Werk & Studie alle pijlers

Docentenuitzendbureau's

03-02-2016 16:21 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de laatste tijd veel berichtjes op LinkedIn van Daan, Maandag en nog een paar andere uitzendbureau's. Ze zoeken op dit moment veel vervangers (waar ik niet op inga, omdat ik rustig mijn studie af wil maken bij mijn stageschool), maar straks zou ik wel graag een leuke baan willen vinden. Nu heb ik over Maandag een keer gehoord dat ze geen pensioenregeling hebben, maar ik weet niet of dat nou altijd zo is.

Kortom: wat weten jullie hiervan? Welk uitzendbureau is in dezen echt prettig werken? Ik zal natuurlijk alle scholengemeenschappen aanschrijven, maar weten dat er meerdere mogelijkheden zijn is altijd prettig.
Gaat het om VO? Dan zou ik echt proberen via een school aan het werk te komen. Als je een tekortvak geeft, hoeft dat geen probleem te zijn.
Ja, het gaat om het VO. Ik geef geen tekortvak maar het is ook weer niet zo dat er een overschot is. Ik zit in het midden hierbij.

Maar de uitzendbureau's zijn dus minder handig?
Ik heb zelf nog nooit via een uitzendbureau bij een school gewerkt. Ik heb altijd gesolliciteerd op vacatures bij de school zelf en deze scholen besteedden het niet uit aan een uitzendbureau. Een uitzendbureau heeft natuurlijk niet alleen maar nadelen, maar ook voordelen. Dus ik zeg absoluut niet dat je er niet op in moet gaan, maar misschien heb je ze niet eens nodig.
Uitzendbureaus rekenen voor scholen tussen de 120 en 150% van de kosten van een normale docent (randstad, maandag etc verschillen qua percentages). Er is dus iets aan de hand als ze je niet als docent aannemen maar via het uitzendbureau, ze kopen verplichtingen aan de docent af. Voor tekortvakken is dat logisch en kan je qua salaris misschien betere voorwaarden claimen, maar voor alle andere vakken zou ik niet zo willen werken, dus waarom zou je dit willen?
Voordeel is wel dat je geen 25% niet lesgebonden taken hoeft te doen, dus als je alleen wilt lesgeven en verder niets (open huis, pauzesurveillance etc) dan is het misschien juist iets voor je. Maar zelf vind ik werken in het onderwijs best pittig tegenwoordig en is het onderdeel zijn van een team juist iets wat je (zeker als beginnend docent) op moeilijkere momenten er doorheen kan slepen
meesterbanen.nl heeft ook een invalpool
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 03 februari 2016 @ 17:15:

meesterbanen.nl heeft ook een invalpoolVoordeel van meesterbaan (niet meesterbanen) is dat je rechtstreeks bij de school in dienst kunt komen en dus onder de onderwijs-CAO valt.
Mijn ervaring is dat je vooral heel veel korte invalperiodes doet of op scholen komt waar niemand wil werken.

Als je geen band wilt opbouwen met leerlingen, je graag onttrekt van het sociale gebeuren onder collega's en niet vies bent van puinruimen, dan zou ik het doen.

Ik zou het je absoluut afraden als beginnend docent.
Bij ons hebben we wat gedetacheerde collega's rondlopen. Ze worden per lesuur betaald, dus zijn nooit bij vergaderingen, excursies, studiemiddagen. Sommigen vinden dat fijn -geen gedoe, lesgeven als kerntaak-. Voor school is het een ramp. Klassen besprekingen zijn niet mogelijk, docenten zijn na hun lessen meteen weg.
Je leert er wel veel van als beginnend docent..
Niet aan beginnen. In de cao voor het vo is veel geregeld voor startende docenten (o.a. 20% minder lestaken in je eerste jaar), maar daar heb je geen recht op als je via een uitzendbureau werkt.

In de meeste gevallen is het ook goed te doen om rechtstreeks bij scholen te solliciteren.
En je leert juist weinig omdat je als uitzenddocent meestal minder begeleiding krijgt dan wanneer je in dienst bent bij de school zelf.
Ik begreep een paar jaar geleden dat Maandag alleen ervaren docenten aanneemt, check even hoe dat nu is als je overweegt er te gaan werken.
Ik zou als ik jou was direct bij de school solliciteren of bij de stichting waaronder scholen vaak vallen. Ik heb een collega die via Maandag op school binnen kwam, nergens voor nodig, iedere docent had daar zelf oo kunnen solliciteren en uiteindelijk was het een heel gedoe om van het contract af te komen en in dienst te komen van de school zelf.

Als ik jou was zou ik me inschrijven op de mailinglist van de stichtingen waaronder de scholen in jouw omgeving allemaal vallen.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
quote:morgana81 schreef op 03 februari 2016 @ 18:23:

...... en uiteindelijk was het een heel gedoe om van het contract af te komen en in dienst te komen van de school zelf .Dit dus, het wordt moeilijker (en mogelijk onaantrekkelijker) voor scholen/instellingen om je direct aan te nemen als je binnen een bepaalde periode daarvoor via een uzb voor ze hebt gewerkt. Naast nog dat je zoals al gezegd de aandeelhouders of eigenaren van het uzb geld laat verdienen uit het schoolbudget.
quote:Bitje93 schreef op 03 februari 2016 @ 17:15:

meesterbanen.nl heeft ook een invalpoolWaar je minimaal een jaar ervaring voor moet hebben. Ow, en tijdens je afstudeerstage verantwoordelijk zijn geweest voor het complete lesprogramma voor 1 leerjaar (incl. maken van lesmateriaal want geen methode) telt niet mee.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Daar heb ik via meesterbaan nog nooit iets over gehoord, maar goed, ik werk sinds 2002 in het onderwijs dus wellicht was mijn ervaring goed genoeg.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:HelgaV schreef op 03 februari 2016 @ 17:39:

Mijn ervaring is dat je vooral heel veel korte invalperiodes doet of op scholen komt waar niemand wil werken.

Als je geen band wilt opbouwen met leerlingen, je graag onttrekt van het sociale gebeuren onder collega's en niet vies bent van puinruimen, dan zou ik het doen.

Ik zou het je absoluut afraden als beginnend docent.

+1

Ik weet wel dat maandag soms bemiddelt tussen docenten en scholen. Als zij een goede docent hebben dan helpen ze die soms juist ook aan een baan. Op deze manier hebben wij ook een collega aangenomen. Die is dan nu dus echt bij ons in dienst en niet meer via maandag.
quote:salsagirl86 schreef op 03 februari 2016 @ 20:46:

[...]

+1

Ik weet wel dat maandag soms bemiddelt tussen docenten en scholen. Als zij een goede docent hebben dan helpen ze die soms juist ook aan een baan. Op deze manier hebben wij ook een collega aangenomen. Die is dan nu dus echt bij ons in dienst en niet meer via maandag.

Maar op deze manier kost het de school wel veel geld. Ze helpen die docent niet gratis aan een baan -voor de school dan-. Heel begrijpelijk natuurlijk, dat is hun biz.

Deze constructie werkt vooral als er tekorten zijn, of speciale vaardigheden worden gevraagd. Dan wil een school wel betalen. Als de docent zelf naar de school was gegaan had hij/zij die baan waarschijnlijk ook gehad.
@ Anna dat kan maar zo kloppen. Daar heb ik helemaal geen inzicht in gehad. Ik heb alleen de sollicitatiegesprekken gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven