Werk & Studie alle pijlers

Een hond wanneer kan het?

21-09-2020 17:56 95 berichten
Wanneer kan het een hond? In het topic werk aangezien juist dat het struikelblok is.

Om mij heen zie ik mensen die 1 of meerdere honden hebben. Werken meestal beiden (of alleen man/vrouw werkt) en hebben jonge kinderen (<3 jaar).

Ik ben opgegroeid met honden en wandelde zelf toen ik oud genoeg was ook. Mijn ouders hebben altijd gewerkt en was het geen probleem een hond te hebben.
Juist om het wandelen en de gezelligheid wil ik ook graag een hond.

Wij werken allebei en daarom weet ik nu niet wat is handig. Ik werk niet in de buurt mijn vriend wel.

Daarom mijn vraag, hoe doen jullie het?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het kan? Dat is toch heel individueel? Hier meerdere honden en sind januari weer een pup. Ik was door corona vanaf maart regelmatig thuis. Man heeft een praktijk aan huis. Ik werk nu weer 3 dagen buiten de deur (onregelmatig). De honden zijn of van òchtends 8.30 uur tot 12 uur alleen. Of van 13 uur tot 17 uur. En natuurlijk word er wel gesloopt.... Maar dat deden de andere ook. En tussen door laten de assistentes wel de honden in de tuin.... Dus ik vind het bij ons goed geregeld.
JobEva schreef:
22-09-2020 13:10
Wanneer het kan? Dat is toch heel individueel? Hier meerdere honden en sind januari weer een pup. Ik was door corona vanaf maart regelmatig thuis. Man heeft een praktijk aan huis. Ik werk nu weer 3 dagen buiten de deur (onregelmatig). De honden zijn of van òchtends 8.30 uur tot 12 uur alleen. Of van 13 uur tot 17 uur. En natuurlijk word er wel gesloopt.... Maar dat deden de andere ook. En tussen door laten de assistentes wel de honden in de tuin.... Dus ik vind het bij ons goed geregeld.
Slopen is een uiting van stress. Dat doen ze als ze dus helemaal nog niet (zo lang) alleen kunnen zijn. Het klinkt helemaal niet dat het goed is geregeld als er wordt gesloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hond die nu bijna 14 maanden is. Gezins en werksituatie:

Man die 4 dagen op kantoor en 1 dag thuis werkt (heel soms 3 om 2).
2 kinderen op het VO waarvan er meestal wel eentje thuis is rond 14.00 uur.
Ikzelf werk 3 dagen per week op kantoor.

Voor Corona-tijd ging het als volgt:

Eerste 2 weken heb ik volledig vrij genomen en hond laten wennen aan buurvrouw die hem daarna tussen de middag zou uitlaten.
Toen ik weer ging werken:
07.00 uur: kort uitlaten
07.10 uur: voeren en snel weer kort uitlaten
08.45 uur: terug van wandeling in bos (loslopen). Begintijd van deze wandeling werd steeds vroeger aangezien pups in het begin nog niet zo lang mogen wandelen. Ik probeerde wel zo laat mogelijk terug te zijn zodat ik rond 09.10 uur op kantoor kon zijn. Hond moe na wandeling: Kong met wat lekker de bench in en slapen.
Rond 11.15 uur: buuf kwam hond uitlaten, voeren en langer rondje uitlaten en spelen. Hierna weer lekker moe de nech in.
Rond 14.00 uur: eerste kind thuis: uitlaten en spelen.
16.00 uur: kind voert hond
17.00 uur; ik klaar met werk, boodschappen doen, thuis meteen er uit met hond, koken, kids helpen met huiswerk etc.
Rond 19.00 uur weer uitlaten, hond voeren
22.30 uur: laatste rondje uitlaten.


Ondertussen is hond oud zat voor twee keer voeren en heeft hij vaak geen zin in korte wandeling dus die skippen we. Sinds Corona werk ik volledig thuis.

Weekend: in begin geen uitslapen (nu best redelijk, zeker tot 09.30 uur), voeren en daarna lange wandeling, zaterdag om 11.00 uur training, 15.00 uur lange wandeling, en dan nog een lange avondwandeling.
Lange wandeling duurt ongeveer 45-60 minuten. Die krijgt hij (bijna) drie keer per dag. Mensen vinden dat ik een hele rustige hond heb; ik denk omdat ik hem veel uitlaat en waarschijnlijk ook wel karakter.

Weekendje weg: hond mee, op bezoek bij familie: hond mee (wonen allemaal minstens uur rijden van ons vandaag). Op bezoek bij vrienden in omgeving: meestal hond thuis want hij blaft ergerlijk als er lekker eten op tafel staat (bij avondeten gelukkig niet).

Ook vind ik het eerlijk gezegd soms best relaxed als hond er eventjes niet is. Je moet namelijk toch altijd met hem rekening houden (tussendoor uitlaten) en niet iedereen vindt het fijn als er kwijl, zand, haren of hondenadem in de buurt is.

Een hond in huis heeft best een impact op je leven, wat dat betreft zijn katten wat minder aanwezig en arbeidsintensief. Niet dat ik je een kat aan wil praten maar meer om aan te geven dat een hond geen vloerkleed is wat je op afroep kunt activeren ;-) Ook nu met de herfst/winter in aantocht denk ik weleens; aiii, heb ik echt zin om drie keer per dag een uur door miezer, regen en wind te lopen? Kraakhelder koude dagen; kom maar op!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het dus niet mee eens.... maar dat mag!
louise1 schreef:
22-09-2020 13:32
Ik heb een hond die nu bijna 14 maanden is. Gezins en werksituatie:

Man die 4 dagen op kantoor en 1 dag thuis werkt (heel soms 3 om 2).
2 kinderen op het VO waarvan er meestal wel eentje thuis is rond 14.00 uur.
Ikzelf werk 3 dagen per week op kantoor.

Voor Corona-tijd ging het als volgt:

Eerste 2 weken heb ik volledig vrij genomen en hond laten wennen aan buurvrouw die hem daarna tussen de middag zou uitlaten.
Toen ik weer ging werken:
07.00 uur: kort uitlaten
07.10 uur: voeren en snel weer kort uitlaten
08.45 uur: terug van wandeling in bos (loslopen). Begintijd van deze wandeling werd steeds vroeger aangezien pups in het begin nog niet zo lang mogen wandelen. Ik probeerde wel zo laat mogelijk terug te zijn zodat ik rond 09.10 uur op kantoor kon zijn. Hond moe na wandeling: Kong met wat lekker de bench in en slapen.
Rond 11.15 uur: buuf kwam hond uitlaten, voeren en langer rondje uitlaten en spelen. Hierna weer lekker moe de nech in.
Rond 14.00 uur: eerste kind thuis: uitlaten en spelen.
16.00 uur: kind voert hond
17.00 uur; ik klaar met werk, boodschappen doen, thuis meteen er uit met hond, koken, kids helpen met huiswerk etc.
Rond 19.00 uur weer uitlaten, hond voeren
22.30 uur: laatste rondje uitlaten.


Ondertussen is hond oud zat voor twee keer voeren en heeft hij vaak geen zin in korte wandeling dus die skippen we. Sinds Corona werk ik volledig thuis.

Weekend: in begin geen uitslapen (nu best redelijk, zeker tot 09.30 uur), voeren en daarna lange wandeling, zaterdag om 11.00 uur training, 15.00 uur lange wandeling, en dan nog een lange avondwandeling.
Lange wandeling duurt ongeveer 45-60 minuten. Die krijgt hij (bijna) drie keer per dag. Mensen vinden dat ik een hele rustige hond heb; ik denk omdat ik hem veel uitlaat en waarschijnlijk ook wel karakter.

Weekendje weg: hond mee, op bezoek bij familie: hond mee (wonen allemaal minstens uur rijden van ons vandaag). Op bezoek bij vrienden in omgeving: meestal hond thuis want hij blaft ergerlijk als er lekker eten op tafel staat (bij avondeten gelukkig niet).

Ook vind ik het eerlijk gezegd soms best relaxed als hond er eventjes niet is. Je moet namelijk toch altijd met hem rekening houden (tussendoor uitlaten) en niet iedereen vindt het fijn als er kwijl, zand, haren of hondenadem in de buurt is.

Een hond in huis heeft best een impact op je leven, wat dat betreft zijn katten wat minder aanwezig en arbeidsintensief. Niet dat ik je een kat aan wil praten maar meer om aan te geven dat een hond geen vloerkleed is wat je op afroep kunt activeren ;-) Ook nu met de herfst/winter in aantocht denk ik weleens; aiii, heb ik echt zin om drie keer per dag een uur door miezer, regen en wind te lopen? Kraakhelder koude dagen; kom maar op!
14 maanden is best oud voor nog een bench. Voor de hond is het fijner als hij meer vrijheid heeft en kan liggen waar hij wil. Ik gebruik de bench al niet meer sinds hij 4 maanden is. Hij staat er nog wel, maar is altijd open. We gebruiken een camera om hem in de gaten te houden via de telefoon maar dat gaat altijd goed. Hij ligt, ook snachts, maximaal een half uur op dezelfde plek. Honden verplaatsen zich graag :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een labrador van inmiddels 5 jaar; toen hij pup was waren onze kinderen 5 en 7. Dat ging prima. Man en ik werken ook allebei en op de dagen dat we allebei werken gaat hij met de hondenuitlaatservice mee: dan wordt hij opgehaald rond half 10 en thuisgebracht rond 13 uur. Dat vindt hij geweldig; uitlaatservice heeft groot stuk omheind bos dus lekker spelen met zijn hondenvrienden.
Verkijk je alleen niet op de kosten. Dit zijn wij kwijt per maand:
Voer 50 euro
uitlaatservice 100 euro
verzekering 35 euro
verzorging (vlooienspul, ontworming, vaccinaties, oorduppels etc): 15 euro

Dat is al 200 euro en dan heb ik zo nu en dan een nieuw speeltje en zijn kauwbotten nog niet eens meegeteld. En o ja, het logeren in de vakanties kost 22 euro per dag. Reken maar uit ;-)

Maargoed, hij is elke cent waard ;-)
En het kost natuurlijk ook wel tijd; wij lopen in totaal zo'n 2 uur per dag met hem, in de weekende meer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een labrador van inmiddels 5 jaar; toen hij pup was waren onze kinderen 5 en 7. Dat ging prima. Man en ik werken ook allebei en op de dagen dat we allebei werken gaat hij met de hondenuitlaatservice mee: dan wordt hij opgehaald rond half 10 en thuisgebracht rond 13 uur. Dat vindt hij geweldig; uitlaatservice heeft groot stuk omheind bos dus lekker spelen met zijn hondenvrienden.
Verkijk je alleen niet op de kosten. Dit zijn wij kwijt per maand:
Voer 50 euro
uitlaatservice 100 euro
verzekering 35 euro
verzorging (vlooienspul, ontworming, vaccinaties, oorduppels etc): 15 euro

Dat is al 200 euro en dan heb ik zo nu en dan een nieuw speeltje en zijn kauwbotten nog niet eens meegeteld. En o ja, het logeren in de vakanties kost 22 euro per dag. Reken maar uit ;-)

Maargoed, hij is elke cent waard ;-)
En het kost natuurlijk ook wel tijd; wij lopen in totaal zo'n 2 uur per dag met hem, in de weekenden meer.
eva1977 wijzigde dit bericht op 22-09-2020 14:59
3.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
22-09-2020 09:42
Volgens mij ben jij niet zo van honden. Stinkend zand monster? Veeg de hond ff af met doek en klaar.

Wat hebben mijn vrienden hiermee te maken?

Ik ben vrij realistisch daarom heb ik ook nog geen hond.
Uit jou reactie lees ik dat niemand een hond kan houden want iedereen doet boodschappen en slaapt.

Toch hebben veel mensen een hond en die doen er niet veel mee. Beetje in de tuin uitlaten of inimie rondje voor het plantsoen.
Iemand zonder hond kan dat natuurlijk wel vinden, terwijl het de hondenliefhebber niet uitmaakt.

In mijn omgeving iemand die de pup toch niet gehouden heeft, want kostte toch meer tijd dan ze dachten. Gewoon niet bij stil gestaan dat het hebben van een pup vergelijkbaar is met het hebben van een baby. Dat ze niet zomaar weg konden en je niet overal naar toe kunt met een pup. Vond het heel sneu... voor de pup.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
wij laten hond snel uit als we op staan, in het weekend uiterlijk 8 uur ochtend.
dan tussen 8 en 9 uurtje wandelen.
tussen 13.00-14.00 uur 45 minuten wandelen
einde van de middag effe kort wandelen of zwemmen
rond 20.00 uurtje wandelen.
hij eet nog drie keer. in de nacht slaapt die in de bench. dat vind hij fijn. echt zijn holletje.
het is geen extreem drukke hond, zeker niet voor een pup. maar wij houden wel van bewegen en wandelen.
ons voordeel is dat man veel thuis is en veel thuis zal blijven. de corona gaf ons vooral een mogelijkheid om veel bij hem te zijn in de opvoedperiode
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
22-09-2020 14:59
Wij hebben een labrador van inmiddels 5 jaar; toen hij pup was waren onze kinderen 5 en 7. Dat ging prima. Man en ik werken ook allebei en op de dagen dat we allebei werken gaat hij met de hondenuitlaatservice mee: dan wordt hij opgehaald rond half 10 en thuisgebracht rond 13 uur. Dat vindt hij geweldig; uitlaatservice heeft groot stuk omheind bos dus lekker spelen met zijn hondenvrienden.
Verkijk je alleen niet op de kosten. Dit zijn wij kwijt per maand:
Voer 50 euro
uitlaatservice 100 euro
verzekering 35 euro
verzorging (vlooienspul, ontworming, vaccinaties, oorduppels etc): 15 euro

Dat is al 200 euro en dan heb ik zo nu en dan een nieuw speeltje en zijn kauwbotten nog niet eens meegeteld. En o ja, het logeren in de vakanties kost 22 euro per dag. Reken maar uit ;-)

Maargoed, hij is elke cent waard ;-)
En het kost natuurlijk ook wel tijd; wij lopen in totaal zo'n 2 uur per dag met hem, in de weekenden meer.
Edit: daarnaast doet man 2x per maand cursus met hem; ook dat kost zo'n 25 euro per maand.
Pfff ,als ik het zo zie staan is het toch een hoop geld....;-)
LAgirl82 schreef:
22-09-2020 12:45
Wij hebben 2 Border Collies maar ik ben ook meestal thuis.

Het is niet alleen het uitlaten, een hond is nu eenmaal een dier dat niet gemaakt is om alleen te zijn. Je moet er ook je tijd en energie in steken.
Energie heb ik zeker wel en tijd ook. Alleen het werk daardoor kan het dus eigenlijk niet qua tijd. :cry:

@eva1977. Dat is wel handig dat er meer mensen tijd hebben voor wandelen. Helaas zijn onze vrienden niet zo. Als.je al over dag helpen verhuizen begint is alles al lastig en moeilijk.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 22-09-2020 15:18
25.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
22-09-2020 15:15
Energie heb ik zeker wel en tijd ook. Alleen het werk.
Nee je hebt de tijd er niet voor want je moet werken.
ExodusRedux schreef:
22-09-2020 15:15
Nee je hebt de tijd er niet voor want je moet werken.
Buiten mijn werk om bedoel ik.
Doetje89 schreef:
22-09-2020 15:28
Buiten mijn werk om bedoel ik.
En tijdens je werk?
Alle reacties Link kopieren
Ja, wanneer kan het... Wat mij betreft nooit. :-( Als je ervan uitgaat dat een hond 15 jaar kan worden, wie kan er zo ver vooruit kijken? Op dit moment heb ik een werkgever van wie het zou 'mogen'. Ik kan thuis werken of op kantoor. En ook zou ik de hond mogen meenemen naar kantoor, mits het een beetje en sociale hond is. Dat vind ik dus ook al een enge stelling, want wat als-ie dat dan niet blijkt te zijn. (Nou ja, ik heb veel ervaring met moeilijke honden moet ik zeggen. Die vertrouw ik dan niet in onverwachte situaties.) Maarja, of ik deze baan met flexibele werkgever over x- jaar nog heb?

Als kind had ik een hond. En ik was er dol op, ik werkte ook in een hondenkennel waar ik hem vandaan had (probleemhond). En ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wilde, maar wel honden. Nou zijn die honden dus nooit gekomen, maar kinderen wel. Gek genoeg zijn daar veel meer mogelijkheden voor... (o, dit klinkt erg, haha). Grootouders wilden graag oppassen, kinderen konden altijd logeren, genoeg kinderopvangmogelijkheden na school... Maar de mogelijkheden om een hond onder te brengen zijn lastiger... zeker als het een hond is met een gebruiksaanwijzing.

Ik lees mee, want ik zou het nog steeds heel graag willen maar zie het nu als iets voor na m'n pensioen. Want ik ben niet het type dat voor zichzelf zou beginnen. :-|
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat niet elke hond naar je luisterd. Sommige hebben een sterk karakter. Mijn oma heeft al jaren border collies, meestal 2 tegelijk. Zij werkte niet waardoor het kon.

Ze is altijd met ze op cursus geweest. Soms had ze er 1 tussen die bijvoorbeeld niet los kon in het bos of op de dijk omdat hij niet terug kwam. Alle honden hebben dezelfde opvoeding gehad maar het zat gewoon in het karakter. Soms kun je hebben dat je er 1 hebt die eigenwijs is. Dat weet je niet van te voren en kun je niet zien als hij nog pup is.
Muurbloempje115 schreef:
22-09-2020 15:40
En tijdens je werk?
Dan zou hond naar een opvang of iets dergelijks moeten. (Dit heb ik al verder navoren geschreven). Ik kan niet thuis werken, zoals meerdere die hier reageren dat geluk wel hebben.

Voor nu gaat het dus niet nee en misschien wel helemaal niet. Aangezien ik met pensioen geen actieve hond meer zou kunnen hendelen (70+)

Blijf wel jammer vinden dat aantal net doen of ik de hond al heb en nu problemen zie.

Ik ben op de hoogte wat je niet meer kunt met een hond en wat voor kosten kunnen komen ect.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 22-09-2020 16:13
Reden: Toevoeging
31.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
22-09-2020 14:33
14 maanden is best oud voor nog een bench. Voor de hond is het fijner als hij meer vrijheid heeft en kan liggen waar hij wil. Ik gebruik de bench al niet meer sinds hij 4 maanden is. Hij staat er nog wel, maar is altijd open. We gebruiken een camera om hem in de gaten te houden via de telefoon maar dat gaat altijd goed. Hij ligt, ook snachts, maximaal een half uur op dezelfde plek. Honden verplaatsen zich graag :)
Ik heb het misschien niet goed omschreven maar hij zat tot hij ongeveer 5-6 maanden oud was in de bench dus al lang niet meer.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Het kan als jij het dier kan bieden wat het nodig heeft, dat moet voorop staan, niet omdat het ''leuk'' is om mee te wandelen. Dat kan je ook gewoon doen zonder hond, dat wandelen...

En lang (meer dan 3 uur) alleen thuis zitten vind een hond echt niet leuk. Een hond is een roedel dier en als jij (en andere mensen die in het huis wonen) de roedel worden is de hond daarin dus afhankelijk van jou.
Wandelen is maar klein onderdeel van het welzijn van een hond.


Wij hebben een hond en dat kan eigenlijk alleen omdat ik niet werk (ja, sommige avonden en weekenden maar dan is man thuis).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven