Werk & Studie alle pijlers

Docent worden?

21-10-2019 00:27 19 berichten
Hallo allemaal,

Ik twijfel enorm over mijn studiekeuze. Het lijkt mij namelijk enorm leuk om docent te worden en het vak wiskunde te geven op de middelbare school. Ik twijfel alleen aan mezelf, of ik dit wel kan. Uitleggen vind ik enorm leuk en mensen helpen ook, maar ik heb presentatieangst. Ik ben echt super introvert en houd er niet zo van als veel mensen mij aankijken. 1 op 1 vind ik wel leuk. Denken jullie dat dit te leren valt? Of moet je er alleen aan beginnen als je sterk genoeg in je schoenen staat?
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn typisch dingen die leert op de opleiding. Doen dus! Wiskunde is een tekortvak. En je ontwikelt je de komende jaren sterk als persoon.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Dat ga je leren. Mocht het echt jouw ding niet zijn dan kom je daar snel genoeg achter. Maar het lijkt mij zonde om bij voorbaat al te denken dat het niet haalbaar voor je is.

En leerlingen voelen niet hetzelfde aan als een zaal vol wildvreemden. Meer als een groepje pubers die onder lichte dwang in jouw tweede huiskamer zitten :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Het belangrijkste is: Heb je hart voor leerlingen? Verder is een heel groot te ontwikkelen met hard werken.
Kijk eens de Ted Talk van Ria Pierson, every kid needs a champion.
Ik vond juist dat de lerarenopleiding daar maar weinig over leert. Ik zou eens kijken of je met iemand mee kunt draaien en dan een proef(deel)lesje kunt doen. Liefst terwijl die ander er niet bij is.

Mijn algemene advies aan mensen die denken dat ze misschien leraar willen worden is: doe het niet. Maar goed. Misschien ben je een geboren docent.
Ja loop een keer een dagje mee. Als je gewoon een school benadert of een leraar zelf, bijvoorbeeld via de schoolgids of linkedin, mag dat vast wel. Dan kun je eens kijken wat het werk inhoudt.
Ook heb je vaak in het eerste jaar al stage. Je kunt het gewoon een kans geven. Als het echt niks voor je is, merk je dat gelukkig al in het eerste jaar.
Dat klopt ook niet helemaal. Ik merkte het pas in m'n lio-stage. Daarom zeg ik: zorg dat je alléén voor die groep komt te staan. Niet met de echte docent achterin.
Leuk dat je docent wiskunde wilt worden, het mooiste vak wat er is! Je leert op de lerarenopleiding voornamelijk wiskunde. Je krijgt ook vakken over hoe een puber in elkaar zit en hoe je een les moet ontwikkelen.
Als je heel onzeker bent en het naar vindt als mensen naar je kijken zijn dit wel ontwikkelpunten voor je. Hier kan je mooi aan werken tijdens je stage. Je komt er tijdens de opleiding achter of het beroep iets voor je is of niet. Stevig in je schoenen staan is wel een vereiste als je het leuk wilt hebben voor een klas met pubers.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-10-2019 07:52
Ik vond juist dat de lerarenopleiding daar maar weinig over leert. Ik zou eens kijken of je met iemand mee kunt draaien en dan een proef(deel)lesje kunt doen. Liefst terwijl die ander er niet bij is.

Mijn algemene advies aan mensen die denken dat ze misschien leraar willen worden is: doe het niet. Maar goed. Misschien ben je een geboren docent.
Dit dus; en ik ben docent. Het ligt ook echt aan je stages, op de opleiding zelf leer je 90% het vak, de rest is toch echt stage/begeleider afhankelijk!
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-10-2019 07:52
Ik vond juist dat de lerarenopleiding daar maar weinig over leert. Ik zou eens kijken of je met iemand mee kunt draaien en dan een proef(deel)lesje kunt doen. Liefst terwijl die ander er niet bij is.

Mijn algemene advies aan mensen die denken dat ze misschien leraar willen worden is: doe het niet. Maar goed. Misschien ben je een geboren docent.
Waarom is jouw algemene advies om het niet te doen?

Ik ben ook redelijk introvert, spreek het liefst niet zomaar voor groepen, maar ik blijk zo’n geboren docent. Voor de klas is voor mij echt anders dan zomaar even voor een groep mensen spreken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-10-2019 08:32
Dat klopt ook niet helemaal. Ik merkte het pas in m'n lio-stage. Daarom zeg ik: zorg dat je alléén voor die groep komt te staan. Niet met de echte docent achterin.
Zo werkte het voor mij ook.
Ik wist dat van te voren al, dus heb uiteindelijk de baanvariant ipv de stagevariant gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Alleen voor de groep staan zonder enige ervaring zou ik absoluut niet doen. Tenminste, niet in het voortgezet onderwijs. De leerlingen zijn geen cavia's met wie je leuk dingen kunt uitproberen. Zij proberen jou uit zodra ze de kans krijgen.
Zelfs tijdens mijn 3e jaar lukte het amper om alleen voor de klas te staan omdat de leerlingen hun vaste docenten gewend zijn en nieuwkomers uitproberen.
Mijn lio was dan weer geen enkel probleem want ik was er vanaf de eerste schooldag en werd als de vaste docent gezien. Dan testen ze je nog wel maar dat was compleet anders.

Een dagje meelopen zou ik wel aanraden, maar dan ook echt de hele dag, zodat je ervaart dat onderwijs meer is dan alleen lesgeven.

Ik heb zelf nog steeds een hekel aan presenteren. Maar lesgeven is geen presenteren en lesgeven is juist heel leuk!
Bij lesgeven is ook maar een minimaal deel klassikaal.

Veel didactische werkvormen zijn juist in kleine groepjes, 1 op 1, of vereisen een meer actieve houding van de leerlingen (en dus niet alleen maar hard werken van de docent).

Ik zou me om het presenteren niet zoveel zorgen maken. Dat leer je, en je went er aan. En verder kun je de lessen zo inrichten dat het past bij jou & de klas.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
21-10-2019 09:44
Alleen voor de groep staan zonder enige ervaring zou ik absoluut niet doen. Tenminste, niet in het voortgezet onderwijs. De leerlingen zijn geen cavia's met wie je leuk dingen kunt uitproberen. Zij proberen jou uit zodra ze de kans krijgen.
Zelfs tijdens mijn 3e jaar lukte het amper om alleen voor de klas te staan omdat de leerlingen hun vaste docenten gewend zijn en nieuwkomers uitproberen.
Mijn lio was dan weer geen enkel probleem want ik was er vanaf de eerste schooldag en werd als de vaste docent gezien. Dan testen ze je nog wel maar dat was compleet anders.

Een dagje meelopen zou ik wel aanraden, maar dan ook echt de hele dag, zodat je ervaart dat onderwijs meer is dan alleen lesgeven.

Ik heb zelf nog steeds een hekel aan presenteren. Maar lesgeven is geen presenteren en lesgeven is juist heel leuk!
Ik ben wel direct voor de groep gesprongen. Met een docent achterin de klas zou ik veel bescheidener en onzekerder zijn geweest. Maar goed, ik wist duidelijk dat het zo werkte voor mij.
Mevrouw75 schreef:
21-10-2019 09:33
Waarom is jouw algemene advies om het niet te doen?

Ik ben ook redelijk introvert, spreek het liefst niet zomaar voor groepen, maar ik blijk zo’n geboren docent. Voor de klas is voor mij echt anders dan zomaar even voor een groep mensen spreken.

Omdat ik er mega ongelukkig van werd. En ik ben niet eens echt introvert of zo. Ik vind het eigenlijk een 'hondenbaan'. In de zin dat je kei en keihard moet werken, amper waardering hiervoor krijgt, nooit klaar bent en de hele dag 'aan' moet staan. En daarnaast had ik problemen met klassenmanagement waar ik amper in begeleid werd. Letterlijk begeleiders die zeiden 'ja ik kan het gewoon, dus hopelijk kun jij het ook snel, ja geen idee hoe". Dat is echt killing. En waarom ik nu nooit meer voor de klas wil. Heb er nog nachtmerries over. En ja, er waren ook nog genoeg leuke momenten en in mijn stages kreeg ik mega veel energie van lesgeven en had ik helemaal m'n roeping gevonden.... tot het voor het echie moest.
Terwijl 1 op 1 die kinderen over het algemeen genomen super leuk zijn. Daarom denk ik wel dat je hier echt feeling voor moet hebben. En absoluut hulde aan de mensen die het doen. Maar ik denk dat als je wiskunde kunt studeren, je over het algemeen leukere en beter betaalde banen zou moeten kunnen scoren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat alles te leren valt, ook lesgeven. Of het iets voor je is, daar kom je alleen achter door het te proberen. Ik volg op dit moment een opleiding om leraar te worden, maar ga er waarschijnlijk mee stoppen omdat het niets voor me blijkt te zijn. Mijn passie voor het vak is groter dan mijn passie voor leerlingen. Wat is voor jou de belangrijkste drijfveer om docent te worden: het vak of de leerlingen? Er is natuurlijk geen goed of fout antwoord, maar het kan je wel helpen om beter inzicht te krijgen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind uitleggen ook heel leuk. Voor de klas staan gaat me best goed af. Ik realiseerde mij alleen dat ik vak-idioot ben. Een passie voor mijn vak dus, en (te) weinig voldoening haal uit het begeleiden van leerlingen (pubers) die het vak vaak helemaal niet leuk vinden. Ook miste ik de diepgang om het vak 'in te duiken' (wat wel kan bij een 6 VWO, maar die uren zijn wel erg beperkt). Vraag jezelf dus af: wil je voor een klas staan en pubers begeleiden, of wil je "iets met wiskunde".
Alle reacties Link kopieren
In principe valt alles te leren door het te doen.
Ik denk wel dat het heel belangrijk is om aan te geven wat jij zou willen.

In het begin zou ik zeker vragen om een geschikte stageplek en een begripvolle stagebegeleider.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-10-2019 09:52
Omdat ik er mega ongelukkig van werd. En ik ben niet eens echt introvert of zo. Ik vind het eigenlijk een 'hondenbaan'. In de zin dat je kei en keihard moet werken, amper waardering hiervoor krijgt, nooit klaar bent en de hele dag 'aan' moet staan. En daarnaast had ik problemen met klassenmanagement waar ik amper in begeleid werd. Letterlijk begeleiders die zeiden 'ja ik kan het gewoon, dus hopelijk kun jij het ook snel, ja geen idee hoe". Dat is echt killing. En waarom ik nu nooit meer voor de klas wil. Heb er nog nachtmerries over. En ja, er waren ook nog genoeg leuke momenten en in mijn stages kreeg ik mega veel energie van lesgeven en had ik helemaal m'n roeping gevonden.... tot het voor het echie moest.
Terwijl 1 op 1 die kinderen over het algemeen genomen super leuk zijn. Daarom denk ik wel dat je hier echt feeling voor moet hebben. En absoluut hulde aan de mensen die het doen. Maar ik denk dat als je wiskunde kunt studeren, je over het algemeen leukere en beter betaalde banen zou moeten kunnen scoren.
Ik vond het ook niet leuk. Bergen nakijkwerk, karig salaris voor het aantal uren dat je daadwerkelijk werkt en weinig uitdaging (je legt toch iedere keer weer dezelfde basale stof uit). Contact met leerlingen vond ik wel super, zowel met gehele klassen als met individuele leerlingen. En inderdaad, hulde voor de mensen die het doen. Maar uiteindelijk heb ik nu toch een baan met meer geld en minder stress.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven