Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: wachten op evt nieuwe baan??

06-08-2010 14:14 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
- Wegens herkenbaarheid toch maar even weggehaald :)-
Ik heb ook al gereageerd op het promovendi-topic daar schreef ik:

Wat dacht je van: een baan nemen, daarnaast starten als buitenpromovenda op oude stage-afdeling en als het geld dan binnenkomt die baan daar nemen en mocht het geld niet binnen komen promoveren naast een gewone baan?
Oh, geen optie dus, lees ik nu daar. Is er op die leuke afdeling geen ander werk wat je tot die tijd kan doen? Lesgeven, scripties begeleiden, onderwijsboek herzien etc?
Aangezien mijn vakgebied echt labwerk is, kan dat helaas niet..

Aargh, ik heb afgelopen weekend definitief de knoop voor mezelf doorgehakt dat ik wil stoppen. Ik ben heel opgelucht, maar ik doe echt al de hele week niets op mijn werk.. Heb echt het gevoel dat ik liever vandaag stop dan morgen :(:(
quote:Zwieber schreef op 06 augustus 2010 @ 14:22:

Oh, geen optie dus, lees ik nu daar. Is er op die leuke afdeling geen ander werk wat je tot die tijd kan doen? Lesgeven, scripties begeleiden, onderwijsboek herzien etc?Dat heb ik inderdaad gevraagd. Of er misschien een tijdelijke baan was op wat voor manier dan ook. Maar daar waren op dit moment helaas geen financiele middelen voor.
ik vind het nogal wat om al je pijlen te richten op iets wat nog zo onzeker is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Okay, dus je bent er al over uit dat je wil stoppen, lijkt mij een goede keus. Je zegt trouwens in de OP dat je vrijwel zeker een baan krijgt daar als het geld binnengehaald wordt maar uit de woorden die jij citeert kan ik dat zeker niet halen. Het is een mogelijkheid maar geen zekerheid. Zijn er andere plekken waar je wetenschappelijk werk kan verrichten in de tussentijd? Onderzoeksbureau's, bedrijven en is het een optie je eigen geld binnen te halen met sponsors enzo?
Ze hebben me eerder een baan aangeboden (toen ik nog maar net begonnen was met promoveren hier). Die heb ik toen geweigerd, omdat ik dacht dat dit ook nog wel heel leuk zou worden. *dom*

Ik weet dus dat ze me wel graag willen hebben. Ik heb ook nog telefonisch contact met ze gehad en ze klonken wel of ze echt de intentie hadden me aan te nemen. Maar inderdaad geen 100% zekerheid. :S

Ik heb me alvast ingeschreven bij een uitzendbureau voor labwerk, maar dat is wel allemaal te laag niveau. Niet erg voor een tijdje, maar wel voor lang.

Verder ben ik wel op zoek gegaan naar een andere wetenschappelijke baan, maar dat is allemaal voor langere tijd (minimaal een jaar). En als er straks geld is op de leuke afdeling, wil ik daar natuurlijk wel heen en niet nog vastzitten aan een andere baan.

Of ik zou zo'n baan moeten nemen en niet moeten vertellen dat ik eigenlijk wacht op wat anders en gewoon ontslag nemen als ik daar terecht kan. Maar ik weet niet of dat wel eerlijk is en ik dat wel kan maken..
Zelf een beurs aanvragen is inderdaad ook een optie. Maar voor ik dat geld eens heb, zijn we natuurlijk ook alweer een hele tijd verder.
quote:Oreade schreef op 06 augustus 2010 @ 14:32:

Ze hebben me eerder een baan aangeboden (toen ik nog maar net begonnen was met promoveren hier). Die heb ik toen geweigerd, omdat ik dacht dat dit ook nog wel heel leuk zou worden. *dom*

Ik weet dus dat ze me wel graag willen hebben. Ik heb ook nog telefonisch contact met ze gehad en ze klonken wel of ze echt de intentie hadden me aan te nemen. Maar inderdaad geen 100% zekerheid. :S

Ik heb me alvast ingeschreven bij een uitzendbureau voor labwerk, maar dat is wel allemaal te laag niveau. Niet erg voor een tijdje, maar wel voor lang.

Verder ben ik wel op zoek gegaan naar een andere wetenschappelijke baan, maar dat is allemaal voor langere tijd (minimaal een jaar). En als er straks geld is op de leuke afdeling, wil ik daar natuurlijk wel heen en niet nog vastzitten aan een andere baan.

Of ik zou zo'n baan moeten nemen en niet moeten vertellen dat ik eigenlijk wacht op wat anders en gewoon ontslag nemen als ik daar terecht kan. Maar ik weet niet of dat wel eerlijk is en ik dat wel kan maken..Waarom zou dat niet eerlijk zijn? Zo werkt het toch. Je neemt een baan aan met het idee er te blijven totdat er wat beters langs komt. Ik zou niet zo moeilijk doen hierover. Bovendien, tegen de tijd dat je zou beginnen in een nieuwe baan is het vast als eind september, dan kan je misschien nog zelfs in je proeftijd ontslag nemen mocht blijken dat je terecht kan op ideale plek.
Mmm, weet je echt nog wel zeker dat je terug kunt komen? Mijn ervaring is dat als je eerst nee tegen een baan zegt, je later ook niet meer een andere baan krijgt. Ik zou dus wel verder solliciteren en niet mijn pijl op 1 werkgever richten.

Succes!
@Zwieber: Misschien moet ik inderdaad ook niet te eerlijk willen zijn inderdaad. Lastig, want dat zit iets te veel in mijn aard.. Vind het nu al moeilijk om mijn mond te houden tegen mijn collega's enzo..

Is het eigenlijk heel stom om te bellen om te vragen of je wel echt kunt komen als er dan straks geld is?
quote:Marahbloem schreef op 06 augustus 2010 @ 15:13:

Mmm, weet je echt nog wel zeker dat je terug kunt komen? Mijn ervaring is dat als je eerst nee tegen een baan zegt, je later ook niet meer een andere baan krijgt. Ik zou dus wel verder solliciteren en niet mijn pijl op 1 werkgever richten.

Succes!

Bij promotieonderzoek werkt dat net even anders. Ze willen de beste voor de plek hebben, dus ik denk dat ze blij zijn als ze toch wil komen.

Persoonlijk zou ik liever nog even op je huidige plek blijven, misschien kun je wel nog nuttige nieuwe technieken leren in de komende tijd bijvoorbeeld. Zou het niet kunnen dat het weer iets beter gaat als de druk eraf is omdat je besloten hebt dat je weg gaat?
quote:magica schreef op 06 augustus 2010 @ 15:39:

[...]

Bij promotieonderzoek werkt dat net even anders. Ze willen de beste voor de plek hebben, dus ik denk dat ze blij zijn als ze toch wil komen.

Persoonlijk zou ik liever nog even op je huidige plek blijven, misschien kun je wel nog nuttige nieuwe technieken leren in de komende tijd bijvoorbeeld. Zou het niet kunnen dat het weer iets beter gaat als de druk eraf is omdat je besloten hebt dat je weg gaat?

Dat idee heb ik inderdaad ook, Magica. Ze willen me (naar mijn idee) wel heel graag hebben als er eenmaal geld is.

Ik dacht ook dat het wel gemakkelijker zou zijn hier als ik die beslissing eenmaal genomen zou hebben. Maar omdat ik het nu nergens meer voor doe (Ik ga namelijk toch geen boekje maken hier..), is mijn motivatie nog verder gekelderd en tel ik echt elke dag de uren tot het voorbij is. Maar het zou qua zekerheid natuurlijk wel heel fijn zijn om hier te blijven.
er wordt overal bezuinigd, hoe zeker ben je dat dat geld er komt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Oreade schreef op 06 augustus 2010 @ 14:14:

Ik heb het hoofd van mijn oude stage-afdeling gevraagd of daar een promotieplek is. Daar had ik het namelijk super naar mijn zin en weet ik zeker dat ik vind wat ik nu mis.

Op dit moment was er geen plaats, maar er waren een aantal subsidie-aanvragen uitgegaan waarvan ze nog niet wisten of ze het geld toegekend zouden krijgen. Ik zou in december/januari nog eens terug kunnen bellen. Als er dan geld was, "zouden we eens kunnen bekijken of die projecten iets voor je zijn."

Ik denk dus vrij zeker te weten hier wel aan de slag te kunnen. Ik weet alleen niet wanneer dat zou kunnen.

In mijn huidige baan ben ik de weinige motivatie die ik had nu al helemaal kwijt.. Eigenlijk zie ik het niet zitten om de tijd tot ik evt zou kunnen beginnen aan die nieuwe baan hier uit te zitten. Aan de andere kant heb ik natuurlijk ook het geld nodig.

Mijn inschatting is een andere. Niet alleen omdat je eerder al een baan daar hebt afgeslagen maar ook omdat je na zo'n korte tijd al opgeeft bij je huidige werkplek. Dat draagt niet bij aan een beeld van iemand die weet wat hij wil en bereid is om door te zetten om dat doel te realiseren. Dat je over vijf maanden nog eens kunt bellen, tja, dat geldt voor iedere belangstellende nietwaar?

Wat maakt je huidige plek nog zo vreselijk dat je er op stel en sprong weg wilt?
quote:wuiles schreef op 06 augustus 2010 @ 19:01:

Mijn inschatting is een andere. Niet alleen omdat je eerder al een baan daar hebt afgeslagen maar ook omdat je na zo'n korte tijd al opgeeft bij je huidige werkplek. Dat draagt niet bij aan een beeld van iemand die weet wat hij wil en bereid is om door te zetten om dat doel te realiseren. Dat je over vijf maanden nog eens kunt bellen, tja, dat geldt voor iedere belangstellende nietwaar?Nogmaals, dat werkt voor een promotieplaats echt anders. Je bent zo 'verweven' met je onderwerp dat je het echt niet trekt om vier/vijf jaar zo hard te werken als het onderwerp toch niet je echte interesse heeft. Bovendien leg je je met je keuze voor een onderwerp al enigszins vast op een bepaald vakgebied, dus je zou wel gek zijn als je blijft hangen in onderzoek dat je eigenlijk niet interessant vindt. En dat weten de groepsleiders ook. Het gebeurt echt veel vaker dat mensen hun draai niet vinden op hun eerste plek en daarna met vlag en wimpel promoveren op de volgende.
quote:magica schreef op 07 augustus 2010 @ 11:00:

[...]

Nogmaals, dat werkt voor een promotieplaats echt anders. Je bent zo 'verweven' met je onderwerp dat je het echt niet trekt om vier/vijf jaar zo hard te werken als het onderwerp toch niet je echte interesse heeft. Bovendien leg je je met je keuze voor een onderwerp al enigszins vast op een bepaald vakgebied, dus je zou wel gek zijn als je blijft hangen in onderzoek dat je eigenlijk niet interessant vindt. En dat weten de groepsleiders ook. Het gebeurt echt veel vaker dat mensen hun draai niet vinden op hun eerste plek en daarna met vlag en wimpel promoveren op de volgende.

Ik denk inderdaad dat het zo werkt in de wetenschap. Wel een punt van Rosanna.. Hoe weet ik zeker dat het geld er komt? Ze hebben een hoop subsidieaanvragen gedaan, maar je weet natuurlijk nooit of die gehonoreerd worden. Aan de andere kant denk ik wel dat er een keer binnen het komende half jaar/jaar iets aan geld binnenkomt. De prof is best een grote naam en ze doen subsidieaanvragen aan de lopende band.

@ Wuiles: Ik ben mijn huidige werkplek om een aantal verschillende redenen beu (onderwerp, begeleiding, sfeer op afdeling). Daarnaast heb ik zo lang met dat ontevreden gevoel doorgemodderd dat ik het nu echt he-le-maal gehad heb. En nu ik toch besloten heb te gaan stoppen, heb ik daar geen enkel doel meer.
quote:Oreade schreef op 07 augustus 2010 @ 11:17:

Ik denk inderdaad dat het zo werkt in de wetenschap. Wel een punt van Rosanna.. Hoe weet ik zeker dat het geld er komt? Ze hebben een hoop subsidieaanvragen gedaan, maar je weet natuurlijk nooit of die gehonoreerd worden. Aan de andere kant denk ik wel dat er een keer binnen het komende half jaar/jaar iets aan geld binnenkomt. De prof is best een grote naam en ze doen subsidieaanvragen aan de lopende band.

De aanvragen die ze nu gedaan hebben zullen niet geraakt worden door eventuele bezuinigingen, want NWO (of een andere subsidieverstrekker) heeft voor deze ronde al een budget vastgesteld waar ze zich aan houden. Mochten al deze aanvragen niets worden, dan kon het in een volgende ronde inderdaad wel eens lastiger worden vanwege geslonken budgetten.

Maar ook grote namen grijpen wel eens mis; je weet nooit zeker of ze inderdaad geld voor je zullen hebben over een half jaar.
anoniem_9626 wijzigde dit bericht op 07-08-2010 12:33
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Maar hou ondertussen wel je ogen open voor andere promtiemogelijkheden. Je hebt nu immers toch wel goed geleerd wat je perse niet wil, dus je kunt nu beter beoordelen of iets bij je past of niet dan de eerste keer. Dus als het niet doorgaat, dat je wat andere mogelijkheden achter de hand hebt. Ik heb hier bij onderzoeksafdelingen ook vaak gezien dat er mensen meelopen om te kijken of ze het wat vinden qua sfeer, hierarchie, faciliteiten ed. Dat kun je ook doen her en der.

Een promotieplek die niet naar je zin is, is echt erger dan een baan..... Echt opzeggen als je zo zeker bent dat je daar niet verder wil.

Succes!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik ken inderdaad ook meerdere promovendi die cum laude promoveerden, maar eerst een jaar oid op de verkeerde plek/onderwerp zaten. Is niet erg en niet ongebruikelijk.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Goed om te horen dat jullie in ieder geval ook denken dat dit een hele goede keuze kan zijn.

Ik heb hier en daar mijn netwerk maar eens aan het werk gezet om te lobbyen. Ik denk dat ik deze week ga vertellen dat ik wil gaan stoppen. Eng wel..

@Singlala: Ik moet inderdaad mijn ogen ook maar open houden voor andere promotieplaatsen. Wie weet komt er nog wat voorbij wat ook heel erg leuk kan zijn. Ik krijg dan alleen zo'n naar gevoel, omdat deze baan ook heel leuk leek toen ik er aan begon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven