Werk & Studie alle pijlers

De verkeerde studie gekozen?

12-02-2014 17:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na een HBO schakelprogramma van een half schooljaar, waarbij je kan kiezen uit een aantal 'mensenstudies' gekozen voor HRM. Ik ben nu 2 dagen naar de lessen van HRM geweest maar ik vind het tot nu toe verschrikkelijk: te economisch, weinig vakken echt voor mensen. Ik snap dat jullie nu denken: "Jeetje 2 dagen, dat is wel heel erg kort, geef het een kans!"

Maar als ik snel beslis kan ik misschien nog bij een andere studie ingeschreven worden (SPH/MWD).

Tot nu toe heb ik het idee dat ik economie van mijn MBO-opleiding krijg. Dit was een economische opleiding en heb ik uiteindelijk afgemaakt voor het niveau 4 diploma zodat ik door kon stromen naar een leuke 'mensgerichte' studie op het HBO. Ik ben ontzettend bang dat ik nu de verkeerde keuze heb gemaakt, vooral omdat ik op het MBO ook al de verkeerde keuze heb gemaakt. Ik heb er hetzelfde gevoel over als het ware. Toen heb ik met dat gevoel niks gedaan, nu moet ik er wel wat mee doen I guess.. Ik wil niet opnieuw dezelfde fout begaan.

Ik zit er wel mee en ben eigenlijk benieuwd of er mensen zijn die HRM (P&A) doen/ gedaan hebben en weten hoe het verder gaat op zo'n opleiding. Krijg je meer mensgerichte vakken op den duur? Wat zouden jullie doen als jullie mij waren? Ik wou zelf eigenlijk HRM doen omdat het mij heel erg leuk lijkt om gehandicapten te begeleiden in hun arbeidsproces, in de vorm van jobcoach oid. Zo, een heel verhaal. Alvast bedankt.
Waarom heb je deze opleiding gekozen? Wat wil je later worden? Kun je datgene wat jij wil doen later ook doen met deze opleiding? Zo ja: blijven, zo nee: andere opleiding kiezen.

Ik vind mijn studie ook niet leuk, maar ik kan er later precies mee worden wat ik wil. Dus doe ik het maar gewoon. Er zijn ook wel andere studies waarmee ik kan worden wat ik wil hoor, maar ik denk niet dat ik die leuker vind. Ik vind namelijk vooral studeren zelf gewoon niet leuk. En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt
Ah, een exponent van de 'ik volg mijn passie' en 'alles moet leuk zijn' generatie.
Ik heb deze opleiding gekozen omdat ik jobcoach oid wil worden. Dit kan ook met SPH/MWD. Ik zou in ieder geval graag mensen met een afstand van de maatschappij willen helpen. Dit kan je ook worden met SPH en MWD volgens degene die jobcoach is en mij er over vertelde. En ja inderdaad ik vind dat werk, en daarmee je studie, leuk moet zijn. Anders houdt niemand het lang vol neem ik aan.
Ik ken geen HRM jobcoaches, alleen MW/SPH-ers.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ja maar een jobcoach is volgens mij iets heel anders dan een SPH'er, een volledig andere insteek. Op wat voor manier zou je je werk willen uitoefenen: wat voor soort mensen wil je mee werken, wat voor soort vraagstukken wil je voorgelegd krijgen, in wat voor team, wat als je geen baan kunt vinden als jobcoach; is er dan met een van de opleidingen een andere baan te vinden die je eventueel ook wel wat lijkt?

Wat oscar zegt snap ik wel. Een studie is gewoon niet altijd leuk, werken is niet altijd leuk. Je zult altijd vakken of taken hebben die je niet aanstaan, altijd off days hebben, altijd studiegenoten of collega's hebben die je niet mag... Dus het is gewoon hard werken om het voor jezelf leuk te máken. Niemand anders gaat dat voor je doen, jíj moet je inzetten om er een succes van te maken.

Er is nu eenmaal niet een opleiding of baan die naadloos zal passen bij hoe jij bent. Maar als je je ervoor inzet wordt het vanzelf leuker. Hard werken wordt ook in dit geval beloond
Als ik jouw verhaal zo lees zou ik veranderen van opleiding. HRM lijkt mij niet jouw straatje. Als je echt mensgericht wilt werken dan zou ik inderdaad kiezen voor MWD/ SPH of HBO Social Work.
No love without lost
Sophietje, jobcoaches zijn meestal sph of mwd'ers.

Met sph kan je ontzettend veel kanten op. Ik ben momenteel begeleider van jongeren, stagebegeleider, ik coördineer diverse projecten enz.

Oudklasgenoten zijn bijvoorbeeld sociotherapeut in de psychiatrie, werken als consultant bij zorginstellingen, werken op sociale werkplaatsen als begeleiding, ambulante hulpverlening enz.

Kortom... er is veel meer mogelijk.... mocht je geen jobcoach worden.

Want jobcoaches zullen langzaam uitsterven door bezuinigingen. Inmiddels hoort het jobcoachwerk ook al bij mijn taken als begeleider.
HMR is vooral financieel en juridisch. De eerste menselijke P&O'er moet ik nog tegenkomen

Als je mensen wilt helpen kun je beter iets in de richting van SPH doen. Heb je tegenwoordig ook niet een richting sociaal juridische hulpverlening? Dat lijkt me een leuke combi van beide, finanancieel en toch in de hulpverlening. Een vriendin van mij is trouwens jobcoach met een achtergrond in de ergonomie, dus dat lijkt me een vak waarin je vanuit verschillende richtingen kunt rollen.
quote:PlofKipje84 schreef op 12 februari 2014 @ 18:28:

Sophietje, jobcoaches zijn meestal sph of mwd'ers.

...

Want jobcoaches zullen langzaam uitsterven door bezuinigingen. Inmiddels hoort het jobcoachwerk ook al bij mijn taken als begeleider.

Waarom doet TO dan dat wat ze nu doet? Dan zit ze sowieso al verkeerd en begrijp ik de keuze voor deze opleiding niet (verder geen verstand van hoor, maar neem aan dat TO deze studie koos om jobcoach te worden).

En daarom zei ik ook dat ze verder moest kijken: misschien vindt ze het wel helemaal niet leuk om als (bijvoorbeeld) sociotherapeut te werken en vindt ze andere takken van SPH of wat ze nu doet helemaal niet leuk.

En als ze dan geen jobcoach kan worden zit ze met de gebakken peren.
De enige jobcoaches die ik ken met hrm zitten bij de gemeente...

Mij is ooit verteld dat je een studie moet kiezen die je leuk vindt ipv een beroep.

Want vier jaar studie voor een beroep waarvan je niet zeker weet of die banen er dan nog zijn.... best een gok.
Hoi,

Ooit gehoord van de HBO-opleiding 'Opleidingskunde, leren en human development'? Deze opleiding bevat componenten van P&A en HRM maar heeft duidelijk meer aandacht voor de menselijke en sociale kant dan deze opleidingen.

In de opleiding leer je alles over het opleiden van volwassenen (o.a. coachen, trainen en adviseren m.b.t. leervragen).

Met deze opleiding zou je heel goed jobcoach kunnen worden. Een opleiding als SPH richt zich vooral op problemen terwijl bij opleidingskunde wordt uitgegaan van de ontwikkeling en groei van mensen. Als je opzoek bent naar een studie waar economie en sociaal worden gecombineerd is Opleidingskunde echt een goede keus. Je kunt het altijd even googlen; mocht je nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het graag!
@Betjebig

Er zijn wel degelijk zeer mens-gerichte HRM-ers. Alleen HRM is er wel voor het organisatiebelang (zakelijk, commercieel, enz) en hebben daardoor vaak een iets andere insteek dan uitsluitend mensgerichte professionals. Een mensgerichte persoon denkt misschien "goh, wat sneu, Piet is ontslagen", terwijl een HRMer dan zou kunnen denken "goh, wat fijn dat het team de gaten niet meer op hoeft te vangen die Piet liet vallen".

@TO

HRM is geen mensgerichte studie. Natuurlijk kent het vak een sociaal element, maar in het bedrijfsleven is dat sociale element alleen relevant voor zover dat het bedrijfsresultaat beïnvloedt.

Er zijn wel degelijk HRMers die jobcoach worden. Maar het nadeel van het vak van jobcaoch (vanuit de HRMer bekeken) is dat het ook veel "leuren voor werk" is. Je moet al jouw cliënten namelijk ook bij (commerciële) bedrijven zien te slijten. En daar zijn HRMer dan vaak weer niet zo goed in.

Ik vraag me af, als jij zo mensgericht bent, of dat element van die functie voor jou wel een juiste keuze zou zijn.

Ik zou in elk geval switchen naar een meer sociale studie. Als je gaat voor "mensen helpen" dan denk ik dat je van daaruit de beste insteek hebt.

En die studie die eerder genoemd werd over "mensen opleiden", daar zet ik ook mijn vraagtekens bij. Als je met zo'n opleiding in het bedrijfsleven terecht komt, dan draait het uiteindelijk ook weer om dat resultaat. De vraag is meestal niet "wat zou Piet leuk vinden om eens te gaan leren" maar "wat moeten we doen om als organisatie meer rendement uit Piet te halen?".
Nicolet, ik denk dat jij niet weet wat sph is. Want dat gaat alleen maar om het ontwikkelen van mensen. Ja de cliënten komen met een probleem, maar je helpt ze door vaardigheden te ontwikkelen.

To, kijk eens bij sjd. Combi van sociaal en wetten/rechten.
Ga met je studiebegeleider overleggen, zij kunnen je het beste informeren over deze overstap.
quote:PlofKipje84 schreef op 12 februari 2014 @ 18:47:

De enige jobcoaches die ik ken met hrm zitten bij de gemeente...

Mij is ooit verteld dat je een studie moet kiezen die je leuk vindt ipv een beroep.

Want vier jaar studie voor een beroep waarvan je niet zeker weet of die banen er dan nog zijn.... best een gok.

Natuurlijk, maar velen vinden studeren ook gewoon niet zo leuk en denken dan dat ze niet op hun plek zitten, maar lopen opleiding na opleiding tegen hetzelfde aan omdat ze 'de juiste studie' als een soort utopia zien, een studie waarbij ze alleen maar aan de lippen van de docent hangen en alles vanzelf gaat. Terwijl ze dat nergens gaan vinden omdat niks perfect aansluit bij hun wensen.

Maar goed dat is volgens mij precies waar het mis is gegaan bij TO. TO? Waarom heb je voor deze studie gekozen? Spreekt het werkveld - behalve jobcoach - je ook aan of is het alleen specifiek dit? Heb je überhaupt gekeken wat de opleiding inhoudt?

Want als ik het zo lees hier van anderen doe je - behalve als jobcoach bij de gemeente - met hrm heel weinig met mensen. Dus hoe kom je daar dan terecht vraag ik me af? Waarom ben je niet meteen SPH gaan doen?
Bedankt voor al jullie reacties! Om even duidelijkheid te scheppen: ik heb een halfjarige propedeuse gedaan waarin 5 opleidingen aan bod komen; sph, mwd, tp, pabo en hrm. Dit is dus iets voor mensen die 'met mensen willen werken' maar nog niet weten op welke manier op die manier. Je kan tijdens dit half jaar kijken wat bij je past zonder echt een jaar te verliezen. Na een half schooljaar moet je kiezen wat je uiteindelijk gaat doen, dat heb ik een paar weken geleden gedaan en ben deze week dus begonnen met de opleiding HRM.

Tot op het laatste moment heb ik getwijfeld tussen SPH en HRM maar heb HRM gekozen omdat dit een betere basis zou zijn en dat je dan echt als coach bezig zou zijn. Overigens wist bijna geen enkele leraar echt iets van HRM af en heb ik ontzettend veel telefoontjes moeten plegen om een beetje informatie te verzamelen. Deze studieroute valt namelijk onder dezelfde academie als SPH/MWD en je kreeg ook vooral die vakken merk ik nu.

Ik heb me best wel goed verdiept in HRM. Ik was meer geïnteresseerd in de begeleidingskant, waarbij je bijvoorbeeld loopbaanadviseur, jobcoach of decaan kan worden. Je coacht mensen dan dus naar het zoeken van hun talent/werk.

Ik verwachtte dus ook dat ik coachingsvakken zou krijgen en een beetje psychologie, wat ik ook erg interessant vond. Daarom vond ik het ook erg logisch dat HRM in dit schakelprogramma zat. Ik kon het volgens een leraar vergelijken met "sociaal juridische dienstverlening zonder al die wetten en regeltjes". Ik heb de vakken die ik in de komende jaren krijg even bekeken maar daar zag ik heel weinig 'mensgerichte' vakken in terug komen die mij wel beloofd zijn.

Hoe dan ook, ik heb mijn mentor een e-mail gestuurd en hij reageerde dat vrijdag wel even met hem kon komen babbelen over deze studie. Ben heel erg benieuwd!
Als het je meer om de mensen gaat, en je vooral met kwetsbare mensen wilt werken ga dan SPH doen
Nou dan hoop ik voor je dat je mentor je kan vertellen dat het wel meevalt TO, dat het later wel komt.

Bedenk: niet elk vak is leuk en meestal wordt een studie met de jaren interessanter.

Maar ga goed met je mentor overleggen over wat jij wil doen: iets als loopbaanadviseur worden, en vraag ook wat je anders kan worden, als het niet lukt om loopbaanadviseur te worden om de een of andere reden. Kijk ook eerlijk of dat je óók aanspreekt. Baseer daar dan je keuze op en kijk het even aan.

SPH is naar ik altijd begrepen heb een studie die zich richt op mensen die psychische, sociale of lichamelijke problemen hebben en daarbij hulp nodig hebben en daarom leek me dat niet geschikt voor jou.

Nu ik dit lees word ik daarin gesterkt: als je meer iets studentendecaan-achtigs wil doen wil je niet echt de hulpverlening in volgens mij.

Maar goed, nogmaals, ik heb geen verstand van hoe beide opleidingen eruit zien dus vraag dat goed uit bij je mentor! En echt, kijk verder dan alleen jobcoach! Het hele werkveld moet je wel leuk lijken want misschien kun je wel helemaal geen jobcoach worden!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven