Werk & Studie alle pijlers

Duitsland verhuizen

02-11-2012 20:48 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een nieuwe baan krijgen net tegen de duitse grens aan.

Nu hebben mijn man en ik al dik een jaar het gevoel dat we over de grens willen gaan wonen. Dit heeft meerdere voordelen voor ons.

Nu is het zo dat ik dus een hele goede baan kan krijgen,alleen hebben we daar nog geen woonruimte.

Heeft iemand ervaring met huren in Duitsland, kopen is voor nu nog geen optie.

Ik zou de baan graag willen maar om nu een half jaar heen en weer te rijden, is nu 1,5 uur rijden, dat zie ik ook niet zitten.

Ik heb een man en 2 kleine kinderen, dus dat is niet een ideale situatie.

Wie heeft info?

Alvast dank
Huren in duitsland is velen malen makkelijker dan in nl, er is veel meer aanbod, sociale woninfbouw heb je niet echt.

kijk eens op immowelt of immobilienscout
Ik heb ooit in 6 weken mijn emigratie geregeld incl woning zoeken.
Hier huren is echt geen probleem, veel mensen hebben een tweede huis dat verhuurd wordt, dus een compleet huis, huren liggen dan tussen de 600 en 1200 euro, afhankelijk van aantal m² , onderhoud, grootte vh grondstuk, ligging en hoeveel geld de verhuurder graag int.

Lokale krantjes doorsnuffelen, in onze regio staan in de ´kleinanzeigen´ zeker 60 huurwoningen op een rijtje.
Ow, let wel op, als er k.m. in de advertentie staat, bedoelen ze de kale huur. Sommige verhuurders bieden de woning aan met gas, water en electriciteit. En hoewel veel huurwoningen tegenwoordig voorzien zijn van een keuken, komt het net zo vaak voor dat je een keukenloos huis treft, een keuken hoort hier bij de inrichting, het zijn tenslotte kasten.
Let er bij een huurcontract op dat je niet bij het verlaten van je woning alles versgeverfd moet opleveren. Vroeger was dat in D namelijk gewoon, en verhuurders zien het liefst ook nog graag erin staan. Maar het is niet meer verplicht, tenzij het natuurlijk in je contract staat.

O, en bij het zoeken naar een woning even erop letten, dat in Duitsland de Mittagsruhe in sommige gemeentes in extra regels is vastgelegd. Dat houdt in dat je tussen 12 en 14 uur geen lawaai mag maken, niet boren, niet grasmaaien, niet stofzuigen, heel onpraktisch. In mehrfamilien-huizen is dit sowieso meestal standaard.

En bereid je er vast op voor dat er op zondag de zondagsrust bestaat, dus je gras maaien kun je dan vergeten...
Oh, en in Duitsland zit in de keuken geen keuken... Die moet je zelf nog kopen. Voor de rest is alles rondkrijgen wat betreft emigratie naar DU best heel erg makkelijk en snel te doen.
Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind Duitsers over het algemeen nou niet echt een heel vriendelijk volk (heb er een poosje gewoond), in ieder geval zijn ze minder sociaal dan Nederlanders. Dat is misschien ook nog iets om rekening mee houden, als ik dat van tevoren had geweten was ik er niet naartoe verhuisd, denk ik.
quote:tof schreef op 02 november 2012 @ 21:23:

Let er bij een huurcontract op dat je niet bij het verlaten van je woning alles versgeverfd moet opleveren. Vroeger was dat in D namelijk gewoon, en verhuurders zien het liefst ook nog graag erin staan. Maar het is niet meer verplicht, tenzij het natuurlijk in je contract staat.

O, en bij het zoeken naar een woning even erop letten, dat in Duitsland de Mittagsruhe in sommige gemeentes in extra regels is vastgelegd. Dat houdt in dat je tussen 12 en 14 uur geen lawaai mag maken, niet boren, niet grasmaaien, niet stofzuigen, heel onpraktisch. In mehrfamilien-huizen is dit sowieso meestal standaard.

En bereid je er vast op voor dat er op zondag de zondagsrust bestaat, dus je gras maaien kun je dan vergeten...Ik weet niet waar jij woont, maar hier zijn de winkels tegenwoordig tussen de middag gewoon open, soms is er zelfs een koopzondag. Tussen 12 en 14 geen lawaai???? Kom eens langs zou ik zeggen. Zo strikt is het echt niet (meer).
quote:wiesdie schreef op 02 november 2012 @ 21:33:

Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind Duitsers over het algemeen nou niet echt een heel vriendelijk volk (heb er een poosje gewoond), in ieder geval zijn ze minder sociaal dan Nederlanders. Dat is misschien ook nog iets om rekening mee houden, als ik dat van tevoren had geweten was ik er niet naartoe verhuisd, denk ik.Laat mijn ervaring nou precies andersom zijn.
quote:exces schreef op 02 november 2012 @ 21:41:

[...]

Laat mijn ervaring nou precies andersom zijn.Ander deel van Duitsland waarschijnlijk
quote:exces schreef op 02 november 2012 @ 21:40:

[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar hier zijn de winkels tegenwoordig tussen de middag gewoon open, soms is er zelfs een koopzondag. Tussen 12 en 14 geen lawaai???? Kom eens langs zou ik zeggen. Zo strikt is het echt niet (meer).Bij mijn ouders in de dichtst bijzijnde stad zijn de winkels op zaterdag grotendeels dicht om 12 uur. Alleen de lidl, aldi, dm, 2 grotere supermarkten, takko en shüheparadies zijn open. En op zondag word er inderdaad verwacht dat je geen herrie maakt. Grasmaaien of je houtblokjes hakken/zagen mag echt niet hoor.
Bij mijn buurstad kun je op zaterdag tot 20.oo uur winkelen

maar op zondag grasmaaien doe ik dus idd niet
quote:Ivetje schreef op 02 november 2012 @ 21:46:

[...]

Bij mijn ouders in de dichtst bijzijnde stad zijn de winkels op zaterdag grotendeels dicht om 12 uur. Alleen de lidl, aldi, dm, 2 grotere supermarkten, takko en shüheparadies zijn open. En op zondag word er inderdaad verwacht dat je geen herrie maakt. Grasmaaien of je houtblokjes hakken/zagen mag echt niet hoor.

Maffe herrie op zondag mag inderdaad niet, heerlijk . Buurman heeft vorige week zondag wel zijn dak voorzien van die zonne-energie-panelen. De winkels in het dorp 4 km verderop zijn op zaterdag open tot 20 uur, alleen de lotto en de dierenwinkel zijn om twee uur al dicht. In de dichtstbijzijnde grote stad is op zaterdag alles open tot acht uur.

Maar één en ander is wel afhankelijk van hoe dicht je bij de grens woont, wij wonen er niet zo ver vandaan. Donderdag was hier alles dicht, waren alle buren in Nederland bij de ikea, in de stad op de markt en shoppen. Ze zien de voordelen en het aantal Nederlanders dat de economie stimuleert en als je in de winkelstraat over de hoofden kunt lopen ben je als winkelier wel gek om je deuren te sluiten.
quote:exces schreef op 02 november 2012 @ 21:40:

Ik weet niet waar jij woont, maar hier zijn de winkels tegenwoordig tussen de middag gewoon open, soms is er zelfs een koopzondag. Tussen 12 en 14 geen lawaai???? Kom eens langs zou ik zeggen. Zo strikt is het echt niet (meer).

Exces, ik heb tot voor kort een aantal jaar in een voorplaats van een grote stad gewoond, zeg maar daar waar alle mensen die genoeg geld verdienen in de stad rustig buiten gaan wonen. En daar stond dus in de plaatselijke verordening de middagsrust exact beschreven. En daar werden we er dus door de buren, als we 3 minuten over 12 nog bezig waren met iets, er al op aangesproken dat we geen lawaai meer mochten maken. Dat is niet ontspannen wonen, kan ik je zeggen. In de gemeente waar we nu wonen, staat dat niet apart vermeld. Dan houd ik nog rekening met mijn buren, maar dan ligt het allemaal ietsje losser. En deze rusttijden staan los van de openingstijden van winkels, hoor.

De nachtrust en zondagsrust zijn overigens in heel Duitsland vastgelegd.
En qua keuken, grotere verhuurders hebben deze soms wel in hun woningen zitten. Als je bij een particulier huurt, dan loop je inderdaad grote kans zelf een keuken te moeten kopen, danwel je krijgt hem ter overname aangeboden van de vorige huurders. Tegen de tijd dat je zelf de woning verlaat, loop je dan inderdaad het risico dat je opvolger geen interesse heeft in de keuken, en dat je hem er nog uit moet halen ook.
De nacht- en zondagsrust vind ik eigenlijk best wel aangenaam. Al moet ik zeggen dat ze bij een dorpsfeest die nachtregels niet zo nauw nemen... En als de plaatselijke fanfare ´s ochtends om 6 uur al door het dorp trekt (en moppert dat geen mens komt kijken), dan draai ik me daarna lekker om en slaap weer verder. Die zondagsrust vind ik geen nadeel.

Huurkeukens zijn wel onhandig. Als je dat nodig hebt kun je het beste gewoon kijken op ebay, staan vaak gebruikte keukens voor een prikkie.
Kinderopvang is in D anders geregeld dan in NL. Kindergarten is vanaf 3 jaar, Krippe vanaf 1.5 jaar, en verder zijn er Tagesmutter.

Het is qua opvang niet een kwestie van (slechts) een wachtlijst. Aanspraak op een plek of bepaalde opvangtijden hangt samen met in hoeverre jullie beiden werken. Als 1 ouder niet of minder dan 10 uur of thuis werkt, kan het zijn dat je geen opvang voor de leeftijd van 3 jaar krijgt aangeboden, danwel met onhandige opvangtijden te maken krijgt.
Niet alle Duitse verhuurders zijn blij met kinderen... Hebben jullie ook huisdieren? Voornamelijk honden en katten kunnen tegen je werken bij de zoektocht naar een huurhuis, kleiner grut maakt niet uit.
Huren vind ik in Duitsland dus echt niet makkelijk en een huis kopen ook niet. Kinderopvang is mwah en de Duitse scholen zijn slecht. Maar goed, ik woon dan niet tegen de grens aan maar ergens in het binnenland. Overigens bestaat mijn vriendenkring voor een groot deel uit buitenlanders. Bij Duitsers moet je er steeds achteraan gaan. Zeer vermoeiend.
Ik woon al een tijdje in Duitsland. Veel regels en je moet er even aan wennen. Binnen een week jezelf aanmelden bij de gemeente ;) en overal stempels voor nodig, maar als je dat weet en je beweegt een beetje mee is het mooi wonen hoor. Keukens bij de OBI kosten echt niks. Huren is hartstikke simpel. Ik heb het trouwens via een makelaar gedaan dat kost zo'n 800 euro aan provisie, maar dan ben je wel van het zoeken en regelwerk af. Ze laten je een huis zien en als je het wilt dan heb je het. Simpel simpel. Kopen is hier niet echt gewoon. Alle huisprogramma's zoals je die vroeger op RTL4 wel had gaan over huurhuizen heeeeel zelden zie ik een koophuis langskomen. Mijn belastingen doet de Steuerberater (vaste tarieven volgens vaste regels heel fijn) zodat ik dat zelf niet te ontcijferen hoef. Ja en de regels voor rust zijn eigenlijk best wel prima. Bij een groot feest naast het huis klinkt er om 11.00 nog een paar vuurwerkknallen en dan stil.........
quote:wiesdie schreef op 02 november 2012 @ 21:30:

Oh, en in Duitsland zit in de keuken geen keuken... Die moet je zelf nog kopen. Voor de rest is alles rondkrijgen wat betreft emigratie naar DU best heel erg makkelijk en snel te doen.Ik vond het persoonlijk erg tegenvallen. Veel bureaucratie waardoor het bijna een halfjaar duurde voordat ik ingeschreven was. (En dat terwijl ik alles goed had voorbereid voordat ik er geen ging en mijn ouders er ook ruim 10 jaar hebben gewoond.)
quote:wiesdie schreef op 02 november 2012 @ 21:33:

Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind Duitsers over het algemeen nou niet echt een heel vriendelijk volk (heb er een poosje gewoond), in ieder geval zijn ze minder sociaal dan Nederlanders. Dat is misschien ook nog iets om rekening mee houden, als ik dat van tevoren had geweten was ik er niet naartoe verhuisd, denk ik.

Ze zijn minder open en kijken de kat eerst uit de boom, maar daarna heb je er de beste vrienden aan. (Mijn ouders hebben er ruim 30 jaar geleden gewoond en hebben nog steeds met vele Duitse vrienden een innige band, die vaak beter is dan met menig NL-vriend.) Maar je moet ze eerst het vertrouwen geven dat wel.

En het feit dat ik in DLD erg makkelijk vrienden maakte (woonde er in mn eentje dus niet met mn ouders samen) zorgt ervoor dat ik vaak terugverlang naar die periode daar. Het is dat ik hier gesetteld ben, maar anders zou ik zo terug gaan als ik daar een baan zou vinden. (En dat geldt ook voor mijn ouders. Ze hebben het prima in NL (ons moederland) naar hun zin, maar mijn moeder zou soms erg graag terug willen.

Ik denk dus niet per definitie dat Duitsers minder sociaal (of juist super sociaal) zijn, maar dat je het ook moet treffen en ook aan je eigen instelling ligt. (En wrs ook aan de regio waar je gaat wonen!)
En wat betreft zondagsrust, middagsrust en andere gemeentelijke regels: dat is dus blijkbaar per gemeente echt anders. Ik woonde in een middelgrote gemeente waarbij op zaterdag de winkels ook 's middags open waren en de grote supermarkten tot 20.00 of 22.00 uur. Maar op zaterdagmiddag tijdens de rustpauze grasmaaien was echt not done. (Binnen een paar minuten stonden er bij mijn buurman andere buren aan de deur. ) En als je in de winter je stoep (ook het gemeentelijke stuk voor jouw deur) niet schoonmaakte, dan kreeg je dat te horen, haha.

En ik had tijdens mijn inschrijving (op het gemeentehuis) aangegeven dat ik lid was van de RK-kerk. Toen ik in DLD ging werken (kleine bijbaan) betaalde ik opeens Kirchensteuer (en dat is toch een redelijk bedrag/percentage). En dat terwijl ik in DLD niet eens naar de kerk ging (in NL trouwens ook niet). Maar goed volgens mij geldt de Kirchensteuer alleen voor de inkomensbelasting.
Bij het inschrijven in de gemeente gewoon melden dat je niet tot een kerk behoort, dan betaal je ook geen Kirchensteuer.

Qua uitvoeren/invoeren van je auto nog een tip (bestaat ook al zeker 1 topic over). Theoretisch kun je je auto eerst in NL uitvoeren, daarvoor moet je dan een apart uitvoerkenteken bij de RDW aanvragen etc, waarna je hem in D kunt gaan invoeren.

Een stap sneller is het, wanneer je je auto (met NL kenteken) gewoon in Duitsland APK laat keuren (heet daar TÜV), en zodra je in D woont met alle NL kentekenpapieren, de TÜV papieren en een autoverzekeringsaanbod naar de KfZ-Zulassungsstelle gaat en je auto in D laat registreren. Je moet dan je NL papieren en kentekenplaten inleveren ter plekke, en je krijgt dan D kentekenpapieren en mag nieuwe kentekenplaten laten maken. Vervolgens meldt je je nog af bij je NL verzekering, en klaar.

Dit scheelt een paar extra stappen in NL, en gaat prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven