheel los van stilzwijgend verlengen áls TO een dag na het verlopen van haar contract nog werkt. Dan is er gewoon weer een contract.
Ik zou geen slapende honden wakker maken en in februari gewoon naar mijn werk gaan.
En pas na de salarisbetaling daarna aangeven dat je je contract nog niet hebt ontvangen.
bia-pia schreef:
08-01-2021 16:04
Ik zou geen slapende honden wakker maken en in februari gewoon naar mijn werk gaan.
En pas na de salarisbetaling daarna aangeven dat je je contract nog niet hebt ontvangen.

TO is ziek thuis. Geen idee of ze voor 1 feb weer aan het werk kan, maar het zal dan best raar voelen om gewoon binnen te lopen en aan t werk te gaan....
En: nu eerst nog bijna 3 weken thuiszitten in onwetendheid en dan?

Ik zou gewoon even bellen. Het enige dat het oplevert is duidelijkheid. En dat is toch wat je wil?
Wat Madelief zegt, daar dacht ik ook aan. Zeker omdat je schrijft dat je 'een vaste aanstelling zou krijgen' zou het goed kunnen dat ook je werkgever gaat voor een stilzwijgende voortzetting van de overeenkomst. Daarvoor hoef je in principe geen nieuw contract te ontvangen, de wet regelt dat je dan onder dezelfde voorwaarden gaat werken als daarvoor, voor maximaal een jaar. Omdat dat echter je vierde overeenkomst zou zijn, wordt dat vanwege de ketenregeling een vaste aanstelling.

Heb je zwart op wit dat je een vaste aanstelling zal krijgen, of ga je hiervan uit omdat het je vierde overeenkomst is?

Als je duidelijkheid en zekerheid wil, neem dan inderdaad contact op met je werkgever. Jij weet het beste hoe de werksfeer is en of je hebt te vrezen voor verkapte zwangerschaps-/kinderwensdiscriminatie. Ik hoop van harte dat dat niet het geval is. Ben je daar wel bang voor, maar wil je er wel graag blijven werken na 1 februari, dan is het tactisch om niets te zeggen.

Sterkte met je herstel en succes met de aanpak!
Alle reacties Link kopieren
En? Weet je al meer?
FlexieBelle schreef:
08-01-2021 16:52
TO is ziek thuis. Geen idee of ze voor 1 feb weer aan het werk kan, maar het zal dan best raar voelen om gewoon binnen te lopen en aan t werk te gaan....
En: nu eerst nog bijna 3 weken thuiszitten in onwetendheid en dan?

Ik zou gewoon even bellen. Het enige dat het oplevert is duidelijkheid. En dat is toch wat je wil?
ah dan zou ik de eerste salarisbetaling daarna afwachten.
Je hebt meer aan een van rechtswege hernieuwd contract dan aan het verlies van een baan.
bia-pia schreef:
11-01-2021 18:38
ah dan zou ik de eerste salarisbetaling daarna afwachten.
Je hebt meer aan een van rechtswege hernieuwd contract dan aan het verlies van een baan.

Waarom zou je wachten? De uitkomst zal niet veranderen hoor, de beslissing is echt al genomen. Ik kan me echt niet voorstellen dat je vrijwillig een maand in onzekerheid gaat zitten, zeker niet als je al ziek thuis bent, zoals TO. Stress helpt niet bij herstel.
Alle reacties Link kopieren
Hele vreemde reacties hier. Valt me op dat veel mensen om dit forum enorm negatief en achterdochtig zijn over werkgevers.

Het meest logische zou hier zijn dat werkgever van plan is je contract te verlengen en daarom nog geen gesprek met je is aangegaan. Niet urgent want je blijft en dat komt wel. Als er een gedachte is om niet te verlengen was dat gesprek echt wel gepland.
FlexieBelle schreef:
11-01-2021 21:37
Waarom zou je wachten? De uitkomst zal niet veranderen hoor, de beslissing is echt al genomen. Ik kan me echt niet voorstellen dat je vrijwillig een maand in onzekerheid gaat zitten, zeker niet als je al ziek thuis bent, zoals TO. Stress helpt niet bij herstel.
Ik ken genoeg mensen die per ongeluk een vast contract hebben gekregen, door nalatigheid van hrm. Fijn voor hen! Een is bijvoorbeeld een heel goede medewerker maar met een chronische aandoening die soms een tijdje afwezigheid betekent. Fijn dat ze zo toch nog haar brood verdient.
Ik zou ook niks zeggen en afwachten. Daardoor heeft een oud collega een vast contract gekregen. Bedrijf had zich namelijk vergist in wanneer haar contract afliep. Toen ze na die datum naar het werk kwam heeft ze gevraagd wanneer ze een nieuw contract zou krijgen. Oops foutje want ze hadden eigenlijk niet willen verlengen maar het was al te laat.

Misschien niet netjes vanuit oud collega maar hey bedrijf had beter op moeten letten.

En volgens mij kun je als ze te laat zijn met aanzeggen je een vergoeding krijgen voor de dagen dat ze te laat zijn. Zou ik zelf niet doen tenzij ze ineens aankomen met "morgen hoef je niet meer terug te komen".
Ik heb vandaag een mail gehad dat ze in afwachting zijn van de arbodienst omdat ik nog ziek ben en aan de hand daarvan een beslissing zullen maken over mijn contract.. mag dat wel?
Alle reacties Link kopieren
doeline schreef:
12-01-2021 10:34
Ik heb vandaag een mail gehad dat ze in afwachting zijn van de arbodienst omdat ik nog ziek ben en aan de hand daarvan een beslissing zullen maken over mijn contract.. mag dat wel?
Nee dat lijkt mij toch niet, ze zijn tevreden of niet, willen verlengen of niet, heeft toch niks met je ziek zijn nu te maken?

Hoe lang zit je nu ziek thuis trouwens ?
justagirly schreef:
12-01-2021 10:50
Nee dat lijkt mij toch niet, ze zijn tevreden of niet, willen verlengen of niet, heeft toch niks met je ziek zijn nu te maken?

Hoe lang zit je nu ziek thuis trouwens ?
Nu een maand..
Alle reacties Link kopieren
doeline schreef:
12-01-2021 10:52
Nu een maand..

Is dat alleen vanwege je miskraam?
Niet om te bagatelliseren hoor, maar is het dan niet tijd om weer gewoon te gaan werken...? Of speelt er meer?

Ik snap het niet helemaal, want 27 december heb je een topic geopend dat je je niet ziek durfde te melden.
Hoe kun je dan nu al een maand ziek thuis zijn?
justagirly schreef:
12-01-2021 10:54
Is dat alleen vanwege je miskraam?
Niet om te bagatelliseren hoor, maar is het dan niet tijd om weer gewoon te gaan werken...? Of speelt er meer?
Nee de miskraam was de laatste druppel helaas.
justagirly schreef:
12-01-2021 10:54
Is dat alleen vanwege je miskraam?
Niet om te bagatelliseren hoor, maar is het dan niet tijd om weer gewoon te gaan werken...? Of speelt er meer?

Ik snap het niet helemaal, want 27 december heb je een topic geopend dat je je niet ziek durfde te melden.
Hoe kun je dan nu al een maand ziek thuis zijn?
Ja sorry bijna een maand, had daarvoor vakanties heb mij maandag 28ste ziek gemeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven