Werk & Studie alle pijlers

Docent Nederlands (deeltijd)

18-09-2020 09:35 8 berichten
Heeft er iemand Docent Nederlands (deeltijd) gestudeerd op het hbo? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, wat belangrijke eigenschappen zijn en wat struikelblokken zijn in deze opleiding.

Ik studeer momenteel Journalistiek en ben aan het afstuderen. Ik merk toch dat dit niet helemaal is wat ik echt wil, en dan vooral qua baankansen. Veel banen zitten in deze branche zitten in de Randstad en ik woon in het oosten. Natuurlijk is hier ook voldoende werk, en zit ik momenteel de communicatiebranche. En ja, dit wist ik natuurlijk al toen ik het ging studeren! ;) Ik heb dan ook helemaal geen spijt van deze studiekeuze, maar ik ben wel aan het kijken wat mijn verdere mogelijkheden zijn. Docent Nederlands leek mij eventueel een goede vervolgstudie die ook nog enigszins aansluit op wat ik geleerd heb. Maar ik ben nog even goed aan het uitzoeken of dit echt bij mij past. Als ik mijn best doe misschien zelfs verkort, omdat ik momenteel ook op het hbo zit. Maar ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen deeltijder, maar tijdens colleges heb ik regelmatig mensen gesproken die eerst journalistiek hadden gestudeerd en nu bezig waren met een bachelor Nederlands. Dit deden zij om uiteenlopende redenen, waaronder meer baanzekerheid of gewoon toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Als ik jou was, zou ik enkele keren gaan meelopen met een docent Nederlands (bijv. op een middelbare school en een MBO). Je zal namelijk merken dat iedere school weer anders is.

Volgens mij kan je de opleiding wel in een kortere tijd afronden. Waarom neem je niet even contact op met een hbo-instelling bij je in de buurt? Als je meer weet van de studie (jouw maximale studieduur en hoe het in de praktijk is) dan is het makkelijker om een keuze te maken.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Een tip is om dan te beginnen voordat je afgestudeerd bent anders moet je het hoge collegegeld betalen.

Verder: Saxion, en Windesheim ook, heeft een prima opleiding voor docent Nederlands. Maar wil je ook echt voor de klas?
De HBO-opleiding leidt op tot docent voor de onderbouw van het VO, VMBO en MBO.
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen of dat is wat je wil. Anders kan je misschien beter Nederlandse taal en letterkunde gaan studeren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
18-09-2020 10:14
Ik ben geen deeltijder, maar tijdens colleges heb ik regelmatig mensen gesproken die eerst journalistiek hadden gestudeerd en nu bezig waren met een bachelor Nederlands. Dit deden zij om uiteenlopende redenen, waaronder meer baanzekerheid of gewoon toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Als ik jou was, zou ik enkele keren gaan meelopen met een docent Nederlands (bijv. op een middelbare school en een MBO). Je zal namelijk merken dat iedere school weer anders is.

Volgens mij kan je de opleiding wel in een kortere tijd afronden. Waarom neem je niet even contact op met een hbo-instelling bij je in de buurt? Als je meer weet van de studie (jouw maximale studieduur en hoe het in de praktijk is) dan is het makkelijker om een keuze te maken.
Meelopen gaat in deze tijd niet zomaar. Stages zijn al een probleem omdat veel docenten nu geen stagiaires willen. Teveel onzekerheden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
18-09-2020 10:14
Een tip is om dan te beginnen voordat je afgestudeerd bent anders moet je het hoge collegegeld betalen.

Verder: Saxion, en Windesheim ook, heeft een prima opleiding voor docent Nederlands. Maar wil je ook echt voor de klas?
De HBO-opleiding leidt op tot docent voor de onderbouw van het VO, VMBO en MBO.
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen of dat is wat je wil. Anders kan je misschien beter Nederlandse taal en letterkunde gaan studeren.

Als zij eerder geen studie heeft afgerond in de richting zorg of onderwijs dan betaalt zij gewoon het normale tarief collegegeld.
Wat betreft stages ken ik de randstad vrij veel mensen die gewoon nu stage lopen in het onderwijs. Als TO hierna kiest voor de opleiding Nederlandse taal en cultuur dan mag ze wel het belachelijk hoge tarief aftikken en met die bachelor heb je toch iets minder opties. Vooral als je buiten de randstad woont. Je kan tijdens die BA aan de universiteit wel een minor doen om je lesbevoegdheid te halen maar dat is dan wel zwaarder.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Wat spreekt je aan in het beroep van docent? Wat zijn de dingen waar je warm voor loopt? Waarvan je denkt "leuk! Dit zie ik mezelf langere tijd doen"
Daarover schrijf je niets en dat is wel belangrijker dan de opleiding. Die duurt immers maar even.

En dan: welke eigenschappen heb je, waardoor je een goede docent kunt zijn (en met plezier naar je werk blijft gaan)
Vind je pubers heel leuk? Kun je snel schakelen. Ben je stressbestendig. Durf je consequent te zijn, ook als ze je dan niet aardig vinden? Kun je negatieve reacties makkelijk van je af laten glijden? Vind je het leuk anderen iets uit te leggen en ben je in staat je uitleg aan te passen aan verschillende niveaus?
Ik dacht ook na mijn universitaire studie deze opleiding nog 'even' 'verkort' te doen. Dat liep anders. Ik had die stages hard nodig. En ik ben nu ook geen docent meer.

Je moet echt goed nadenken of je het wilt en kunt. Niet 'dit is een optie' maar 'dit is m'n passie'. Als het niet je passie is, begin er niet aan.
Wat hierboven wordt gezegd over passie hebben voor het onderwijs, klopt helemaal.

Ik heb geen studie Nederlands, maar wel Engels gedaan in deeltijd. Zeker naast een baan is het enorm zwaar. Je werkt, loopt stage, hebt 1 dag les en in je weekend bereidt je lessen voor (zowel die je zelf geeft als van je eigen vakken). Er vallen veel studenten af, omdat het zo zwaar is. Je moet er veel voor opofferen en dat moet je ervoor over hebben.

Ik heb de studie in 3 jaar afgerond (had al een universitaire studie), vond het loodzwaar, maar ben heel blij dat ik nu werk doe wat ik echt leuk vind. Als je enthousiast van het onderwijs wordt, doen! Is het inderdaad iets wat je overweegt, omdat het een hogere baankans heeft, dan zou ik het afraden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven