Werk & Studie alle pijlers

Dubio: werk, gezondheid en gezin

13-04-2023 11:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk met heel veel plezier in de huishouding. Heb lieve cliënten en het is een heel dankbaar beroep dat ik fijn kan combineren met mijn gezin. Ik werk onder schooltijd en op de grote vakantie na hoeven ze nooit naar de opvang.

Maar, sinds ik dit werk doe loop ik ook standaard bij de fysio. De stapel die er ligt: beginnende artrose in de knie, een tennisarm en vanmiddag ga ik er opnieuw naartoe voor mijn nek. De nek zit dusdanig vast dat ik deze hele week met een migraine-type hoofdpijn heb gelopen, in mijn vakantie ook nog eens. Ik maak maar 17 uur in de week maar blijkbaar is het werk te belastend voor mij. De conclusie die ik na deze week met verdriet heb opgemaakt.

Maar de vraag: wat dan? Administratief werk ligt me niet en gaat me ongelukkig maken (daar kom ik juist vandaan).
Het probleem daarnaast is onze geringe achtervang en de opvang is hier ook wel een probleem met beperkte plaatsen.
Ik zal ook terug naar school moeten, zou het liefst dan het sociale veld in willen. Al is dat niet het grootste probleem.

Afijn, ik ben dus op zoek naar wat advies of ervaringen hierin zodat ik een overwogen keuze kan maken. Het liefst had ik nog 5 jaar dit werk gedaan en dan pas die stap gemaakt maar ik ben bang dat ik het gewoon niet ga redden.
Ben je alleenstaande ouder of is er ook een partner met wie kan afwisselen voor de kinderen?
Muurbloempje115 schreef:
13-04-2023 11:38
Ben je alleenstaande ouder of is er ook een partner met wie kan afwisselen voor de kinderen?
Handige info inderdaad. 🙂
Man werkt fulltime en moet 2 dagen naar kantoor. In principe zijn de 3 thuiswerkdagen flexibel om even de kinderen op te halen.
In een winkel? Al kan dat ook lichamelijk zijn, natuurlijk.
Omscholen tot ict-er?
Lijkt me ook zwaar en in veel gevallen ook best ondankbaar. Maar dat is natuurlijk wel van de soort winkel afhankelijk.
Ik zit op kantoor en loop ook al jaren bij de fysio, wil dus niets zeggen. Wel vervelend dat je hier zoveel last van hebt.

Werk je ergonomisch? Dus til en buk je goed? Is het fysiek echt te zwaar in de zin van zwaar tillen met stofzuigers of andere dingen, zo ja hoe kan je dit dan voor jezelf verlichten. Bijvoorbeeld een stofzuigen voor boven en beneden.
Hoe is de werkdruk heb je idee dat je altijd moet rennen en haasten of kan je op je gemak doen?

Soms wil het lichaam ook gewoon niet meer en is het een kwestie van aanpassen en accepteren hoe moeilijk dat ook is. Ik zie het bij mijn eigen moeder ook steeds meer. Maak 10 tot 15 uur schoon bij een bedrijf, maar merkt dat het fysiek ook gewoon niet meer gaat. Nu is mijn moeder al 50, dus leeftijd en gezondheid speelt hierin denk een grote rol.

Ga kijken wat je echt leuk vind, misschien kun je kleine omscholing doen en voor jezelf beginnen.
Mbo 3
Combi verzorgende ig en maatschappelijke ondersteuning
Mbo 4 werken met specifieke doelgroepen
Is ook in bbl en bol
Ik zou eerst eens uitzoeken/vragen wat de oorzaak is. Het kan best zijn dat je deze klachten ook zal hebben bij ander werk.

Daarbij optellend nog dat je spijt/verdriet hebt dat je je leuke werkplek moet verlaten.
Sport je ook? Misschien hoeft het werk niet te belastend te zijn, maar moet je wat sterker worden. Wellicht heb je baat bij krachttraining om van je klachten af te komen.
Welke opleiding heb je gedaan?
Ik heb een jaar of 6 als huishoudelijke hulp gewerkt in de wijk, met name bij clienten met psychische problematieken en diagnoses, ook omdat ik kantoorwerk beu was. Ik kreeg vanuit mijn werkgever de kans door te groeien. Ik heb hiervoor een bbl opleiding pb maatschappelijke zorg gevolgd. Deze opleiding duurt slechts 2 jaar nu en wordt bij veel roc's gegeven, je kunt ook versnellen (veel praktijkexamens hebben raakvlakken met het huishouden) en binnen 1.5 jaar je diploma halen. Vanuit de opleiding is een baan van minimaal 18 uur per week vereist. Veel instellingen zijn bereid de opleiding deels te financieren. Als dat niet zo is, kun je bekijken of t roc in jouw regio de opleiding aanbiedt via t stapbudget. Inmiddels werk ik alweer een poos met heelveel werkplezier als begeleider in de ggz. Ik mis het huishoudelijke werk best wel maar merk wel dat mijn lichaam hersteld van jarenlange fysieke belasting.
Stap eens naar een leerwerkloket of een regionaal mobiliteitsteam, het eerste is een samenwerking tussen gemeenten, ROC's en het UWV, het tweede tussen onder andere een aantal ministeries, gemeentes, vakbonden en werkgeversorganisaties. Hier kan je loopbaan- en opleidingsadvies krijgen.
https://www.hoewerktnederland.nl/onderw ... rwerklokethttps://www.hoewerktnederland.nl/onderw ... iteitsteam
Pinaco schreef:
13-04-2023 14:13
Sport je ook? Misschien hoeft het werk niet te belastend te zijn, maar moet je wat sterker worden. Wellicht heb je baat bij krachttraining om van je klachten af te komen.
Nog niet, maar ga me aanmelden bij een sportschool. Was ook het advies van de fysio. 🙂
Irma_3110 schreef:
14-04-2023 00:22
Stap eens naar een leerwerkloket of een regionaal mobiliteitsteam, het eerste is een samenwerking tussen gemeenten, ROC's en het UWV, het tweede tussen onder andere een aantal ministeries, gemeentes, vakbonden en werkgeversorganisaties. Hier kan je loopbaan- en opleidingsadvies krijgen.
https://www.hoewerktnederland.nl/onderw ... rwerklokethttps://www.hoewerktnederland.nl/onderw ... iteitsteam
Dank je, ik ga eens kijken!
De post erboven ook met de tip voor de roc’s 🙂
Flashy schreef:
13-04-2023 14:21
Welke opleiding heb je gedaan?
Eigenlijk niet veel, hoogste diploma is havo. Ben vanuit school direct gaan werken, daarna de kinderen gekregen en door omstandigheden privé niet meer aan een opleiding begonnen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven