Werk & Studie alle pijlers

Docent in het MBO (MBO2)

02-10-2024 11:25 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Mogelijk ga ik overstappen van een baan in de zorg naar docent (ook vakgebied zorg).
Zijn hier mensen met ervaring als docent op het MBO?
Wat vond je fijn, en wat niet? Wat viel enorm tegen? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik ga nog meelopen hoor, maar 1 dag is natuurlijk anders dan dat het echt je baan is en ik wil er zeker niet te lichtzinnig instappen.

Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jarenlang in het mbo gewerkt, maar dat is wel even geleden.

Een paar dingen uit mijn ervaring:
- docenten hebben allemaal een mening en sommigen berijden graag stokpaardjes. Ze zijn ook eigenwijs. Dat betekent dat besluitvorming in ons team soms heel langzaam en stroperig ging. Ik vond veel zaken ook slecht georganiseerd, omdat iedereen graag zelf wil bepalen wat hij / zij doet.
- De motivatie van leerlingen is soms ver te zoeken, daar moet je mee om kunnen gaan. Het is heel belangrijk dat ze je gaan vertrouwen en dat ze zich gezien voelen. Als het je lukt om die connectie te maken zijn het hele fijne jonge mensen, waar je ook veel van kan leren en mee kan lachen.
- Op niveau 2 (ik weet niet of de niveaus tegenwoordig nog zo zijn) zitten veel leerlingen die cognitief wel meer in hun mars hebben, maar die op school niet goed kunnen presteren vanwege problemen in de privesfeer. Dit zijn regelmatig hele serieuze problemen, denk aan loverboys, criminaliteit, mishandeling door ouders, op straat gezet worden door ouders etc. etc. Vaak weet je dat niet, maar vind je een student onhandelbaar, snel boos, agressief. In mijn ervaring zit achter woede van studenten bijna altijd een verdrietig verhaal. Laat je dus niet te snel afschrikken als een student zich zo gedraagt (al zijn er natuurlijk ook gewoon vervelende studenten)
- In het onderwijs (vanuit de overheid) worden telkens weer nieuwe onderwijsvormen bedacht die heel veel heil gaan brengen. Meestal door mensen die weinig kaas hebben gegeten van hoe onderwijs er op de werkvloer nu eigenlijk aan toe gaat. Als docent heb je daar weinig inbreng in, maar wordt je wel geacht je onderwijs om te gooien vanwege het laatste hippe onderwijsconcept.
- Het kan ontzettend leuk zijn, maar is ook een baan met een hoge werkdruk.
- In het onderwijs wordt gewerkt met een flexibele schil aan werknemers. Je krijgt 2x een contract en als je een vast contract moet krijgen is het maar afwachten of er niet net bezuinigingen zijn. Want dan sta je weer op straat, ook als je goed functioneert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Kan ik zeker wat mee! Ik heb me voorgenomen om qua contract me niet te druk te maken. In de zorg is altijd wel werk natuurlijk. Maar stom genoeg vind ik het toch wel een ding... Na jaren een vast contract zo de onzekerheid in, waar ik nu in een positie zit die ik niet zomaar meer terugkrijg...
Alle reacties Link kopieren Quote
Fulltime?

Bewaak je grenzen. Zowel naar de organisatie, je leidinggevende en studenten.

Ik adviseer een zero-tolerance beleid wat betreft verbaal en fysiek geweld, zowel naar jezelf toe als naar medestudenten. Gelijk eruit en eerst een herstelgesprek (en eventueel gebaar) voordat de student weer welkom is in de les.

Zoek de humor die aansluit bij de klas die je in je lokaal hebt.

Word geen dictator, maar ook geen Sinterklaas.

Beweeg door je lokaal.

Maak met iedereen even contact bij binnenkomst (hand/boks/goedemiddag). Vang ze op bij de deur. En bij einde van de les net zo.

Wees niet te verbaal, ook je lessen en opdrachten niet.

Bedenk welke regels echt belangrijk zijn en handhaaf die. Bijvoorbeeld oortjes uit bij uitleg, maar bij zelfstandig werken mogen ze wel in. Etc.

Het fijne: lessen ontwerpen, de interactie met leerlingen en zien leren (ook kleine successen zijn een succes en het waard om te leren).

Groepsdynamiek kunnen beheren (niet beheersen) is essentieel.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Logisch dat je niet lichtzinnig denkt over deze stap! Wat zou de reden zijn om het wel te doen?
♡♡♡
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
02-10-2024 13:46
Logisch dat je niet lichtzinnig denkt over deze stap! Wat zou de reden zijn om het wel te doen?
Mmm, ik denk dat het onderwijs mij altijd al wel getrokken heeft. In het verleden ook op speciaal basisonderwijs gewerkt.
Eerder wilde ik graag - leve mijn ego ;) - allll mijn kennis delen op een hogeschool of universiteit. Daar ben ik wel van terug gekomen.
Ik zou zo graag een bijdrage leveren aan deze groep. Niet altijd de volle capaciteit in kunnen zetten door thuissituatie, door persoonlijke omstandigheden. Ik zou leerlingen die altijd maar onderschat worden vooruit willen helpen, motiveren. En ik ben me er heus van bewust dat lang niet iedereen even gemotiveerd is. Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen. Ik vind het gewoon zo vervelend dat ik (ook in mijn omgeving) zo vaak hoor hoe MBO-ers worden weggezet als niet zo vaardig en slim terwijl we ze zo hard nodig hebben! En ik vind het fijn dat ik hier echt de ruimte heb om praktijkervaring in te zetten en écht weet waar ik het over heb qua vakken die ik zal moeten geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben docent op het mbo niveau 3/4.

Ik sluit me aan bij de post van Selene. Alles zeer herkenbaar.

Ik vind mijn baan erg leuk. Contact met de studenten en specifiek deze doelgroep vind ik ontzettend leuk en geeft mij veel voldoening. De vrijheid van het ontwerpen van het eigen onderwijs in het mbo vind ik ook heel fijn. Alhoewel dit voor nieuwe docenten juist als erg zwaar wordt ervaren.

Persoonlijk ervaar ik niet echt een hoge werkdruk. Ik vind de verhouding lesgeven en taakuren/lesvrije uren in het mbo vrij ruim. Administratie valt erg mee. Oudercontact ook (als je het vergelijkt met po/vo). Je moet vooral echt de doelgroep leuk vinden. Als je hier geen klik mee voelt loop je al snel vast.

Misschien ook afhankelijk waar je gaat werken. Maar ik werk in een randstad in een 'probleemwijk'. Dus bij mijn studenten speelt enorm veel problematiek. Kan me voorstellen dat als je in bijvoorbeeld Groningen werkt, het werk heel anders is. Je moet het echt leuk vinden om met alle studenten te werken. Niet alleen met de gemotiveerde studenten.

Reken erop dat de eerste jaren je zwaar kunnen vallen. Je moet alles nog leren. Maar na een paar jaar zul je steeds beter weten wie je bent als docent en wat je wel en niet wil. Lessen ontwerpen en geven gaat makkelijker. Het is echt investeren.

Vanwaar eigenlijk niveau 2? Bedenk dat het onderwijs op niveau 2 niet zozeer gaat over vakinhoud, maar echt over hele basale vaardigheden. Toevallig net een examen moeten afnemen op niveau 2 waarin ze een ruimte moeten opruimen en iemand netjes te woord moeten staan. Zou me wel eerst goed verdiepen in het verschil. Misschien meelopen op beide niveaus?
Alle reacties Link kopieren Quote
herfst100 schreef:
03-10-2024 22:13
Ik ben docent op het mbo niveau 3/4.

Ik sluit me aan bij de post van Selene. Alles zeer herkenbaar.

Ik vind mijn baan erg leuk. Contact met de studenten en specifiek deze doelgroep vind ik ontzettend leuk en geeft mij veel voldoening. De vrijheid van het ontwerpen van het eigen onderwijs in het mbo vind ik ook heel fijn. Alhoewel dit voor nieuwe docenten juist als erg zwaar wordt ervaren.

Persoonlijk ervaar ik niet echt een hoge werkdruk. Ik vind de verhouding lesgeven en taakuren/lesvrije uren in het mbo vrij ruim. Administratie valt erg mee. Oudercontact ook (als je het vergelijkt met po/vo). Je moet vooral echt de doelgroep leuk vinden. Als je hier geen klik mee voelt loop je al snel vast.

Misschien ook afhankelijk waar je gaat werken. Maar ik werk in een randstad in een 'probleemwijk'. Dus bij mijn studenten speelt enorm veel problematiek. Kan me voorstellen dat als je in bijvoorbeeld Groningen werkt, het werk heel anders is. Je moet het echt leuk vinden om met alle studenten te werken. Niet alleen met de gemotiveerde studenten.

Reken erop dat de eerste jaren je zwaar kunnen vallen. Je moet alles nog leren. Maar na een paar jaar zul je steeds beter weten wie je bent als docent en wat je wel en niet wil. Lessen ontwerpen en geven gaat makkelijker. Het is echt investeren.

Vanwaar eigenlijk niveau 2? Bedenk dat het onderwijs op niveau 2 niet zozeer gaat over vakinhoud, maar echt over hele basale vaardigheden. Toevallig net een examen moeten afnemen op niveau 2 waarin ze een ruimte moeten opruimen en iemand netjes te woord moeten staan. Zou me wel eerst goed verdiepen in het verschil. Misschien meelopen op beide niveaus?
Dank voor deze toevoeging! Tja waarom 2... daarvoor is de vacature en ik werd benaderd nav een open sollicitatie. Hier ook randstad, zou gaan op 28 uur. Ik ga het beleven en voelen op de meeloopdag. Gelukkig niet helemaal nieuw als het op voor een klas staan aankomt maar desalniettemin een totaal nieuwe doelgroep dus dat zal een behoorlijke uitdaging zijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons staan momenteel verschillende vacatures. Ik pb je even.

Contracten zijn hier soms een ding. Soms niet. Vaak is er paniekerig gedoe in april (kan iedereen wel blijven) en blijken er toch altijd weer mensen weg te gaan/zwanger/ziek/veel studenten. Dus mag iedereen blijven/krijgt vast contract.
herfst100 wijzigde dit bericht op 03-10-2024 22:43
28.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee ik bedoel: in de randstad. Vacature gewoon bij het roc zelf!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hijodelaluna schreef:
03-10-2024 22:43
Nee ik bedoel: in de randstad. Vacature gewoon bij het roc zelf!
Ja net aangepast. Snapte het iets later haha.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven