Werk & Studie alle pijlers

Een eigen bedrijf(je)

26-01-2014 00:17 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Al heel lang zit het in mijn hoofd ooit, misschien als ik ben afgestudeerd over 2 jaar, mijn eigen bedrijfje op te gaan zetten. Ik kom alleen geen steek verder.. Want wat is nu eigenlijk de toekomst? Moet ik een winkel openen (een babyzaak met kleding b.v. lijkt me erg leuk), of kan ik beter diensten gaan leveren...?

Ik vind het erg lastig, misschien omdat ik ook nog erg jong ben (20) en op het moment nog studeer.

Is er iemand die mij wat tips kan geven. Niet over hoe ik het moet gaan aanpakken, maar meer aan welke sector of welke diensten ik het beste kan gaan denken..

Alvast bedankt.
Tip. Wil je serieus worden genomen, zeg dan nooit bedrijfJE! Dat klinkt namelijk nier serieus.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:hihoha schreef op 26 januari 2014 @ 01:45:

[...]

Je MOET niks beoordelen. Ik vraag alleen of mensen mij wat tips kunnen geven over wat nu de toekomst lijkt te zijn. Thats all ;)

Zonder de rest te hebben gelezen: de enige sector/industrie waar op zeker goed geld in is te maken, is iets met seks. Misschien moet je in de raamprostitutie gaan, sekscammen, zoiets?

Afgezien daarvan, lukt het zelfs mensen met werkervaring vaak niet eens om in hun vakgebied een goed lopend bedrijf op te zetten.

Wat maakt jou anders dan die anderen? daarbij ook in gedachten hebbend dat je een "bedrijfje" wil beginnen, met zo'n omschrijving laat je wel heel erg zien dat je het niet zo serieus neemt allemaal.....
Ik ken iemand die wel met een secretaresse opleiding een eigen goedlopend bedrijf heeft.

Ondernemers hebben vaak geen geld om voor vast een secretaresse aan te nemen en huren haar in.

Ze doet voor de klant belafspraken, notuleert tijdens vergaderingen (vaak in de avond) en werkt dat uit en doet bij bedrijven zelf secretaresse en lichte administratieve werkzaamheden. Hoe komt ze aan haar nu inmiddels vaste klanten en dat haar naam bekend is: netwerken, netwerken, netwerken en goed je werk uitvoeren en een goede indruk achterlaten. Ook neemt ze ook echt werk uit handen, je weet dus ook echt wel als ze weer geweest is.

Volgend mij zat ze in de eerste paar jaar wel 4 X in de week op een netwerk borrel, tot vervelends toe. Zorg dat je weet hoe je moet netwerken.
quote:esther55 schreef op 26 januari 2014 @ 05:47:

Ik ken iemand die wel met een secretaresse opleiding een eigen goedlopend bedrijf heeft.

Ondernemers hebben vaak geen geld om voor vast een secretaresse aan te nemen en huren haar in.

Ze doet voor de klant belafspraken, notuleert tijdens vergaderingen (vaak in de avond) en werkt dat uit en doet bij bedrijven zelf secretaresse en lichte administratieve werkzaamheden. Hoe komt ze aan haar nu inmiddels vaste klanten en dat haar naam bekend is: netwerken, netwerken, netwerken en goed je werk uitvoeren en een goede indruk achterlaten. Ook neemt ze ook echt werk uit handen, je weet dus ook echt wel als ze weer geweest is.

Volgend mij zat ze in de eerste paar jaar wel 4 X in de week op een netwerk borrel, tot vervelends toe. Zorg dat je weet hoe je moet netwerken.Klinkt ook als iemand die al werkervaring had, voordat ze voor zichzelf begon?
Meestal begint iemand een eigen bedrijf omdat ze iets goed kunnen of iets hebben gevonden waar vraag naar is.

Het willen hebben van een eigen zaak en dan maar bedenken wat dat moet worden en echt geen idee hebben lijkt mij de omgekeerde wereld en is gedoemd te mislukken.
Wat Annapalona zegt.

Een bedrijf starten zonder een affiniteit of specifieke kennis van product of dienst is de snelste weg naar een faillissement. Uitzonderingen daargelaten.

Ik wil in de toekomst ook graag voor mezelf beginnen als zzp'er. Maar werk wel al 13 jaar inmiddels in mijn sector vanaf mijn 18e. Heel veel bedrijven gezien van buitenaf en nu intern bij een bedrijf. Die expertise is naar mijn mening cruciaal om te slagen.
Dit gaat natuurlijk ook helemaal niet werken, precies om wat annapolana zegt.

Ondernemers die jarenlang ervaring met het product hebben en met de ondernemingsmarkt is het flink aanpoten of verzuipen, laat staan voor iemand die een bedrijfje wil in "maakt niet uit in wat als ik me maar ondernemer kan noemen".

Zo werkt het natuurlijk niet en ik vind het krankjorum dat je anderen gaat vragen welk soort bedrijf je dan maar beter kunt opstarten.

Dat laat zien dat je echt (nog) geen verstand hebt van ondernemen.
Het lijkt mij handig als je eerste eens wat (werk)ervaring op gaat doen.
Een webwinkel kan prima in deze tijd, zolang je de goede dingen verkoopt. Een webwinkel met kinderkleding bijvoorbeeld zou ik niet doen, daar zijn er inderdaad genoeg van.

Op het moment heb ik zelf een webwinkel (affiliatebasis, mensen kopen het produkt bij een ander en ik heb er een commisie van) en die loopt heel goed. Reden om voor affialiate te kiezen is om zo te zien welke produkten goed lopen en welke niet en goed lopende produkten zou ik eventueel kunnen inkopen om rechtstreeks door te verkopen.

Waar je bij een webwinkel in ieder geval bij stil moet staan is, dat je de juiste klanten binnentrekt. Het is natuurlijk belangrijk om hoog in google te staan, maar heb je alleen potjeskijkers en geen mensen die willen kopen, dan heb je er niks aan. (google is weer een verhaal apart, waar ik niet verder op in ga). Het begint met een goede website die op de juiste manier geoptimaliseerd is.

Je koopt produkten in en daar moet je dus ook plaats voor hebben om ergens te laten. Je hebt werk met pakketjes versturen. Je houdt je eigen administratie bij enz. Op een gegeven moment kun je dat uitbesteden, maar in eerste instantie zul je veel gewoon zelf moeten doen.

KVK heeft verschillende informatiedagen voor starters waar je kunt informeren. Ook zijn er verschillende mensen die wel een succes hebben kunnen maken van hun onderneming en daar andere mensen mee verder helpen door hun kennis te delen. Mitchel van Duuren is bijvoorbeeld begonnen vanuit het huis van zijn ouders met zijn bedrijf toen hij studeerde. Inmiddels is hij wel aardig succesvol te noemen en zo zijn er wel meer van die mensen te vinden.

Je moet je er alleen niet blind op staren. Blijft kwestie van doen, blijven proberen, leren van je fouten en kansen zien waar een ander alleen maar de obstakels ziet.
quote:Mirjam82 schreef op 26 januari 2014 @ 08:27:

Wat Annapalona zegt.

Een bedrijf starten zonder een affiniteit of specifieke kennis van product of dienst is de snelste weg naar een faillissement. Uitzonderingen daargelaten.

Ik wil in de toekomst ook graag voor mezelf beginnen als zzp'er. Maar werk wel al 13 jaar inmiddels in mijn sector vanaf mijn 18e. Heel veel bedrijven gezien van buitenaf en nu intern bij een bedrijf. Die expertise is naar mijn mening cruciaal om te slagen.Dat is zeker waar. Het werkt veel beter om iets op te zetten vanuit een passie of iets wat minstens interresant genoeg is om een passie voor te ontwikkelen
Een fysieke winkel zou ik niet doen, die markt is enorm aan het veranderen. De consument van de toekomst winkelt met zijn smartphone. Je kunt wel diensten aanbieden, wat maakt jou uniek, waarin ben je goed, ben je anders; kortom wat heb je te bieden. Je opleiding is goed maar je mist de werkervaring, die zou ik eerst opdoen. Dan weet jij ook of het je wel ligt. En inderdaad netwerken, op alle mogelijke manieren. Ook: zorg voor een bussinessplan, informeer naar verzekeringen, KVK, denk aan pensioenopbouw je nu zelf moet doen, denk aan een ruimte voor je werkplek, welke investeringen ga je doen qua apparatuur, zorg voor een beginkapitaal, regel met je vriend partnerregistratie ed voor bij eventuele schulden en nog 1000 andere dingen. Onderzoek je markt, kijk naar de concurrentie, begin niet iets omdat het je "leuk lijkt".

En bereid je voor op werkweken van 50-60 uur met een minimum aan salaris, als je überhaupt al omzet (met winst) draait.

Geen doemverhaal, maar ervaring hier en realisme.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Het klinkt bijvoorbaat al niet succesvol, sorry. Ook je nick niet. Jouw verlangens zijn in dezelfde categorie als "ik wil beroemd worden". Nu, groei dan maar eerst talent zou ik zeggen.

Ik denk dat je het zakenleven in gaat als je een neus voor zaken hebt. Je weet dan waar winst te behalen is, bent handig in het voorspellen van menselijk gedrag en je bent overtuigend zodat de mensen met je in zee willen.

Een andere categorie ondernemers zijn er toevallig ingerold omdat ze een uniek product konden produceren en begonnen zijn die te verkopen, waarna ze steeds meer succes kregen.
Huispakskes
Ik vind het schattig, zoveel naïviteit
TO, het belangrijkste is dat je weet wat je gaat doen en daat overtuigd van bent. Denken 'ik ga voor mezelf beginnen maar weet niet in wat', is 100% mislukken. Je moet een idee hebben, denken "dit draagt iets bij" en dan voor jezelf beginnen.

Niemand kan een idee aandragen, moet echt uit jezelf komen. De markt voor freelance (zeer ervaren) secretaresses ligt enorm op zij gat . Ken meerdere sectretaresse ZZP ers met een dijk aan ervaring, ook freelance, em ze zitten allemaal thuis of moeten elk lullig niet uitdagend opdrachtje aannemen voor een erbarmelijk uurtarief op dit moment. Dat is NIET ondernemen maar een slaaf van je eigen onderneming zijn. Een secretaresse op mbo niveau zonder echte ervaring is kansloos in die markt.

Ga dus gewoon eens lekker rustig nadenken. En als je al iets weet een goed plan maken.

Ohen voor diegene die opperde datze administratie kon doen? No way dat ik als ZZP er mijn administratie uit handen geen aan een secretaresse die net van school komt. Daar heb ik een accountant voor. Je weet wel, iemand die de juiste studie op het juiste niveau heeft gedaan. Ten eerste zijn zijn kosten aftrekbaar, ten tweede levert de man me met de kennis die hij heeft elk jaar weer geld op.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik heb tijdens mijn studie een eigen bedrijf op gezet, bestaat (4 jaar later) nog steeds, alleen ik ben geen eigenaar meer en ben eruit gestapt.

Vorig jaar fulltime bij een bedrijf gaan werken om meer ervaring op te doen en als ik nu terug kijk zou ik, met de ervaring die ik nu heb, zoveel dingen heel anders doen. Dus mijn tip: ga eerst ervaring opdoen in de branche waar je ook je eigen bedrijf in zou willen hebben.

Tip 2: begin niet een eigen bedrijf om 'maar een eigen bedrijf te beginnen'. Start ups die slagen heeft voor een heel groot deel te maken met een overweldigende passie en daarmee de bereidheid om er heel veel voor op te geven (zekerheid, geld, sociaal leven) en heel veel voor over te hebben (keihard werken zonder in de eerste instantie betaald te krijgen, dealen met de minder leuke dingen (vervelende klanten, administratie, jezelf uit een dip halen).

Tip 3: mocht je een bedrijf starten, regel dat je administratie goed. Klinkt als een inkopper, is het niet. Veel mensen denk het wel snel even tussen de bedrijven door te doen, vergeten het, maken fouten, lopen te prutsen. Inzage in je financiele situatie is al vanaf het begin mega belangrijk.

Succes!
quote:geefchips schreef op 26 januari 2014 @ 10:36:

Ik heb tijdens mijn studie een eigen bedrijf op gezet, bestaat (4 jaar later) nog steeds, alleen ik ben geen eigenaar meer en ben eruit gestapt.

Vorig jaar fulltime bij een bedrijf gaan werken om meer ervaring op te doen en als ik nu terug kijk zou ik, met de ervaring die ik nu heb, zoveel dingen heel anders doen. Dus mijn tip: ga eerst ervaring opdoen in de branche waar je ook je eigen bedrijf in zou willen hebben.

Tip 2: begin niet een eigen bedrijf om 'maar een eigen bedrijf te beginnen'. Start ups die slagen heeft voor een heel groot deel te maken met een overweldigende passie en daarmee de bereidheid om er heel veel voor op te geven (zekerheid, geld, sociaal leven) en heel veel voor over te hebben (keihard werken zonder in de eerste instantie betaald te krijgen, dealen met de minder leuke dingen (vervelende klanten, administratie, jezelf uit een dip halen).

Tip 3: mocht je een bedrijf starten, regel dat je administratie goed. Klinkt als een inkopper, is het niet. Veel mensen denk het wel snel even tussen de bedrijven door te doen, vergeten het, maken fouten, lopen te prutsen. Inzage in je financiele situatie is al vanaf het begin mega belangrijk.

Succes!Poeh, lekker typen op de zondag ochtend :-/ vergeef me de spelfouten!
TO, je reageert nogal fel op bepaalde goedbedoelde reacties. Dat je niet doorhebt dat die echt goedbedoeld zijn, zegt al genoeg over je verdieping in het geheel.

Een eigen bedrijf (in wat voor vorm dan ook) begin je vaak uit een passie voor iets en als je hier komt vragen "wat je zou kunnen beginnen" dan ben je er zeker niet klaar voor.
quote:hihoha schreef op 26 januari 2014 @ 01:23:

[...]

Even een simpele vraag.. Heb je zelf wat bereikt in je leven? In al je reacties die je nu hebt geplaatst na mijn openingspost loop je het af te kraken. Dat je je mening geeft ok, maar doe het dan op een andere manier en anders reageer gewoon niet.

Bedankt.

Dat is een aanval en geen simpele vraag. Belangrijk om dat onderscheid te maken, dat ten eerste.

Ik stel vragen aan je waar je geen antwoord op geeft. Dat is wat anders dan afkraken. Als jij je zo snel aangevallen voelt dan ben je niet echt geschikt om te ondernemen. Als je dit al afkraken vindt, hoe reageer je dan op een ontevreden klant, een kritische belastinginspecteur of een kredietverstrekker.

Ga eerst maar werken, aan jezelf en voor een baas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven