Werk & Studie alle pijlers

Contractverlenging en all-in salaris

07-02-2023 15:51 67 berichten
Ik werk in loondienst bij een middelgroot tot groot bedrijf in de financiële dienstverlening. Ik ben nu aan mijn derde contract bezig en mijn leidinggevende wil mijn contract graag verlengen naar een vast contract. We hebben nu een afspraak gemaakt om vrijdag daarover te praten.

Momenteel heb ik een all in salaris. Dat houdt in dat ik mijn vakantiegeld gewoon elke maand uitbetaald krijg bij mijn salaris. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ook ervaringen hebben met het all in salaris. Ik heb me er een beetje in verdiept en zou eigenlijk het liefst een “normaal” salaris hebben dat niet all in is. Dus gewoon in mei vakantiegeld.

Is dit verstandig? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En hebben jullie nog tips voor het gesprek?
Werk je elke maand hetzelfde aantal uren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou focussen op iets anders, salarisverhoging bijvoorbeeld. Als je dit graag wil, kun je toch ook zelf het gedrag ik je salarisstrookje apart zetten. Het klinkt voor mij nogal als een bijzaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apart vakantiegeld wordt veel zwaarder belast dan wanneer je elke maand gewoon meer salaris krijgt, en dus wat opzij kan leggen voor je vakantie...
Felidaes schreef:
07-02-2023 15:55
Werk je elke maand hetzelfde aantal uren?
Ja. Ik werk op papier 40 uur per week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schriftje schreef:
07-02-2023 15:56
Apart vakantiegeld wordt veel zwaarder belast dan wanneer je elke maand gewoon meer salaris krijgt, en dus wat opzij kan leggen voor je vakantie...
Dit is onzin.
Je kan natuurlijk ook gewoon zelf dat bedrag elke maand opzij zetten en in mei het geld gebruiken voor waar je het ook voor wil gebruiken.

Het is wel gek, want meestal hoort een all-in salaris bij een 0-urencontract.
montblanc schreef:
07-02-2023 15:56
Ik zou focussen op iets anders, salarisverhoging bijvoorbeeld. Als je dit graag wil, kun je toch ook zelf het gedrag ik je salarisstrookje apart zetten. Het klinkt voor mij nogal als een bijzaak.
Oh, ik zet wel geld apart voor de vakantie natuurlijk. Dat is het probleem niet. Ik dacht dat er misschien meer halen en ogen aan zaten. Salarisverhoging gaat worden besproken!
En hoe zit het dan met je vakantiedagen?
Felidaes schreef:
07-02-2023 15:59
En hoe zit het dan met je vakantiedagen?
Die worden niet direct uitbetaald. Ik heb gewoon een x aantal vakantiedagen per jaar.
Felidaes schreef:
07-02-2023 15:59

Het is wel gek, want meestal hoort een all-in salaris bij een 0-urencontract.
Laat ik het anders zeggen: het hoort vaker bij een 0-uren contract.
vaniteifear schreef:
07-02-2023 16:00
Die worden niet direct uitbetaald. Ik heb gewoon een x aantal vakantiedagen per jaar.
Hmmm, Ik vind het een heel gekke constructie eigenlijk.
Felidaes schreef:
07-02-2023 16:01
Hmmm, Ik vind het een heel gekke constructie eigenlijk.
Ik ook.
Als wij all-in lonen geven dan is dat voor mensen met een 0-uren contract die vaak ook minder dan 12 uur per week werken. Dit is inclusief vakantiegeld, maar ook opbouw van de vakantiedagen die worden uitgekeerd.

Als jij al 3 contracten 40 uur per week werkt lijkt mij een 'standaard' contract gewoon logischer.

Er is verder niet heel veel mis mee, ik denk niet dat je geld laat liggen.

Je zou eventueel kunnen vragen waarom dit zo is.
Wellicht is het een klein bedrijf die niet elke mei een heel groot bedrag in een keer kunnen storten en hebben ze het daarom zo opgelost?

Hebben andere collega's dit ook? Een All-in salaris?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik niet. Ik heb ook bij een grote financieel dienstverlener gewerkt en daar kregen we ook elke maand ons vakantiegeld uitbetaald. Dat zette ik gewoon zelf op de spaarrekening. Nu bij een ander bedrijf in dezelfde sector kan ik er voor kiezen om het in mijn ikb potje te laten of elke maand uit te laten betalen. Niks geks aan met flexibele arbeidsvoorwaarden van tegenwoordig.

Als het bij je salaris in zit denk ik alleen meer aan dat het in je uurloon in zit en dus elke maand wisselt maar als ik het goed begrijp is dit nu niet het geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
07-02-2023 16:01
Hmmm, Ik vind het een heel gekke constructie eigenlijk.
Hoezo? Bij ons kan je kiezen, vakantiegeld maandelijks of in 1x. Wat de vakantiedagen daar dan weer mee te maken hebben snap ik niet. Die krijgt iedereen toch gewoon voor een x aantal per jaar (naar rato)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Belastingtechnisch is het gunstig om je vakantiegeld te spreiden over je salaris. Je zou dat deel er dan uit moeten halen om er goede berekeningen mee te maken.
Rooiboshoning schreef:
07-02-2023 16:06
Hoezo? Bij ons kan je kiezen, vakantiegeld maandelijks of in 1x. Wat de vakantiedagen daar dan weer mee te maken hebben snap ik niet. Die krijgt iedereen toch gewoon voor een x aantal per jaar (naar rato)?
Misschien blijf ik hangen op het woord All-in.
All-in loon is in de regel vaak vakantiedagen en vakantiegeld uitbetaald samen met maandsalaris.

Er kunnen veel redenen zijn waarom bedrijf ergens voor kiest of de werknemer de keuze laat.

@TO, ik zou het gewoon bespreekbaar maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man werkt bij een grote verzekeraar en hij krijgt zijn vakantiegeld en zijn 13e maand maandelijks uitbetaald. Een aantal jaar geleden konden werknemers kiezen wat ze wilden. Maar nu kan hij het volgens mij niet meer veranderen (niet dat hij dat wil).

Hij werkt er al heel lang, dus gewoon vast en 40 uur.
Fiscaal maakt het helemaal niks uit wanneer het uitbetaald wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
07-02-2023 16:10
Belastingtechnisch is het gunstig om je vakantiegeld te spreiden over je salaris. Je zou dat deel er dan uit moeten halen om er goede berekeningen mee te maken.
niet waar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaes schreef:
07-02-2023 16:10
Misschien blijf ik hangen op het woord All-in.
All-in loon is in de regel vaak vakantiedagen en vakantiegeld uitbetaald samen met maandsalaris.

Er kunnen veel redenen zijn waarom bedrijf ergens voor kiest of de werknemer de keuze laat.

@TO, ik zou het gewoon bespreekbaar maken.
Ik denk ook dat all in niet de juiste term is in dit geval.
Mijn dochter krijgt een all in salaris (dat is inderdaad incl vakantiegeld + vakantiedagen), zij heeft een oproepcontract.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken niet anders dan dat je vakantiegeld maandelijks wordt gestort. Heel erg gebruikelijk in ICT banen en bij de (vaak grote maar ook enkele kleine) bedrijven die wij als klant hadden ook.
Al noemen we dat dan niet 'all-in' maar valt het onder het IKB meestal.

Met een IKB kun je dan salaris en/of vrije dagen 'inwisselen' tegen salaris, vrije dagen, en zaken die per bedrijf verschillen zoals premie vakbond, fiets, ICT hulpmiddelen, enz.

Je vakantiegeld jaarlijks gestort krijgen is een beetje ouderwets aan het worden: dit wordt steeds vaker omgezet naar op z'n minst de keuze tussen maandelijks of jaarlijks uitbetaald. En vaak dus zelfs naar/onderdeel van een heel keuzemenu.

Bij jaarlijkse uitbetaling vakantiegeld kan er met een hogere belasting worden gerekend dan bij maandelijks. Maar financieel maakt dat uiteindelijk geen stuiver verschil uit: na je belastingaangifte wordt alles uitgerekend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je dat willen TO?
Coffee is never my cup of tea
Met de stijgende rente is het op de spaarrekening zetten iedere maand beter voor je portemonnee: dan krijg je rente. Van de baas krijg je dat niet.

En die onzin over de belasting die je betaald: stop er nou toch eens mee, met die onwaarheid te schreeuwen. Ons belastingstelsel zit heel eenvoudig in elkaar en je betaald gewoon naar rato van je verdiensten. En dit zijn allemaal verdiensten. Niks zwaarder belast dus.
Ik had inderdaad gelezen dat dit zwaarder werd belast. Worden overuren dan ook niet zwaarder belast, is dat ook een fabeltje? Of is dat weer anders?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven