Werk & Studie alle pijlers

Defensie doen of niet?

30-10-2020 16:11 39 berichten
Hallo!

Ik zit al een tijdje te broeden op het plan om bij defensie te gaan. Ik ben nu nog jong 27 en na je 30e gaat dat niet meer zo makkelijk.

Ik heb snel een afspraak met een recruiter om al m'n vragen te beantwoorden.

Nu ben ik ten eerste vrouw en heb twee lieve kindjes. :)

Zijn er vrouwen die ervaring hebben bij defensie?
Heeft er iemand ervaring met kinderen bij defensie?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-10-2020 18:46
Leger maar opdoeken dan?
Nee, genoeg mensen zonder kinderen of met al volwassen kinderen.
Ik wil de pret niet drukken, maar... Als je googled op "defensie leeftijd" zie je dat personen boven de 26 jaar niet mogen solliciteren.

Zie eerste kopje https://werkenbijdefensie.nl/contact/ve ... lliciteren.

Een maximumleeftijd voor VeVa is er niet, maar dat geldt wel voor een baan bij Defensie. Personen ouder dan 26 jaar mogen niet meer solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
30-10-2020 19:46
Ik wil de pret niet drukken, maar... Als je googled op "defensie leeftijd" zie je dat personen boven de 26 jaar niet mogen solliciteren.

Zie eerste kopje https://werkenbijdefensie.nl/contact/ve ... lliciteren.

Een maximumleeftijd voor VeVa is er niet, maar dat geldt wel voor een baan bij Defensie. Personen ouder dan 26 jaar mogen niet meer solliciteren.
Dacht dat het 28 was maar pin me er niet op vast.
Reservisten worden nu heel veel contracten niet verlengd wegens bezuinigingen. Mijn schoondochter haar contract eindigd ook. Zij gaat wat anders doen wel binnen defensie.
Ik ben thuis de enige burger. Man ,zoon dochter schoonzoon en schoondochter allemaal bij luchtmacht en kmar.
Net als alle andere banen zowel leuke als minder leuke kanten natuurlijk.
Neem aan dat TO echt wel nagedacht heeft over de negatieve kanten al is het indenken hoe het zal zijn vaak anders dan de werkelijkheid.
Gezondheidszorg is goed geregeld Maar de organisatie is groot en er gaat ook regelmatig wat fout ook qua planningen. Wees voorbereid op wijzingen qua data ( lees uitzendingen, oefeningen etc) als gezin is dit vaaknwel lastig. Hoe leg je aan je kinderen uit dat je weggaat bv 2 dagen voor kerst en dag erop al vertrek. Niet altijd natuurlijk maar ons overkomen. 3 weken later terug van uitzending....
maar iver het algemeen is het een hele goede werkgever waar je jezelf kan ontwikkelen.
Ik zou zeggen gewoonnproberen en niet te lang wachten. Je bent ook niet zomaar door de aanname procedure heen.
Kan nogal wat tijd overheen gaan. Bij mijn dochter bijna een jaar.
captain_hindsight schreef:
30-10-2020 18:46
Leger maar opdoeken dan?
Ja! Top idee!
Marée schreef:
30-10-2020 19:46
Ik wil de pret niet drukken, maar... Als je googled op "defensie leeftijd" zie je dat personen boven de 26 jaar niet mogen solliciteren.

Zie eerste kopje https://werkenbijdefensie.nl/contact/ve ... lliciteren.

Een maximumleeftijd voor VeVa is er niet, maar dat geldt wel voor een baan bij Defensie. Personen ouder dan 26 jaar mogen niet meer solliciteren.
In principe..... ik weet uit mijn naaste omgeving dat er wel uitzonderingen zijn. Maar vraag is dan wat jij voor defensie te bieden hebben.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-10-2020 18:46
Leger maar opdoeken dan?
captain_hindsight schreef:
30-10-2020 18:46
Leger maar opdoeken dan?
Nee. maar wel beter nadenken waarvoor en hoe we ons leger inzetten.

Nederland heeft tijdens mijn leven het leger soms ingezet op een verkeerde manier.
  • Srebrenica: Nederlandse militairen kregen een taak waarvoor ze niet voldoende bewapend waren, met het gevolg dat ze min of meer door de locale Servische troepen gegijzeld werden (en niet in staat waren de lokale bevolking te beschermen, om het mild uit te drukken)
  • Afghanistan: de bedoelingen waren goed, maar uiteindelijk is van de wederopbouw weinig overgebleven.
    Er zijn wel 24 nederlandse soldaten gesneuveld
Het is voor mij een vraag of de overheid goed nadenkt voordat het leger ingezet wordt, en voor mij zou dat een afweging zijn als ik bij Defensie solliciteren zou.

Overigens denk ik dat de kwaliteit van ons leger, en dan met name van de mensen zelf, erg goed is.
docotrandus wijzigde dit bericht op 30-10-2020 21:36
Reden: ik moest mijn zin nog afmak....
0.14% gewijzigd
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
ClumsyNinja schreef:
30-10-2020 16:48
Je bent een vrouw en je hebt kinderen; nou en? Zo veel mensen met kinderen die bij defensie werken. En waarom doet het vrouw-zijn er toe?

De meesten gaan werken bij defensie en bouwen daarná een leven op rondom het militaire gebeuren. Dat is net iets anders dan met een jong gezin alles omgooien om militair te worden. Dat geldt zowel voor vrouwen als voor mannen.

Als ik als man aangeef dat ik het leger inga dan vraagt mijn vrouw mij ook hoe ik het voor me zie. Het kan, maar het is veel minder vanzelfsprekend dan op m’n 18de.
Hapje02 schreef:
30-10-2020 16:47
Hoe vond jij dat als kind? Want je bent vaak doordeweeks ook niet thuis.
Voor mij was het een gegeven. Mijn vader was regelmatig weg op oefening voor langere tijd. Ook hebben mijn ouders jarenlang een weekendhuwelijk gehad.
Tuurlijk mistte ik mijn vader wel, maar het was voor mij geen probleem.
Mijn moeder was er om ons op te vangen.
Maar nu ben ik wel een zelfstandig type....😁
Alle reacties Link kopieren
lushmeisje schreef:
30-10-2020 16:38
Zowel mijn vader (nu met pensioen) als mijn zwager zijn luchtmachters.
Het is een werkgever waar de secundaire voorwaarden goed geregeld zijn, je krijgt ook voldoende kansen om je te ontwikkelen.
Wat je je wel moet realiseren is dat jouw functie overgeheveld kan worden naar een andere standplaats. Dat betekend meer reistijd of verhuizen. De kosten voor zowel reizen als verhuizen worden vergoed. Bij mijn zwager is het zo dat zijn reistijd ook werktijd is.....lees: met laptop in de eerste klasse werken. Maar hij is vrij hoog in rang, weet niet hoe dat voor onder-officiersrang geregeld is.
Uitgezonden worden is ook afhankelijk van de functie die je hebt. Zowel mijn vader (was in de logistiek werkzaam) als mijn zwager hebben meerdere keren op de lijst gestaan om uitgezonden te worden, maar is bij beiden nog nooit gebeurt.
Mijn vader is wel vaak meegeweest op oefening. Bv Canada, Tunesië, Noorwegen.

Als het je wat lijkt, gewoon doen!
Hier hetzelfde met mijn vader. Maar tegenwoordig word je volgens mij vrijwel altijd wel uitgezonden, ik ken niemand meer bij wie dat niet is gebeurd.
Wat overplaatsen betreft is het ook herkenbaar. Mijn vader kwam een hele tijd doordeweeks niet thuis omdat hij aan de andere kant van het land zat en hij vond dat vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
31-10-2020 11:45
Hier hetzelfde met mijn vader. Maar tegenwoordig word je volgens mij vrijwel altijd wel uitgezonden, ik ken niemand meer bij wie dat niet is gebeurd.
Wat overplaatsen betreft is het ook herkenbaar. Mijn vader kwam een hele tijd doordeweeks niet thuis omdat hij aan de andere kant van het land zat en hij vond dat vreselijk.
Grappig, ik ken dan juist weer vrijwel niemand die daadwerkelijk is uitgezonden. Het hangt enorm van je exacte functie af.

Die felle reacties snap ik dan ook niet zo. Er zijn legio functies bij defensie (Ja ook bij de luchtmacht) waarbij je een 'gewone baan' hebt en er helemaal geen risico is dat je opeens sneuvelt hoor. Of tenminste, niet meer dan bij willekeurig welke andere baan.

Dat gezegd hebbende, ik zou er niet willen werken. De arbeidsvoorwaarden zijn op sommige vlakken erg slecht en beperkend.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
31-10-2020 18:16


Dat gezegd hebbende, ik zou er niet willen werken. De arbeidsvoorwaarden zijn op sommige vlakken erg slecht en beperkend.
In welk opzicht bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Dat op missie gaan is een ding en hangt inderdaad van heel veel factoren af of dat vaak is of slechts een paar keer tijdens je carriere.

Waar ik veel meer moeite mee zou hebben (ook met betrekking tot mijn gezin en ook wanneer mijn man dat zou willen of moeten) zijn de regelmatige oefeningen. Regelmatig hup, een of twee weken naar een of ander buitenland. Lijkt mij echt niet leuk als mijn partner dat zou hebben, want je gezinssituatie is er bijna niet op te plannen. Een keer zes maanden op missie is op een bepaalde manier 'makkelijker' (en je krijgt er veel meer geld voor, dat helpt ook).
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
31-10-2020 18:30
In welk opzicht bijvoorbeeld?
Salarissen zijn laag, verplaatsingen waar je niks over te zeggen hebt, veel frustrerend administratief geneuzel, slechte planning en bureaucratie.

Gezondheidszorg is dan wel weer goed geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken, zou niets voor mij zijn. Ik zou altijd bang zijn om in een oorlog terecht te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven