Werk & Studie alle pijlers

Duits B2 certificaat: waar halen?

25-06-2014 15:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is niet voor mezelf maar voor een kennis van me. Hij gaat in een Duitstalig land studeren, heeft het vereiste taalniveau, maar geen officiele documentatie om dat aan te tonen. Zijn universiteit wil echter graag een B2-certificaat zien. Maar waar haal je dat?

Ik heb alleen het Goethe instituut kunnen vinden. De laatste examendatum is net geweest en zo te zien organiseren ze dit soort examens maar een paar keer per jaar. Mijn kennis heeft het certificaat op korte termijn nodig, het kan dus niet een half jaar wachten.

Hij hoeft geen cursus Duits, het gaat puur om het officiele papiertje. Heeft iemand toevallig de gouden tip? Mijn dank is groot
Hier?

http://www.erk.nl/schoolleider/00003/

Of duo? Die zet eindexamencijfers om (als hij eindexamen Duits op het juiste niveau heeft gedaan iig)
Jaaa, herkenbaar! Ik had hetzelfde probleem, had een certificaat nodig maar wilde geen cursus doen. Ik zal even kijken od ik de site kan vinden van instanties ed waar je ook alleen examen kan doen.
Hij heeft wel eindexamen Duits gedaan. Of dat het juiste niveau is zou ik niet weten. Ik ga het navragen, bedankt!
VWO is rond B2 en lezen C1, dus dat moet goedkomen.

http://www.erk.nl/schoolleider/00003/00005/
Ik heb mijn examen gedaan via TELC.net. Je kan het beste met een taalschool of Volkshochschule contact opnemen en je aanmelden voor het TELC examen. Dit moet wel een maand van tevoren. Zij vragen dan zo'n examen B2 aan bij telc.
quote:Mevrouw75 schreef op 25 juni 2014 @ 15:17:

VWO is rond B2 en lezen C1, dus dat moet goedkomen.

http://www.erk.nl/schoolleider/00003/00005/Hij zegt dat hij voor een onderdeel een onvoldoende had, maar of dat een probleem is mag hij zelf uitzoeken . Dank!
quote:badeendjehoera schreef op 25 juni 2014 @ 15:19:

Ik heb mijn examen gedaan via TELC.net. Je kan het beste met een taalschool of Volkshochschule contact opnemen en je aanmelden voor het TELC examen. Dit moet wel een maand van tevoren. Zij vragen dan zo'n examen B2 aan bij telc.Dat klinkt goed. Maar hoe werkt het dan? Kan het via een Nederlandse taalschool of moet het in het betreffende land?
Hmm.. Ik heb het in Duitsland gedaan.. Vanuit Nl misschien een optie om een taalschool net over de grens te zoeken??
Ik ga het hem voorleggen. Bedankt voor je hulp!
Test kan je ook doen bij een universiteit in NL waar ze duits geven, heb ik toendertijd gedaan, gewoon even bellen.
bij universiteiten nemen ze ook taaltoetsen af om je niveau te bepalen. Hier (Rotterdam) kan dat alleen voor Engels, Spaans en Nederlands, maar elders wellicht ook voor Duits.
Hij studeert momenteel aan een Nederlandse uni, dus dat zou kunnen. Ik ga het doorgeven (en ja, dit zou hij ook best zelf uit kunnen zoeken, maar ik ben te goed voor deze wereld ).
En contact opnemen met het Goethe-instituut en het daar vragen? Vwo 6 is niet voldoende, het niveau is wel gelijk, maar universiteiten willen toch echt een ERK-certificaat. Daarom bieden wij onze leerlingen op school de mogelijkheid om dat te halen in samenwerking met het Goethe-instituut.

Maar daar heeft hij nu niets meer aan. Gewoon even bellen.
Gewoon bij een Goethe-Institut of Volkshochschule in Duitsland. Als hij wat verder wil reizen, is er bijna elke week wel een optie (natuurlijk wel soms wachtlijsten). Dat kan hij toch zelf ook wel bij elkaar googlen?

http://www.goethe.de/ins/de/prf/de4847903.htm
Duitse ambassade ?

Ik heb mijn B1 en B2 examens Frans gedaan op de ambassade in Amsterdam. Het lijkt me dat dat voor Duits ook moet kunnen op de Duitse ambassade.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
VWO zou rond B2 zijn. In de praktijk valt dit echter vaak tegen. Ik studeer zelf Duits en het is een hele moeilijke taal om echt goed te leren spreken. Het probleem zit hem bij Nederlanders vooral in het feit dat we het passief heel goed kunnen begrijpen, maar dat we juist door de gelijkenissen tussen de talen de grammatica en alle uitzonderingen (en het Duits heeft er véél) niet snel onder de knie krijgen. De 'valse vrienden' zijn hier een voorbeeld van.

Aan welke universiteit studeert hij? Veel universiteiten hebben ook de zogenaamde zomerschool, zo doe ik in Groningen deze zomer een cursus Engels van twee weken. Duits bieden ze ook aan. Op sommige universiteiten - hangt er natuurlijk vanaf of er een letterenfaculteit is! - kan je ook als minorstudent Duits aan de gang.

Ik wens je vriend in ieder geval veel succes!
Als je vriend naar Oostenrijk gaat, kun je kijken op www.osd.at

Dit is het Österreichisch Sprachdiplom Deutsch, de Oostenrijkse variant van het Goethe diploma. Is ook wereldwijd geldig.

Anders misschien het Duitslandinstituut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven