Werk & Studie alle pijlers

doktersassistent loi of iets anders

20-10-2009 15:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik (zo snel mogelijk) mijn MBO diploma voor doktersassistent halen, maar waar kan ik dat het beste doen?

De LOI biedt wel een leuke cursus aan, die je eventueel versneld kan doen.

Omdat ik al een afgeronde HBO opleiding heb (wel een andere richting) denk ik dat de stof best gemakkelijk is voor mij. Dus een thuisstudie lijkt mij dan ook prima te doen.

Maar waar ik bang voor ben is dat op de arbeidsmarkt een thuisstudie niet zo goed aangeschreven staat. Wie kan mij helpen?
Het probleem is niet het LOI diploma, maar waar ga je stage lopen? In het ziekenhuis waar ik werk nemen ze bijvoorbeeld geen stagiaires meer aan die een schriftelijke cursus voor doktersassistente volgen vanwege slechte ervaringen in het verleden. Vooral de begeleiding tijdens zo'n stage is bar slecht, is mijn ervaring. Ik heb een keer een stagiaire gehad die zich verplicht moest laten omscholen van verzorgende IG naar iets anders, omdat ze haar werk niet meer kon uitvoeren vanwege lichamelijke klachten. Ze was ontzettend ongemotiveerd, wilde niks... Maar ja, het moest! Haar stage was beneden alle peil. Toen we haar na vele gesprekken wilden 'ontslaan' als stagiaire was er niemand van de LOI bereikbaar voor overleg. Kortom: een heel gedoe.

Ik zou dan liever proberen een opleiding te volgen aan een MBO. Gewoon een of twee keer in de week naar school 's avonds. En de begeleiding is vaak veel beter. (Net als de basiskennis die je meekrijgt voor je stage gaat lopen.)

Hoe dan ook: het is een leuk vak. Ik doe het al een tijd met plezier.
Een thuisstudie staat niet slecht aangeschreven als je het doet om je werkervaring te verdiepen of om een diploma te halen voor het werk dat je al doet. Een omscholing via een LOI cursus zou ik nooit doen. Dan kun je beter naar school. Bij de LOI moet je ook stagelopen en stageplaatsen voor doktersassistente zijn volgens mij erg moeilijk te vinden (familielid heeft die opleiding gedaan) en voor een LOI student helemaal.
Lijkt mij ook een leuk vak Ring!

Ik was er al bang voor dat de kwaliteit minder is van zo'n cursus. Maar ik wil zo graag, en snel!

Wacht nog even wat reacties af voordat ik een besluit neem.
Stage lopen lijkt mij eigenlijk niet het grootste probleem, ik zie op internet een heleboel adressen.

maar misschien niet voor LOI?
En toch is stage lopen wel een groot probleem. Huisartsen willen toch vaak geen stagiaire. Ziekenhuizen meestal wel, maar omdat het aanbod stagiaires groter is dan de vraag, gaan de 'reguliere' opleidingen voor.

Mijn collega is heel actief in het opleidingsgebeuren en ze zit in het bestuur van de vereniging voor doktersassistentes. Vandaar dat ik nogal eens wat hoor. Er is momenteel een tekort aan assistentes, maar helaas dringt het vaak nog niet echt tot huisartsen door dat het tekort alleen opgelost kan worden als ze stageplekken beschikbaar gaan stellen. Investeren dus, in de toekomst.
Dat had ik ook begrepen, dat tekort aan assistentes. Het is beroep met goede kansen op een baan. Niet geheel onbelangrijk lijkt mij!

Mij lijkt juist het werken in een ziekenhuis het leukst, dus wat dat betreft zit ik ook wel goed.

Wat doe jij Ring?
Ik werk als assistente op de poli dermatologie, alweer een paar jaar. Daarvoor vier jaar oogheelkunde.

Dermatologie is echt heel leuk. Het is de poli waar je de meeste medische handelingen mag doen (bij ons in het ziekenhuis). Veel wonden, ingrepen, onderzoeken, behandelingen die je als assistente zelf mag uitvoeren. Wij leren sinds dit jaar zelfs zelf te hechten na een ingreep, dat vind ik echt ontzettend gaaf om te doen!

Maar ik werk ook met een leuke groep artsen en assistentes samen. Dat is ook wel belangrijk. Samen zijn we een gezellig team.

Oogheelkunde was trouwens ook prima. Maar daar waren wat minder medische handelingen, en dat vond ik op den duur niet meer zo leuk.

Volgens mij ben je alleen wel verplicht om ook een stage te lopen bij de huisarts voor je dit beroep gaat doen... Zou je even na moeten kijken!
Ik zou geen cursus via de LOI ofzo gaan volgen. Dat staat allemaal niet zo goed bekend.

Je hebt in Eindhoven en Amsterdam sowieso het Nipa. www.nipa.nl en die staan heel erg goed aangeschreven.

Je kunt 2 of 4 avonden in de week naar school en dan duurt je opleiding 1 of 2 jaar. Je moet dan stage lopen, dat regelt school en je hebt vaak meteen een baan.

Google voor de gein maar eens op vacatures. Je ziet er vaak "MDGO of NIPA" bij staan.
Ik heb ruim 10 jaar geleden de LOI OPLEIDING (geen cursus, heb ik altijd zo`n hekel aan als een MBO 4 opleiding een cursus wordt genoemd) gedaan en stage gelopen bij 2 huisartsen in mijn eigen woonplaats. Geen moeite gehad om die stageplaatsten te versieren.

Mijn ervaring is dat een diploma van het LOI juist wel goed aangeschreven staat bij werkgevers. Niet zozeer vanwege het LOI (hoewel van de thuisstudies het LOI ook als beste uit de bus komt) maar omdat je het klaar weet te spelen om je diploma te halen door middel van een thuisstudie, alles zelf regelen, stageplaats, examens, lesdagen op zaterdag. Er wordt niks voor je geregeld, je moet het zelf allemaal regelen en in de gaten houden en de discipline hebben om je opleiding daadwerkelijk af te ronden. Ik heb dus juist bewonderende reacties gehad altijd.

Later heb ik ook via het LOI de opleiding apothekersass behaald, ging ook prima, ook met het vinden van stageplaatsen.

Ik ben nu trouwens 3e jaars HBO-verpleegkunde, en ik moet zeggen dat ik de examens van het MBO moeilijker vond, en dat wordt ook gezegd door de docenten wanneer er neerbuigend gesproken wordt over de mbo verpleegkundigen: Vergis je niet in het MBO, de stof is niet makkelijker, je wordt alleen iets meer bij de hand genomen. Wat dus voor het LOI niet opgaat.

Succes met je opleiding, ik heb zelf altijd bij huisartsenpraktijken/posten gewerkt en later in het ziekenhuis (functiekamer=onderzoeken). Ik vond de huisartsenzorg leuker. Maar daar kom je vanzelf achter als je gaat werken.
Hoi,

Ik heb bij Capababel Onderwijs Groep in 1 jaar mijn diploma voor doktersassistente gehaald. De stagebegeleiding was erg goed! Het is wel een jaar afzien maar dan heb je ook wat!

Daarvoor heb ik LOI gedaan maar dat schoot voor geen meter op. Je hebt in sommige belangrijke vakken geen les, je hebt geen medestudenten, geen of weinig begeleiding en je loopt ook vertraging op omdat je vaak moet wachten tot je ergens examen in mag doen.

De LOI is prima als je genoeg tijd hebt en een ijzersterke dicipline want je moet echt alles alleen doen.

Capabel is echt een aanrader!

Groetjes van een doktersassistente!
Ja dat bedoel ik! Je moet echt alles zelf regelen en in de gaten houden, anders loop je examenrondes mis en loop je achterstand op. Je moet je erg ver van te voren aanmelden voor examens. Maar als je het goed plant kun je in een jaar examen je diploma`s halen. Dat is echt mogelijk, je kunt namelijk al examen doen in de theorie ook al heb je bv lesdagen nog niet gedaan. Maar daar kom je aldoende achter, en dat is vaak te laat. Ik heb daardoor ook vertraging opgelopen bij de da opleiding, maar tijdens mijn opleiding apothekersass wist ik dat en schoot het veel sneller op.
Ik wilde ook Capabel opperen, maar die is wel erg prijzig.
Ik wil de opleiding Ook bij Capabel gaan doen. Als iemand daar ervaring mee heeft laat het me weten aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven