Developer (ICT) zonder ervaring
zondag 22 december 2019 om 12:57
zondag 22 december 2019 om 13:29
Dit is echt onzin. Mijn man is developer en stuurt ook een heel team aan. Sociale en communicatieve vaardigheden zijn ontzettend belangrijk en worden ook steeds belangrijker.
zondag 22 december 2019 om 13:55
enwatnu schreef: ↑22-12-2019 13:52Hiaten zijn er niet echt. Ik ben wel al lang bezig met mijn universitaire studie (7.5 jaar nu) en heb daarnaast weinig relevants gedaan. Sinds kort heb ik wel een bijbaan als programmeur.
Ik zie sociale vaardigheden heel vaak als vereiste in vacatures, dus volgens mij klopt de gedachte niet dat je niet sociaal hoeft te zijn als 'nerd'.
Bovenstaande redenen zorgen er dus voor dat ik onzeker ben.
Nou, gewoon solliciteren maar. Het ergste wat kan gebeuren is dat je afgewezen wordt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 22 december 2019 om 13:57
Het hangt een beetje van de baan af. Ik wil alleen zeggen dat je niet bij voorbaat kansloos hoeft te zijn als je sociale vaardigheden wat minder zijn. Genoeg mensen hebben dat, en die hebben ook werk kunnen vinden.
zondag 22 december 2019 om 15:23
Je hebt de markt mee, er is een grote behoefte aan informatici en ontwikkelaars. Gewoon je cv zo aantrekkelijk mogelijk opstellen (zonder te liegen of erg te overdrijven) en zoveel mogelijk sollicteren. Vroeg of laat heb je beet.
Ik zou wel eerst de studie afmaken en ondertussen proberen je skills te vergoten op het vlak dat je het meest aanspreekt.
Wat ik niet goed snap in je verhaal is dit. Je hebt het over developen en vervolgens over het "samenstellen van kleurencombinaties". Dat is echter het domein van een grafisch vormgever, niet van een ontwikkelaar. Verder is het ontwikkelen van apps iets totaal anders dan bijvoorbeeld voor het web programmeren in PHP en dat is weer iets anders dan andere programmeertalen of werken als frontend dev die werkt met javascript, jquery, react etc. Ik krijg de indruk dat je iets wilt waar je eigenlijk niet veel van afweet en dat kan ik dan weer niet rijmen met je studie.
In die zin is een traineeship met enige speelruimte misschien het beste, zodat je gaandeweg kunt kijken waar je voorkeur en kracht ligt.
Ik zou wel eerst de studie afmaken en ondertussen proberen je skills te vergoten op het vlak dat je het meest aanspreekt.
Wat ik niet goed snap in je verhaal is dit. Je hebt het over developen en vervolgens over het "samenstellen van kleurencombinaties". Dat is echter het domein van een grafisch vormgever, niet van een ontwikkelaar. Verder is het ontwikkelen van apps iets totaal anders dan bijvoorbeeld voor het web programmeren in PHP en dat is weer iets anders dan andere programmeertalen of werken als frontend dev die werkt met javascript, jquery, react etc. Ik krijg de indruk dat je iets wilt waar je eigenlijk niet veel van afweet en dat kan ik dan weer niet rijmen met je studie.
In die zin is een traineeship met enige speelruimte misschien het beste, zodat je gaandeweg kunt kijken waar je voorkeur en kracht ligt.
zondag 22 december 2019 om 15:58
zondag 22 december 2019 om 15:59
Je hoeft gelukkig zelf je afwijzing nooit te schrijven. Solliciteer gewoon op wat je leuk lijkt en kijk van daaruit verder.
Is er overigens een reden dat je geen bijbanen of andere projecten in die hoek hebt gedaan? Veel Informatica-studenten doen juist veel van dit soort dingen naast hun studie.
Niet dat ik er wat van vind, maar dat zou mogelijk een vraag kunnen zijn.
Is er overigens een reden dat je geen bijbanen of andere projecten in die hoek hebt gedaan? Veel Informatica-studenten doen juist veel van dit soort dingen naast hun studie.
Niet dat ik er wat van vind, maar dat zou mogelijk een vraag kunnen zijn.
zondag 22 december 2019 om 16:02
Dit is echt al jaren niet meer zo. Het belang van goede business cases kunnen presenteren en dergelijke wordt steeds groter. Steeds meer mensen doen opleidingen in deze richting, dus ook steeds meer mensen die niet aan het stereotype voldoen. Met name in de gamingwereld heb je ook behoorlijk wat schreeuwers.
zondag 22 december 2019 om 16:26
Je hebt, als je eenmaal bent afgestudeerd en ergens op solliciteert met jouw profiel waarschijnlijk binnen twee weken een baan. Het maakt echt geen reet uit hoelang je over je studie hebt gedaan of dat je eerst hbo geprobeerd hebt. Afgestudeerde informatici zijn zeldzaam en waardevoller dan de zoveelste 'helemaal hippe sociaal vaardige ict omgeschoolde' huppeltrut (m/v).
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
zondag 22 december 2019 om 16:45
Het klopt dat WO informatica niets te maken heeft met bv web development (WO informatica is voor 70% discrete wiskunde) maar je kunt jezelf makkelijk een framework aanleren, een klein portfolio op github opbouwen en dan ben je zo aan de slag.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
zondag 22 december 2019 om 17:35
Wat een onzin. IT is 1 van de meest sociale technische vakgebieden. De gebruiker is immers zelden technisch, terwijl dat in andere technische sectoren wel het geval is.
zondag 22 december 2019 om 18:23
Maar ontwikkelen niet. Als je daarin uitblinkt wil iedereen je hebben, ongeacht je sociale vaardigheden.
TO, programmeren en het maken van kleurencombinaties hebben weinig met elkaar te maken. Hoe kan het dat je dat niet weet, als je al zo ver bent met je studie?