Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd studie combineren met moederschap, ervaringen?

23-01-2022 12:41 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn werk al een tijdje zat.

Nu wil ik mij om laten scholen en in de zorg werken. Ik twijfel tussen de opleidingen mbo4 verpleegkunde (deeltijd 2 jaar) en hbo-Verpleegkunde (deeltijd 4 jaar).

Kind is al gewend om 4 dagen naar de crèche te gaan, ik werk nu ook fulltime. In het weekend heb ik meer tijd om te werken, want zoon is bij zijn vader, doordeweeks heb ik ook tijd om te studeren.

Zijn er meer moeders die overwogen hebben om te studeren, toen de kinderen klein waren?
Alle reacties Link kopieren
Gezien alle stress, ook met/door je ‘pittige kind’ zou ik wachten tot hij/zij wat ouder en makkelijker is, voor je je op een deeltijdstudie en daarbij nog moeten werken, stort.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een flinke stap. Je bent toch pas twee jaar geleden gescheiden? Zou het niet fijner zijn om wat rust jn je leven te houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een deeltijd HBO opleiding, twee dagen per week les, daarnaast zeker 30 uur studielast en in de aanloop van deadlines meer. Twee dagen per week werk ik erbij. Ik heb twee kinderen, één in de bovenbouw van basisschool, de ander bovenbouw havo. Het is echt heel pittig, ik ben serieus geen dag per week vrij, de meeste avonden ook niet.
Mijn man doet heel veel voor de kinderen en het huishouden, anders was het echt onmogelijk.
In jouw geval, zou ik echt eerst wachten tot je kind wat ouder is en je wat rust en voorspelbaarheid terug hebt in je leven. En dan nog zal het heel erg pittig zijn.
Als je dit echt wil: mbo werken-leren traject, bbl dus.
Hoe ga je dat doen met onregelmatige uren?
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
23-01-2022 12:54
Als je dit echt wil: mbo werken-leren traject.
Hoe ga je dat doen met onregelmatige uren?
Daar ben ik nog naar aan het kijken. Ik zou in het weekend kunnen werken, maar doordeweeks geen avonddiensten.
Alle reacties Link kopieren
Reken erop dat je gemiddeld minimaal per week 16 uur nodig hebt voor je studie. Dus twee dagen (of een dag en drie avonden).
DuchessMeganMarkle schreef:
23-01-2022 13:01
Daar ben ik nog naar aan het kijken. Ik zou in het weekend kunnen werken, maar doordeweeks geen avonddiensten.
Zo werkt het natuurlijk niet. Het is geen kantoorbaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik rondde mijn geneeskundestudie af terwijl ik zwanger was van mijn tweede, mijn oudste werd 3 jaar rond mijn afstuderen.

Ik deed deeltijd coschappen en vond dat echt prima te doen. Werkte er niet ook nog naast en we deden het met zijn tweeën dus als ik iets had kon mijn man het een en ander opvangen.

Ik vond dat het juist ook veel vrijheid gaf omdat je wat minder gemist wordt dan als je eenmaal arts bent. Financieel wel een stuk zwaarder want ik verdiende niks. + wel wat gevoel van onveiligheid dat als mijn zoon ernstig ziek zou worden ofzo ik degene zou zijn die zou moeten stoppen, omdat mijn man geld in het laatje moest brengen. En dan was al die investering voor niets geweest, want het was zeker een tijds- en geldsinvestering van ons alledrie.

Maar goed, dat gebeurde (gelukkig) niet en ik vond het verder prima te doen als ik die onzekerheid van me afzette.

Heb ook geen vertraging opgelopen ten opzichte van medestudenten. Nu naar volle tevredenheid arts en moeder van 2 jongens.
lux- wijzigde dit bericht op 23-01-2022 13:08
2.93% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
23-01-2022 13:01
Daar ben ik nog naar aan het kijken. Ik zou in het weekend kunnen werken, maar doordeweeks geen avonddiensten.
Avonddiensten horen nu eenmaal bij de zorg.
Verder eens met een aantal mensen hierboven. Gezien de problemen die er nu spelen lijkt het me voor jou en je zoon veel beter om eerst wat rust te creëren.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
23-01-2022 13:07
Zo werkt het natuurlijk niet. Het is geen kantoorbaan.
Dan zou ik pas als hij 16 is kunnen werken in de zorg, zolang zoon nog klein is dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
23-01-2022 13:08
Avonddiensten horen nu eenmaal bij de zorg.
Verder eens met een aantal mensen hierboven. Gezien de problemen die er nu spelen lijkt het me voor jou en je zoon veel beter om eerst wat rust te creëren.
Rust creër ik niet door een stressvolle baan, wat ik verschrikkelijk vindt.
DuchessMeganMarkle schreef:
23-01-2022 13:11
Dan zou ik pas als hij 16 is kunnen werken in de zorg, zolang zoon nog klein is dus niet.
Of goede opvang regelen inderdaad. Hoe kan het dat je over zoiets niet nagedacht hebt?
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
23-01-2022 13:11
Dan zou ik pas als hij 16 is kunnen werken in de zorg, zolang zoon nog klein is dus niet.
Of je bent eerlijk naar jezelf en zet wat lager in. Genoeg zorgbanen overdag.
Alle reacties Link kopieren
doordeweeks heb ik ook tijd om te studeren.

Naast je opleiding g, de zorg voor je kind na de crèche, het huishouden, het 2x per dag dweilen (of daar ondertussen mee gestopt), het huishouden, je sociale contacten (die je in het weekend vrijwel niet kan hebben want dan moet je werken).

7 dagen per week bezig, ‘s ochtends stress om je zoon naar de crèche te krijgen, slaapproblemen.

Mijn mening: vragen om problemen en uitval.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
23-01-2022 13:13
Of goede opvang regelen inderdaad. Hoe kan het dat je over zoiets niet nagedacht hebt?
Ik zit daar nu toch over na te denken……
Voor de opvang zou ik moeten kijk naar een flexible kinderopvang. Ik weet dat ze in mijn woonplaats een 24 uurs gastouder opvang hebben. Er zijn mogelijkheden en dat wil ik eerst bekijken.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
23-01-2022 13:12
Rust creër ik niet door een stressvolle baan, wat ik verschrikkelijk vindt.
En je verwacht dat een baan in de zorg zonder stress is? Nogmaals, zet lager in en word alfahulp of helpende of hoe het tegenwoordig heet.
DuchessMeganMarkle schreef:
23-01-2022 13:17
Ik zit daar nu toch over na te denken……
Voor de opvang zou ik moeten kijk naar een flexible kinderopvang. Ik weet dat ze in mijn woonplaats een 24 uurs gastouder opvang hebben. Er zijn mogelijkheden en dat wil ik eerst bekijken.
Oh. Nou ja, ik zou zoiets bedenken vóórdat ik besluit welke opleiding ik wil doen.
Tijdens mijn hbo deeltijd studie was er een studiegenote die tussen alle bedrijven door nummer vijf op de wereld zette, dit terwijl haar man door de week meestal weg was ivm werk. Ik snap het nog steeds niet. Wat in haar voordeel was dat ze makkelijk leerde, maar verder?
Alle reacties Link kopieren
Lastig... werken, studeren én een kind lijkt me inderdaad enorm pittig, maar ergens werken waar je écht niet gelukkig van wordt is m.i. stressvoller. Ik kan dat alleen niet voor jou en jouw situatie beslissen; je zult zelf moeten kijken wat jou en je kind gaat helpen en waar je meer energie van over houdt en gelukkiger door bent.

Daarnaast ook andere dingen om over na te denken:
- welke van de 2 studies en waarom? Weet je al zeker dat de zorg wel wat voor je is?
- Kun je na die 2 jaar mbo ook doorstromen in hbo zonder dat daar meer jaar bij komen? Dan zou je eerst 2 jaar mbo kunnen proberen ipv dat je meteen aan die 4 jaar vast zit.
- kun je ook langer over je studie doen zodat je ook je tijd beter kunt indelen met je kind?
- opvang voor je kind bekijken, zoals hierboven al genoemd.
- kom je nog uit met financiën?

Er is vast nog meer... Ik vind het in ieder geval goed dat je je opties bekijkt, en ben zelf voorstander van veranderingen maken als je écht niet meer wilt en denkt dat die andere weg het voor je is. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen op het moment dat de zorg voor je kind makkelijker wordt.
Ik heb twee jonge kinderen, een halve baan en ben bezig met een deeltijd hbo opleiding. Zolang jongste slecht sliep en ik heel moe was, lukte het mij niet om ‘s avonds nog te studeren.
Ik ben een studie (mbo4) gestart toen mijn kinderen 11, 9 en 6 waren. Een dag naar school, twee dagen stage en thuis nog zes tot acht uur voor huiswerkopdrachten. Lukte prima, omdat de kinderen hier best zelfstandig zijn en mijn man een hoop oppakte waar ik ineens geen tijd meer voor had.

Kinderen konden gewoon blijven sporten, zwemlessen etc maar daar was wel vaak een heel strakke planning voor nodig. Op maandag koken voor maandag en dinsdag, op woensdag koken voor woensdag en donderdag. Huishouden op maandag, huiswerk op woensdag. Ben heel blij dat ik het gedaan heb maar ook heel blij toen het klaar was.

Financieel waren het zware jaren, omdat de studie geld kostte en ik niks verdiende.
Alle reacties Link kopieren
Ik was nog met een HBO opleiding bezig toen mijn kind geboren werd. Ik was ongeveer halverwege, dus nog twee jaar gestudeerd na de geboorte. Onderwijl 32 uur per week gewerkt. Achteraf snap ik niet hoe ik het gedaan heb, maar toch is het gelukt. Ik heb wel een man die toen maar 30 uur per week werkte, waarvan een deel in het weekend.

In alle eerlijkheid, gezien wat ik begrijp over jou en jouw situatie uit je topics: zou je dat nou wel doen? Ik krijg de indruk van een vrouw die eigenlijk constant bezig is met overleven en alle ballen in de lucht houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had op de deeltijd-heao een studiegenootje. Ze was een alleenstaande moeder van twee meisjes van rond de 8-10 jaar, werkte 24 uur in de week. Aan haar ex had ze niets. Onze opleiding was met klassikaal onderwijs en daarnaast nog studeren, projecten, scripties etc. Ik weet dat haar familie of buurvrouw in huis was (of de kinderen waren daar) als we school hadden en bij projecten/samen studeren ging ik meestak naar haar. Kon ze een enkele keer echt niet dan belde ze mij of een andere studiegenoot op en maakte ik aantekeningen, regelde een kopie van de slides etc. Ook deelden we samenvattingen en dat soort dingen. Ze gebruikte ook haar werk voor praktijkopdrachten, projecten etc. Ik heb altijd groot respect gehad voor haar organisatievermogen, stabiliteit, doorzettingsvermogen en discipline. Die eigenschappen zijn onmisbaar. Daarnaast had ze een netwerk thuis voor de kinderen en op school om je ergens bij te helpen. Hoe zit dat bij jou?

Ik verbaas me alleen over je keuze tussen mbo en HBO. Kom je voor HBO in aanmerking dan? Sommige basismodules op het HBO zullen een overlap hebben met wat je op het mbo leert of passen de mbo-modules in een minor. Wellicht zijn er ook schakelprogramma's voor mbo naar HBO in je studierichting. Dit kan je veel geld en tijd schelen als dat een aantal vrijstellingen geeft. Je werk kan ook als stage dienen met een aanvullende opdracht. Zoek dat ook even uit en wellicht is dan eerst mbo en dan HBO praktischer voor je en kost het niet eens zoveel meer tijd en geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe op dit moment een HBO studie (1 dag in de week naar school) naast mijn baan (3 a 4 dagen per week) in de zorg. Ik vind het pittig terwijl mijn dochter al een stuk ouder is. Ik zie aan studiegenoten die de kinderen kleiner hebben dat het best een heleboel organisatie-talent kost. Het studeren terwijl de kinderen vakantie/vrij hebben is lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven