Werk & Studie alle pijlers

Dilemma

16-06-2013 13:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Je hebt ook deeltijd opleidingen HBO. Volwassenen HBO.

De opleiding MWD heb ik voltijds gedaan, qua leerstof prima te doen, colleges vond ik boeiend en de cijfers waren prima, maar de stages en het leren om een goede beroepshouding aan te nemen, goede intakes af te nemen en de zelfreflectie op mijn handelen kostten mij in elk geval best veel energie.
Ik ken voldoende mensen die het (gepland of ongepland) prima gelukt is om een (voltijds)studie te combineren met zwanger zijn of moeder zijn. Daarbij; dat je wil gaan proberen zwanger te worden, is geen garantie dat het direct lukt. Ik zou er gewoon voor gaan. Eventueel alvast kijken of de studie ook in deeltijd te volgen is, mocht dat wenselijk zijn. En anders maar wat studievertraging, toch? Dit soort zaken lost zich over het algemeen wel op.

Het lijkt me wel belangrijk dat je partner er wel echt achter gaat staan. Anders krijg je mogelijk om het minste of geringste "zie je wel" "ik zei toch dat je het niet aan kon" of "ja, jij wilde zo nodig gaan studeren" te horen. Ik zie dat mijn partner niet zo snel doen, maar ik ken de jouwe natuurlijk niet ;)

Ik zou me in ieder geval ook in mijn studiewensen hierdoor niet af laten remmen. Het kan namelijk best gecombineerd.
O ja, en onderschat inderdaad de invloed van ondervraagd worden op je gemoed niet. Daar kun je inderdaad heel moe en geirriteerd van raken. Als je studie je motiveert en je (de meeste vakken) écht leuk vindt, dan levert dat mogelijk juist energie op ;)

Daarbij waren de "schooldagen" op het HBO over het algemeen niet zo lang als op het MBO, als ik me niet vergis.
Met je MBO diploma werk gaan zoeken en dan in deeltijd je HBO halen. Als je in dezelfde richting je HBO wil halen als je MBO heb je meteen een stageplek.
Ik zou mijn studieplannen en zelfontwikkeling nooit laten afhangen van wat een man ervan vindt.

Je man staat er niet achter? Hij heeft makkelijk lullen. Als het fout mocht gaan tussen jullie kun jij met een hbo studie tenminste ook kans maken op een baan.

Zolang je zwanger worden worden kunt combineren met een studie zou hij van mij de boom in kunmen met zijn "ik sta er niet achter".
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 16 juni 2013 @ 13:44:

Ik zou mijn studieplannen en zelfontwikkeling nooit laten afhangen van wat een man ervan vindt.

Je man staat er niet achter? Hij heeft makkelijk lullen. Als het fout mocht gaan tussen jullie kun jij met een hbo studie tenminste ook kans maken op een baan.

Zolang je zwanger worden worden kunt combineren met een studie zou hij van mij de boom in kunmen met zijn "ik sta er niet achter".

+1

Je weet niet wat de toekomst brengt. Jullie hebben daar allebei een bepaald beeld bij (hetzelfde?!) maar dat wil niet zeggen dat het zo ook gaat. Zorg voor jezelf en een goede basis. Je opleiding hoort hierbij. Klaar.
Trouwens, nog eens nadenkend, 24 en 36 is toch ook best wel een andere levensfase. Helemaal als jij er toch nog een studie aan vast wilt plakken en ook nog stufi daarvoor kan ontvangen, maar hij echt klaar is voor het vaderschap. Maar als hij graag kinderen wil en niet wil of kan wachten tot jij ook zover bent, omdat hij dan 'al' 40 is, dan vind ik dat behoorlijk egocentrisch eerlijk gezegd. Want als je eenmaal uit de schoolbanken bent, is het verrekte lastig er weer terug in te gaan. Misschien moet hij eens een aantal aanpassingen doen om het jou gemakkelijker te maken om dingen te combineren?
Ik ben van MBO naar HBO gegaan (voltijd). HBO is wel andere koek dan MBO. Ik had bijvoorbeeld mijn stapeltje boeken van het laatste jaar MBO gelegd naast die van het eerste semester van de HBO. Die stapel van de HBO, was zeker vier keer zo hoog. Je moet heel veel theorie erin stampen. Het lukte me wel, want op een gegeven moment zit je gewoon op die snelheid van de HBO. Maar bij MBO kon ik het bijwijze van, met twee vingers in mijn neus. Bij HBO moest ik echt aanpoten.

Ik zou zeker een poging wagen, wel deeltijd.
Je man wil dus én geen vier jaar wachten (wat ik best begrijp) én hij ziet de combinatie kind/hbo-studie niet zitten. Tja, dus jij moet je toekomst maar opzij schuiven omdat hij haast heeft?

Als je wil, kan alles. Ik heb MWD deeltijd gedaan, het is een leuke studie en kostte mij niet (te) veel energie, hoewel dat zeer persoonsgebonden is natuurlijk. Ik had zelf geen kinderen toen, maar genoeg klasgenoten van mij wel en die hebben het ook gehaald. Natuurlijk is het pittig maar als je gemotiveerd bent kun je heel veel aan Iaar ik zou er zeker voor gaan!
Eigenlijk vind ik 40 om vader te worden nog niet zo'n gekke leeftijd; 't is wel oud, maar anderzijds is 24 jaar om moeder te worden wel erg jong. Ben jij er zelf wel klaar voor?
Studie zeker gaan doen.

Ik zou het voltijds doen denk ik.

Waarom kun je eigenlijk geen kind krijgen als je studeert en wel als je werkt?
Je bent 25 en hebt alleen nog maar op school gezeten. Zometeen wil je kinderen en dan ben je dus de eerste 10 jaar ook nog niet aan het werk. Dan komt de tijd dat de kinderen meer op school zitten en jij de arbeidsmarkt op gaat....Wat heb je daar dan te bieden?

Nog een opleiding er bij doen klinkt leuk, maar dan heb je straks alleen maar gestudeerd en kinderen gekregen. Wat voegt die HBO studie dan toe. Wat maakt jou dan nog aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt?
quote:yoshe schreef op 16 juni 2013 @ 15:01:

Je bent 25 en hebt alleen nog maar op school gezeten. Zometeen wil je kinderen en dan ben je dus de eerste 10 jaar ook nog niet aan het werk. Dan komt de tijd dat de kinderen meer op school zitten en jij de arbeidsmarkt op gaat....Wat heb je daar dan te bieden?

Nog een opleiding er bij doen klinkt leuk, maar dan heb je straks alleen maar gestudeerd en kinderen gekregen. Wat voegt die HBO studie dan toe. Wat maakt jou dan nog aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt?Omdat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
.
Als hij niet meer kan wachten dan had hij voor een vrouw van zijn eigen leeftijd moeten kiezen. Hij kan niet van een vrouw van 24 verwachten dat ze afziet van een studie omdat hij anders zichzelf te oud vindt om nog kinderen te krijgen en omdat híj het niet ziet zitten om een studie met een kind te combineren.

Waarom ziet hij dat laatste trouwens niet zitten, is hij bang dat hij zelf teveel moet inleveren of zo?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou absoluut die voltijdse HBO opleiding gaan doen, en wel om de volgende redenen:

1. Je moet doen waar jij zelf achter staat;

2. Jij wil graag verder leren, en die droom moet je m.i. niet opgeven;

3. Jij kan en wil meer dan MBO niveau (werk); uit onder je niveau presteren haal je uit den duur geen voldoening meer;

4. Je bent nu nog jong en hebt geen kinderen;

5. Je hebt nu nog recht op studiefinanciering;

6. Je moet je in je ontwikkeling niet door een ander tegen laten houden;

7. Het is niet gezegd dat het jullie gegeven is om (snel) kinderen te krijgen;

8. Het is niet gezegd dat jullie bij elkaar zullen blijven, maar dan heb je wel je droom voor hem opgegeven en zit jij met een minder goede positie op de arbeidsmarkt dan je gewild en gekund zou hebben;

9. Het gaat slecht met de economie; er zijn maar weinig banen en het is m.i. verstandiger om door te leren om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren;

10. En nog maar een keer: jij wil het - volgens mij heel - graag, dus laat je niet tegenhouden.
Oh en het lijkt mij - met gemiddeld een 9,4, een van oorsprong al Havist zijnde, een 4-jarige opleiding in 2 jaar voltooien, het MBO als te praktijkgericht ervaren en het vervelen in de lessen - dat het HBO je veel beter zal liggen en je daar meer uitdaging zult vinden. Ik denk niet dat je twijfels gegrond zijn.
Eerst voor jezelf kunnen zorgen, pas dan aan kinderen denken.

Maak eerst je studie af. Je man, wist dat hij een jonkie trouwde, dit is de consequentie.

Het mooiste wat je je kinderen mee kunt geven, is een moeder die voor zichzelf kan zorgen. Je kunt er niet vanuit gaan, dat je huwelijk eeuwig stand houd of dat er niks fout gaat. Leeg een goeie basis
Helemaal eens met Branwen en anderen.

Laat je niet opjagen voor zoiets ingrijpends als een kind krijgen, als je er nog niet echt aan toe bent en eigenlijk nu andere plannen hebt. Waarom zou je het jezelf moeilijker maken dan nodig is? Je hebt nog jaren de tijd wat een kind krijgen betreft. Hij ook, hij is een man; leeftijd maakt daar niet zoveel uit als bij een vrouw (vind ik).

Kortom: kies voor jezelf, zou ik zeggen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven