Werk & Studie alle pijlers

Druk van ouders

01-12-2018 19:43 31 berichten
Hoi allemaal

Eind vanhet jaar studeer ik af. Op dit moment weet ik niet of ik wel wil verder studeren ik loop nu stage en dit werk wat ik nu doe vind ik eigelijk heel leuk. Mijn ouders vinden alleen wel dat ik echt een hbo opleiding moet gaan doen. Hebben jullie ideeen en tips voor mij

Groetjes
femmietje schreef:
01-12-2018 20:05
als ik me mbo diploma heb behaald
Een cursus Nederlands?
Je gaat er natuurlijk helemaal zelf over. Misschien is het een goed idee en denken ze terecht dat je meer kan dan mbo. Wat denk je daar zelf over? Mbo makkelijk gehaald of was het pittig? Ben je iemand die studeren serieus nam of moesten je ouders je altijd een beetje achter je broek aanzitten? Kom je van vmbo of havo?

Ik vind het wel wat uitmaken of je ouders hbo willen omdat ze mbo minderwaardig vinden of omdat ze denken dat je er meer uit kan halen dan je nu doet. Het is echter wel jouw studie en jij moet het doen. Wil je niet dan doe je het niet. Volwassen worden is eigen keuzes maken. Daar moeten je ouders ook even aan wennen.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 02-12-2018 09:31
0.55% gewijzigd
Hoe lager je diploma, hoe meer zeikerds er boven je staan en hoe vaker je rotklusjes zal mogen opknappen. Dat is in België toch vaak de realiteit, zeker op overheidsniveau. Bij organisaties die met barema's moet je ook ver weg blijven dan. Ik (master) verdien zo'n 800 bruto meer dan m'n collega (bachelor) terwijl hij meer ervaring heeft. Ik kan carrière maken, hij zit al op zijn limiet, etc.

Denk goed na waar je wil terechtkomen, hoeveel je moet verdienen om comfortabel te leven enz. Ik ben geneigd je ouders gelijk te geveb. En waarom al zo jong gaan werken? Je weet dat het er qua pensioen niet rooskleurig uitziet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook mbo, maar ik snap je ouders wel. Met een hbo diploma heb je gewoon meer mogelijkheden. Als ik nu op die leeftijd was zou ik zeker doorgegaan zijn naar het hbo.
Ik weet niet welke (richting) HBO je zou gaan doen, maar je zou je kunnen opgeven voor de deeltijd-opleiding / volwassenonderwijs die het komende studiejaar start?

Dan kun je (daarnaast) gewoon gaan werken.
Als je dan over een paar jaar klaar bent met je opleiding, heb je náást je diploma ook nog eens X jaar werkervaring.
En dus een uitstekende positie op de arbeidsmarkt.
Lily1504 schreef:
01-12-2018 23:12
Voor iedereen die roept dat hbo beter verdient, blablabla. Het ligt er zeker aan wat TO voor opleiding doet, geen idee of je in dit geval ook echt meer verdient als hbo'er. Misschien is doorgroeien binnen een bedrijf ook wel goed te doen, zonder hbo. Tegenwoordig zijn er een heel aantal mbo-banen waarbij meer verdiend kan worden dan bij een hbo-baan. Vooral mensen die handig zijn en met hun handen willen werken kunnen momenteel grof geld verdienen. Zo interessant is hbo nou ook weer niet. Dat denken ze vaak, maar niets is minder waar. En ja, ik ben zelf ook hbo-opgeleid.

Toevoeging: wie zegt dat TO het niveau van hbo aankan? Wordt erg makkelijk geroepen, dat doorstuderen.
Dit inderdaad. De overstap MBO-HBO wordt over het algemeen als pittig ervaren, en daar is vaak wel de benodigde motivatie voor nodig. En niet lullig bedoeld, maar met het niveau Nederlands wat ik zo zie van TO zal het lastig zijn.

En TO: je ouders kunnen je niets verplichten of dwingen. Zij zullen ook bedenken dat iemand het op die manier heel moeilijk gaat krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven