Werk & Studie alle pijlers

Een hond wanneer kan het?

21-09-2020 17:56 95 berichten
Wanneer kan het een hond? In het topic werk aangezien juist dat het struikelblok is.

Om mij heen zie ik mensen die 1 of meerdere honden hebben. Werken meestal beiden (of alleen man/vrouw werkt) en hebben jonge kinderen (<3 jaar).

Ik ben opgegroeid met honden en wandelde zelf toen ik oud genoeg was ook. Mijn ouders hebben altijd gewerkt en was het geen probleem een hond te hebben.
Juist om het wandelen en de gezelligheid wil ik ook graag een hond.

Wij werken allebei en daarom weet ik nu niet wat is handig. Ik werk niet in de buurt mijn vriend wel.

Daarom mijn vraag, hoe doen jullie het?
Zanahoria schreef:
21-09-2020 19:16
Ach welnee. Ik heb twee katten en die liggen de hele dag in een hoekje te snurken (met mooi weer grotendeels buiten, met slecht weer grotendeels binnen). Vragen gedurende de dag geen enkele keer om aandacht.

'S avonds komen te tot leven, gaan ze buiten op jacht, spelen binnen en springen ze gezellig op schoot voor aaitjes.
Ik heb het over 1 (binnen) kat....
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
21-09-2020 19:19
Ik heb het over 1 (binnen) kat....
Oh dat was inderdaad heel duidelijk bij je bericht........
Mijn katten kijken overigens niet naar elkaar om. Maar ik ben wel van mening dat een kat naar buiten moet kunnen.
merano schreef:
21-09-2020 18:32
Je kunt hem ook naar de hondencreche brengen op dagen dat je beide moet werken.

Denk ook aan vakanties: Neem je de hond mee als je op vakantie gaat? Of weet je iemand die wil oppassen? Of gaat hij zolang naar een professionele oppas?
Dat moet je hond ook maar willen, naar een hondencreche. De onze konden we na 1.5 dag ophalen want die jankte alles bij elkaar en at en dronk niet meer. Gelukkig waren we op dat moment nog in Nederland.
Een puppy de eerste weken sowieso nog niet alleen laten. Die moet eerst wennen aan de nieuwe omgeving en vertrouwd raken, en zindelijk. Herplaatsers geldt natuurlijk hetzelfde. Mijn hond is 10 maanden en is nu maximaal 3 uur alleen. Dus eerste weken sowieso niet alleen laten, daarna per minuut opbouwen. Als je te snel gaat, kan de hond verlatingsangst krijgen. Dan ben je echt nog een stuk verder van huis, dat wil je niet. Je bouwt zo langzaam op zolang het goed gaat. Als de hond een aantal maanden bij je is en al iets langer alleen kan zijn, oppas regelen voor als je over het max weg bent. Dus zijn wij langer dan 3 uur weg? Dan regelen we een oppas.

We hebben onze hond sinds begin januari. Ik werk thuis dus de hond was nooit alleen. Nu werken we, vanwege corona toevallig, parttime thuis en op kantoor. Beiden werken 2 dagen op kantoor en we wisselen elkaar af, hond is dus nooit alleen.

In januari waren we nog niet met Corona bezig dus dit komt nu toevallig zo uit. Anders zou ik 1 dag in de week op kantoor werken en mijn vriend 5. Voor die ene dag zou mijn schoonmoeder oppassen. Dat doet ze nu tijdens Corona overigens ook, ondanks dat we gewoon thuiswerken. Maar het is ook best prettig dat hij 1 dag in de week bij schoonmoeder is want dan hoeven we even een dag helemaal níet met hem bezig te zijn.

Overigens, de eerste weken lieten we hem dus sowieso níet alleen. Hij volgde me door het hele huis en ging ik naar boven? Dan nam ik hem mee. Boodschappen en douchen deed ik als mijn vriend thuis was, in de avond dus. Daarna kun je beginnen met naar boven gaan terwijl je hond beneden blijft. Maar piept of jankt hij? Dan ben je te vroeg en begin je weer opnieuw..
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
21-09-2020 18:37
De honden van mijn moeder zijn gemiddeld 4 dagen per week 9 uur lang alleen. Ze zijn wel al op leeftijd en kunnen zelf de tuin in. Daarbij worden ze meerdere uren per dag (ook als m'n moeder aan het werk moet) uitgelaten.

Een jonge hond zou ik niet langer dan 5-6 uurtjes alleen laten, voor enkele dagen per week.

wat zielig
snowdogs schreef:
21-09-2020 18:30
Wandelen is een van de basisbehoeften van een hond, maar daar houdt het niet mee op. De meeste honden hebben veel meer nodig dan dat.

In je eerste regel schrijf je al waarom je op dit moment geen hond in huis zou moeten nemen.
Hoe zien je avonden en weekenden er uit? Sporten, boodschappen doen, huishoudelijke taken, hobby’s, vakanties? Hoe vaak ben je daadwerkelijk thuis en hoeveel van die tijd kun je 100% aan de hond besteden?

Zelf heb ik een aantal honden; ze zijn mijn werk en mijn hobby. Ze gaan ook mee werken, dus zijn zelden alleen thuis.
Hond kan ik niet mee naar mn werk nemen, maar dat kan bijna niemand. Luxe dat jij dat wel kan.

Ik ben in de avond en weekend thuis. Mits ik wat plan. Indien we weggaan zou de hond gewoon mee gaan.
Vakantie ga ik hooguit 1x per jaar. Veel mensen brengen de hond naarpension als deze niet mee zou kunnen, maar je kunt je ook aanpassen aan de hond.
Doetje89 schreef:
21-09-2020 19:52
Hond kan ik niet mee naar mn werk nemen, maar dat kan bijna niemand. Luxe dat jij dat wel kan.

Ik ben in de avond en weekend thuis. Mits ik wat plan. Indien we weggaan zou de hond gewoon mee gaan.
Vakantie ga ik hooguit 1x per jaar. Veel mensen brengen de hond naarpension als deze niet mee zou kunnen, maar je kunt je ook aanpassen aan de hond.
Je reageert erg selectief.
Je hebt je besluit toch gewoon al genomen ondanks wat hier wordt gezegd?
VGM1980 schreef:
21-09-2020 19:49
wat zielig
Ze zijn alles behalve zielig hoor. Op dagen dat mijn moeder werkt wandelen ze alsnog 2-3 uur, los door de natuur heen.. en als ze vrij is nog langer. Ze zijn 9 en 14... Slapen het grootste deel van de dag als ze alleen zijn.
merano schreef:
21-09-2020 18:32
Je kunt hem ook naar de hondencreche brengen op dagen dat je beide moet werken.

Denk ook aan vakanties: Neem je de hond mee als je op vakantie gaat? Of weet je iemand die wil oppassen? Of gaat hij zolang naar een professionele oppas?

Kun je dat soort dingen betalen, net als de dierenarts, bv voor een operatie als er problemen zijn (denk in honderden, niet in tientjes).

En kun je in de eerste maanden veel vrij nemen van je werk zodat je de pup kunt opvoeden? In het begin zo ongeveer ieder uur naar buiten doen?

Of ga je voor een oudere hond bv. uit een asiel?

Hond kan ik betalen ja. Ik ben opgeroeid met honden dus is het geen onbekend terrein.
Helaas hebben ze geen niet verpeste honden hier in het asiel. Veel al met veel stress. Echt zielig.
Ik ga bijna nooit op vakantie en daar kun je je op aanpassen.
Doetje89 schreef:
21-09-2020 19:52
Hond kan ik niet mee naar mn werk nemen, maar dat kan bijna niemand. Luxe dat jij dat wel kan.

Ik ben in de avond en weekend thuis. Mits ik wat plan. Indien we weggaan zou de hond gewoon mee gaan.
Vakantie ga ik hooguit 1x per jaar. Veel mensen brengen de hond naarpension als deze niet mee zou kunnen, maar je kunt je ook aanpassen aan de hond.
Maar als je werkt en je niet een partner hebt die op dat moment thuis kan zijn, is een oppas dus een oplossing zodat je hond niet alleen hoeft te zijn. Vooral een jonge pup niet alleen laten.

Afgelopen zomer ben ik een paar dagen op vakantie geweest naar Duitsland met mijn vriend. De hond kon niet mee. Ik heb vol goede moed de beste pensions uit de regio geselecteerd voor een rondleiding. Overal las ik positieve ervaringen op internet. Vervolgens kwam ik bij de eerste pension met mijn hond voor een rondleiding en kennismaking.

En geloof me.. Onderweg naar huis in de auto heb ik de hele rit gehuild. Ik vond het zó erg. Een deel van de honden waren continu aan het blaffen van de stress, en het andere deel zat ineengedoken in een hoekje van de stress. Ze worden om 17:00 voor het laatst buiten gelaten voor hun behoeften, daarna moeten ze het in hun eigen hok toen tot 09:00 de volgende ochtend. Geen pension dus. Dat was voor mij direct duidelijk.

Later sprak ik ook meiden die stage hebben gelopen bij verschillende pensions, en het blijkt allemaal dat het voor de baasjes leuk wordt voorgedaaan maar dat het voor de honden dagen/weken stress is. Sommige worden zelfs geschopt.

Uiteindelijk ben ik bij een opvang terechtgekomen waar ze in huis slapen. Er worden maximaal 10 honden opgevangen. Ook daar hebben een paar meiden die ik ken stage gelopen en die hadden allemaal apart goede verhalen over die opvang. Honden zijn de hele dag buiten, in tegenstelling tot een groot pension (dat is ongeveer 2x per dag een half uur). Mijn hond heeft daar twee nachten geslapen en een nacht bij mijn schoonouders. Maar een pension met veel honden en hokken, nee. Niet voor mijn hond.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
21-09-2020 19:52
Hond kan ik niet mee naar mn werk nemen, maar dat kan bijna niemand. Luxe dat jij dat wel kan.

Ik ben in de avond en weekend thuis. Mits ik wat plan. Indien we weggaan zou de hond gewoon mee gaan.
Vakantie ga ik hooguit 1x per jaar. Veel mensen brengen de hond naarpension als deze niet mee zou kunnen, maar je kunt je ook aanpassen aan de hond.
Dus je sport nooit, hoeft geen boodschappen te doen, te koken, huishouden te doen?
Waarmee ik wil zeggen dat als je om 18.00 thuis bent en om 23.00 naar bed gaat niet die volle 5 uur voor de hond zijn. In de weekenden idem dito.
Dat is bij iedereen zo, dus bij jou ook.

Een hond overal mee naar toe nemen is echt niet voor elke hond een feest; wat wij leuk vinden om te doen is voor een hond meestal een stuk minder leuk.

Maar als jij een hond wilt (voor jezelf), dan moet je dat gewoon doen. Of de hond er echt gelukkig van wordt is bijzaak.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
21-09-2020 18:23
Behalve het werk tegen zit 4 dagen.
Zou ik er flink mee gaan wandelen. Ik leen soms de hond van mijn ouders een weekend (wonen niet in de buurt), omdat ik juist het actieve leuk vindt. Denk dat ik meer erop uit ga dan gemiddelde baasjes die ik ken. Die laten de hond alleen in de tuin.

En een hond heel lang alleen wil ik inderdaad niet, maar is iedereen dan thuis die een hond heeft?

Juist daarom mijn vraag aan wie een hond heeft en dus niet 2 dagen werkt.
Dan heb je wel ook echt een verdrietig beeld ervan.
Als jij een hond: 3 maal per dag waarvan een keer minimaal een uur LOS (dus naar het bos!), daarnaast ook de benodigde aandacht (spelen, hondencursussen, knuffelen) en de hond max 4 uur alleen kunt bieden, ben je geschikt.
Anders niet.
Er wonen schrikbarend veel honden in tragische omstandigheden wat je reinste dierenmishandeling is en wat mensen zelf niet door hebben. En dan wel klagen dat de hond zoveel blaft...

TO, een hond is voor weinig weggelegd. Je moet dan echt verdomd veel thuis zijn of veel geld besteden aan dagopvang.
Ik werk 2.5 dagen (man gewoon 5), op die dagen gaan onze 2 honden naar de oppas, waar ze dol op zijn.
Kun jij niet 1 dag/week oppas worden voor iemand anders?
phloxx wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:36
0.74% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
21-09-2020 18:30
Wandelen is een van de basisbehoeften van een hond, maar daar houdt het niet mee op. De meeste honden hebben veel meer nodig dan dat.

In je eerste regel schrijf je al waarom je op dit moment geen hond in huis zou moeten nemen.
Hoe zien je avonden en weekenden er uit? Sporten, boodschappen doen, huishoudelijke taken, hobby’s, vakanties? Hoe vaak ben je daadwerkelijk thuis en hoeveel van die tijd kun je 100% aan de hond besteden?

Zelf heb ik een aantal honden; ze zijn mijn werk en mijn hobby. Ze gaan ook mee werken, dus zijn zelden alleen thuis.
Hier idem. Tot onze opa het niet meer gezellig vond. Nu gaan hij en jonkie gezellig naar onze oppas. :heart:
Voor de rest idd ook belangrijke goede punten.
Ik vind zelf een (nieuwe jonge) hond niet tot nauwelijks te combineren met kinderen. Gaat alleen als je hond al gewend is overal mee naartoe te gaan. Hoe ga je dat je hond leren als je zelf je handen vol hebt met je kinderen? Letterlijk en figuurlijk.
Ik fok honden, en wij verkopen ze uit principe niet aan gezinnen met kinderen onder de 8 jaar. Veel te weinig tijd, die ouders hebben het al zo druk!
-
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
21-09-2020 18:37
De honden van mijn moeder zijn gemiddeld 4 dagen per week 9 uur lang alleen. Ze zijn wel al op leeftijd en kunnen zelf de tuin in. Daarbij worden ze meerdere uren per dag (ook als m'n moeder aan het werk moet) uitgelaten.

Een jonge hond zou ik niet langer dan 5-6 uurtjes alleen laten, voor enkele dagen per week.
Dit is dus wat ik bedoel. Je reinste dierenmishandeling, en de poster heeft het niet eens door.
Totaal ongeschikt om honden te houden! In de tuin hun behoefte doen.. Hoe zit het met beweging? Behoefte naar nieuwe geurtjes snuffelen? Andere honden voor sociaal contact? Mentale uitdaging?


Aangepast op basis van aangevulde informatie van poster, niet van toepassing
phloxx wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:47
6.07% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
21-09-2020 18:04
Het kan alleen als je parttime werkt. Full time gaat gewoon niet. Honden kunnen niet een hele dag hun plas ophouden.
Een doorsnee werkdag duurt korter dan een nacht bij mij.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Honden en kinderen gaat eigenlijk pas vanaf dat kind naar de basisschool gaat (4 a 5 jaar). Maar zeker met een baby of dreumes is behoorlijk pittig.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
21-09-2020 20:40
Een doorsnee werkdag duurt korter dan een nacht bij mij.

S' nachts slapen ze. Jij moet overdag neem ik aan ook vaker plassen dan s' nachts.
Of hou jij overdag ook minstens 6 uur je plas/poep op.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
21-09-2020 19:52
Hond kan ik niet mee naar mn werk nemen, maar dat kan bijna niemand. Luxe dat jij dat wel kan.

Ik ben in de avond en weekend thuis. Mits ik wat plan. Indien we weggaan zou de hond gewoon mee gaan.
Vakantie ga ik hooguit 1x per jaar. Veel mensen brengen de hond naarpension als deze niet mee zou kunnen, maar je kunt je ook aanpassen aan de hond.
O ja? Mee naar de bioscoop? Of theater? Naar zwemles van kind? Naar de Albert Heijn? Mogen ze allemaal niet heen.
En wat vinden je vrienden ervan, want in de herfst loop je in de regen ook gewoon in het bos, dat jij 's avonds met een stinkend zandmonster aan komt zetten bij hun nieuwe vloerkleed?
Niet lullig bedoeld, maar je klinkt naief. Mooie plannen, maar hoe uitvoerbaar is het in de praktijk?
Overdag werk je plus reistijd. sNachts slaap je. Hond is dus max 8u in gezelschap. Dan nog boodschappen doen, afspraken, noem maar op.
Zie je nu zelf niet in dat je een hond niet voldoende te bieden hebt?
-
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
21-09-2020 20:41
S' nachts slapen ze. Jij moet overdag neem ik aan ook vaker plassen dan s' nachts.
Of hou jij overdag ook minstens 6 uur je plas/poep op.
Ja hoor. De meeste volwassen honden kunnen prima zes uur plas/poep ophouden.

Waarmee ik trouwens niet zeg dat het wenselijk is, maar jij stelt dat het niet kan.
eurus wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:49
12.86% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
gizzmo-returns schreef:
21-09-2020 19:19
Ik heb het over 1 (binnen) kat....

Zelfs dan kun je het niet zo stellig zeggen.

Maar goed: een hond als je werkt lijkt mij niet kunnen voor het beestje.
Ze moeten minimaal drie keer per dag uitgelaten worden en de rest van de dag zit zo'n beest dus alleen...
Ik zou het een hond niet aandoen. Uitzonderingen daargelaten maar dat weet je van tevoren niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk vier dagen per week. Mijn vorige hond ging dan naar de opvang in een pension. Daar heeft het altijd geweldig naar haar zin gehad, tot verplaatsing van mijn werkplek, toen was dat niet meer handig. Later ging ze dan naar een oppas hier in de buurt. Helaas is deze hond overleden, maar ik heb nu een andere. Deze ging ook weer vier dagen in de week naar de oppas. Helaas is de oppas nu ziek geworden en kan zij tijdelijk niet meer voor mijn hond zorgen. Nu komt de honden uitlaat service een uur per dag met haar lopen. Ik hoop wel dat mijn oppas snel weer beter is, wat uit schuld gevoel ga ik nu ‘s avonds bijna nooit meer weg.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
21-09-2020 20:46
Ja hoor. De meeste volwassen honden kunnen prima zes uur plas/poep ophouden.

Waarmee ik trouwens niet zeg dat het wenselijk is, maar jij stelt dat het niet kan.

Ja en 8 uur achter elkaar kan vast ook bij sommige hondjes.
Omdat ze dat aangeleerd is, dat ze het moeten ophouden. Gemiddeld moet een hond overdag elke 4 a 5 uur uit. En
hoe ouder ze worden, hoe minder lang ze het kunnen ophouden.

Met dat het niet kan geef ik aan dat het vast lichamelijk kan ja, maar ik vind het niet kunnen en dieronvriendelijk.
TO moet gewoon een hond nemen wanneer zij denkt dat ze er genoeg liefde en aandacht in kan steken. Neem er desnoods 2 zodat ze elkaar hebben, scheelt een hoop. Ik vind dat er maar een hoop overdreven reacties worden geplaatst hier, bijna de moedermaffia maar dan op honden gericht. Wanneer een goed afgerichte hond voldoende beweging krijgt (en dan bedoel ik niet 3x daags 15 minuten blokje om door de wijk aan de riem), de ruimte thuis heeft en voldoende vermaak tijdens en buiten jouw afwezigheid dan komt het vaak écht wel in orde.
Al zou ik niet kiezen voor een jonge puppy, maar dat ligt meer aan de tijd die je in de opvoeding moet investeren.

Onze honden zijn nog nooit één dag naar een kennel geweest, lopen hun hele leven al fatsoenlijke stukken door de natuur, spelen, slapen en rusten wanneer ze willen en zijn zelfs nu ze senior zijn nog super fit, gelukkig en nog geen dag ziek geweest.

Maar jeetje mensen, er zijn genoeg honden die thuis zitten met baasjes die hele dagen thuis zijn, maar alsnog een stom leven hebben. Ga die mensen dicteren wanneer ze wel of niet een huisdier mogen aanschaffen.

TO: verdiep je in een ras dat bij je past, of juist een kruising, kan ook heel leuk zijn. dan komt het vast allemaal weg in orde.
Pas alleen op voor broodfok als je toch voor een puppy kiest, dat wil je niet ondersteunen.

--

Al wil ik er wel een kanttekening bij maken. Kijk, onze honden kunnen prima 9 uur op een dag alleen zijn. Maar we wonen in Zuid-Limburg, ze weten niet eens meer wat een riem is. Ze gaan op werkdagen tussen de 2-3 uur naar buiten, zwemmen, graven, spelen en snuffelen. Voor onze oude jack russel van 14 is de tuin open omdat hij soms tussendoor een keer wil plassen. Ze zijn na de wandeling kapot en slapen door totdat mijn moeder ongeveer weer thuis is. Daarbij werkt ze onregelmatig inclusief late avonddiensten (tot 2am) dus valt het voor de honden echt wel te overzien. Maar ik denk dat je, wanneer je een stabiele hond hebt, ook met een reguliere werkweek van 4 dagen 9 uur prima je dier gelukkig kan houden. Mits ze inderdaad hun beweging en aandacht krijgen. Ik vind het ook ontzettend sneu, al die flat hondjes die alleen het poepveldje tegenover het huis zien.. Die mensen zou ik het zeker afraden om een hond te nemen. Neem dan een hamster.
Maar als je de ruimte wil opzoeken, nieuwe routes wil lopen, wil knuffelen en spelen wanneer je er bent, dan kan het écht wel.
Uiteraard is een uitlaatservice of oppas ook een goede optie als je daar het geld voor hebt. Wij hebben het nooit hoeven doen, maar het is uiteraard wel leuk voor je hond.
Phloxx schreef:
21-09-2020 20:45
O ja? Mee naar de bioscoop? Of theater? Naar zwemles van kind? Naar de Albert Heijn? Mogen ze allemaal niet heen.
En wat vinden je vrienden ervan, want in de herfst loop je in de regen ook gewoon in het bos, dat jij 's avonds met een stinkend zandmonster aan komt zetten bij hun nieuwe vloerkleed?
Niet lullig bedoeld, maar je klinkt naief. Mooie plannen, maar hoe uitvoerbaar is het in de praktijk?
Overdag werk je plus reistijd. sNachts slaap je. Hond is dus max 8u in gezelschap. Dan nog boodschappen doen, afspraken, noem maar op.
Zie je nu zelf niet in dat je een hond niet voldoende te bieden hebt?
Volgens mij ben jij niet zo van honden. Stinkend zand monster? Veeg de hond ff af met doek en klaar.

Wat hebben mijn vrienden hiermee te maken?

Ik ben vrij realistisch daarom heb ik ook nog geen hond.
Uit jou reactie lees ik dat niemand een hond kan houden want iedereen doet boodschappen en slaapt.

Toch hebben veel mensen een hond en die doen er niet veel mee. Beetje in de tuin uitlaten of inimie rondje voor het plantsoen.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 22-09-2020 09:47
24.20% gewijzigd
En je kan hem/haar ook niet overal mee naar toenemen. Niet iedereen ( of bijna niemand) zit te wachten op een hond van een ander in hun huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven