Werk & Studie alle pijlers

contract niet verlengd

05-06-2012 21:33 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Heb je iets op papier van de afspraken van vorig jaar? Of is dit alleen mondeling toegezegd?
Mijn vriend heeft dit ook gehad. Heel lang aan het lijntje gehouden en uiteindelijk moest hij na 3 jaar op zoek naar een andere baan. Oja, óf hij kon 3 maanden thuis gaan zitten en dan mochten ze hem opnieuw 3x een tijdelijk contract aanbieden. Nou nee, bedankt. Gelukkig heeft hij binnen 2 maanden een andere (en leukere) baan gevonden. BTW, vriend zijn werkgever was nota bene de overheid.

Sterkte TO, het is een rotsituatie. Vraag jezelf af of je wel bij zo'n bedrijf wilt werken. Je vindt vast iets anders leuks (leukers), maar snap dat je je rot voelt.
Wat een rotsituatie zeg! Kan me voorstellen dat je je flink bedonderd voelt! Ik zou inderdaad in je hoofd blijven houden dat dit bedrijf toch niet zo heel fijn met haar personeel omgaat. Zie het als een uitdaging! Heel veel succes!
Wat een rotsituatie zeg! Kan me voorstellen dat je je flink bedonderd voelt! Ik zou inderdaad in je hoofd blijven houden dat dit bedrijf toch niet zo heel fijn met haar personeel omgaat. Zie het als een uitdaging! Heel veel succes!
Ik heb dit ook mee gemaakt. Na drie tijdelijke contracten en de toezegging dat ik een vaste aanstelling zou krijgen stond ik toch op straat. Wegens economische redenen. Ik voelde me toen ook zo klote. Maar er was niets tegen te doen. Alleen een mondelinge toezegging en ga dat allemaal maar bewijzen ook. Nu heb ik gelukkig een leuke, vaste baan maar het heeft wel even geduurd voor het zover was.
Ik snap heel goed dat je het persoonlijk opvat, maar bedenk wel dat dit voor jouw werkgever een zakelijke beslissing is. En die beslissing hoeft niet eens zoveel te zeggen over jouw functioneren, en zal al helemaal weinig zeggen over jou als persoon. Hoe moeilijk het ook is, probeer het toch te zien voor wat het is.
Thanx voor de reacties dat doet me wel goed.

Ik voel mezelf namelijk nogal een onnozel wicht dat ik hier niet zakelijker in geweest ben en die mondelinge 'toezegging' op papier heb laten zetten. Te goed van vertrouwen.. dat gebeurt me in een werkrelatie nooit meer!

Ik ben inderdaad blij dat ik daar nog maar even ben en dan weg kan. Maar tot gistermiddag had ik het er prima naar mijn zin..

Wat het extra rot maakt is dat vriend en ik min of meer hadden afgesproken dat zodra ik dat vaste contract had we niet meer zo lang zouden wachten om de anti-conceptie de deur uit te doen. Dat gaat dus voorlopig niet gebeuren :(
Heb zelf ook wel eens in de situatie gezeten, maar neem het niet persoonlijk op, dat is het namelijk ook niet.

Het is gewoon iets zakelijks en gezien de onzekerheid op dit moment ook best begrijpelijk dat ze niet staan te strooien met vaste contracten. Misschien dat je wel een vast contract had gekregen als de economie het laatste jaar weer was bijgetrokken.

Anywayz, het blijft een zakelijke relaties.
quote:_puck_ schreef op 05 juni 2012 @ 21:48:

Wat het extra rot maakt is dat vriend en ik min of meer hadden afgesproken dat zodra ik dat vaste contract had we niet meer zo lang zouden wachten om de anti-conceptie de deur uit te doen. Dat gaat dus voorlopig niet gebeuren :(Fraai.
quote:nummerzoveel schreef op 05 juni 2012 @ 21:44:

Ik snap heel goed dat je het persoonlijk opvat, maar bedenk wel dat dit voor jouw werkgever een zakelijke beslissing is. En die beslissing hoeft niet eens zoveel te zeggen over jouw functioneren, en zal al helemaal weinig zeggen over jou als persoon. Hoe moeilijk het ook is, probeer het toch te zien voor wat het is.

Ik snap dat het een zakelijke beslissing is, maar het is meer de manier waarop. Hij heeft me gezegd dat het niks met mijn functioneren te maken heeft, puur financieel gezien.

Maar had het dan eerder laten weten.. zodat ik tijd had om iets anders te zoeken. Dan was ik daar ook met een prettiger gevoel weggegaan.. Nu ben ik straks blij hem nooit meer te hoeven zien.
quote:_puck_ schreef op 05 juni 2012 @ 21:51:

[...]

Ik snap dat het een zakelijke beslissing is, maar het is meer de manier waarop. Hij heeft me gezegd dat het niks met mijn functioneren te maken heeft, puur financieel gezien.

Maar had het dan eerder laten weten.. zodat ik tijd had om iets anders te zoeken. Dan was ik daar ook met een prettiger gevoel weggegaan.. Nu ben ik straks blij hem nooit meer te hoeven zien.Voor de rest van je carrière is het altijd slim om goed weg te gaan. Dan kan je ex baas als referentie gebruiken én, nog belangrijker, je weet nooit waar je elkaar weer tegen komt.
Dus als ik het goed begrijp, had jij het vooropgezette plan om pas zwangerschapsverlof op te gaan nemen in een bedrijf van 2 FTE nádat je een vast contract had gekregen?
quote:amand1969 schreef op 05 juni 2012 @ 21:55:

Dus als ik het goed begrijp, had jij het vooropgezette plan om pas zwangerschapsverlof op te gaan nemen in een bedrijf van 2 FTE nádat je een vast contract had gekregen?

Nee. We wilde niet te lang wachten met het stoppen met anti-conceptie. Een aantal maanden tot half jaar. Eer je dan zwanger bent en aan zwangerschapsverlof toe bent ben je zo 1,5 tot 2 jaar verder. Bovendien is het mijn goed recht om zwanger te raken.

Ik snap echt wel dat dit een zakelijk iets is. Het punt blijft gewoon dat ik me voorgelogen voel door iemand die weliswaar mijn baas is, maar ook al 2,5 jaar lang mijn enige collega.. daar heb ik dus heel wat uurtjes mee doorgebracht.. Daar komt naast ratio nou eenmaal ook gevoel bij kijken. Misschien niet handig en het zal wel een wijze les zijn voor de toekomst. Maar het is nu wel heel zuur.
quote:nummerzoveel schreef op 05 juni 2012 @ 21:44:

Ik snap heel goed dat je het persoonlijk opvat, maar bedenk wel dat dit voor jouw werkgever een zakelijke beslissing is. En die beslissing hoeft niet eens zoveel te zeggen over jouw functioneren, en zal al helemaal weinig zeggen over jou als persoon. Hoe moeilijk het ook is, probeer het toch te zien voor wat het is.Dit dus. De laatste tijd is dit in meer bedrijven het geval, dat er na 3 contracten iemand 3 maanden thuis mag zitten en daarna weer terug mag komen. Is bij de meeste bedrijven echt niet persoonlijk bedoeld, het heeft vaak een economische reden.
quote:amand1969 schreef op 05 juni 2012 @ 21:55:

Dus als ik het goed begrijp, had jij het vooropgezette plan om pas zwangerschapsverlof op te gaan nemen in een bedrijf van 2 FTE nádat je een vast contract had gekregen?Je zult ongetwijfeld opmerkingen krijgen dat dat te verwachten is als je een vrouw in de vruchtbare leeftijd aanneemt...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:_puck_ schreef op 05 juni 2012 @ 22:00:

[...]

Nee. We wilde niet te lang wachten met het stoppen met anti-conceptie. Een aantal maanden tot half jaar. Eer je dan zwanger bent en aan zwangerschapsverlof toe bent ben je zo 1,5 tot 2 jaar verder. Bovendien is het mijn goed recht om zwanger te raken.

Waarschijnlijk heb je je kinderwens wel eens naar hem uitgesproken, en heeft hij dat meegewogen in zijn beslissing.

Zuur voor jou, maar ik begrijp zijn zakelijke beslissing (met maar 1 medewerker) ook wel.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De winst van het bedrijf gaat omhoog. Dat weet ik 100% zeker. Het is de risico's waar hij niet aan wil.

Ik snap niet waarom mij vorig jaar is vertelt dat het wel mogelijk was. Of uit naïviteit of uit sluwheid. Namelijk wetende dat ik dan op mijn gemak iets anders zou gaan zoeken.
..
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:_puck_ schreef op 05 juni 2012 @ 22:00:

[...]

Uiteraard heb je het recht om te proberen zwanger te raken, maar je had het zelf verbonden aan de voorwaarde dat je een vast contract had.
Ik werk daar al 2,5 jaar, zonder dat hij mij maar 1 dag heeft moeten betalen wegens ziekte of wat dan ook.

Dan heb ik toch het goed recht om zwanger te geraken. Crisis geldt niet alleen voor werkgevers hoor. Ik heb me 2,5 jaar ingezet voor het bedrijf!
quote:amand1969 schreef op 05 juni 2012 @ 22:11:

[...]

Uiteraard heb je het recht om te proberen zwanger te raken, maar je had het zelf verbonden aan de voorwaarde dat je een vast contract had.Dat is toch logisch? Anders zat ik nu zwanger zonder werk. Dat wilde ik voorkomen. En daar ben ik blij om ook.
quote:_puck_ schreef op 05 juni 2012 @ 22:13:

Ik werk daar al 2,5 jaar, zonder dat hij mij maar 1 dag heeft moeten betalen wegens ziekte of wat dan ook.

Dan heb ik toch het goed recht om zwanger te geraken. Crisis geldt niet alleen voor werkgevers hoor. Ik heb me 2,5 jaar ingezet voor het bedrijf!Honderden miljoenen mensen zetten zich elke dag in voor hun bedrijf. Aan het recht om te proberen zwanger te raken zijn geen voorwaarden verbonden, nee.
@amand 1969

Dan snap ik je reactie niet goed.. ben je zelf werkgever?

Waar het in feite om neer komt is dat werkgever optimaal van mij heeft geprofiteerd, weinig verplichtingen richting mij. Maar als ik eens zou profiteren, namelijk zwangerschapsverlof, dat kan dan niet? Dat vind ik bizar.

Als je de risico's niet aandurft prima, maar neem dan of geen werknemers in dienst of ben er eerlijk over.
Tja, dit gebeurt je nu 1 keer, en de rest van je werkende leven zal je waarschijnlijk waakzamer zijn. Zelf ben ik 7 maanden voordat mijn laatste tijdelijke contract afliep al begonnen met solliciteren; daardoor kwam de klap van de boodschap dat er geen OT inzat ook wat minder hard aan.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat een dusdanig klein bedrijf het risico van een vrouw die met zwangerschapsverlof gaat (en mogelijk daarna nog ouderschapsverlof opneemt en misschien ook wel minder uren wil gaan werken) niet kan nemen. Ja, ik ben zelf ook een vrouw in de vruchtbare leeftijd die nog een keer zwanger zou willen worden, maar ik snap volledig dat het bedrijfsbelang voor een bedrijf/eigenaar voorgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven