Werk & Studie alle pijlers

Eerlijk of niet bij sollicitatiegesprek

07-06-2023 19:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ik werk bij een overheidsinstelling en heb recent mee gedaan aan bevorderingsexamens voor bachelor niveau. Ik ben geslaagd voor de eerste twee proeven en moet nu nog een jurygesprek hebben.

Ik weet dat motivatie belangrijk is en erg doorweegt bij je punten. Ik twijfel of ik zal vertellen dat ik kanker heb gehad, én een diagnose ADD maar ondanks dat alles wil blijven groeien en blijven leren en groeien. Ik heb erg onzeker geweest over mijn eigen kunnen maar heb toch besloten alles te geven en ben zodoende kunnen slagen voor het examen.

Maar ik twijfel... Ik wil ook niet overkomen alsof ik medelijden op wil wekken door mijn medisch verleden. Wil niet dat ze zouden denken dat ik de functie niet aan kan door mijn ADD.

Iemand enige raad?
Ik zou het niet vertellen. Het gaat er toch om of je door de selectie komt en de examens haalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook niet vertellen. Het is toch niet relevant?
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Vertel je dat je kanker hebt gehad?
Ik zou dat gerust vertellen.

Vertel je dat je ADD hebt?
Read the room.
Sollicitatiecommissie met stijve harken die iemand zoeken die henzelf lijkt: niets zeggen over ADD.
Kijk naar het diversiteitsbeleid van je organisatie. Staat diversiteit zelfs in vacatures?
Dan kan je zeggen: voordelen van mijn ADD zijn creativiteit en out of the box denken - als dat belangrijk is voor de functie.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet vertellen. Net zo makkelijk dat ze kanker en ADD zien als redenen om je vooral niet aan te nemen, want risico.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het niet uit mijzelf vertellen. Is toch ook helemaal niet relevant? Dat gesprek gaat toch over je motivatie en niet over je medisch dossier.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man heeft trouwens ook kanker gehad, als puber (17/18 jaar). Wij kregen een relatie toen die net afgestudeerd was, en nog geen werk had. Hij was best wel onzeker of hij het wel aan zou kunnen, en ook of hij het moest vertellen op sollicitaties. Alsof de kanker hem een beetje definieerde ofzo. Uiteindelijk niet verteld want het is gewoon niet relevant. Hij is genezen en kan het prima aan.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Euuuhhh nee niet vertellen. Jouw medische dossier staat los van een sollicitatie procedure.
Ik denk niet vertellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook achterwege laten. Hoe je het nu omschrijft klinkt het als motivatie ondanks xyz. Ipv motivatie vanwege xyz. Daarnaast loop je bij het noemen van diagnoses zonder dat je er echt op kan ingaan toch altijd de kans dat iemand daar vooroordelen bij heeft. Dus nee, beter gewoon niet noemen. Tenzij je er een belangrijke (levens)les uit hebt geleerd die ook echt relevant is voor dit werk of een verandering van carrière verklaard ofzo, dan zou ik nog overwegen om het met een duidelijk positieve insteek te benoemen. Maar mijn eerste reactie is: liever niet, je weet nooit welke ideeën het oproept bij je gesprekspartner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is toch niet van belang.
Niet over beginnen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren Quote
ADD niet.

Die kanker zou bij mij afhangen hoe lang het geleden is.

Jaren terug zou ik er voorlopig over zwijgen.
Pas genezen / beter zou ik het eventueel wel melden.

Je wil niet aangenomen worden, alsnog helaas vrij snel hervallen en op je donder krijgen dat je iets verzwegen hebt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Trouwens je titel zegt: eerlijk of niet. Maar dit is helemaal geen kwestie van eerlijkheid. Over je gezondheid hoef je niks te vertellen tijdens een sollicitatiegesprek tenzij het echt beperkend werkt voor het uitvoeren van de functie. Is dat zo? Zo nee, dan verzwijg je niks als je het niet noemt.

Wissewis schreef:
07-06-2023 20:46
Je wil niet aangenomen worden, alsnog helaas vrij snel hervallen en op je donder krijgen dat je iets verzwegen hebt.

Als dit je angst is zou ik het ook pas nadat je bent aangenomen meedelen, niet tijdens de procedure. Heb ik zelf ook eens gedaan, tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek waar mijn directe leidinggevende ook bij zat.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 07-06-2023 20:50
40.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niets zeggen. Er word toch ook niet om gevraagd?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Je titel is 'eerlijk of niet'. Maar het is niet oneerlijk als je niet vertelt over je kanker en je ADD.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Okay dat is heel duidelijk. Als jullie unaniem zeggen dat het niet relevant is moet ik niet twijfelen. Ik denk dat het inderdaad niet relevant is... Had ik dit verleden niet gehad, dan zou ik ook gewoon meegedaan hebben!

Okay ik kan verder, heel erg bedankt voor jullie input 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet vertellen: ze zouden het ook kunnen opvatten als: ze deed de opleiding om zichzelf iets te bewijzen, niet speciaal omdat ze die functie echt wilt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook niet vertellen.

Genoeg mensen die denken dat je daardoor meer ziekteverzuim kunt hebben of kans hebt op ziek uit dienst wat de werkgever veel geld kan kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga het niet doen, maar is voor jezelf iets willen bewijzen niet positief? Dat geeft toch aan dat je aanvankelijk niet in jezelf geloofde maar toch stappen hebt ondernomen om verder te geraken? In mijn hoofd is dat 'jezelf inzetten'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yuki schreef:
07-06-2023 21:08
Ik ga het niet doen, maar is voor jezelf iets willen bewijzen niet positief? Dat geeft toch aan dat je aanvankelijk niet in jezelf geloofde maar toch stappen hebt ondernomen om verder te geraken? In mijn hoofd is dat 'jezelf inzetten'.

Ik geloof niet dat dat nou zo positief overkomt. Tuurlijk, heel knap dat je het aangegaan bent ondanks je onzekerheden/negatieve overtuigingen, maar wat mij betreft geen positieve motivatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens, niet doen.

Voorbeeldje van een fotogroep van facebook. Heel af en toe wordt er een foto gepost met een roerend achtergrondverhaal.
Dan kunnen ze _likes_ scoren op de foto maar de foto wordt er echt niet anders van. Je kunt zelfs zeggen dat de foto niet op eigen benen kan staan.

Het heeft echt niks met de functie te maken, dus haal het maar gewoon op je eigen kracht en niet op je achtergrondverhaal.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Wissewis schreef:
07-06-2023 20:46
Je wil niet aangenomen worden, alsnog helaas vrij snel hervallen en op je donder krijgen dat je iets verzwegen hebt.


Ik ga er even vanuit dat deze TO zoals de meesten hier in Nederland woont.. Hoe dit in België werkt weet ik niet, maar voor Nederland is het onzin.

Je medische situatie is alleen van belang als die directe verband houdt met je vermogen de gevraagde werkzaamheden uit te voeren. Versleten knieën als stratenmaker (moet veel op knieën zitten) is een voorbeeld van medische informatie die je wèl moet delen. Dat je recent kanker hebt gehad om en of er nog een kans op herval is, is dat niet! Een werkgever die je zelfs “op je donder” zou geven, omdat je zoiets niet hebt gedeeld, gaat volledig zijn boekje te buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
07-06-2023 20:29
Vertel je dat je kanker hebt gehad?
Ik zou dat gerust vertellen.

Vertel je dat je ADD hebt?
Read the room.
Sollicitatiecommissie met stijve harken die iemand zoeken die henzelf lijkt: niets zeggen over ADD.
Kijk naar het diversiteitsbeleid van je organisatie. Staat diversiteit zelfs in vacatures?
Dan kan je zeggen: voordelen van mijn ADD zijn creativiteit en out of the box denken - als dat belangrijk is voor de functie.
De overheid heeft het in al haar vacatures heel veel over diversiteit en nodigt telkens nadrukkelijk mensen uit ‘waar iets mee is’ (formuleren ze netter, kan er even niet opkomen hoe).
Maar in de praktijk nodigen ze je niet eens uit met de woorden dat je niet helemaal aan het profiel voldoet.
Dus nee, niet vertellen TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zou niet mijn doel zijn om het te vertellen. Maar in bepaalde situaties of vragen zou ik het wel kunnen zeggen."

Bijvoorbeeld wat je geleerd hebt van je ziekte periode, hoe je met dit nieuws bent omgegaan, wat voor impact de behandelingen hebben gehad en hoe dit je gevormd heeft als mens. Dit geldt ook voor de ADD.

Maar dan alleen wanneer dit echte een functie heeft.
Yuki schreef:
07-06-2023 21:08
Ik ga het niet doen, maar is voor jezelf iets willen bewijzen niet positief? Dat geeft toch aan dat je aanvankelijk niet in jezelf geloofde maar toch stappen hebt ondernomen om verder te geraken? In mijn hoofd is dat 'jezelf inzetten'.
Jezelf willen bewijzen is top! Maar vooral op werkvlak. Dus: ik was niet zo goed in xyz, heb dit en dat gedaan om dat te veranderen en nu gaat dat goed. Denk aan.. presenteren voor een groep, of een vergadering leiden. Professionele doelen, door inzet jezelf ontwikkelen zodat je ander werk aankunt.

Voor jou is het overwinnen van je medische geschiedenis natuurlijk een grote prestatie, daar wil ik niks aan afdoen. Maar het zegt niets over hoe jij je in je werk ontwikkelt.

En, deze bedoel ik niet vervelend, maar je geeft mensen die daar in hun zakelijke rol zitten ook best een onverwacht erg intiem kijkje in jouw prive leven. Dat kan verkeerd aankomen. Kanker en ADD zijn allebei grote, lastige onderwerpen. Voor jou heel vormend, maar voor de ander lastig om op te reageren. Zo persoonlijk hoef je niet te worden in een sollicitatiegesprek, en ik zou het afraden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven