Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studeren en rondkomen?

17-03-2019 12:41 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met het volgende. Ik ben 26 jaar en heb mijn havo diploma gehaald. Hierna ben ik meteen bij de politie aangenomen en heb hier mijn hoofdagent mbo4 diploma gehaald. Inmiddels ben ik hier alweer 8 jaar werkzaam en ben erachter gekomen dat ik niet gelukkig ben bij de politie. Intern zijn er weinig tot geen doorgroeimogelijkheden, in ieder geval niet in de richting welke ik op zou willen gaan.

Mijn salaris is oke, mede door de volle bak onregelmatigheid. Daardoor heb ik 2.5 jaar geleden mijn eigen huis gekocht en had ik zaken vrij goed voor elkaar.

Nu wil ik de keus maken om over te stappen naar het onderwijs, de basisschool. Ik merk dat mijn hart daar meer naar uit gaat dan naar mijn huidige werk. Voltijd naar school is geen mogelijkheid dus ik heb gekeken naar de deeltijd opleiding, twee avonden school plus een dag stage. Dit valt niet te combineren met mijn huidige werk en ik wil hier ook een andere baan voor zoeken.

Nu blijkt dat ik ook overal buiten de boot val met studiefinanciering en zaken. Ik mag tot max het collegegeld lenen. Ik zal ernaast 32 tot 36 uur moeten werken, alleen gaat mijn salaris flink achteruit.

Ik ben benieuwd hoe anderen mensen dit geregeld hebben zonder een extra inkomen aangezien ik alleen woon. Ik wil graag de pabo opleiding volgen en werken vind ik geen probleem. Echter ben ik bang dat ik zoveel extra moet gaan werken dat mijn studie en daarmee mijn toekomst eronder gaan lijden.

Hopelijk heeft iemand wat info en tips voor mij.
Er is een groot lerarentekort in het basisonderwijs. Er zijn nu ook basisscholen die onbevoegde leerkrachten zonder ervaring aannemen en de opleiding betalen. Dat is ook nog een mogelijkheid: solliciteren!
Fijn dat iedereen met zoveel ideeën komen.

Het werk inhoudelijk staat me tegen in combinatie met zwaar slaaptekort door de onregelmatigheid nu al 0 sociaal leven en geen uitzicht op verbetering de aankomende 10 jaar.

Cursussen en andere werkplekken zijn niet mogelijk, geen geld geen tijd of niet vanuit mijn functie aan te bieden. Dus daar zit een zwaar dood eind aan.

Beveiliging valt af want ook daar heb je een opleiding nodig waar ik met een politieopleiding niet voldoende heb. Zelf zat ik te denken aan mogelijk in de kinderopvang een poging wagen om te solliciteren, echter heb ik geen idee wat daar een salaris zou zijn plus je kunt hier niet extra in de weekenden werken. Wel zou ik mogelijk enkele opdrachten kunnen uitvoeren aangezien je dan al met de doelgroep werkt.

Het gesprek met mijn leiding stond gepland maar ging helaas niet door ivm ziekte, ik hoop dat daar nog mogelijkheden uit kunnen komen.

Voltijd is geen optie ivm de vaste lasten. Duaal niet mogelijk omdat ik niet werkzaam ben in de branche. Dan blijft de flexibele deeltijd over welke ik zonder hbo en vrijstellingen op z'n vroegst binnen 3 jaar hoop te halen. Dit gaat alleen niet lukken als ik nog 36 40 uur werk ben ik bang.

Ik heb van de scholenverenigingen tot aan het ministerie van onderwijs afgebeld om te vragen naar opties ivm het grote leraren tekort. Helaas is er omtrent een vergoeding of iets momenteel niets mogelijk buiten de zijinstroom met verplichting hbo diploma. De eerste vraag welke ik overal kreeg was: heb je geen partner met een inkomen. Niet heel bemoedigend haha.
Maar wat je zelf ook aangaf: door alle toeslagen heb je momenteel best een heel aardig salaris. Is er in je kosten niets te schrappen waardoor je met minder uit kan? Heb je geen spaargeld als buffer? Je enige denkrichting lijkt te zijn waar je (extra) geld vandaan kunt halen.

Ik heb zelf eerst gekeken wat ik de komende jaren minimaal nodig heb als inkomen, en op welke kosten ik op kon besparen zodat ik met een parttime salaris rond kon komen. Ondertussen een buffer opgebouwd vanwege stageperiodes waarin ik waarschijnlijk minder kan werken. Ook heb ik gekeken welke banen ik de komende tijd zou kunnen doen om een vergelijkbaar inkomen te genereren, mocht ik een overstap moeten maken. Net zo lang gepuzzeld tot het uit kon.

Worst case zou ik tijdelijk een kamer kunnen verhuren. Hopelijk is dat niet nodig want ik ben erg aan mijn privacy en rust gehecht, maar ik heb ook een doel dat ik graag wil halen.

Probeer dus in mogelijkheden te denken!

Je zegt dat duaal niet haalbaar is omdat je geen passende baan hebt. In hoeverre is het mogelijk de komende maanden zo'n baan te vinden, zodat je in september wél met de opleiding kunt beginnen?
Weet je zeker dat je niet tegen een burn-out aan zit? Ik zou dat in ieder geval met je werkgever bespreken dat je dit rooster niet meer trekt en dat hij kan kiezen voor jou meer regelmaat te geven of dat je je ziek meldt zodat je tot rust kan komen.

Wat lijkt je leuk aan voor de klas staan, de regelmatige uren en extra vakanties? Klinkt dat niet aantrekkelijk na zoveel jaar wissdlende en dubbele diensten? Zou je bijvoorbeeld niet binnen de politie cursussen richting jeugdwerk kunnen doen, omscholen tot een andere functie binnen de politie of zelf les gaan geven op de politieschool? En op die manier meer regelmaat in je dagritme krijgen, wellicht is daar met personeelszaken en je chef over te praten.
Ni-2-0 schreef:
21-03-2019 00:12

Duaal niet mogelijk omdat ik niet werkzaam ben in de branche
Ik weet van Hogeschool Inholland dat ze je helpen bij het vinden van werk/stage.

Door het tekort aan leraren kan je in het eerste jaar ook al betaald aan het werk via bepaalde uitzendbureaus.
forumfossiel schreef:
20-03-2019 20:01
Hoe kan het eigenlijk dat deeltijd pabo net zo lang duurt als voltijds? De deeltijd variant van mijn WO opleiding duurt bijna 2x zo lang, omdat de studiebelasting per week de helft is.
Omdat je alles wat de voltijd op school doet, thuis in je eigen tijd moet doen.
Ik volg de opleiding ook in deeltijd, daarnaast werk ik 3 dagen. Ook moet ik een dag aanwezig zijn op stage. Het is best pittig, studie combineren met werk. Als ik van 7.30 tot 22.30 van huis ben voor werk en school is dat geen pretje. Maar je moet je vast proberen te houden aan wat het je op zal gaan leveren. Het is het mooiste werk wat er is en ze staan te roepen om je. Je moet er alleen wel rekening meehouden dat het wat lastiger is om rond te komen.
Suck it up, praat met je werkgever en kijk of er misschien mogelijkheden zijn om de opleiding fulltime te doen (dus overdag) en dan 's avonds en in het weekend en op collegevrije dagdelen ingeroosterd te worden bij de politie.

Je hebt dan op een bepaalde manier rust. Spaar verlof en geld voor onbetaald verlof voor je stageperiodes (en trouwens, ook dan kun je 's avonds en in het weekend nog werken). Het is een zware tijd, maar het is ook een investering in jezelf en in een gelukkige toekomst.

Iets met oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven