Werk & Studie alle pijlers

Een MBO-er op kamers

29-06-2012 21:34 76 berichten
Ook mijn jongste moet er aan geloven en gaat op kamers. Er is géén optie om thuis te kunnen blijven.

Natuurlijk krijgt hij een basis- en een aanvullende beurs die neer komen op zo'n 400 euro per mnd.

Kamer kost incl. 245 euro. Zorgkosten- toeslag is 60 euro, schoolgeld is 1065.

Helaas heeft hij in z'n nieuwe woonplaats geen werk, gaat hij wel zoeken dus mijn vraag is:

Wat is een redelijke bijdrage?
Mijn ouders hebben mijn schoolgeld betaald tot ze het niet meer op konden brengen. Daar was ik altijd erg dankbaar voor. De rest regelde ik zelf wel, voor studenten zijn er zoveel baantjes. Heeft hij al een OV?
Hoe oud is hij?
Hij is 19 Helene.

Ik zat daar ook over te denken Achnein en de zorg voor schoenen en jas.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet of hij in de buurt op kamers ga? anders lijk mij een redelijke oplossing nog met jullie mee te laten eten? of het lesgeld te betalen (zolang hij geen werk heeft des noods in de vorm van een renteloze lening als dit mogelijk is.)
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 21:38:

Hij is 19 Helene.

Ik zat daar ook over te denken Achnein en de zorg voor schoenen en jas.Lijkt me heel fair. Schoenen en jas vond ik altijd lastig, omdat dat grote bedragen waren. Ik was behoorlijk handig met geld, maar die grote bedragen lukten nooit, omdat het geld wat je apart zet vaak naar iets urgenters moet als je krap leeft.
Nee, hij gaat ruim 1.5 uur reizen op kamers dus mee eten is geen optie.

Ik ken mezelf wel goed genoeg om hem regelmatig wat toe te stoppen zoals broodbeleg, toilettartikelen en houdbare voedingswaren.
Mijn ouders betalen mijn school, en hebben mij geholpen met bijvoorbeeld een kast en een paar blikken verf.

Verder jat ik regelmatig wat uit de voorraadkast.
Mijn ouders betaalden destijds voor mij alles wat vaste lasten waren. Kamer, ziektekosten, schoolgeld. Wat ik extra wilde moest ik zelf betalen, boodschappen, mobiel, uit eten, kleding, uitgaan. Dit kon deels van de studiefinanciering, deels moest ik werken.

O ja, en mijn vader gaf me altijd het geld voor het retourtje naar huis terug. Ben nu 38, en alleen dat betaalt ie nog steeds..:-)
Kwallebal, ik zou eens een overzicht maken van alle kosten die hij gaat hebben, alle inkomsten die hij nu heeft, zijn verdienmogelijkheid met een baantje en dan eens kijken waar je op uitkomt.
Jatten nog wel. oei, oei

Wat heeft een MBO-er nog meer nodig voor school. Zitten bijvoorbeeld de boeken bij het schoolgeld inbegrepen etc etc.
Met anderhalf uur reistijd is extra boodschappen toevoegen niet altijd handig, als hij met de trein moet, hoop gedoe....
quote:nellaaa schreef op 29 juni 2012 @ 21:48:

Kwallebal, ik zou eens een overzicht maken van alle kosten die hij gaat hebben, alle inkomsten die hij nu heeft, zijn verdienmogelijkheid met een baantje en dan eens kijken waar je op uitkomt.

Lijkt me een goed plan.

Misschien ook een budget per maand vaststellen? Dan weet hij wat hij per maand te besteden heeft aan boodschappen/kleding/uitgaan.
Als ik schoolgeld, jassen en schoenen betaal komen we een heel eind.

Het erge is dat zoon geen moeite doet om werk te vinden dus ik wil hem laten voelen, merken dat mamie niet alles betaald en heb hem dat ook echt duidelijk gemaakt.

Het moet echter ook niet zijn dat hij elke maand tekort komt.

Ik ben wel even tot zijn 21 ste jaar verantwoordelijk maar om nou meer te gaan werken omdat zoon het vertikt om werk te zoeken vind ik wel erg ver gaan.

Vader is niet aanwezig dus die kan niet sponsoren.
Nee boeken moet je apart betalen

Schoolgeld is alleen voor het onderwijs verder zit er niets bij
Dankje Helene Zo hebben mijn vader en ik het ook gedaan toen ik het huis uit ging. Wist precies hoeveel geld ik waarvoor had. Leerzame ervaring.
Wat is redelijk voor eten/ drinken ed?

Wat is redelijk als kleedgeld?
quote:kwallenbal schreef op 29 juni 2012 @ 21:48:

Jatten nog wel. oei, oei

Wat heeft een MBO-er nog meer nodig voor school. Zitten bijvoorbeeld de boeken bij het schoolgeld inbegrepen etc etc.

Boeken zitten meestal niet bij het geld in. Voor sommige opleidingen moet je een laptop hebben (ICT). Verder ben ik niet meer zo op de hoogte, het is al lang geleden

Aanvulling: je hebt lesgeld, dit betaal je aan school, maar vaak is er 1x per jaar ook een rekening voor schoolgeld. Hier worden dan readers en kopiërkosten van betaald. Dit is vaak tussen de 100 en 200 euro.
Huur, zorg, WA verzekering en abonnement tel komt neer op 345.
Daarom is het juist handig om te laten zien wat een ''zelfstandig'' leven kost Kwallebal. Als je nog niet het huis uit bent, heb je daar maar beperkt zicht op. Hoe financieel verstandig je ook opgevoed bent.
Kijk eens op de site van het nibud voor boodschappen en kleding bedragen....
Dan niet je het quitte draaien. 400 voor boodschappen en zijn huur is niet veel....

Als van 400 zijn ziektekosten afgaan, zijn mobiele abonnement dan heeft hij 300 over voor boodschappen en kleding. Voor uitgaan gaat is dan maar werken..
Zoon heeft gisteren zijn auto op z'n stageplek kunnen "parkeren" zodat hij voorlopig geen verzekering en belasting daarover hoeft te betalen. Dat vind ik wel een teken dat hij er mee bezig is en snapt dat een auto echt niet meer kan.
Kijk eens op het Nibud wat een redelijke bijdrage is. Verder is hij 19, oud genoeg om het zelf te redden. Ik was net 18 toen ik het huis uit ging. Heb jaren van 600 euro per maand geleefd, ging prima.
Huur

Zorgverzekering

Inboedelverzekering

Eten

Boeken

Lesgeld

Kleding

Kosten voor theedoeken en ander gefrut wat af en toe vervangen moet worden.

Wat het kost weet ik niet meer, ik ben er te lang uit. Ik weet nog dat ik in 2003 512 euro kreeg. 260 euro was huur en de rest betaalde ik alle overige dingen van (behalve lesgeld).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven