Werk & Studie alle pijlers

Defensie doen of niet?

30-10-2020 16:11 39 berichten
Hallo!

Ik zit al een tijdje te broeden op het plan om bij defensie te gaan. Ik ben nu nog jong 27 en na je 30e gaat dat niet meer zo makkelijk.

Ik heb snel een afspraak met een recruiter om al m'n vragen te beantwoorden.

Nu ben ik ten eerste vrouw en heb twee lieve kindjes. :)

Zijn er vrouwen die ervaring hebben bij defensie?
Heeft er iemand ervaring met kinderen bij defensie?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen ervaring mee maar als dit is wat je graag wil gewoon doen!
Wat wil je doen? Commando? De kantine? Matroos?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook burgerfuncties. In welke functie heb je interesse?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Verschillende functies bij de luchtmacht spreken me aan.
anoniem_63638b468a47b wijzigde dit bericht op 30-10-2020 16:23
73.13% gewijzigd
Hapje02 schreef:
30-10-2020 16:22
Luchtmacht!
F16-piloot, techneut, kantine?
Alle reacties Link kopieren
Een stabiele thuissituatie? Een vader die de kinderen kan opvangen als jij op uitzending bent in het buitenland? Vind je het zelf geen probleem om regelmatig een half jaar te missen van je kinderen?


Zo ja, ga ervoor. Het zou mij helemaal niets lijken, maar genoeg mensen die wel een baan hebben waarbij ze maanden in het buitenland zitten terwijl ze ook kinderen hebben.
onderofficier vliegoperaties, inlichtingen en veiligheid, luchtgevechtsleiding, Cabin attendant.

Allemaal als onderofficier.
Alle reacties Link kopieren
Blijft je man/vriend bij je kinderen wanneer jij op missie gaat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
nimbus schreef:
30-10-2020 16:25
Een stabiele thuissituatie? Een vader die de kinderen kan opvangen als jij op uitzending bent in het buitenland? Vind je het zelf geen probleem om regelmatig een half jaar te missen van je kinderen?


Zo ja, ga ervoor. Het zou mij helemaal niets lijken, maar genoeg mensen die wel een baan hebben waarbij ze maanden in het buitenland zitten terwijl ze ook kinderen hebben.

Mijn man kan de kinderen opvangen, tot de kinderen 4 zijn hoef je sws als vrouw niet op uitzending dus dat scheelt al.

Nee, tuurlijk maak ik liever alles mee maar voor een goed doel zou ik dat zeker overwegen!

Ik ben geen type wat graag lang op 1 plek blijft. Ik raak heel snel verveeld.
Zowel mijn vader (nu met pensioen) als mijn zwager zijn luchtmachters.
Het is een werkgever waar de secundaire voorwaarden goed geregeld zijn, je krijgt ook voldoende kansen om je te ontwikkelen.
Wat je je wel moet realiseren is dat jouw functie overgeheveld kan worden naar een andere standplaats. Dat betekend meer reistijd of verhuizen. De kosten voor zowel reizen als verhuizen worden vergoed. Bij mijn zwager is het zo dat zijn reistijd ook werktijd is.....lees: met laptop in de eerste klasse werken. Maar hij is vrij hoog in rang, weet niet hoe dat voor onder-officiersrang geregeld is.
Uitgezonden worden is ook afhankelijk van de functie die je hebt. Zowel mijn vader (was in de logistiek werkzaam) als mijn zwager hebben meerdere keren op de lijst gestaan om uitgezonden te worden, maar is bij beiden nog nooit gebeurt.
Mijn vader is wel vaak meegeweest op oefening. Bv Canada, Tunesië, Noorwegen.

Als het je wat lijkt, gewoon doen!
lushmeisje schreef:
30-10-2020 16:38
Zowel mijn vader (nu met pensioen) als mijn zwager zijn luchtmachters.
Het is een werkgever waar de secundaire voorwaarden goed geregeld zijn, je krijgt ook voldoende kansen om je te ontwikkelen.
Wat je je wel moet realiseren is dat jouw functie overgeheveld kan worden naar een andere standplaats. Dat betekend meer reistijd of verhuizen. De kosten voor zowel reizen als verhuizen worden vergoed. Bij mijn zwager is het zo dat zijn reistijd ook werktijd is.....lees: met laptop in de eerste klasse werken. Maar hij is vrij hoog in rang, weet niet hoe dat voor onder-officiersrang geregeld is.
Uitgezonden worden is ook afhankelijk van de functie die je hebt. Zowel mijn vader (was in de logistiek werkzaam) als mijn zwager hebben meerdere keren op de lijst gestaan om uitgezonden te worden, maar is bij beiden nog nooit gebeurt.
Mijn vader is wel vaak meegeweest op oefening. Bv Canada, Tunesië, Noorwegen.

Als het je wat lijkt, gewoon doen!

Hoe vond jij dat als kind? Want je bent vaak doordeweeks ook niet thuis.
Je bent een vrouw en je hebt kinderen; nou en? Zo veel mensen met kinderen die bij defensie werken. En waarom doet het vrouw-zijn er toe?

Wat me eerder relevant lijkt: heb je de juiste vooropleiding? Hoe is je lichamelijke conditie? Ben je psychisch stabiel? Hoe ga je om met stress? Voel je je prettig in een (behoorlijk) hiërarchische werksituatie? Hou je van onregelmatige werktijden?
ClumsyNinja schreef:
30-10-2020 16:48
Je bent een vrouw en je hebt kinderen; nou en? Zo veel mensen met kinderen die bij defensie werken. En waarom doet het vrouw-zijn er toe?

Wat me eerder relevant lijkt: heb je de juiste vooropleiding? Hoe is je lichamelijke conditie? Ben je psychisch stabiel? Hoe ga je om met stress? Voel je je prettig in een (behoorlijk) hiërarchische werksituatie? Hou je van onregelmatige werktijden?
Of je een vrouw bent schijnt in bepaalde krijgsmacht onderdelen wel invloed te hebben, bij de luchtmacht niet of iig minder.

Vooropleiding heeft geen invloed, ze leiden je daar op voor de functie waar je op solliciteert.

Ben een sportief persoon en zover ik van mijzelf kan zeggen psychisch stabiel.

Ik denk de mate stres die je daar ondervindt is niet te vergelijken met de stres bij mn huidige baan, maar ik persoonlijk vind ik dat ik het beste presteer onder druk.

De werksituatie is voor mij geen probleem en de tijden ook niet.
Bij de defensie lijkt mij ontzettend gaaf! Als je denkt dat dat je roeping is zeker doen!

Voor mij valt het af:
1) Ik heb ontzettende heimwee, niet handig als je lang weg bent.
2) mijn medisch dossier wordt nooit goed gekeurd (mijn ogen zijn ‘te slecht’).

Ik denk dat je er heel goed aan doet om al je vragen op te schrijven en in dat gesprek met de recruiter te stellen. Een besluit hoef je niet direct te maken! Ik heb helaas geen ervaring om te delen. Wilde alleen laten weten dat het mij een grote maar hele gave stap lijkt!
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ik dit later weghaal maar...

Ik heb een burgerfunctie bij Defensie. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn echt heel goed. De mogelijkheden die je krijgt van opleiding, tot persoonlijke ontwikkeling, tot vrijwel altijd gebruik kunnen maken van een dienstvoertuig om te reizen tussen verschillende standplaatsen is geweldig. Het werk inhoudelijk is ook heel erg leuk maar je moet wel affiniteit hebben met IT. In vrijwel elke functie krijg je daar in meer of mindere mate mee te maken.

Ertegenover staat dat het een enorme, logge en bureaucratische organisatie is. Lastig om te weten hoe de processen lopen en wie waar van is. En net als je het door denkt te hebben komt er wel weer een reorganisatie of personele wisseling. Als militair moet je elke drie jaar van functie wisselen en de daarbij horende standplaats accepteren. Als deze standplaats ver van je huisadres afligt kan je een verhuisvergoeding krijgen of legering op de standplaats, dan blijf je daar tijdens je werkdagen.

Hoe het zit met uitzendingen en zo, dat weet ik niet. De gezondheidszorg is voor militairen trouwens ook heel goed geregeld.

Om uit te zoeken of je Defensie een leuke organisatie vindt zou je ook in eerste instantie als burger kunnen beginnen icm reservist voor de luchtmacht. Dat is denk ik minder belastend voor je gezin.

Succes! En wie weet tot ooit in de Defensieorganisatie 😉
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik werk bij de luchtmacht ook als vrouw zijnde. Je valt wel op maar zeker in de luchtmacht is het goed te doen. Als je militair wil worden (en dus geen burger functie) is denk ik de belangrijkste overweging of je echt 24/7 in dienst van de staat wil zijn (indien nodig uiteraard) of niet. Verder is het echt niet gek veel anders dan een andere baan. Zeker doen!

Edit:
Je moet inderdaad zoals hierboven genoemd er wel tegen kunnen dat je om de zoveel jaar best kans hebt dat je op een locatie komt te werken die ver van je woonplaats kan liggen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-10-2020 16:35
Blijft je man/vriend bij je kinderen wanneer jij op missie gaat?
Nee, dat doet hij niet. Ze redden zichzelf maar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hapje02 schreef:
30-10-2020 16:37
Mijn man kan de kinderen opvangen, tot de kinderen 4 zijn hoef je sws als vrouw niet op uitzending dus dat scheelt al.

Nee, tuurlijk maak ik liever alles mee maar voor een goed doel zou ik dat zeker overwegen!

Ik ben geen type wat graag lang op 1 plek blijft. Ik raak heel snel verveeld.

Je mag het doel niet zelf uitkiezen hè. Je kan ook een pionnetje worden in een vies politiek spel (dat is het meestal) met geen enkel waardig doel.

Ga je daarvoor het risico lopen dat je kinderen hun moeder verliezen? Of dat je met PTSS thuis komt?

Ik vind het onvoorstelbaar dag je zoiets zelfs maar overweegt. Of je bent super naïef en denkt echt dat je mensen gaat helpen en dat je niet dood kan gaan in een oorlogssituatie.
Alle reacties Link kopieren
...
kasiana wijzigde dit bericht op 10-11-2020 07:30
99.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
30-10-2020 16:48
Je bent een vrouw en je hebt kinderen; nou en? Zo veel mensen met kinderen die bij defensie werken. En waarom doet het vrouw-zijn er toe?

Wat me eerder relevant lijkt: heb je de juiste vooropleiding? Hoe is je lichamelijke conditie? Ben je psychisch stabiel? Hoe ga je om met stress? Voel je je prettig in een (behoorlijk) hiërarchische werksituatie? Hou je van onregelmatige werktijden?
Ik vind het voor een man met kinderen net zo problematisch. Een vrouw krijgt nog de eerste vier jaar vrijstelling voor uitzending, een man niet.
Bellyflop schreef:
30-10-2020 17:31
Je mag het doel niet zelf uitkiezen hè. Je kan ook een pionnetje worden in een vies politiek spel (dat is het meestal) met geen enkel waardig doel.

Ga je daarvoor het risico lopen dat je kinderen hun moeder verliezen? Of dat je met PTSS thuis komt?

Ik vind het onvoorstelbaar dag je zoiets zelfs maar overweegt. Of je bent super naïef en denkt echt dat je mensen gaat helpen en dat je niet dood kan gaan in een oorlogssituatie.
Leger maar opdoeken dan?
Alle reacties Link kopieren
Bellyflop schreef:
30-10-2020 17:31
Je mag het doel niet zelf uitkiezen hè. Je kan ook een pionnetje worden in een vies politiek spel (dat is het meestal) met geen enkel waardig doel.

Ga je daarvoor het risico lopen dat je kinderen hun moeder verliezen? Of dat je met PTSS thuis komt?

Ik vind het onvoorstelbaar dag je zoiets zelfs maar overweegt. Of je bent super naïef en denkt echt dat je mensen gaat helpen en dat je niet dood kan gaan in een oorlogssituatie.
Precies.

Heb nooit begrepen wat mensen in een baan bij defensie zien!
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
30-10-2020 18:46
Leger maar opdoeken dan?
Lijkt mij strak plan.
captain_hindsight schreef:
30-10-2020 18:46
Leger maar opdoeken dan?
Lijkt me een prima plan :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven