Werk & Studie alle pijlers

De verkoop van etherische olie, ervaringen?

21-06-2018 23:21 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs vertelde een kennis mij dat ze een nieuw bedrijfje is begonnen in de verkoop van etherische olie. Helemaal geweldig super fantastisch, ik zou dat ook moeten doen volgens haar. Nu ben ik behoorlijk sceptisch wat dit soort constructies betreft maar mijn interesse is wel gewekt. Misschien door haar enthousiaste, ik weet het niet precies. Wat ik uit het korte gesprek begreep betreft het een soort van piramide constructie waarbij ik als verkoper een team onder mij moet opbouwen.

Het doet me denken aan de ouderwetse tupperware party's. (waar ik trouwens een gruwelijke hekel aan heb) Na een speurtocht op internet ben ik nog niet veel wijzer geworden. Ik kan natuurlijk contact met die kennis opnemen maar daarvan krijg ik vast en zeker een zeer rooskleurig verhaal te horen. Zijn er hier misschien mensen die er ervaring mee hebben, positief of negatief?
Ceylon schreef:
25-06-2018 00:39

Echt goede olie mag je ook drinken of als thee gebruiken en dan kan het wel een genezende werking hebben, net zoals een goede olijfolie goede vetten bevat, koffie je wakker kan houden en magnesium invloed kan hebben op je stoelgang.

Verder goed om te onthouden; gebruik een etherische olie niet direct op de huid. Er zijn wat uitzonderingen, maar liever gewoon een paar druppels in wat water doen (liefst afgekookt water ivm kalk).
De voorbeelden die je noemt zijn geen genezende voorbeelden.

Als je water afkookt gebeurd er niets met de kalk.

Al het andere wat je schrijft, zoals dat het kan bijdrage tot, ondersteunend kan zijn enz enz, helemaal met je eens al zal het effect van persoon tot persoon verschillen.
Wat ik zelf al vele jaren gebruik bij verkoudheid is Toco-Tholin, Dit product is inmiddels al 90 jaar verkrijgbaar, kost echt weinig.
Ik kon het toch niet laten even wat verder te zoeken dan mijn neus lang is. Een vriendin van me is in de doterra-olie-business gestapt en ik had er al een vreemd gevoel bij... Het is dus inderdaad gewoon een mlm-ding.

Volgens de link van Jantine Leeflang (hij doet het weer) is lavendelolie één van de olieën met bewezen effect.
http://www.jantineleeflang.nl/2017/07/2 ... che-olien/

Etherische lavendelolie koop je bij het kruidvat voor 5,25 eu per 10 ml
https://www.kruidvat.nl/jacob-hooy-lave ... ie/p/38639

Doterra kost een stuk meer ('voordeelprijs' 23,29 eu per 15 ml, komt overeen met 15,50 per 10 ml)
http://natuurlijkvoorhetgezin.nl/produc ... /lavendel/

Oftewel Cookmomster, je had het goed gezien. Ik ben benieuwd hoe lang mijn vriendin het gaat volhouden...
Desalniette-, zelfs de 5,25 voor 10 ml van het Kruidvat is helemaal niet zo goedkoop (en ik twijfel altijd wat aan de kwaliteit, het Kruidvat concurreert op prijs, hun cbd-olie bv is goedkoop, maar echt niet goed van kwaliteit).

Bij etherische oliën betaal je ook flink voor de verpakking, met andere woorden : een groter flesje is al gauw 30-40 % goedkoper. Lavendelolie is goed verkrijgbaar in grotere flesjes, bij de Tuinen (HB) nu 30 ml voor 6,99 (aanbieding) , en de lavendelolie van Jacob Hooy (goede kwaliteit, maar helaas niet biologisch) 100 ml , prijzen van 17 tot 20 euro.
De etherische oliën van het merk 'Gezond en Wel' komen van Jacob Hooy. Dat is een bedrijf dat al sinds de 18e eeuw bestaat, met een hoge standaard in kwaliteit van kruiden-producten (ik heb geen belangen bij ze, ben slechts een zeer tevreden klant).
nounou
ouwewijsneus schreef:
25-06-2018 10:44
De voorbeelden die je noemt zijn geen genezende voorbeelden.

Ik begin mijn tekst dan ook met `het geneest niks´.

En dat doet het ook niet, hoewel kruiden echt wel verlichting kunnen geven, daarom worden ze ook gebruikt tenslotte. Maar hey, paracetamol geneest ook niks en er worden kilo´s van verkocht. Persoonlijk heb ik liever een drupje pepermuntolie tegen hoofdpijn dan paracetamol, want daar word ik suf van.

Het hele punt van die vriendin van onze TO is nou net dat ze beweren dat olie kan genezen. En dat is gewoon onzin.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
25-06-2018 00:39

Echt goede olie mag je ook drinken of als thee gebruiken en dan kan het wel een genezende werking hebben, net zoals een goede olijfolie goede vetten bevat, koffie je wakker kan houden en magnesium invloed kan hebben op je stoelgang.

je schrijft het toch echt zelf, of ik begrijp mijn moerstaal niet
Pepermunt in een verdamper zorgt er ook voor dat muizen en spinnen je huis minder fijn vinden, lavendel wordt dan weer niet gewaardeerd door muggen en vlooien. Teatree werkt reinigend en ontsmettend, daar kun je dus ook mee dweilen.
Verder goed om te onthouden; gebruik een etherische olie niet direct op de huid. Er zijn wat uitzonderingen, maar liever gewoon een paar druppels in wat water doen (liefst afgekookt water ivm kalk).

En volg je gevoel een beetje. Sinaasappel mag dan een rustgevend effect hebben, als je sinaasappels afschuwelijk vindt dan slaap je echt niet beter door een paar druppels sinaasappel op je hoofdkussen, dan kun je beter iets anders nemen.
[/quote]

Ik heb gelezen dat olie gemaakt van familie van citrus of tea tree nogal gevaarlijk kan zijn voor huisdieren, met name katten. Als zij het binnenkrijgen via verdampen of oraal (wanneer je ermee dweilt) kunnen ze erg ziek worden. Misschien het vermelden waard
ringaroundtherosie schreef:
25-06-2018 17:08
(liefst afgekookt water ivm kalk).
koken doet niets met kalk!
dit is stompzinnig gekopieerde van informatie va internet door mensen weigeren logisch na te denken.
zazamaenade schreef:
25-06-2018 14:20
...
Bij etherische oliën betaal je ook flink voor de verpakking, met andere woorden : een groter flesje is al gauw 30-40 % goedkoper. Lavendelolie is goed verkrijgbaar in grotere flesjes, bij de Tuinen (HB) nu 30 ml voor 6,99 (aanbieding) , en de lavendelolie van Jacob Hooy (goede kwaliteit, maar helaas niet biologisch) 100 ml , prijzen van 17 tot 20 euro.
...
Kan je nagaan, wat een marge er op dat spul zit. Goede marketing blijkbaar dat mlm, als mensen zulke bedragen er voor over hebben.

(Nou kunnen we toch nog vriendjes worden Zaza! :high5: )
(Ehm, mag ik er nog even over denken :D -->flauw)

Oh, ik zie nu pas dat het Kruidvat ook de olie van Jacob Hooy verkoopt !
Typisch een kwestie van niet verder kijken dan mijn eigen vooringenomen neus lang is :facepalm:
nounou
ouwewijsneus schreef:
25-06-2018 14:56
je schrijft het toch echt zelf, of ik begrijp mijn moerstaal niet

Ja, een GOEDE olie kun je gebruiken voor, bijvoorbeeld, thee.

Het probleem met die goedkopere spullen is dat het meestal geen goede kwaliteit olie is. Wel bruikbaar voor de geur, maar niet om in te nemen. Aangezien het in de OP eigenlijk gaat om de olie van één of andere zwendelfirma met prachtige verhalen en mooie verpakkingen die vervolgens meer mengseltjes heeft en dat ineens ook geen etherische olie meer noemt, nou, die kun je misschien beter niet innemen. En dus kan het ook niet genezen.

En ik leerde ooit van opa; als je water kookt en daarna door een koffiefilter gooit, blijft een groot deel van de kalk achter in het filter. Ik geloof niet dat opa dat van het internet heeft geplukt ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kalk zet zich bij verhitting toch ook vast op vb. de waterkoker of de fluitketel?

De kalk die in mijn waterkoker blijft zitten (zodat ik deze om de zoveel tijd moet schoonmaken) zit dan toch niet meer in het water, of zie ik het te simpel?
MonicaG schreef:
26-06-2018 08:32
Kalk zet zich bij verhitting toch ook vast op vb. de waterkoker of de fluitketel?

De kalk die in mijn waterkoker blijft zitten (zodat ik deze om de zoveel tijd moet schoonmaken) zit dan toch niet meer in het water, of zie ik het te simpel?
Klopt, maar dat is maar een zeer klein percentage van het kalk dat in het water aanwezig is.
Interessant, dit over water dat al dan niet harder wordt door koken (al is het off-topic). Ik dacht vanwege ketelsteen ook dat gekookt water zachter was (doe het voor sommige kamerplanten als er geen regenwater is).

Of het met koken effectief wat zachter wordt of niet hangt schijnbaar nogal af van de hardheid van het water dat uit je kraan komt. Hier is dat 8-9 DH (Duitse hardheid), maar in andere gebieden in Nederland is het veel zachter. Even wat links van andere fora, die iets ophelderen (geloof ik) :
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... ter-kookt/
https://www.wetenschapsforum.nl/index.p ... ontharden/

Het gaat schijnbaar om tijdelijke en blijvende hardheidszouten.
nounou
Desalniette- schreef:
25-06-2018 12:59
Ik kon het toch niet laten even wat verder te zoeken dan mijn neus lang is. Een vriendin van me is in de doterra-olie-business gestapt en ik had er al een vreemd gevoel bij... Het is dus inderdaad gewoon een mlm-ding.

Volgens de link van Jantine Leeflang (hij doet het weer) is lavendelolie één van de olieën met bewezen effect.
http://www.jantineleeflang.nl/2017/07/2 ... che-olien/

Etherische lavendelolie koop je bij het kruidvat voor 5,25 eu per 10 ml
https://www.kruidvat.nl/jacob-hooy-lave ... ie/p/38639

Doterra kost een stuk meer ('voordeelprijs' 23,29 eu per 15 ml, komt overeen met 15,50 per 10 ml)
http://natuurlijkvoorhetgezin.nl/produc ... /lavendel/

Oftewel Cookmomster, je had het goed gezien. Ik ben benieuwd hoe lang mijn vriendin het gaat volhouden...
Dat ben ik ook, je heb het merk trouwens juist. (ik wist niet dat ik dat hier mocht noemen)
Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de verdiensten, in het artikel wat Marana hier plaatste werd een bedrag tussen de 2 en 184 euro per maand aangegeven. Hoeveel uur zou ze daarvoor moeten 'werken' vraag ik me af. (en of een krantenwijk niet meer zou opleveren ;))
Ik koop één keer in de zoveel jaar bij een zweefteefdrogist een flesje anijsolie voor 5 euro en kan jaren anijsmelk drinken, één druppeltje is genoeg. Het flesje teatreeolie (tegen ontsteking door ingegroeide haartjes) raakt ook niet leeg. Dat breng ik met een wattenstaafje aan. Waarom zou je in vredesnaam zoiets kopen op een "party"?

Tupperware is het enige home-party spul dat ik koop, en dan meestal de jaren '80 series. Bij de kringloop. Supergoed spul, maar nieuw onbetaalbaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Tip: Geen lavendelzakje in je bed leggen, maar gewoon een druppeltje op je matras. Ik had elke avond "zand" in mijn bed en kreeg pas later door dat dat uit het lavendelzakje kwam, waar ik altijd even in kneep om de geur vrij te laten komen.
Snoesje666 schreef:
30-06-2018 00:33
Waarom zou je in vredesnaam zoiets kopen op een party?
Omdat bij MLM het product van ondergeschikt belang is. Verkopers dienen andere verkopers te ronselen die dan investeren. Dáár wordt geld mee verdient, niet met de incidentele verkoop van spullen aan derden.
Tupperware is volgens mij ook geen MLM.
Ik hen trouwens wat tupperware spul maar ben niet wild van de kwaliteit.
-Darkside- schreef:
30-06-2018 06:43
Omdat bij MLM het product van ondergeschikt belang is. Verkopers dienen andere verkopers te ronselen die dan investeren. Dáár wordt geld mee verdient, niet met de incidentele verkoop van spullen aan derden.
Tupperware is volgens mij ook geen MLM.
Ik hen trouwens wat tupperware spul maar ben niet wild van de kwaliteit.
Misschien zijn nieuwere series Tupperware van andere kwaliteit? Die felgekleurde dingen voelen "harder" dan het taaie jaren 80 plastic, ik heb het meeste beige en oranje. Maar misschien zitten in dat oude spul wel weekmakers e.d. die nu niet meer mogen, dat kan natuurlijk.
Wiet/CBD-olie van de drogist doet niets.

Mocht ik (hopelijk nooit) wietolie nodig hebben, dan zal ik me aansluiten bij een "social club" voor THC-olie.

https://wietolie.nl/suver-nuver/
Snoesje666 schreef:
30-06-2018 07:45
Wiet/CBD-olie van de drogist doet niets.

Mocht ik (hopelijk nooit) wietolie nodig hebben, dan zal ik me aansluiten bij een "social club" voor THC-olie.

https://wietolie.nl/suver-nuver/

Voor mij wel (CBDolie). Maar een wondermiddel is het voor mij helaas ook niet. Wietolie mag alleen de Transvaal-apotheek, en op recept, verkopen, en de wetgeving, ook rond CBD, wordt nog strikter :|
nounou
Etherische olieen gebruik je vooral voor het lekkere geurtje en de associaties die je daarmee hebt.

Een vervelend bijverschijnsel van mensen die in zo'n opzet zijn gestapt, is dat het mensen worden die je het liefst mijdt als je ze tegenkomt op straat of bij een feestje, omdat ze het toch weer over hun product gaan hebben. Ik ben ook erg huiverig geworden voor mensen die out of the blue na jaren ineens weer eens bellen "voor de gezelligheid". Of waar je ineens een Facebook of LinkedIn invite van krijgt. Alleen al door dat effect zou ik geen verkoper in een mlm-opzet willen worden.

De meeste omzet wordt gedraaid door de voorraden die de verkopers moeten aanschaffen om mee te mogen doen. Dat die dan onverkocht op een kamertje opgeslagen staat, is niet het probleem van 'de top'.
Oh ja, ik heb nóg een etherische olie thuis. Een hele vieze.

Geranium.
Een druppeltje in een glas lauw water en daarmee spoelen (uitspugen) tegen aften.
Al dit soort dingen is erop gericht dat je voor veel geld inventaris moet kopen en dan daarmee moet leuren bij familie en bekenden die uit medelijden wat van je kopen.

Begin er niet aan. Je wordt belazerd.
Mooie uitleg over MLM:

https://www.youtube.com/watch?v=s6MwGeOm8iI

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven